Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade planen att starta med 2x40.Roger har avvikit från rutten till en ”by” Ullava och där stått still ett tag.
Oklart varför, hoppas inga problem.
Jag hade planen att starta med 2x40.
Men kylan och duggregnet pajade istället knäna, accepterar läget och ska iställetvta mig i mål?
Försökte greja hotell men allt var fullt, jag har sagt till alla att jag är glad bara för värme och 2m2 på ett golv. Dom säger ändå nej.
Får bli en lada istället
Visa bilaga 570884
När jag hade fortsatt min egen lilla grusrunda en stund slog det mig att jag borde ha lagt till att näste man efter Roger har lite över 2 mil upp. Roger ligger bara några hundra meter efter 6:an och 1 mil efter 5:an Wagner.Roger är 7:a med 333 mil (om ca fem mil i höjd med Haparanda), 43 mil söder om 1:an Gottschalk. Till 2:an har Gottschalk 8 mil och till 3:an 32 mil.
Det är hittills 17 cyklister som har sprängt 300-milsvallen och med bara en mil kvar till 300 finns de två snabbaste tjejerna Bettina Eder och Katharina Pier.
Oj, nervigt!I morse, paniken på två italienare som i sista minuten när vi kom i land vid Åbo, som sprang runt o upprörd på bildäck och inte kunde hitta sina cyklar på färjan...
De hade missat att de är flera våningar...
"Ahaa... floor 5..." När de sprang vidare ?
Men han har väl inte "slutstämplat" än? Om det är minimitid på 10 dygn får han väl snällt vänta utanför i drygt 20 timmar?Segraren är korad!
Kl 11.42, dvs endast några få minuter efter att jag skrev om att Gottschalk hade oceankontakt stod han på Nordkap-klippan enligt trackingens klocka. De sista uppdateringarna måste ha fastnat någonstans. Totaltiden blev 9d 03t 42m. Bravo!
Snart kommer Roger!
Jag kände inte till en minimitid. En minimitid på ett + 400 milslopp tycker jag vore/är tråkigt och lite svårbegripligt. Trots att det officiellt inte är en tävling och att man poängterar säkerheten. Arrangörerna är väl limmade vid hjulen mot slutet, på den som ligger först. Då är det väl bara att plocka fram pennan och signera ankomsten... Men där kan jag ha fel, de kanske inte anlände när Gottschalk gjorde det.Men han har väl inte "slutstämplat" än? Om det är minimitid på 10 dygn får han väl snällt vänta utanför i drygt 20 timmar?
Enligt inlägg #23 i tråden är det en ny regel fr.o.m. i år om en minimitid på 10 dygn. Respekterar man inte det är det DSQ.Jag kände inte till en minimitid. En minimitid på ett + 400 milslopp tycker jag vore/är tråkigt och lite svårbegripligt. Trots att det officiellt inte är en tävling och att man poängterar säkerheten. Arrangörerna är väl limmade vid hjulen mot slutet, på den som ligger först. Då är det väl bara att plocka fram pennan och signera ankomsten... Men där kan jag ha fel, de kanske inte anlände när Gottschalk gjorde det.
Tack för informationen! Lektion 1 är att plugga tråden man skriver i.Enligt inlägg #23 i tråden är det en ny regel fr.o.m. i år om en minimitid på 10 dygn. Respekterar man inte det är det DSQ.
Måste ha avslutat riktigt starkt. Lyfter på cykelkepsen!Roger in som #3. Chapeau för tusan!
Visa bilaga 571353
Tack!!!Ska försöka återge lite kring min resa från Italien-Gnesta.
Inför loppet så bodde jag i Isera på ett B&B nån km utanför Rovereto där starten skulle gå.
Har ni vägarna förbi norra Italien kan jag varmt rekommendera nån natt där http://bebanna.tn.it/954-2/
Tre andra NC4K deltagare bodde på samma B&B (Amerikan, Engelsman, Österrikare) sjukt trevligt.
Dagarna innan så hängde jag lite med @RL och tog en tur ner till Riva del Garda för en enklare lunch och cykelreparation för Roger.
Min plan inför loppet var att försöka testa mina "gränser" för att se hur väl jag kan hantera ett lopp på ca 4000km och 10-12 dagar.
Mina grova plan var att nå Nordkap på 10 dagar, färjorna som skulle passeras var dock ett riskmoment, och det skulle visa sig drabba många andra som fick onödigt lång vilotid.
Starten på morgonen var något stressad trots dom många milen som skulle avverkas.
Som "tur var" så punkade jag efter 20km och hamnade tvärsist, hade ingen brådska med att slänga i en slang i mina slanglösa 30mm Schwalbe Pro One (slut på förtroendet för dessa däck som jag fram till dess prisat)
Startade om i min egna takt och började snart komma ikapp andra cyklister.
Saktade ner och växlade några ord med några deltagare till och från, kom sedan ikapp en finländare som jag hängde ihop med att antal mil.
Han ville dock stanna och käka schnitzel och öl efter ca 100km, jag fyllde flaskorna och köpte en macka för att äta senare.
Från ca 110km till 190km så var det motlut mest hela tiden med passage av Reschenpass.
Här fick vi ordentligt med regn, samt att den ordinarie rutten var avstängd som nån cyklist varnade oss om, så vi fick ta den ordinarie bilvägen upp och inte cykelvägen (inte mig emot).
Nu hade jag hamnat med två-tre cyklister som höll ungefär samma fart som mig, så vi höll oss kring varandra och växlade några ord till och från.
Frågade runt lite kring deras planer för natten och resan mot mål, en herre (tror från Kroatien?) hade ungefär samma plan som mig att köra genom natten och hitta boende inför natt två ca 36-40h efter start.
Han tappade dock i nån backe, sen såg jag honom aldrig mer tyvärr.
Hängde dock ihop med Schweizare som hade som plan att köra ca 250 km innan nattvila.
Tyvärr så kraschade han vid en kort sekunds ouppmärksamhet i ett potthål efter ca 200km
Såg inte så allvarligt ut, det var precis utanför en affär så vi gick in och fyllde vatten och gick på toa.
När jag synade hans hoj lite närmare så såg jag att hans ram (kolfiber) hade spruckit vid seat stay (svenska ordet?)
Fanns inte mycket att göra för mig, jag önskade lycka till och drog vidare, jag vet inte om han bröt, men högst troligt.
Kommer inte ihåg tiden här, men det började väl närma sig sen eftermiddag.
Stannade till för att köpa på mig nåt att äta, och här finns det rum för förbättring, lite förvirrat letande i en livsmedelsbutik när man inte har koll på utbudet, slutade med godis, nån wrap av nåt slag och cola.
Wraps skulle visa sig bli en av mina go to inköp.
En av höjdpunkterna på resan var strax efter den där affären vill jag minnas, det var en grymt fin utförskörning med fin asfalt och härliga kurvor.
Siktet var nu inställt på Mcdonalds i Telfz efter ca 300km, oklart om det var öppet till kl22 eller 24?
Oavsett så borde jag hinna före kl 22 utifrån vart jag nu befann mig.
Vid 21 tiden så sladdar jag in på Mcd och köper nån meny samt två extra hamburgare att ta med.
Mörkret har fallit och tempen sjunkit något, men jag startar efter Mcd med kort/kort då jag vet att det är en "klättring" direkt.
Cyklar om ganska många i den där backen trots att jag tar det riktigt lugnt, ingen är särskilt sugen att prata, alla är fokuserad på uppåt.
Natten flyter på bra, kör med armvärmare och kanske väst?
Passerar flertalet fester i stora tält där dom kör ompa ompa musik och dricker öl, trevligt!
Siktet är nu inställt på München efter ca 440km.
I min plan hade jag räknat med att vara där nånstans kl 04-06. 03:56 tar jag ett kort på Marienplatz.
Vill handla på Mcd som fortfarande är öppet, man jag vågar inte lämna cykeln pga fylla och elände. Tänker för en kort sekund på att fråga om nån kan tänka sig vakta min cykel medans jag handlar, men jag drar vidare.
Hittar tillslut en liten "kiosk" där jag köper en kaffe och nån chokladbit, känner mig ensam trots alla människor som är på väg till och från krogen.
Att cykla i München går segt tycker jag, rödljus och cykelbanor sinkar mig.
Väl ur staden så har jag en av mina bästa perioder, farten är "hög" känner mig pigg och riktigt taggad på uppgiften.
Kollar för första gången på trackern hur jag ligger till, ser att Roger är nån mil framför, hade förväntat mig mer, ser även några andra strax före eller efter, vet inte vilka dom är just nu, men dom ska bli mina "usual suspects" kommande dagar.
Känner av en viss tävlingsnerv, trots att det inte är tävling, förutom mot mig själv. Men det sporrar mig oavsett.
Jag känner mig som stålmannen fram till kl 10 kanske, sen kommer värmen lite smått, jag känner mig sliten och trött, har varit igång närmare 26h.
Den här dagen ska komma att bli riktigt tuff.
Det blir varmt den här dagen, kanske 32-33 grader och kuperad terräng med upp och ner mest hela tiden, ingen rytm i cyklingen.
Kör delar av dagen med Daniel Gottschalk (som blir första cyklist till Nordkap) pratar ganska mycket med honom, skön snubbe som inte tar cyklingen på så stort allvar.
Vid nåt tillfälle under dan finns det inga butiker etc. för att fylla vatten i värmen. Jag stöter på en familj som ser ut att vara på väg in i deras villa, jag frågar om jag kan få vatten, självklart säger dom, vill du ha kolsyrat, nej tack vanligt kranvatten går bra!
Börjar planera för mitt nattstopp som jag tänkt ha på hotell under ca 5h.
Vill helst cykla fram till kl22 nånstans, men tröttheten, värmen och vart jag uppskattar att jag hinner till kl 22 gör att jag planerar om och stannar redan vid18 tiden i Waldsassen för att dra igen vid 24-01.
Hittar ett nyrenoverat hotell för ca 500kr, ok inredning men taskig service.
Försökte få en frukostpåse men det gick inte för sig.
Får iaf tips om EN restaurang som är öppen denna söndag, drar dit och beställer en korv och pommes, fantasilöst, men tänkte att det skulle gå fort
Ber även om nån form av macka att ta med som frukost till inatt, får en riktigt schyst dubbelmacka med ost, skinka, tomat och nån dressing, smakade toppen på cykeln vid kl03.
På hotellet så sätter jag alla prylar på laddning samt tvättar alla cykelkläder.
Tror jag kom i säng vid 20:00 och ställde larmet på strax efter 24.
Vaknade pigg som en lärka...
I med alla prylar i väskorna och iväg, tror det tog 30-40min innan jag var iväg, rum för förbättring här.
Sadelväskor är enligt mig lite struligt, tittar på Tailfin till nästa år, snabbare hantering, mindre gung, och enklare att packa.
Startade med armvärmare och Raphas isolerade väst (vilket är ett av mina favoritplagg)
Under natten så passerade jag under några mil Tjeckien, slitna vägar, byggnader och hundar som skällde på mig. Hoppades slippa punktering eller några andra mekaniska bekymmer.
Kollade trackern vid nåt tillfälle och såg att Rogers prick var stilla, tänkte att han tagit in på hotell.
Stannade till för att ladda ny rutt i Grünbach efter ca 840km, ser att nån lampa rör sig vid nån busshållplats eller liknande, undra vem det är som kan ha sovit där...
Åker fram och ser att det är Roger som nyss vaknat och håller att packa ihop sina prylar, vilken lyckträff!
Hade aldrig sett honom om han inte stökat omkring, det var första gången vi såg varandra sedan starten, kändes oerhört kul!
Fortsättning följer nån annan dag, håll tillgodo så länge.
Men shit vad grymt!Ang slang: Just i Tyskland har jag ofta sett blåa Schwalbe-automater där man kan köpa slang dygnet runt. Finns ofta i anslutning till cykelbutiker, men kan även sitta på andra ställen (typ vid tågstationer etc). Kräver dock mynt för betalning om jag minns rätt. Tror även det ska finnas gula Conti-automater, men jag har mest sett de blå Schwalbe.
Visa bilaga 573954
Vilka forum bör man hänga på för att få reda på existensen av sådana här lopp i förväg, så man ev. kan anmäla sig? Det verkar iaf. inte vara mycket marknadsföring av lopp här på Happy. Inget akut för mig just nu, men kan vara intressant att veta för framtiden.Eller i år? Jag såg en hel drös med North Cape 4000 cyklister i Bollnäs idag. Utanför Lidl hängde de, av alla ställen.
Menvafan, det har jag missat. Då var det nog en sån cyklist jag såg igår. Tröja av klassiskt snitt med texten Randonneurs följt av nåt land jag inte hann tyda. Blev så till mig att jag satt och altavistade randotröjor för att klura ut vilket land han kom ifrån.Eller i år? Jag såg en hel drös med North Cape 4000 cyklister i Bollnäs idag. Utanför Lidl hängde de, av alla ställen.
Det verkar som de kommer fr Falun till Rimsbo, sedan mot Annefors där de svänger av ner mot Bollnäs. Sedan verkar det som banan korsar järnvägen vid Mobackes och därefter cykelvägen in och genom stan. Kan bli kul för dem på Grillnatta ikväll ?Menvafan, det har jag missat. Då var det nog en sån cyklist jag såg igår. Tröja av klassiskt snitt med texten Randonneurs följt av nåt land jag inte hann tyda. Blev så till mig att jag satt och altavistade randotröjor för att klura ut vilket land han kom ifrån.
Ingen aning, jag visste inget förrän jag såg dem idag när jag skulle in på Lidl och handla. Trodde först det var vanliga bike packers men såg sedan nummerlapparna på cyklarna.Vilka forum bör man hänga på för att få reda på existensen av sådana här lopp i förväg, så man ev. kan anmäla sig? Det verkar iaf. inte vara mycket marknadsföring av lopp här på Happy. Inget akut för mig just nu, men kan vara intressant att veta för framtiden.