North Cape 4000, start 23/7.

EnPeter

Aktiv medlem
Årets upplaga av North Cape 4000 startar 23/7. Ca 3800 km långt unsupported från Rovereto till Nordkap via München, Berlin, Stockholm och Rovaniemi.
NorthCape4000
1651917309848.png

Årets upplaga är extra intressant eftersom det verkar som om Cristoph Strasser kommer att stå på startlinjen.
Startlista

För första gången ska han köra ett ”unsupported” – race. Hur ska det gå? Inte helt självklart att han kommer att krossa det övriga startfältet då det är en enorm skillnad mellan att cykla med eller utan support. Ska bli intressant att följa, särskilt som rutten går genom Sverige från Helsingborg till Stockholm.

Senast ändrad:
Har fått intrycket (via poddar) att han inte är en fena på meka. Så får han material strul kan det bli intressant. Fysiken finns där skulle jag tro för stordåd :)

Har fått intrycket (via poddar) att han inte är en fena på meka. Så får han material strul kan det bli intressant. Fysiken finns där skulle jag tro för stordåd :)
Fast eller fri rutt? I det senare kan han, iaf syd Dalälven lägga spåret mellan välsorterade cykelhandlare. Sedan får han hoppas på fru Fortuna på de långa benen mellan slangmånglarna norröver.

Ja, fast rutt. Arrangören har en väldigt hög svansföring när det gäller själva rutten. "choosing the best routes in Europe and the safest roads" osv.
1651922585285.jpeg

Samtidigt så vet jag att det har varit en en hel diskussioner och åsikter kring rutten för de tidigare årgångarna av NorthCape4000 där de varit en del "intressanta" vägval. Notera också ovan att årets rutt är väldigt hemlig och inte får delas av någon på något sätt.
Frågan är hur årets rutt ser ut genom Sverige. Jag råkade skissa på en rutt Helsingborg - Stockholm som av en ren slump är otroligt lik den rutt som kördes på NorthCape4000 2017... Den har en del intressanta vägval med vajervägar, grusväg och "motorväg"...
Undrar hur årets officiella NorthCape4000-rutt kommer att se ut.

Senast ändrad:
320 deltagare från 38 länder.
De med flest deltagare är:
Italien(72), Tyskland(55), UK(36), Frankrike(28), Österrike(20), Belgien(16), Schweiz(14).

När det kommer till nordiska deltagare ser det ut som följer:
Norge(4), Sverige(3), Finland(2) Färöarna(1).
Dock hittar jag inte några deltagare från Danmark eller Island.

De deltagare som har längst* resväg till start verkar bl.a vara:
Thailand(1), Singapore(3), Pakistan(2), Kina(2), Chile(1), Argentina(3), Förenade Arabemiraten(1).

Det här ska bli kul att följa, och så håller vi så klart en extra tumme för svenskarna med @RL i spetsen!

*ej inräknat, Kanada, USA och Ryssland

Senast ändrad:
Blir ju också intressant hur Strasser är på att tänka när han är "totalseg i kolan". Normalt han ju ett team som ser till att han väsentligen inte behöver tänka speciellt mkt utan han kan koncentrera sig på att cyklandet.

Någon som har koll på vilka andra i startfältet som kan tänkas vara intresserade av att försöka vara först till målet? Jag misstänker att många inte har segerambitioner.

Vore intressant att veta hur han förbereder sig för unsupported-aspekten. Det är ju en viss skillnad på att köra all inclusive kontra totalt självförsörjande.

Man kan nog gissa att i ren cyklingsförmåga kommer Strasser att vara den starkaste på startlinjen. Frågan är ju om det också kommer att leda till att han är raskast till Nordkap.

Kikade lite på resultat för raskaste cyklist på tidigare upplagor. Verkar som rutten kan variera mellan upplagorna så man får nog ta siffrorna med en liten nypa salt vad gäller hur indikativa de är för årets lopp.

2017: 10:23:36 - Paolo Laureti
2018: 11:10:43 - Ian Walker
2019: 12:23:50 - Michele Miani & Matti Koster
2020: Inställt?
2021: Inställt?

Rutten och även distansen har varierat rejält år från år. Årets upplaga är den kortaste hittills.

I år finns en ny regel. Man måste vara ute i minst 10 dygn. Kortare tid än så och man blir DSQ.
4000_2.jpg

@EnPeter Vet du om mintidsregeln tillkommit på senare tid eller om den fanns då deltagarna anmälde sig?

Gissningsvis borde väl 38 mil/dag inte vara helt orimligt att tänka sig att Strasser kan göra utan att pusha sömnbiten speciellt hårt, givet att mekaniskt strul hålls till lättåtgärdade saker.

@EnPeter Vet du om mintidsregeln tillkommit på senare tid eller om den fanns då deltagarna anmälde sig?

Gissningsvis borde väl 38 mil/dag inte vara helt orimligt att tänka sig att Strasser kan göra utan att pusha sömnbiten speciellt hårt, givet att mekaniskt strul hålls till lättåtgärdade saker.
Det officiella mailet angående mintid skickades ut 19/5. Så jag antar att mintidsregeln har tillkommit efter att deltagarna anmälde sig.

Är inte det en konstig regel ? Dom bästa kör väl så hårt dom kan ändå, och kommer dom fram för tidigt kan dom ju vänta 1km innan mål.

Det officiella mailet angående mintid skickades ut 19/5. Så jag antar att mintidsregeln har tillkommit efter att deltagarna anmälde sig.
Jag tycker nog att det är lite konstigt att man inför den efter att deltagarna anmält sig. Nu är det gissningsvis s.a. gränsen inte kommer att betyda något i praktiken för majoriteten av deltagarna. Dock tycker jag att en sund princip är att man ger deltagarna möjlighet att veta vad det är de anmäler sig till.

Sen kan man ju diskutera hur mkt effekt regeln har på säkerheten. Genom att, som sagts, det gissningsvis är rätt få som kommer att vara i närheten av 10 dygn så kommer regeln påverkar egentligen bara säkerheten för de absolut snabbaste. Nu vet jag inte hur det brukar vara på detta lopp, men jag har fått intrycket att på lopp som TCR, RAAM och TABR nallar även många av de i mitten av startfältet rätt duktigt på sömnen.

Jag tror att skillnaden är att NC4000 i grunden är utpekat som "Event" och inte "Race" (se fetstilta i deras kommunikation)

Sen brukar det ju finnas en vilja att låtsas tävla ändå... ST, VR, KOM, FKT

//Roger

NC4000 - Statement.png

Jag tror att skillnaden är att NC4000 i grunden är utpekat som "Event" och inte "Race" (se fetstilta i deras kommunikation)

Sen brukar det ju finnas en vilja att låtsas tävla ändå... ST, VR, KOM, FKT

//Roger

Visa bilaga 558389
OK, då är det ju lite mindre konstigt även om det ideala förstås är att ha reglementet på plats när deltagarna anmäler sig. Möjligen lite förvånad att Strasser väljer ett sådant evenemang för sin unsupported-debut. Han verkar ju hyggligt tävlingsinriktad.

Kan man inte införa någon regel/rekommendation typ: Om man varit vaken i x timmar måste man stanna och sova i y timmar...
RAAM körde med ett krav på en viss mängd vila under loppet under någon/några upplagor. Tror deltagarna fick välja hur de ville fördela den under loppet. Det försöket slog dock inte så väl ut och försvann snabbt. Har för mig att det var en speciell klass och att no-limits-varianten fanns kvar parallellt.

Med fungerande tracking går det ju bra att övervaka. Frågan är hur man hanterar situationer där trackingen slutar funka. Om man tittar på t.ex. TCR så inträffar det ju. Kan bli lite lurigt hur man ska hantera det.

Att sätta upp rekommendationer tror jag är rätt meningslöst. I så fall ska det vara regler vars efterlevnad verkligen kollas.

Efter Mike Halls tragiska olycka och bortgång börjar även de extrema ultradistans-loppen reglera åktiderna. Cyklingen sker ju trots allt på allmänna vägar och jämför vi med bilkörning är det ju straffbart att sätta sig bakom ratten utmattad.

En del ultralopp har väl obligatoriska stopp ( 4 h?) på fasta punkter. Iditarod t.ex . Borde väl gå att tillämpa även här

En del ultralopp har väl obligatoriska stopp ( 4 h?) på fasta punkter. Iditarod t.ex . Borde väl gå att tillämpa även här
Om det är bemannade kontroller är det ju trivialt. Om det är lopp utan sådana kräver det nog i alla fall lite eftertanke om man ska få till en robust och bra lösning.

@Mange.
Haha, vad ska man säga när man snart ska påbörja en sån resa.

Hade en två-dagars (660km) uppvärmning från Hyeres i Frankrike och upp till Tremosine vid Gardasjön i Italien. Visade ge mycket bra/dålig input.

- Värmen tiltar spelplanen ordentligt. Gäller att dra ner på allt vad ambition heter och överleva. Får hoppas att jag kommer igång på hemmaplan
- Har redan drabbats av problem med mun/tunga pga mat/ vätske intag (eller snarare uteblivet)
- Även andra kontaktytor drabbas snabbare i värmen, arsle, händer och fötter.
- Måste hitta vätskeersätting för att se till att jag även får salter.
- Skulle behöva hitta någon som kan justera ett shimano-hjullager. Och se över bromsar (fälg) som har tendens till att börja ligga mot på ena sidan.
- Frugans efter-covid (4 veckor sen) rethosta verkar tillslut ha hoppat över. Men mer störigt än något annat.

+ I alla fall Frankrike och Italien hade bättre öppettider på småaffärer än förväntat, även på helgen.
+ Vad andra än säger så är det riktigt bra att cykla på nätter även i Europa och speciellt när det är varmt. Lite trafik och annat som stör. Får se om jag satsar på att sova ute på dagtid och cykla på nätter. !! Så länge som det är hyfsade vägar, trixa med cykelbanor och liknande är inte lika bra i mörkret.
+ Dynamohjul är grymt (tack för lån @MarcusS )

------------------
Så allt som allt bara lite sista minuten ångest boostad av en "reality-check" i sydeuropa.
Rullar upp till Roverto imorgon och har några lugna dagar att ladda inför start.

Nu har ju livekartan börjat ticka ner https://www.northcape4000.com/it/

Jag läste dina rapporter på strava, imponerande uppladdning.
Men bra att du lärde dig så pass mycket om förutsättningarna.
I värsta fall kan du blanda egen vätskeersättning, 1L vatten, 6tsk socker 0,5tsk salt.

Om du har lust att berätta lite om utrustning, vad du har i väskorna osv ? Det skulle ivf jag, men säkert fler som ska cykla långt i den närmaste veckan bli glada av att få lite nya ideer kring.

Lycka till!

Alltid lätt att lära sig mycket då jag är nybörjare. ?
- Hittills mest kortare sprintdistanser <=600 och två ynka försök på mellandistans <=1000, ST.
- Ingen internationell erfarenhet
- Några trevande korta utesovningar mest tupplurar.
… Mycket kvar till dom riktiga randorävarna.

Om du har lust att berätta lite om utrustning, vad du har i väskorna osv ? Det skulle ivf jag, men säkert fler som ska cykla långt i den närmaste veckan bli glada av att få lite nya ideer kring.
Nedan är det som är med. + minimal sovsäck tillagd efter velande (känns inte aktuell just nu)
FDD5B118-185D-40D7-9541-FE5EF5DF1C84.jpeg

Nerstuvat förutom det som sitter på kropp/ cykel
5863160C-31AF-4078-BE28-796474413608.jpeg
Dvs ganska ordinärt randokit. Inget som sticker ut. Gillar min Tailfin väska som är lättare att packa än vanliga ”sadelstrutar”, sväljer mer och gungar inte.
1AB0E399-327C-40E9-ABDF-18B0542122F8.jpeg

Lycka till! Det kommer gå utmärkt för dig. Du har både ben och huvud för att klara detta. Se till att dricka och få i dig energi.

På plats i Isera, strax utanför Rovereto där starten går. Har några lugna dagar innan start på lördag.
Precis som Roger skriver så kommer värmen att påverka min ”plan”. Men känner ändå att det är så pass långt att en plan ändå kommer behöva ändras flertalet gånger.

Bilagor

• 04DDCCD3-DEDB-47A2-BBC8-536CFFED4D54.jpeg
    04DDCCD3-DEDB-47A2-BBC8-536CFFED4D54.jpeg
    527.6 KB · Besök: 142
  • BD9AB98B-3917-4617-BD3F-0F457875ABE3.jpeg
    BD9AB98B-3917-4617-BD3F-0F457875ABE3.jpeg
    786.3 KB · Besök: 151
  • 9777C350-732F-42AE-BE9F-785984795A5B.jpeg
    9777C350-732F-42AE-BE9F-785984795A5B.jpeg
    1,018.7 KB · Besök: 134
Tillbaka
Topp