Nöten att knäcka för en behaglig cykelsträcka

Thoalm

Medlem
Lockout eller inte lockout, det är frågan...
Är på väg att dyka in i den djupa djungeln av komponenter och material och med en skräckblandad förtjusning sitter jag och googlar för att finna den perfekta cykeln för mig. Många på det här forumet har redan funnit sin väg men jag söker fortfarande min..

För att komma till saken!
Först och främst söker jag efter en trail cykel, märke är av mindre vikt och komponenter ska vara i linje med sram NX. Men när jag kommer till dämpning kör jag fast. (mkt pga att jag inte förstår alla tillverkares benämningar på deras dämpningar och vad dom innebär)

Då det kommer bli en del trampade efter transportsträckor och klättring vill jag ha en dämpning som antingen går att låsa alternativt är "intelligent" och inte suger musten ur en i uppförslutningarna.

Min budget ligger på ca 35 tusen

Jag hoppas att jag är lagom otydlig i min förklaring och hoppas att någon vänlig människa här på forumet ska kunna bidra med hjälp i mitt letande på en kommande stig kamrat

Det är många som fått för sig att man "måste" ha låsbara dämpare utan att faktiskt ha provat med och utan själva. Jag anser att det är helt onödigt om cykeln inte har jättelång slaglängd, eller om man inte tänkt stå upp och spurta på plant underlag. Det sistnämnda är förstås vettigt om man ska tävla inom XC, men vem i helsefyr gör det när de transportcyklar på till exempel grusväg? Mycket av eventuellt gung vid uppförscykling handlar också om dålig teknik, vilket i så fall kan rådas bot på.

Att kräva låsbara dämpare decimerar utbudet och är i de allra flesta fall helt onödigt. Jag skulle släppa det helt om du inte tävlar i XC eller vill använda en DH-mässig cykel till stökig uppförsstig.

Vad ska du cykla mellan transportsträckorna?

Allebike alpha slx kostar under 35. Riktigt najs hoj för det mesta stigcyklandet.

Det är många som fått för sig att man "måste" ha låsbara dämpare utan att faktiskt ha provat med och utan själva. Jag anser att det är helt onödigt om cykeln inte har jättelång slaglängd, eller om man inte tänkt stå upp och spurta på plant underlag. Det sistnämnda är förstås vettigt om man ska tävla inom XC, men vem i helsefyr gör det när de transportcyklar på till exempel grusväg? Mycket av eventuellt gung vid uppförscykling handlar också om dålig teknik, vilket i så fall kan rådas bot på.

Att kräva låsbara dämpare decimerar utbudet och är i de allra flesta fall helt onödigt. Jag skulle släppa det helt om du inte tävlar i XC eller vill använda en DH-mässig cykel till stökig uppförsstig.

Dessutom så kan ju se transporten som avkoppling/uppvärmning och då måste det ju inte vara optimalt. Bättre att cykeln är bra på det den skall göra i skogen?

Jag har låsbara dämpare, från styret. Använder det i princip aldrig. Jag upplever väldigt sällan att dämpningen suger kraft och på raksträckorna glömmer jag helt enkelt bort det.

Tack för svaren!
Har egentligen fastat mest för specialized olika modeller, men har svårt att avgöra vilken av alla deras cyklar som passar mig och mitt cyklande bäst ? Men mycket beror på just funderingarna kring vilken typ av eventuell låsning i dämpningen jag vill ha.

Jag tror inte du behöver hänga upp dig så mycket på det. Hittar du en cykel som är perfekt i alla avseenden förutom låsningen så kommer den nog vara mest rätt ändå.

Utan att kunna något alls om MTB måste jag bara fråga:
Är det inte bra att ha låsbara dämpare utifall det kommer till nytta snarare än att inte ha det och ev behöva det? Även om det bara handlar om en enda spurt, en enda gång.

Är det inte bra att ha låsbara dämpare utifall det kommer till nytta snarare än att inte ha det och ev behöva det? Även om det bara handlar om en enda spurt, en enda gång.

Ingen nackdel, men begränsar urvalet av cyklar ordentligt och därför dumt att ha som krav.

Ok, tack för svar, Lingon och Dogday. Då tar jag med mig den infon inför mitt kommande MTB-köp.

Lockout eller inte lockout, det är frågan.
Jag använder lockouten ofta på min HT och långt ifrån endast på transportsträckorna
Vid tex korta (mer eller mindre) branta uppförsbackar låser jag gaffeln när jag reser mig upp
och slipper då "svampigheten" med en öppen gaffel.

Jag använder lockouten ofta på min HT och långt ifrån endast på transportsträckorna
Vid tex korta (mer eller mindre) branta uppförsbackar låser jag gaffeln när jag reser mig upp
och slipper då "svampigheten" med en öppen gaffel.
Det är precis just av den anledning jag är tveksam till dämpning som inte går att låsa lr är "intelligent".
Vad har du för cykel?

Det är klart att det finns fördelar, annars skulle det inte existera låsbara dämpare. Men jag vill hävda att det för de allra flesta är onödigt, dock är det helt förståeligt att det ser bra ut "på pappret" och att man därför inte förstår varför man inte skulle vilja ha det. Men som sagt; det decimerar utbudet av lämpliga stigcyklar och dessutom brukar det inte ens finnas på de cyklar där det skulle behövas mest (långslagiga endurocyklar, till exempel). Utöver det är det en grej till som kan pajja, vars kablar ska hållas i bra skick och som givetvis ökar kostnaden för cykeln. Pengar som hade kunnat läggas på vettigare saker, anser jag.

Om man sen argumenterar för att cykeln inte är svampig uppför så har man ju ändå bara nytta av det om underlaget är slätt. Så fort det är stökigt så är det bra att hjulen följer marken även om man förlorar lite effektivitet. Av samma anledning är det oftast betydligt lättare att klara knepiga klättringar med en FS än med en HT. De som hävdar motsatsen är antingen extremt duktiga cyklister eller så cyklar de helt enkelt på relativt slätt underlag. Inget fel i det, men det gäller att veta var argumenten håller och inte.

Det är precis just av den anledning jag är tveksam till dämpning som inte går att låsa lr är "intelligent".

Dom flesta brukar väl gå att låsa eller åtminstone "fasta till" (firm), bara att man får pilla nere på dämparen istället för vid styret. När man får rutin gör man det i farten utan att stanna.

Senast redigerad av en moderator:
Erfarenheter från spark 940 -18:

Är nog främst skogsväg som blir roligare att cykla när man kan ståtrampa i låst uppför och ha mellan på platt. Mellanläge funkar även på mellanstökig stig uppför och där trampor behöver lite mer höjd. Vid större rötter och sten är öppet oftast bättre för max följsamhet, även uppför, men det tär på krafterna vid stående cykling, så mellan bra för återhämtning.

Är dock ett litet helvete att montera/justera Scotts remoter efter all service som krävs av dämpare, så har cyklat utan ibland. Saknar då möjligheten till mellan/låst ganska ofta, särskilt när benen är trötta.

Scott nog inte så prisvärt runt 35 kkr, har väl dessutom blivit ännu sämre komponenter sen 2018. Dyra/obefintliga reservdelar. Inga manualer för att underlätta att serva själv. Hjul, nav och alla Scotts lager motsvarar inte vad man borde få i den här prisklassen. På två år har jag haft problem med XD-body (en klack sprack, finns ej reserv), bakhjul (ekrar går av, riktning krävs), styrlager (vatten läcker in så rostar), växelöra (alu skruv går av, finns ej reserv) , dämparfäste (för klen skruv, sliter på ram om lossnar), och otäta lager i baksving.

Tillbaka
Topp