Normalt låsbeteende för stresspendlare?

howcan66

Ny medlem
Fått tre herr cykel plus en dam cykel stulna för mig. Exet ville ha den gemensam damcykeln men det var väl stöld det oxo.

MTB jag har en gammal häck men nu lagad för 1000 pix. Den har jag låst och låst fast i stolpen som jag låst fast i en annan stolpe... I ett tidigare liv 91-94. Låst i förråd mest hela tiden 95-12.

Ok... Den är väl inte värd få mycket?

Kan man få lite låsningstips?
- dvs skall jag fortsätta o låsa cykel fullt ut?
- när kan man minska låsandet för det begränsar mig...

Inga dissningar pls.

Jag låser alltid cykeln ordentligt. Bygellås genom baktriangeln och en stolpe. Inte utanför Ica ifs för där finns det inte några stolpar som passar. Men utgå ifrån att alla vill ta din cykel så låser du fast den ordentligt.

Byt snabbkopplingar, om det sitter såna, till hjul/sadel till vanliga skruv-mutter, så ökar chansen att få behålla dem.

Jag har målat om min pendlare, det borde avskräcka tjuvar.

Vad använder du för lås? Det är ju allt för ofta som man ser hyffsade cyklar med lås som kan öppnas med en normal hovtång.

Tack! "Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt snabbkopplingar, om det sitter såna, till
> hjul/sadel till vanliga skruv-mutter, så ökar
> chansen att få behålla dem."

Finns låsbult för cykel?

Om man "moddar" för stökdsäkerhet ökar risken för sabbning av cykel?
Liten risk dagtid... Stor risk nattetid...
Är det så i vissa områden?

Med dom gamla cyklar så låste man dom men låste inte fast dom i något.
Det var dBs, crescent crescent o svalan. Fabriksmonterade cylinderlås?

Det var väl eller är väl några som åker runt och tar cyklar som inte är fastlåsta.

Nu köpte jag till ett Abus nåt för 350kr på cykloteket... Enklare slanglås dagtid tuffare slanglås natt...
Just nu så är jag beredd att låsa med alla tre ifall det verkar lämpligt att göra så...

Bunt band på lampor, hjul samt väskor.
- knivförbud! Det är ju ett visst besvär - Att slita, bända eller elda bort don

Tyvärr är mitt intryck att det är bygellås som gäller. Även ett grovt slanglås verkar gå mycket enklare att öppna med en stor tång än ett kraftigt bygellås.

Låser ALLTID fast cykeln i någon hög (!) stolpe eller ett staket eller dylikt.

Givetvis låser jag i baktriangeln, både så att bakhjulet också automatiskt är fastlåst samt att det är mycket "saker" i vägen "i" låset för tjuven, vilket försvårar domkraft för att få upp bygellåset (ett Abus Granit X-Plus). Men en batteridriven vinkelslip är svår att stå emot, men peppar peppar, har inte blivit av med någon cykel än.

På hjul och sadelstolpsklammer har jag ersatt snabbkopplingslås med dito av insex-typ.

howcan66 skrev:
> Vilken längd & vad kostade den?

Den är fem-sex år. Men typ 150cm och kostade ett par tusen med lås.

Kan du ange låskostnad / cykel kostnads index...

Jag har väl 0.15

Stuvstaix skrev:
> howcan66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken längd & vad kostade den?
>
> Den är fem-sex år. Men typ 150cm och kostade ett
> par tusen med lås.

Jag tycker...att lås....det kan väl vara bra...men inte för mycket ska det ju bli...för hur mycket är det vört det att låsa...

Tycker det är nästan omöjligt att ge dig något råd om i vilka situationer du kan köra med enklare låsning och i vilka du ska köra med "högsta säkerhet". Är ju rimligen bara du som har en uppfattning om hur stor skada du tycker det är att bli av med cykeln resp. hur stor olägenhet det är att behöva köra högsäkerhetsvarianten kontra en lite mindre försiktig variant.

Dessutom, i vilken miljö och när har du den fastlåst? Utanför bostaden nattetid eller bara på dagtid där det konstant är människor?

Vidare tror jag att det inte är särskilt troligt att du kommer att kunna få ett svar som grundas på annat än gissningar och antaganden. För så fruktansvärt bra statistik kring cykelstölder finns det väl inte att man ens har en chans att få ett, på bra statistik, välgrundat svar.

Själv skulle jag säga att bästa chansen att inte få den stulen är att alltid ha den inne i lägenheten när du inte använder. Misstänker dock att det kanske inte är realistiskt i ditt fall.

howcan66 skrev:

>
> Bunt band på lampor, hjul samt väskor.
> - knivförbud! Det är ju ett visst besvär - Att
> slita, bända eller elda bort don

Jovisst råder knivförbud enligt lag. Däremot är det lagligt att gå omkring på stan med en liten avbitartång... *knips* *knips* :-)

howcan66 skrev:
> Kan du ange låskostnad / cykel kostnads index...
>
> Jag har väl 0.15

Ingen aning det byts ju komponenter och annat i mitt cykelstall stup i kvarten.
BTW Låset är en sak som är ligger kvar på jobbet. De få gånger jag parkerar annorstädes har jag ett Kryptonite New York. Jag köpte låset i ett vredesutbrott när min vintage-Klein blev stulen.
Ser coolt ut om inte annat:
20120820_084212.jpg

Vi har en liknande MC-kätting hemma som vi drar runt cyklarna i förrådet. Är man försiktig blir det inga skador på lacken då kedjan, liksom den här, har ett skydd runt sig.

Funderar på att gjuta fast en ögla i golvet man kan dra kedjan genom för lite extra säkerhet.

Min pendlarfixie har klarat tre år i GBG med detta lås:
27-816_l.jpg

Då parkerar jag tom med på hisingen regelbundet!

Kanske är cykeln skit eller så har jag bara haft tur...

Skogling skrev:
> Blir väl snygga skador på lack m.m. av det där
> låset också antar jag ?

Du, det här förbannade pendlaröket har jag skämt bort med de finaste komponenterna, den bästa exotiska oljan, de mest silkeslena vajrarna - och den har givit med noll kärlek tillbaka. Fanskapet ska bara ha't!

Jag har en yngre och smäckrare med bättre former på gång som jag ska behandla som en prinsessa.

Cyklen i lägenheten på kvällen, cykeln inlåst på jobbets cykelförråd med samma lås som Mathias under dagen. Skulle ALDRIG ställa någon av mina cyklar obevakad utomhus eller i offentliga lokaler. Lås skyddar tyvärr inte cykeln från en välriktad spark mot bakväxeln.

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir väl snygga skador på lack m.m. av det
> där
> > låset också antar jag ?
>
> Du, det här förbannade pendlaröket har jag
> skämt bort med de finaste komponenterna, den
> bästa exotiska oljan, de mest silkeslena vajrarna
> - och den har givit med noll kärlek tillbaka.
> Fanskapet ska bara ha't!
>
> Jag har en yngre och smäckrare med bättre former
> på gång som jag ska behandla som en prinsessa.

Phu! Jag tyckte väl det var lite missmatch på Rotor, Red och den där snikframväxeln. ;)

Skogling skrev:
> Phu! Jag tyckte väl det var lite missmatch på
> Rotor, Red och den där snikframväxeln. ;)

Snik? Shimano CX70, finns det nån exklusivare dedicerad CX-framväxel? Men klingan är ju inte 46 fram längre, så den har helt riktigt spelat ut sin roll ändå.

Tillbaka
Topp