Norrbotten till Norge

• Trådstartare Trådstartare Pii
  • Start datum Start datum

Pii

Medlem
Norrbotten till Norge
Jag ska snart ta mig från Tornedalen till Norska kusten, mestadels på cykel. Förmodligen blir det landsvägen via Abisko. Men vilka alternativ finns? Jag är sugen på att kombinera med grusvägar och stigar då jag ändå cyklar Mtb.

På kartan ser det ut som att sträckan från Ritsem till Norge är inte lång. Men hur är stigarna, kan man cykla eller blir det 50km bära cykel i brant terräng? Hur är det med broar och vadställen?

Norrbotten till Norge
Menar du Gränsleden / Radjebalges? Har cyklat där för ca två år sen men var trött efter att cyklat Kungsleden och framförallt hungrigt för maten var slut. Finns där ingen möjlighet att köpa mat så jag ändrade rutten och cyklade därför inte hela sträckan. Men det gick iaf med en fatbike plus tältgrejer os.

DSC02905.jpg

Början av leden och ..

DSC02938.JPG

.. skylten som sa ..

DSC02908.JPG

.. att det var ca 40km till gränsen och 62km lång.

Norrbotten till Norge
Pii sa:
Jag ska snart ta mig från Tornedalen till Norska kusten, mestadels på cykel. Förmodligen blir det landsvägen via Abisko. Men vilka alternativ finns? Jag är sugen på att kombinera med grusvägar och stigar då jag ändå cyklar Mtb.

På kartan ser det ut som att sträckan från Ritsem till Norge är inte lång. Men hur är stigarna, kan man cykla eller blir det 50km bära cykel i brant terräng? Hur är det med broar och vadställen?

Förvisso fortfarande asfalt men från Tornedalen kan du cykla via Karesuando över till finska sidan och över till Norge.

Norrbotten till Norge
Tack för hjälpen!
Det verkar som att Gränsleden är lite för hardcore för denna gång. Jag satsar på Rallarvägen istället, verkar som ett säkert kort.

Norrbotten till Norge
Jokss90 sa:
Hade varit intressant att se bilder på sträckan. Lär vara nåt helt annat än att göra asfaltsvägen till Narvik.
Har några bilder från sträckan men dem vill jag gärna inte posta, de är lite privata. Men kan berätta lite mer om vilka vägar jag tänkte köra till Narvik, kanske nån blir inspirerat eller nåt :)

Gränsleden slutar i Sorfjorden, då kan man ta båten till Kjopsvik och cykla väg 827 till Narvik (allt totalt blir då ca 16mil + båttur). Men vägen har några tunnlar och jag tvivlade att framlampans batteri skulle räcka alla mil, jag visste inte när båten skulle köra (hörde bara en eller två gång i veckan) och visste inte heller när den skulle sluta köra (var där sent i året). Finns ingen mobiltäckning på leden så det gick inte att hitta mer info, hade ingen lust att stranda i Sorfjorden och då cykla tillbaka igen (utan mat är det ju inte så kul). Så därför cyklade jag tillbaka.
Alternativ var då att ta Nordkalottleden som korsar Gränsleden och följa den till en grusväg och då till väg 7572 till Narvik. Det är ca 17mil, varav 10mil i fjäll, så inte heller en bra idé utan mat. Eller grusvägen Ritsem till Sitasjaure och då till väg 7572, totalt ca 14mil och med möjlighet att köpa lite mat i fjällstugan. Grusvägen hade låst bom men äsch, ingenting kan stoppa en fatbike så det var inget problem. Men då fick jag nog av allt, jag var trött, framförallt trött på migsjälv och cyklade därför till Ritsem igen, och då till Jokkmokk. På tjocka Nate däck och utan mat så det var liiiite jobbigt. Tack massor av blåbär att jag fortfarande lever ;)

Så för nån som är äventyrligt nog och vill cykla Ritsem/Narvik:
Ritsem, Gränsleden, båt till Kjopsvik, Narvik är ca 16mil + båttur (6 fjäll, 10 asfalt)
Ritsem, Gränsleden, Nordkalottleden, väg 7572 ca 17mil. (10 fjäll, 2 grus, 5 asfalt)
Ritsem, grusvägen Sitasjaure, NKleden, väg 7572 ca 14mil (5 fjäll, 4 grus, 5 asfalt).

Tillbaka
Topp