[Notis] Dämpartillverkare går samman om ny standard

Rock-Shox-Monarch-Plus-RC3-High-Volume-Daempfer-Mo-e0ee0a5e238188df877a3c8ea26b0976-1800x1013.jpeg

En samling tillverkare har gått samman och kommit överens om en ny standard för sina dämpare, något som kommer att förenkla för både kunder och ramtillverkare. 

Hade happyride.se haft ett redaktionsrum hade någon kommit inspringande med andan i halsen..

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23603

Senast ändrad:
marran sa:
Jag gissar på skämt, ingen kan ju vara så här dum på riktigt?

Faktiskt inte. Eller isf gick pressmedelandet ut en dag i förväg och både vi, Dirt, Pinkbike och Vital köpte det. Vital har till och med gjort en längre artikel om det där en av mellanrubrikerna är "What is metric?"

"Shocks have been produced in several convenient imperial eye-to-eye and stroke sizes for years." "Convenient" för typ tre länder i världen.

Senast ändrad:
Jo jag såg att Pinkbike och Vital också kört det, men det behöver inte betyda att det är sant. Sen när är en ny dämpardimension en nyhet överhuvudtaget? Ramtillverkarna gör ramar med en massa restriktioner på utrymme osv som dikterar dimensioner på dämpare, dämpartillverkarna gör sedan grejer som passar, hur svårt kan det vara? Det finns redan en triljard storlekar, de mäts i antingen tum med 3 decimaler eller millimeter avrundat till heltal. Så har det varit sen hedenhös och så kommer det fortsätta vara. Idioter.
Det är inte precis som att storlekarna strikt utgår från tum nu, i så fall hade man inte gjort storlekar som kräver 3 decimaler för att mätas.

På kolven till min Monarch står slaglängden bara angiven i mm om jag inte minns fel. Är den från framtiden då? :-)

Ett aprilskämt inom cykelvärlden som behandlar standarder är ungefär lika svårt att upptäcka som ett nyhetsbaserat skämt hos kvällspressen.

Äntligen!!! Nu kan jag slänga min tumstock och köpa ny fin mätsticka med bara centimeter på. Sparar säkert 20-30 gram bara på det!

Det var alltså precis så retarderat som jag trodde. Idoter!

Det enda som faktiskt framstår som lite vettigt i den där galenskapen är infästningen med skruvar från sidan, som Trek hade innan. Det kan hjälpa tillverkare att få in vettig slaglängd på dämparen i sina ramar (till exempel Giant, med sina notoriskt underdimensionerade bakdämpare).

I övrigt fjorton skopor marking Bs om lite inkrementella förbättringar som säljs som revolutioner blandat men ett härligt lass helt överflödiga kompatibilitetsproblem, sprinklat med den vanliga toppingen av lösningar på problem som inte fanns. Grymt jobbat Sram, igen...

Fast vadå, det är ju iaf ingen ny kass vevlagerstandard. Och till skillnad från baknav är ändå dämpare betydligt tightare kopplade till den specifika ramen.

Alla presenterade förändringar i detta ser jag ändå som positiva, även om det är extremt sockrat med marketing bs. Längre dämparkroppar, mer overlap och en förbättrad infästning för ramar med mycket rotation är tex klart bra ändringar.

Tror detta kan bli bra. Men revolutionerande, inte alls.

jofahjalm sa:
Jag förutsätter att Cock Shox nya metriska 12,7 mm bussning inte är utbytbar mot gamla 1/2" bussningarna.
Om du är ute efter prestanda så är det givetvis dom metriska bussningarna du skall gå på oavsett om dom passar eller ej..

H. sa:
Fast vadå, det är ju iaf ingen ny kass vevlagerstandard. Och till skillnad från baknav är ändå dämpare betydligt tightare kopplade till den specifika ramen.

Alla presenterade förändringar i detta ser jag ändå som positiva, även om det är extremt sockrat med marketing bs. Längre dämparkroppar, mer overlap och en förbättrad infästning för ramar med mycket rotation är tex klart bra ändringar.

Fast overlap har inget med dämparlängd att göra, RS hade mycket väl kunnat sätta bredare glide rings och bussningar i befintliga prylar. Samma sak med ifpkammarstorlekarna som de hetsar om, de hade kunnat göra dem konsistenta på befintliga dimensioner. Det är nog precis det som irriterar mig. En ny dämparstorlek är precis som du säger inte hela världen, det finns redan massor. Snarare att man tar bort de gamla och blandar upp det med att även ändra en massa innehåll i dämparna, så att man inte kan få fördel av de nya förbättrade dämparna utan att även byta sin ram, eftersom de byter dimensioner samtidigt. Sjukt onödigt tycker jag.

Skall bli intressant att se hur Fox, Marzocchi, Öhlins mfl hanterar detta. Kommer dom att fortsätta som innan och dela ramtillverkarna i två läger eller blir dom medtvingade av marknaden?

marran sa:
H. sa:

Fast overlap har inget med dämparlängd att göra, RS hade mycket väl kunnat sätta bredare glide rings och bussningar i befintliga prylar. Samma sak med ifpkammarstorlekarna som de hetsar om, de hade kunnat göra dem konsistenta på befintliga dimensioner. Det är nog precis det som irriterar mig. En ny dämparstorlek är precis som du säger inte hela världen, det finns redan massor. Snarare att man tar bort de gamla och blandar upp det med att även ändra en massa innehåll i dämparna, så att man inte kan få fördel av de nya förbättrade dämparna utan att även byta sin ram, eftersom de byter dimensioner samtidigt. Sjukt onödigt tycker jag.

Nja, genom att ha mindre slag för samma dämparlängd så möjliggör det ju mer överlapp mellan inner och ytterrör innan dämparen bottnar. Och mer utrymme i dämpare betyder som vi alla vet moar shimz.

Moar shimz --> More better.

Jag kan nog tycka att det är vettigt att man ser över måtten på dämparna om det har visat vara en begränsande faktor, som du säger finns det ju miljarders med storlekar på dämparna som det är, så oddsen för att din dämpare passar på nästa cykel är ju ändå minimal. Bättre då att man tar tag i problemet istället för att fortsätta bygga cyklar där man får kompromissa med dämparprestanda p.g.a man utgår från de mått som redan används.

Sen kan jag tycka att det kanske är lite löjligt att döpa den nya standarden till "metric" även om jag förstår tanken. Men det verkar skapa väldigt mycket onödig agitation bland amerikaner. (Men att de baserar måtten på SI-enheter är ju trevligt, ingen gillar väl att hålla på med 256/257-dels tum stup i kvarten)

TK sa:
Skall bli intressant att se hur Fox, Marzocchi, Öhlins mfl hanterar detta. Kommer dom att fortsätta som innan och dela ramtillverkarna i två läger eller blir dom medtvingade av marknaden?

Pressmeddelandet listade alla de stora tillverkarna, så de är med på tåget. Jag hittar inte mailet just nu, så jag kan inte kolla om alla de du nämner är med på listan.

Steget som sådant är ju rätt naturligt, tom USA har ju, i alla fall officiellt, anammat SIS. Det hade antagligen gjorts tidigare om inte marknaden dominerats av Fox och SRAM/RS. Hallaballot och brösttrumandet är dock störtlöjligt. Det handlar bara om att öka marginaler genom förenklad produktion, SIS eller Imperial påverkar inte kundens cykelupplevelse.

theBrand sa:
marran sa:
H. sa:

Nja, genom att ha mindre slag för samma dämparlängd så möjliggör det ju mer överlapp mellan inner och ytterrör innan dämparen bottnar. Och mer utrymme i dämpare betyder som vi alla vet moar shimz.

Jag kan nog tycka att det är vettigt att man ser över måtten på dämparna om det har visat vara en begränsande faktor, som du säger finns det ju miljarders med storlekar på dämparna som det är, så oddsen för att din dämpare passar på nästa cykel är ju ändå minimal. Bättre då att man tar tag i problemet istället för att fortsätta bygga cyklar där man får kompromissa med dämparprestanda p.g.a man utgår från de mått som redan används.

Sen kan jag tycka att det kanske är lite löjligt att döpa den nya standarden till "metric" även om jag förstår tanken. Men det verkar skapa väldigt mycket onödig agitation bland amerikaner. (Men att de baserar måtten på SI-enheter är ju trevligt, ingen gillar väl att hålla på med 256/257-dels tum stup i kvarten)

Fast här säger du emot dig själv. Mindre slaglängd på längre dämpare = möjlighet för mer överlapp ja, men även större packeteringsproblem för ramtillverkare. Detta är en kompromiss som man alltid meckat fram och tillbaka med, och den här förändringen av måtten gör det annorlunda, men inte bättre.

Sen förstår jag inte varför dämparstorlekar i jämna millimeter skulle magiskt innebära mindre kompromiss för ramtillverkare heller, det finns mig veterligen ingen naturkonstant på på ett jämnt snyggt sätt binder metern till någon relevant universell magisk längd inom ramtillverkning. Skulle ramtillverkarna få välja (och vissa får, till exempel Specialized och Trek) skulle de rita ramen som de vill ha den och sen bygga en dämpare som passar, oavsett mått. Har man inte det får man rita ramen runt dämparen, och då kan det kvitta om den är 222,xx eller 220mm lång, men det kan knappast anses vara bättre att man behöver en 230mm lång dämpare för att få ut 65mm slag. Dämparen växte 10mm, men slaget bara 5. Allt för att tabellen ska se snygg ut. Det måste vara bättre att låta slaget bli så långt det kan bli på den givna längden man har eller tvärtom, än att bygga för att få till runda fina siffror.

Och sen att anamma SI eller inte, jag fattar inte vad ni snackar om? Bara för att man mäter saker i en enhet behöver det inte betyda att alla siffror ska bli runda och fina? När jag cyklar på min cykel vill jag att den ska vara optimerad för just cykling, inte för att det ska bli få värdesiffror på något papper någonstans. Tänk om man gjorde likadant med hjubas. Nej vi kan inte ha 1132mm hjulbas, vi måste upp till 1150. Titta, då blev gaffelvinkeln en jämn radian (eller ska vi mäta i grader?) Tjohoo! Oj, vart den sämre att cykla på. Äh, skit i det, det är är SI.

marran sa:
theBrand sa:
marran sa:
H. sa:

Fast här säger du emot dig själv. Mindre slaglängd på längre dämpare = möjlighet för mer överlapp ja, men även större packeteringsproblem för ramtillverkare. Detta är en kompromiss som man alltid meckat fram och tillbaka med, och den här förändringen av måtten gör det annorlunda, men inte bättre.

Sen förstår jag inte varför dämparstorlekar i jämna millimeter skulle magiskt innebära mindre kompromiss för ramtillverkare heller, det finns mig veterligen ingen naturkonstant på på ett jämnt snyggt sätt binder metern till någon relevant universell magisk längd inom ramtillverkning. Skulle ramtillverkarna få välja (och vissa får, till exempel Specialized och Trek) skulle de rita ramen som de vill ha den och sen bygga en dämpare som passar, oavsett mått. Har man inte det får man rita ramen runt dämparen, och då kan det kvitta om den är 222,xx eller 220mm lång, men det kan knappast anses vara bättre att man behöver en 230mm lång dämpare för att få ut 65mm slag. Dämparen växte 10mm, men slaget bara 5. Allt för att tabellen ska se snygg ut. Det måste vara bättre att låta slaget bli så långt det kan bli på den givna längden man har eller tvärtom, än att bygga för att få till runda fina siffror.

Och sen att anamma SI eller inte, jag fattar inte vad ni snackar om? Bara för att man mäter saker i en enhet behöver det inte betyda att alla siffror ska bli runda och fina? När jag cyklar på min cykel vill jag att den ska vara optimerad för just cykling, inte för att det ska bli få värdesiffror på något papper någonstans. Tänk om man gjorde likadant med hjubas. Nej vi kan inte ha 1132mm hjulbas, vi måste upp till 1150. Titta, då blev gaffelvinkeln en jämn radian (eller ska vi mäta i grader?) Tjohoo! Oj, vart den sämre att cykla på. Äh, skit i det, det är är SI.

Handlar så mycket mer än så. När jag skulle köpa mig en dämpare så kunde jag välja mellan 215x63mm, 215x63,5mm, 215,9x63mm, 215x63,5mm, 216x63mm och 216x63,5mm. Vilken dämpare skulle jag välja? Hur skulle jag veta att alla dessa mått är samma? Tolkningen hur man avrundar är aldrig konsekvent och därför får vi det översatt väldigt konstigt ibland.

När en industri bara lägger på fler och fler mått utan att tänka efter så blir det till slut otroligt jobbigt för konsumenten. Nu slipper tillverkarna specialdesigna alla ramar för att dämparna beter sig olika beroende på storlek. Det i sin tur kan leda till billigare cyklar och när dämpartillverkarna slipper producera onödigt många längder så kan även där pengar sparas in och i slutändan får vi en bättre produkt och även där blir det lite billigare. Vill man få in fler människor som cyklar så är det väl bäst att göra det både bättre, lättare(vikt och mekaniskt) och billigare.

Det är en ny standard då den gamla hade för mycket begränsningar. Tänk dig bygga en bikepark, du får INTE ta bort några gamla leder, utan du måste bygga lederna över/runt/genom dom gamla. Får du en bra produkt då?

Packeteringsproblem blir det inte då Trunnion mount kommer bli en standard. Behöver man allt utrymme som finns så kommer denna montering att vara kompaktare än gamla måtten för ungefär samma mängd slaglängd.

Drabbar detta dig ens? Tänker du köra med din ram i 5 år till? Kör du med 3x8? Hisspinne fungerar väl inte i din ram med 27,2mm sadelrör.

Aron sa:
TK sa:

Pressmeddelandet listade alla de stora tillverkarna, så de är med på tåget. Jag hittar inte mailet just nu, så jag kan inte kolla om alla de du nämner är med på listan.

Steget som sådant är ju rätt naturligt, tom USA har ju, i alla fall officiellt, anammat SIS. Det hade antagligen gjorts tidigare om inte marknaden dominerats av Fox och SRAM/RS. Hallaballot och brösttrumandet är dock störtlöjligt. Det handlar bara om att öka marginaler genom förenklad produktion, SIS eller Imperial påverkar inte kundens cykelupplevelse.

Enligt pressreleasen på Pinkbike så är det 6 tillverkare, alltså inte Fox, Marzocchi, Öhlins mfl. men det kanske inte stämmer?
http://www.pinkbike.com/news/suspension-manufactures-introduce-metric-shock-sizing-2016.html

BjornR sa:
Handlar så mycket mer än så. När jag skulle köpa mig en dämpare så kunde jag välja mellan 215x63mm, 215x63,5mm, 215,9x63mm, 215x63,5mm, 216x63mm och 216x63,5mm. Vilken dämpare skulle jag välja? Hur skulle jag veta att alla dessa mått är samma? Tolkningen hur man avrundar är aldrig konsekvent och därför får vi det översatt väldigt konstigt ibland.

Så anledningen till alltihop är inte att folk är svindåliga på att avrunda utan att de är _olika_ svindåliga på att avrunda. :)

BjornR sa:

Att lösa folks avrundningsinkompetens genom att ändra storlekarna på dämparna är helt klart ett sätt, men jag vet ett som är billigare, enklare och smidigare...

BjornR sa:
När en industri bara lägger på fler och fler mått utan att tänka efter så blir det till slut otroligt jobbigt för konsumenten. Nu slipper tillverkarna specialdesigna alla ramar för att dämparna beter sig olika beroende på storlek. Det i sin tur kan leda till billigare cyklar och när dämpartillverkarna slipper producera onödigt många längder så kan även där pengar sparas in och i slutändan får vi en bättre produkt och även där blir det lite billigare. Vill man få in fler människor som cyklar så är det väl bäst att göra det både bättre, lättare(vikt och mekaniskt) och billigare.

Tillverkarna specialdesignar redan alla ramar, det är just det som är att designa en ram. Varje modell har samma dämpardimension genom alla storlekar, och olika rammodeller används till olika saker och specialdesignar redan.
Är det sjukt noga att ha exakt den volym på ipf-kammare som man vill finns dämpare med piggyback. Inlinedämpare kommer alltid ha utrymmesrestriktioner, och det är dessutom mer en RS-specifik problematik än ett problem med själva dämpardimensionen.

Onödigt många längder säger du? Titta igen i tabellerna och kolla om det blev fler eller färre dimensioner efter den här övergången. Eftersom man inför en helt ny modell på infästning vart det i alla fall inte färre storlekar att tillverka, lagerhålla och distribuera. Pengar slösas alltså i slutändan vilket leder till en sämre produkt som dessutom blir lite dyrare, enligt din egen logik :)
Själv skiter jag i att "få in" fler människor att cykla när jag är ute och shoppar cykelprylar, jag vill ha de bästa prylarna för den bästa pengen. Vill man få fler att cykla finns det andra bättre sätt att göra det. En ny standard om året är i alla fall inte lösningen vågar jag lova.

BjornR sa:
Det är en ny standard då den gamla hade för mycket begränsningar. Tänk dig bygga en bikepark, du får INTE ta bort några gamla leder, utan du måste bygga lederna över/runt/genom dom gamla. Får du en bra produkt då?

Helt irrelevant jämförelse. Men visst, jag går med den. Vi gräver upp alla leder och lägger dit nya exakt likadana, fast de är flyttade en meter åt höger och på något ställe har vi lagt till eller tagit bort en sten. Effektivt använda pengar?

BjornR sa:
Packeteringsproblem blir det inte då Trunnion mount kommer bli en standard. Behöver man allt utrymme som finns så kommer denna montering att vara kompaktare än gamla måtten för ungefär samma mängd slaglängd.

Drabbar detta dig ens? Tänker du köra med din ram i 5 år till? Kör du med 3x8? Hisspinne fungerar väl inte i din ram med 27,2mm sadelrör.

+1 på Trunion, hade de bara infört det hade jag gnällt mindre.

Ja det drabbar mig. Om jag köper en ram nu, hur mycket kommer den vara värd om jag inte tänker köra med den för all framtid utan försöker sälja den om 3-4 år? I dagens takt kommer det vara få dimensioner på den som inte anses "döda" precis på samma sätt som 26" ramar blev döda på marknaden för något år sen. Ja man kan fortfarande få tag i grejer kanske, men värdet sjunker som en sten helt i onödan. Allt bara för att få folk att känna att nästa års cykel kommer vara mer "rätt" än årets.

Och om jag nu har min omoderna cykel (som jag köpte sommaren 2016 spritt ny) och sommaren 2017 lanseras en ny dämpare som jag vill ha, då kommer inte den att passa för den tillverkas bara i de nya häftiga dimensionerna.

marran sa:
Onödigt många längder säger du? Titta igen i tabellerna och kolla om det blev fler eller färre dimensioner efter den här övergången. Eftersom man inför en helt ny modell på infästning vart det i alla fall inte färre storlekar att tillverka, lagerhålla och distribuera. Pengar slösas alltså i slutändan vilket leder till en sämre produkt som dessutom blir lite dyrare, enligt din egen logik :)
Själv skiter jag i att "få in" fler människor att cykla när jag är ute och shoppar cykelprylar, jag vill ha de bästa prylarna för den bästa pengen. Vill man få fler att cykla finns det andra bättre sätt att göra det. En ny standard om året är i alla fall inte lösningen vågar jag lova.

Räknade antal bodys och innerrör; 6st bodys och 6st innerrör för nya. 9st bodys och 7st innerrör för gamla. Ser ut som bussningen mellan DU-bussning och kullager är ett tillval utöver body/innerrör, ökar alltså inte antal bodys/innerrör. edit: formatering

Orkar dock inte citera och formatera, det är för jobbigt.

När jag köper en cykel så tänker jag aldrig på andrahandsvärdet då i min värld så är cyklar förbrukningsvaror, därav bryr jag mig inte så mycket, är mest glad över utveckling som faktiskt är motiverad. Att SRAM får väldigt mycket skit är troligen ganska motiverat då deras PR-avdelning är nog den mest överhypade i industrin. Shimano gör väldigt mycket liknande saker men håller det på låg nivå, massor av nya standarder.

Lite rätt med den nya designen kan man faktiskt komma överens om. Kullagrade bussningar för länkage som roterar mycket och trunnionstandard. Hoppas även på längre serviceintervaller i och med att nu får tillverkarna mer spelrum att få in innehållet. DebonAir är groteskt stor när enda måttet som går att använda är bredden.

Senast ändrad:
Schreddan sa:
Excuse me while I kiss this guy men är det nån (praktisk) skillnad mellan nyheten från RS och de nållager man kunnat köpa och montera i sin dämpare istället för bussningen?
Alltså typ: http://www.enduroforkseals.com/id374.html

/Phrank

Nållager vs kullager. Fick punga ut över 1000kr för 2st nållager från RWC. Kommer att bli dyrt när dessa lager dör. Lite smidigare att byta ut vanliga kullager och billigare blir det dessutom.
p3pb13350677.jpg

Senast ändrad:
Nållager vs kullager. Fick punga ut över 1000kr för 2st nållager från RWC. Kommer att bli dyrt när dessa lager dör. Lite smidigare att byta ut vanliga kullager och billigare blir det dessutom.
[/quote]

Ah det missade jag.. tack!

Ja, vanliga lager byter man ändå på löpande band, i länkage och hjul... :)

//F

BjornR sa:
marran sa:

Räknade antal bodys och innerrör; 6st bodys och 6st innerrör för nya. 9st bodys och 7st innerrör för gamla. Ser ut som bussningen mellan DU-bussning och kullager är ett tillval utöver body/innerrör, ökar alltså inte antal bodys/innerrör. edit: formatering

Orkar dock inte citera och formatera, det är för jobbigt.

När jag köper en cykel så tänker jag aldrig på andrahandsvärdet då i min värld så är cyklar förbrukningsvaror, därav bryr jag mig inte så mycket, är mest glad över utveckling som faktiskt är motiverad. Att SRAM får väldigt mycket skit är troligen ganska motiverat då deras PR-avdelning är nog den mest överhypade i industrin. Shimano gör väldigt mycket liknande saker men håller det på låg nivå, massor av nya standarder.

Lite rätt med den nya designen kan man faktiskt komma överens om. Kullagrade bussningar för länkage som roterar mycket och trunnionstandard. Hoppas även på längre serviceintervaller i och med att nu får tillverkarna mer spelrum att få in innehållet. DebonAir är groteskt stor när enda måttet som går att använda är bredden.

Möjligtvis färre ingående komponenter, men det är dämpare som ska lagerhållas och säljas, och hur du än vrider och vänder på det blir de minst dubbelt så många.

Alla köper inte ny cykel till varje säsong, men industrin och framförallt Sram verkar försöka pusha folk till det istället för en mer hållbar utveckling där man kan byta delar som slits ut och uppgradera eftersom istället för gigantisk slitochslängkarusell.

Ville de få mer plats för innehåll finns piggybacks, och har funnits i åratal. Det är inget annat än marknadsföring som säger att man inte kan ha piggy på en stighoj men MÅSTE ha en på en trendurocykel. Men visst, jag håller med om att kullagren potentiellt är vettiga, om de är bra implementerade på ett bra sätt. De måste vara ganska stora för att inte bara bli smulor, och de blir nog en hel del dyrare att byta än en plastbussning. Jag har svårt att se på bilderna exakt hur de kommer hamna på dämparen. I vilket fall känns det vettigare att flytta ut kullagrena till ramen istället där för det mesta finns gott om plats.

Schreddan sa:
Excuse me while I kiss this guy men är det nån (praktisk) skillnad mellan nyheten från RS och de nållager man kunnat köpa och montera i sin dämpare istället för bussningen?
Alltså typ: http://www.enduroforkseals.com/id374.html

/Phrank
Det är väl lite som när RS lanserade chargerdämparen och fick det att låta som en världsnyhet:)

marran sa:
theBrand sa:
marran sa:
H. sa:

Hur säger jag emot mig själv?
För varje enskild slaglängd blir det aningens längre dämpare. Men jag tror inte det är något stort problem, problemet är ju att även om du kunde tillverka en ram som tar en 250mm dämpare med 50mm slag så finns det ingen dämpare som skulle ta tillvara på den extra längden, eftersom det är för dyrt för tillverkarna att ha olika konstruktion på innanmätet för olika dämparkonstruktioner. Genom att skapa nya dimensioner där man har mindre slaglängd/dämparlängd så öppnas möjligheten att bygga bättre dämpare där man kan ta tillvara på det extra utrymmet.

Jag som har en 7,875*2" dämpare får ju inte ut något extra för de extra 0,275" jämfört med en 7.5*2" dämpare jag har trotts att det borde finnas en hel del outnyttjat utrymme (de flesta 7,875*2" är ju 7,875*2,25" med kortat slag).

RS släpper ju nu superdelux som bara finns i de nya måtten (eftersom innanmätet inte får plats i den gamla modellen).

marran sa:

Nej, men om man ändå ska göra nya mått så kan man ju lika gärna basera måtten på ett mätsystem som är lätt att använda. Varför skulle man vilja hålla på och krångla med tum när det mesta mäts i (milli)meter?

(Varför dämparlängden behövde växa berörde jag högre upp)

marran sa:

Det är ju just det det handlar om, att välja dämparnas dimensioner för att kunna klämma in så mycket prestanda som möjligt, istället för att försöka skohorna in något halvbra som passar i existerande mått, bara för att "så har det alltid varit".

Ok, i tur och ordning:

Du säger emot dig själv för att först säger du att det är moar betterz med mindre slaglängd per dämparlängd, men sen säger du att man får "fortsätta bygga cyklar där man får kompromissa med dämparprestanda p.g.a man utgår från de mått som redan används. " Jag kanske övertolkar, men som jag ser det uppkommer de flesta kompromisserna i dämparprestanda som är relevanta i den här diskussionen för att man helt enkelt inte rymmer den dämpare man skulle vilja ha, att då ge mindre slaglängd per utrymme kommer inte förbättra den situationen. Jag inser nu att jag kan helt ha feltolkat hur du menar. I vilket fall får tillverkarna fortfarande bara utgå från de mått som finns, bara det att måtten nu är lite annorlunda. Inte bättre, annorlunda. Och som sagt, om något så är de sämre från en ramtillverkares perspektiv.

På vilket sätt är 7,875" ett mått som baseras på tum mer än 222,xx mm ett mått som baseras på millimeter? 7,875" är ett mått som har uppstått för att det är ungefär det utrymme man har att tillgå, oavsett om du mäter det i skäggsekunder eller parsec. Det är exakt vad RS hävdar att de gör nu, dvs tillverkar de mått ramtillverkarna behöver. Varje gång en ny konstruktion har dykt upp som behövt längre eller kortare dämpare har det även dykt upp just en längre eller kortare dämpare, givet att en tillräckligt stor tillverkare har bett om det.

Den stora skillnaden på det här och att bara tillföra ännu en dämpardimension som någon tillverkare kan tänkas behöva, eller komma med en ny för att utvecklingen gått framåt och man kan paketera bättre (till exempel 200x57, förr var det 200x50 som gällde) så säger man samtidigt att man tänker döda alla gamla och sluta utveckla för de dimensionerna, och då dödar en massa helt utmärkta ramar och dämpare som i ett slag blir omoderna och inte kommer passa mellan 2016 och 2017.

Sen är det inte sant att en ny ram med största sannolikhet innebär ny dämpardimension ändå utna den här övergången. De flesta ramar har 190x50,200x57 eller 222x63 bakdämpare, och köper du en ny ram med ungefär lika mycket slaglängd som din gamla är det stor chans att du kan återanvända bakdämparen. Jag kan till exempel sätta min gamla Bos Vipr på en tänkt BTR, eller till och med på min Stumpy om den inte hade haft knasig infästning (och det finns risk att jag faktiskt köper en sån där adapter för att göra just det).

marran sa:
Ok, i tur och ordning:
Ok :)

marran sa:
Du säger emot dig själv för att först säger du att det är moar betterz med mindre slaglängd per dämparlängd, men sen säger du att man får "fortsätta bygga cyklar där man får kompromissa med dämparprestanda p.g.a man utgår från de mått som redan används. " Jag kanske övertolkar, men som jag ser det uppkommer de flesta kompromisserna i dämparprestanda som är relevanta i den här diskussionen för att man helt enkelt inte rymmer den dämpare man skulle vilja ha, att då ge mindre slaglängd per utrymme kommer inte förbättra den situationen. Jag inser nu att jag kan helt ha feltolkat hur du menar. I vilket fall får tillverkarna fortfarande bara utgå från de mått som finns, bara det att måtten nu är lite annorlunda. Inte bättre, annorlunda. Och som sagt, om något så är de sämre från en ramtillverkares perspektiv.

Jo, eftersom de nya måtten som RS tagit fram lämnar mer utrymme inuti dämparen. Där av kan de konstruera en dämpare som får ta mer plats, men ändå kan använda samma design i alla storlekar. Det är ju det som är min(RS) poäng, genom att säga "Den här nya dämparen kommer aldrig att göras i den gamla måtten, bara de nya" så kan de skita i att shimstacken på kolven är för hög för att inte bottna i en 190*50 dämpare.

marran sa:
På vilket sätt är 7,875" ett mått som baseras på tum mer än 222,xx mm ett mått som baseras på millimeter? 7,875" är ett mått som har uppstått för att det är ungefär det utrymme man har att tillgå, oavsett om du mäter det i skäggsekunder eller parsec.
Nja, det är det praktiska måttet 7,7/8" eftersom tum är så opraktiskt så är det brukligt att använda bråk ihop med enheten (allt för att förvirra fienden). Ta en titt i din hylsnyckelsats med tummått så ska du se att du hittar många bekanta dämparmått :) (1/4, 1/2, 5/8, 3/4 och 7/8 är väldigt populära).

marran sa:
Det är exakt vad RS hävdar att de gör nu, dvs tillverkar de mått ramtillverkarna behöver. Varje gång en ny konstruktion har dykt upp som behövt längre eller kortare dämpare har det även dykt upp just en längre eller kortare dämpare, givet att en tillräckligt stor tillverkare har bett om det.

Den stora skillnaden på det här och att bara tillföra ännu en dämpardimension som någon tillverkare kan tänkas behöva, eller komma med en ny för att utvecklingen gått framåt och man kan paketera bättre (till exempel 200x57, förr var det 200x50 som gällde) så säger man samtidigt att man tänker döda alla gamla och sluta utveckla för de dimensionerna, och då dödar en massa helt utmärkta ramar och dämpare som i ett slag blir omoderna och inte kommer passa mellan 2016 och 2017.
Men du säger ju att dagens dämpare redan är tillräckligt bra, och de skulle ju fortsätta producera de gamla dämparna i 5-6 år till?

marran sa:
Sen är det inte sant att en ny ram med största sannolikhet innebär ny dämpardimension ändå utna den här övergången. De flesta ramar har 190x50,200x57 eller 222x63 bakdämpare, och köper du en ny ram med ungefär lika mycket slaglängd som din gamla är det stor chans att du kan återanvända bakdämparen. Jag kan till exempel sätta min gamla Bos Vipr på en tänkt BTR, eller till och med på min Stumpy om den inte hade haft knasig infästning (och det finns risk att jag faktiskt köper en sån där adapter för att göra just det).

Nej, så kan det ju vara. På min cykel sitter dämparen med ett utbytbart fäste, så jag kan nog köpa en sån där färsig metrisk sak och ganska enkelt slöjda ett fäste som gör att den passar. Men jag tror du är en av ganska få som har en fin fransos liggandes på lagring i byrålådan.

Ganska ofta byter folk cykel för att de vill ha något annat än vad de hade, med mer eller mindre slaglängd. Och även om de köper en ny hoj med samma mått på dämparen så är det ju svårt att kränga den gamla cykeln utan dämpare.

(Ingen av de ramar jag är intresserad av har samma dämpardimension som min nuvarande cykel)

Ok, jag kan se att det eventuellt kan finnas en poäng med att de kan standardisera sina inälvor. Istället för att konsumenterna får en standard de kan räkna med så får RS en. 1-0 till Sram. Men ok, jag kan i viss mån gå med på att det är lite vettigt, fast de hade kunnat åstadkomma samma sak med en piggyback istället om det nu var så jävla viktigt. Typ som Bos gjorde med sin xc-dämpare.

I ett historiskt perspektiv kan jag förstå att man anser att fraktioner av tum är ett måttsystem baserat på tum, men när man behöver lika många värdesiffror för att ange det i tum och millimeter kan jag tycka att det spelar mindre roll. Det är helt enkelt ett mått som inte gör sig i varken tum eller millimeter, annars hade man inte behövt använda åttondelar, sextondelar osv. Men det är det mått man råkade behöva, och ofta är det så man jobbar. Utgår från verkligheten och låter måtten bli som de blir istället för tvärtom liksom.

Jag har aldrig sagt att dagens dämpare är tillräckligt bra, men deras MÅTT är tillräckligt bra. Det är exakt detta som är min beef. De levererar utveckling och onödig förändring i ett stort paket där man inte kan välja det ena eller det andra. Det går utmärkt att göra bättre dämpare än Sram gör och ändå hålla sig inom ramen för dagens måttsystem, och det är redan många som gör just det. Det intressantaste i Super Deluxe tycker jag verkar vara den separata ventilen för de tre olika lägena, och den hade säkert gått att implementera i de gamla måtten. Ökad bussningsyta låter bra i teorin, men jag undrar hur stor praktisk inverkan det har. Jag får känslan av att det mest är en förevändning för att få vända uppochner på nuvarande standard. Sfäriska bussningar som Öhlins kör med löser till exempel det problemet helt, istället för bara litegrann.

Att de hävdar att de ska fortsätta tillverka dämparna i några år till är trevligt, men det ändrar inte det faktum att mina nuvarande dämparstorlekar är en död standard. Ingen vill investera i något som man vet ska försvinna snart, se på 26". Det går fortfarande att plocka ihop en komplett 26" hoj av helt nya delar, men det är ingen som vill ha dem längre för man vet att det är på väg ut. Det känns lika hett att investera pengar i det som betamax.

Tillbaka
Topp