[Notis] Gran Fondo Stockholm 2014

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag får lite minnesbilder från Stockholm
> Recycling som gick några år i början på
> 90-talet. Körde den första upplagan med start
> och mål på Norr Mälarstrand. "Kom ihåg, detta
> är ingen tävling" och så brände dåvarande
> miljöministern Olov Johansson av en startpistol!
> Förvirrade flaggvakter och fullständig
> trafikregelsanarki. Kommer med ångest ihåg när
> vi passerade Huddingevägen i 35 knyck mot rött.
> OMG!
> Året efter var start och mål vid Sjöhistoriska
> Museet på Djurgården. Hundratals körde fel
> redan vid Bergwaldhallen. Man dundrade
> Strandvägen istället för Linnegatan.
> Förvirrade cyklister i hela stan.

Mysigt. Hög adrenalinfaktor, många close-calls, kryssande mellan bilar/barnvagnar/nöjescyklister. Lite som en helt vanlig lycrapendling till jobbet. Mystiskt att någon vill betala för det. Men det blir kanske roligare när huvuddelen av klungan åker åt ungefär samma håll?

Tävlingspendlingen slutar 2013 för att ersättas med Gran Fondopendling 2014. Uppsamling på strategiska punkter i förorterna och sen rullande avstängning in till stan.

Går att köra Fondo i Södertälje två veckor senare för ungefär halva priset. Något kortare bana i och för sig (11 mil). Om de håller samma prisnivå och bansträckning som i fjol.

Klart man ska cykla GF Stockholm! Det kommer säkert att bli skitskoj, världens cykelfest inne i stan, hur ofta händer det?

Härmed dedikerar jag vinterns alla (kommande) pendlingsmil till GF Sthlm, på startlinjen ska jag vara i mitt livs (cykel)form.

Senast ändrad:
Tja, det går iaf inte att säga

Tvärtom så har man en lokal (Friend Arena) men behöver hitta nåt att fylla den med.

Senast ändrad:
AxelSthlm skrev:
> mankis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite mer inlägg ang Gran Fondo Sthlm
> >
>
> http://cykelbloggar.blogspot.se/2013/10/vilka-star
>
> > -bakom-gran-fondo-stockholm.html?spref=fb
>
>
> Mjaa, inte blev man mer positiv till loppet av den
> bloggen inte......kanske tar tillbaka min ev
> medverkan i tidigare inlägg, tillgång till
> Friends arena vid regn.....mjaa...

+1. Jag tycker de kunde struntat i vad de andra loppen kostat och lagt sig på en lägre nivå, se till att göra den populär. Det är ju ändå ett lopp som är helt nytt. VR, CV etc är rätt etablerade.

Som det nu tycks vara är svaret på varför de tar så mycket betalt: För att vi kan.

AxelSthlm skrev:
> medverkan i tidigare inlägg, tillgång till
> Friends arena vid regn.....mjaa...

Som om det har någon större betydelse efter 150km regncykling. Brukar säga att cykla i regn i en klunga ger en ny dimension av blöt :-) Brukar mest vilja komma hem för att duscha och kliva in i torra kläder, stå och hänga i Friends Arena ger jag inte mycket för om det skulle var blött.

mankis skrev:
> Lite mer inlägg ang Gran Fondo Sthlm
>
> http://cykelbloggar.blogspot.se/2013/10/vilka-star
> -bakom-gran-fondo-stockholm.html?spref=fb

Så det kostar 1200 spänn men man har inte en aning om vad man köper, förutom möjligen tak över huvudet om det råkar regna?

Verkar lite ogenomtänkt det hela.

Globalistic skrev:
> Friends Arena kanske bygger en fet Velodrom inför
> loppet att ha målgången på?

Varför inte en phet velodrom att köra hela loppet på?

Känns för min del som att 1200 är ok om man bor i Stockholm och slipper längre resor och hotellvistelse. Totalt sett blir det billigare. Sen är det bra att de stora loppen konkurrerar lite med varandra. Det är ju i alla fall ett tecken på att det inte går att ockra hur mycket som helst utan att motrörelser/alternativ uppstår.

Spontant kan jag känna att ett helt annat lopp som går riktigt ute på landet i vacker natur, på tomma vägar, med låg kostnad och vars främsta uppgift är att marknadföra bygden skulle vara ett intressant alternativ för min egen del. Ingen glesbygd som känner sig hugad att låna ut sitt landskap och väcka sina pensionat, stugor, campingar, sevärdheter och butiker för en helg?

Edit: till ovanstående skulle jag lägga till att det skall vara nån form av ringlopp och att man skall kunna starta på ett antal platser runt banan. Allt för att skapa liv åt orterna och att medföljande familjemedlemmar skall kunna se nåt nytt intressant och variera från år till år. Logistiken borde kunna bli enklare om man sprider ut det hela och det är tidmattorna på de olika platserna som talar om när man avverkat varvet.

Mina synpunkter på GFS är att jag inte ser vitsen med att cykla inne i stan, att längsta sträckan är för kort och att med en längre bana hade man kommit undan från mer trafik. Hursomhelst blir det spännande att se hur det blir med krockarna och kampen om deltagarna. Vem drar längsta strået och vem är mest förändringsbenägen när de nya erfarenheterna kommer. Kul med cykel i rampljuset även om det blir mycket viljor och negativa tankar. All PR är väl god PR, eller hur var det nu igen...?

Senast ändrad:
Sidde skrev:
> Läste bloggen
> (http://cykelbloggar.blogspot.se/2013/10/vilka-sta
> r-bakom-gran-fondo-stockholm.html?spref=fb),
> förstår inte det där med "finansiärer".
> Beräknas SGF vara en förlustaffär så det
> behövs två (anonyma) mecenater för att främja
> cykelkulturen i Stockholm?

Att ordna "motionslopp" inom terränglöpning, cykel eller tex längdskidor är just nu det kanske enklaste sättet att dra in lättförtjänta pengar. Det är därför diverse mer eller mindre seriösa affärsmän figurerar i bakgrunden och cashar in anmälningsavgifterna.
Det verkar ju finnas hur många idoter som helst som slantar upp 1000kr och mer för att anmäla sig till diverse motionslopp. Kanske ger bra cred på krogen att vara anmäld till cykelvasan och sthlm gran fondo?
:-)

Efter att ha läst Fritz-blogg så undrar jag om ändå inte Hovfet gått på en rejäl blåsning här.

Min tolkning är:

Några riskkapitalnissar kommer med idéen att dra igång ett lopp, får med sig Friends Arena som behöver finansiera sitt bygge under en helg då det ändå är få event.

Man ser att det finns ett lopp som har kring tusen startande. Genom att få med sig Hovfet så räknar man med att flytta över dessa som grunden i loppet mot att klubben lägger ner det konkurrerande loppet. Mot detta får man en ersättning som kanske motsvarar omsättningen eller vinsten från Roslagsvåren.

Roslagsvåren hade ju sin charm och var ett väldigt bra skött lopp men troligen inte i nivå med detta. Det känns som om Stockholmarna vunnit ett lopp men Hovfet har sålt sin själ. Pengar på kontot men till vad. Jag har svårt att sätta fingret på det men det verkar som att Hovfet inte mår riktigt bra just nu. Tyvärr.

Jo föresten. Jag har anmält mig till loppet:-) Med sikte på en tid som kräver träning i vinter...

Men, du måste ju ha några kronor kvar till mumiebullar och drickyoghurt på stämplingsställena, så det blir nog inte mer än kanske 5 breveter för 1200 kronor.

Just ja! Sen har vi pizzorna också GoranS :) Men tänk så härligt att själv få bestämma käket och diskutera med gruppen var man ska äta.

Provkörde större delen av (den preliminära) banan idag. Oändligt många knixar, igångdrag och backar de första milen upp till och förbi Täby. Även lite snabbare/starkare cyklister kommer nog att få bekänna färg innan den "vanliga" landsvägskörningen börjar. Kan noga vara taktiskt att spara lite sådär lagom på krafterna...

Vi var ca 25 - tyckte DET var lite trångt här och var - utan att det gick särskilt snabbt. Så det kan nog uppstå nåt "timmerbröte" här och där när teknik och utrymme inte räcker till. JAG kommer nog inte att köra iallafall.

Jag vill gärna reda ut ett begrepp.

> Det är väl visst skillnad Axel. Man publicerar ju en resultatlista och det rangordnar deltagarna utifrån tid.

Det finns massa av motionslopp som rangordnar cyklister efter tid. Det har funnits i alla år men mer sedan det blev lättare och billigare med tidtagning. Lopp som heter just "Gran Fondo" har aldrig haft någon extra status, möjlighet eller plikt i detta land.

Ca 2006 - hade vi något försök i motionskommittéen att etablera 3 typer av landsvägs lopp, motionslopp, motionstävlingar och tävlingar. Vår idé var att ha regler kring detta så att man fick tävla på motionsnivå under säkrare former. Framförallt ville vi öppna loppen för alla och inte bara licenserade och klubbanslutna. Idén var att ha en kvastbil efter tävlingsloppet och om man var 5 minuter efter klungan så åkte bilen om och då skulle man anpassa sig efter trafikregler. Framförbilen skulle det vara en rullande avstängning.

Fick SCF styrelsen mot oss som hindrade våra försök. Björn Stenberg körde en sådan i Falun (Cykel City Gran Fondo Championship). Det var bra lyckat vad jag minns.

Efter min tid bestämde SCF Styrelsen för "Motionslopp Typ A" och "Motionslopp Typ B". I typ A ska man ha licens och vara medlem i en SCF förening. Resultatlistor är tillåtna. Det har aldrig renskrivits utan man måste läsa ett SCF styrelseprotokoll och en bilga från september 2010 för att förstår detta. * Se nedan

Cykel City kom igång med Gran Fondo lopp i Eslöv och Kungsbacka ca 2002.

Då det var dags för Cykel City Gran Fondo Stockholm 2006(?) satt jag med i SCF Styrelse. Jag var inbjudan till ett möte hos Cykel City med Fredrikshofs Styrelse.

För att ger plats åt loppet i kalendern lade Fredrikshof ner Södervåren. Jag kan tycka det är lite konstigt att man lade ner Södervåren för "Cykel City Gran Fondo Stockholm" och nu även Roslagsvåren för "Gran Fondo Stockholm". Man kanske kan etablera Södervåren igen?

* SCF Regler
Det står i dokumentet att det är ett förslag. Som tillägg kan man få veta att styrelsen beslutade i enighet med förslaget utan diskussion.

Från: SCF protokoll och bilaga 7 11 september 2010

Källa:
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_28330/cf_74/Bil 7 Ärenden från F-möte.doc

Utdrag:
Tävling
Allt som arrangeras är i grunden tävling i någon form.
Vid arrangemang där tid anges och på något sätt föranleder premiering i form av priser eller i listor som på något sätt kan läsas som resultatlista krävs tävlingslicens och föreningstillhörighet.

I arrangemang där ovanstående inte förekommer krävs ej licens eller föreningstillhörighet.

Förslaget är att införa nya tävlingsklasser som f n har arbetsnamnet Motion A Herr resp Dam samt Motion B som är mixad.

I Motion A gäller följande:
Krav på årslicens (kostnad 250:-) alt engångslicens (75:-)
Ranking, endast deltagare med årslicens
Resultatlista och priser efter prestation
Kommissarie skall medverka
Tillstånd för tävling på väg från Länsstyrelsen
Samma säkerhetskrav som övriga tävlingsklasser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer

I Motion B gäller följande:
Max 70 deltagare startar samtidigt med två minuters intervall.
Ingen tidtagning
Ingen ranking
Lottning priser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer
Inget krav på licens eller föreningstillhörighet

Försäkring
I tävlingsklasser där deltagaren har licens (även Motion A) gäller den som försäkring. Vid övriga tävlingar (Motion B) betalas en särskild försäkringsavgift i anmälningsavgiften som redovisas till SCF, denna avgift (20:-) måste inte minst av administrativa skäl för både arrangör och SCF vara obligatorisk.

Och sedan finns en muntlig löfte från GS vid årsmöte 2011 om att ändra vissa delar av detta. Men eftersom ingeting har skrivits från SCF sedan dess så är det väl lite svårt att veta om man inte är insatt. Det finns i alla fall inget jag kan hitta utöver detta gamla protokoll på förbundets hemsida.

För att vi vill öppna motionstävlingar för alla. Vi reasonerade att snabba motionärer vill kanske ha en "prova på" tävling före man blev medlem i en förening och tog en licens.

Det blev det stopp från SCF. Ska man tävla och kommer med i rangordningen ska man ha en licens och vara medlem i en förening.

Fast hur löser ni ansvars och försäkringsdelen om folk inte har licens? Jag kan förstå scf eftersom de till sist ska sanktiontioneras och omfattas av RFs regelverk. Men jag tycker att de borde ha en enklare licensmodell för nybörjare och provapå och köra riktig tävling.

Garry,

Hur står sig detta mot lopp ute på kontinenten? Om jag förstått det rätt är det i många länder en mindre skillnad mellan motionslopp och tävling? Eller stämmer det inte? Hur ser det ut i Belgien eller Italien?

Jo, det är från fall till fall. Vissa lopp i vissa länder håller fäst med UCI regler om licens och deltagande i en Gran Fondo. Många som har varit med på tour de france osv trappar ner till Gran Fondo loppen. Vissa Gran Fondo lopp ligger utanför UCI och avständga dopade cyklister kan vara med och kör om prispengarna.

I Norge är de flesta motionsloppliknande arrangmang egentligen fullständiga tävlingar med "official result lists" i ålders kategorier. Därför behöver man en licens för de stora loppen till skillnad från Sverige där våra arrangemang är motionslopp.

Men det stora skillanden till det som vi har om vi nu jämför med t ex Nove Colli i Italien (jag har varit med 2007-2013) - så har 100% (eller okej, 99,99%) av deltagare en racercykel. Man har fina grejer som man kan hantera och så gör man inga dumheter, det går att leta på sina medtävlande. Tur det med 12 000 som startar mer eller mindre samtidigt.

Jag tror på konceptet här hemma men ingen har riktigt lyckas. Det var inte så länge sedan Mälaren Runt arrangerades av "CK Mälaren Runt" som hade tänkt att de skulle ha 15 000 deltagare och målet 2004 var att vara ett alternativ i En Svensk Klassiker till Vätternrundan. (Argumenten var att VR blev fullsatt och att man kan välja mellan Engelbrektsloppet och Vasaloppet i "En Svensk Klassiker"). Jag trodde aldrig på detta och tycket att jag hade en mer klar bild av verkligheten än var arrangören hade. Även där blandade man motionärer och elit tävlingsklass och minns jag rätt fick eliten köra ifrån motionärer först då det var 7 mil kvar.

Senast ändrad:
Så, vilka är anmälda?

Sitter och klurar på om jag nog skall vara med. Dyrt, visst men om man tänker bort det så verkar det finnas potential till folkfest.

Nära hem och lagom distans.

zodah skrev:
> Så, vilka är anmälda?
>
> Sitter och klurar på om jag nog skall vara med.
> Dyrt, visst men om man tänker bort det så verkar
> det finnas potential till folkfest.
>
> Nära hem och lagom distans.

Är i samma sits, ska man haka, går det ännu, inte kan det väl vara fullt.....
Gör man det första ggn kan man ju häckla alla andra ggr?!

AxelSthlm skrev:
> Omde blirnå cyklat??
>
> http://cykelbloggar.blogspot.se/201...tm_campaign=Feed:+Cykelbloggar+(Cykelbloggar)

Nu skulle jag, av ren självbevarelsedrift, aldrig få för mig att vara med i ett motionslopp på den planerade bansträckningen tillsammans med flera tusen gubbar "som brukar tävla på cykelbanan" (målgruppen enligt annonserna).

Men det skulle ändå vara väldigt trist om det blir ett sådant praktfiasko. :-/

AxelSthlm skrev:
> Omde blirnå cyklat??
>
> http://cykelbloggar.blogspot.se/2014/04/gran-fondo
> -stockholm-en-flopp.html?utm_source=feedburner&utm
> _medium=feed&utm_campaign=Feed:+Cykelbloggar+%28Cy
> kelbloggar%29

Ojojojojoj. Suck.

Rekommenderar arrangören att väldigt snart kommunicera exakt vad som gäller.

Som de säger "80 korsningar skulle stängas av under sju timmar" kräver en sjuhelsikes organisation. Det är där jag undrat hur fasiken de ska klara av det utan att det blir kaos och i värsta fall tragiska olyckor.

Tillbaka
Topp