Northwave Workout för utomhusbruk?

pedAlex

Medlem
Hejsan!

Jo idag så var jag och köpte mig ett par nya skor som jag tänkt använda främst på min landsvägscykel men även kunna köra en runda på mtbn i skogen med. Jag har kollat lite på Shimanos m-077, Pearl Izumi All-road, och Northwave Spike. I affären var det dock ingen av de tre nämnda som var vidare bekväm eller bra i storlek, så jag fick av expediten ett par spinningskor i famnen.
Trots min skepcism så satt dom så j***a bra, var hur sköna som helst utan sömmar eller plös som hamnar fel/skaver, bra material som känns luftigt och rätt stilrena med. Jag köpte dom.
Men.
Jag undrar nu egentligen vad skillnaden är mellan mina Northwave Workout och ett par all-vägsskor?
Kan tänka mig att de är kallare? Inte lika bra gummi i sulan?
Det kan jag ta, men annars? Någon som har gjort som jag och köpt sko avsedd för spinning men använt utomhus med några tips?

Tack på förhand

Jag körde flera år med ett par Shimanoskor som jag tror är avsedda för spinning. Den enda nackdelen med dem var att sulan var rätt mjuk (förmodligen för att de ska vara bekvämare att gå i och man oftast inte spinner längre än nån eller ett par timmar i stöten). De du tittar på ser ut att ha tunnt tyg/nät på ovansida, är det så blir de ju rätt kalla/blöta när det är kallt respektive blött. Det går ju att iaf delvid kompensera med ett par överdrag.

Tänk på att den sko som sitter skönt på foten i butik kanske inte alls är skön att cykla med. De skor som (jag tycker) är skönast att cykla med är riktiga landsvägscyklingsskor med typ kolfibersula. När man testar dem tänker man kanske OJ VAD DE ÄR STELA men när man sitter på cykeln och trampar fattar man snabbt varför det är bra med stel sula: hela skon blir som en pedal.

Spinningskor är ofta luftiga, och måste därför ofta kombineras med skoöverdrag för att fötterna inte skall frysa till is i fartvinden. Detta gäller dock också landsvägscyklingsskor, då dessa är utvecklade för sydeuropeiskt klimat...

Okej, som jag känt efter så verkar sulan vara likvärdig med de all-roadskor jag tittat på, inte alls en gympa-sula som på många andra spinningskor eller dh-skor för den delen. Och vad gäller tyget så får man nästan oavsett komplettera med ett par överdrag för kalla/blöta dagar.
Sen har jag provcyklat dom på Usports, och komforten var inte baserad på stelheten i sulan utan mer i ovandelen vid plös, spännen, samt mina höga hälar.
Men detta verkar ju inte vara alls några problem att cykla med, ska ut på en invigningstur nu bara för det! :)

Tillbaka
Topp