Nobby nic, grova?

Likebikes

Aktiv medlem
Nobby nic, grova?
Jag har beställt en HT nu som är utrustad med Schwalbe nobby nic, jag har ingen större erfarenhet av däck och undrar om hur grova de är och vad de lämpar sig bäst för.

Jag har fått för mig att de är rätt grova men när jag läser om de så står det att de är lättrullade, jag cyklar mer långloppsstil och inte jättetekniska stigar, så jag får för mig att t ex raceking hade funkat bättre för mig?
Alternativt att jag kör med ett race king bak och NN fram, då borde jag få ett bra grepp i svängarna.

Nobby nic, grova?
Jag tänkte att jag kan ju ha NN som träningsdäck för de är nog lite roligare att köra i skogen med än vad ovannämnda däck är, och så skaffar jag mig en uppsättning av racing däcken så är det bara att göra ett skifte inför långloppen.

Nobby nic, grova?
tobbe83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter bra, och att slänger på Nobby Nicen när
> det är mer blött och lerigt ute.

+1

Nobby nic, grova?
Jag tycker att raceking RS är bra mycket roligare än NN, även i skogen när det är lerigt. NN rullar ju så dåligt och har oförutsägbart grepp.

Nobby nic, grova?
Jag har funderat lite och tror att NN är lite fel däck för mig så jag satte ut en annons här på säljes och nån skulle vara intresserad, det bästa hade varit om någon har typ raceking rs liggandes och vill byta.

Nobby nic, grova?
panache skrev:
> Lär dig cykla innan du bryr dig om gummi.

Ja vi kan ju ta en tur nån dag så kan du ju lära mig...

Nobby nic, grova?
Byta däck innan man har testat de känns inte som ett optimalt val!?!? Speciellt då det är ett så pass allround däck som NN och att byta till ett allround däck som RK!? Skillnader finns mellan däcken men det är framförallt tycke och smak...så klödda inte utan kör dem du har och skaffa erfarenhet : )

Nobby nic, grova?
Jag har Nobby Nic som orginaldäck på min Radon. Det är absolut inget fel på de däcken. Jag har kompleterat med ett par Race King som kommer bli mina långlopps/tävlingshjul. NN kommer jag köra på på all träning i vår och sommar. För is och snö skiftar jag till Suomi Winder dubbdäck.
Edit:stavning

Senast ändrad:
Nobby nic, grova?
Ja det blir nog som du gör Jenny, skulle det vara mer tungtrampat så är det ju egentligen bara till fördelar när det är träning.
Tack för hjälpen alla:)

Nobby nic, grova?
Som JojjeM antydde ovan, det är otroligt stor skillnad på gummiblandningen, ofta större än mellan olika mönster.

Schwalbe-däck som är originalmonterade på cyklar är ofta (men inte alltid!) av den varianten som de kallar för "Performance" och det är ren skräp, för mig är det obegripligt att de ens säljs.

Nobby nic, grova?
Vad är det som skiljer vanliga NN mot NN Performance?

Jag har inte cyklat så mycket på min Radon än men det lilla jag har kunnat jämföra med min gamla 26" med Raceking så verkar RK rulla betydligt lättare.
Har inte kört med RK i snö så vet inte hur greppet är men NN blev jag inte så imponerad över.
Dåligt grepp i sidled framförallt.

Nobby nic, grova?
Dede skrev:
> Vad är det som skiljer vanliga NN mot NN
> Performance?
>
> Jag har inte cyklat så mycket på min Radon än
> men det lilla jag har kunnat jämföra med min
> gamla 26" med Raceking så verkar RK rulla
> betydligt lättare.
> Har inte kört med RK i snö så vet inte hur
> greppet är men NN blev jag inte så imponerad
> över.
> Dåligt grepp i sidled framförallt.

Performance = billigt skitgummi
Triple Compound är fingummi. Finns tre varianter:
PaceStar för bra rull, offrar lite grepp framförallt när det är blött.
TrailStar för bra grepp och hyfsat rull.
VertStar för maximalt grepp. Används vad jag vet bara i downhilldäck.

Nobby nic, grova?
Jag hade en cykel med Performance NN fram och RR bak. Inte ens på torra berghällar hade jag grepp, helt okontrollerbart i branta partier som jag med andra däck kan köra helt tryggt och kontrollerat.

Nobby nic, grova?
Ber om ursäkt för att jag kapar tråden något.

Någon som vet om en fox float 32 evolution 29"
sväljer ett nobby nic evo 29 x 2.35?

Senast ändrad:
Nobby nic, grova?
Rattnalle skrev:
> Dede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det som skiljer vanliga NN mot NN
> > Performance?
> >
> > Jag har inte cyklat så mycket på min Radon
> än
> > men det lilla jag har kunnat jämföra med min
> > gamla 26" med Raceking så verkar RK rulla
> > betydligt lättare.
> > Har inte kört med RK i snö så vet inte hur
> > greppet är men NN blev jag inte så imponerad
> > över.
> > Dåligt grepp i sidled framförallt.
>
> Performance = billigt skitgummi
> Triple Compound är fingummi. Finns tre
> varianter:
> PaceStar för bra rull, offrar lite grepp
> framförallt när det är blött.
> TrailStar för bra grepp och hyfsat rull.
> VertStar för maximalt grepp. Används vad jag vet
> bara i downhilldäck.

Till NN finns det en variant som kallas "Gatestar" också, extremt bra sidogrepp!

Nobby nic, grova?
jomper skrev:
> Som JojjeM antydde ovan, det är otroligt stor
> skillnad på gummiblandningen, ofta större än
> mellan olika mönster.
>
> Schwalbe-däck som är originalmonterade på
> cyklar är ofta (men inte alltid!) av den
> varianten som de kallar för "Performance" och det
> är ren skräp, för mig är det obegripligt att
> de ens säljs.
Kolla vad du har för däck, jag köpte själv en radon ht 29" i höstas och den kom med NN evo pace star, altså nobby nic ur den bättre serien :)

Nobby nic, grova?
Kör slut NN som för övrigt är ett riktigt potent ler- och grusdäck med bra fäste i de flesta underlag, nu när vädret är dassigt.

När det goda vädret och långloppen kommer så slänger du på RK (som du verkar gilla) eller RR med pacestar blandning plus snakeskin.

Du kommer få en grym känsla med den hojen, var så säker!

Nobby nic, grova?
Blev en enorm skillnad när jag slängde på RK på min gamla 26" häck.
Kommer inte håg vad jag bytte från men något tungrullat, tungt budgetdäck gissar jag på.

Kör på de medföljande NN ett tag till men lär nog slänga på antingen RaceKing eller RocketRon om någon månad.

Någon som kört på båda dessa och kan ge lite feedback på positiva och negativa saker?

Nobby nic, grova?
Rocket Ron sitter på min (och mina kompisars) hojjar sedan flera år tillbaka. Lätta (om du väljer finmodellen) och mycket bra fäste i de flesta fall. Jag tänkte prova Racing Ralph bak denna säsong.
NN är lite äckliga vad gäller sidogrepp fram på mjukt över hårt underlag, de är inte min favvo. De ger dock bra fäste när det är riktigt smetigt. Var bered på att bli blästrad av skit om du kör dem bak, de kastar mycket skräp framåt.

Nobby nic, grova?
Var ute och kollade idag och även min sitter det Pace Star på.
Skönt att de har skippat det billigaste fastän det är en budgethoj :)

Nobby nic, grova?
fredrick skrev:
> Kör slut NN som för övrigt är ett riktigt
> potent ler- och grusdäck med bra fäste i de
> flesta underlag, nu när vädret är dassigt.

Fast detta gäller ju verkligen inte om det nu är Performance-gummi det är frågan om.

Tillbaka
Topp