[Notis] Nya SRAM GX Eagle

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
GX_Eagle_Drivetrain.jpg

SRAM släpper sin 1x12-delade drivlina på mer prisvärd mellannivå.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=29330

Senast ändrad:
Det är intressant hur styrke och klättringteknik nivå gick upp under senaste 5 år hos Svenska stigcyklister som lärde sig att trampa hårt på de svåra, branta och blöta uppförsbackar som finns i den största delen av landet. Jätte många lärde sig att stå upp och känna att det är inte så fårligt med "tung" utväxling och "låg" kadens. Att den ger grepp och balans i var fantastisk terräng.

Och nu är vi möjligen tillbaka till Mount Ventoux folosofi i blött och stenig skog. Glöm inte titta på power meter! Annars blir ni trötta

Kört två turer med Eagle och måste säga att det lirar för jäkla fint.

Steget upp från 11-delad GX till X01 Örn var större än vad jag förväntat mig och mycket av det sitter nog i växelväljaren som har en helt annan känsla, betydligt mer destignt och direkt.

Valde en 32T fram pga att vi skall cykla berg och åter berg nästa vecka och de två lättaste växlarna är nu i stort sett obrukbara här i stockholmsskogarna, så en 34 eller 36T blir nog mer anpassat för det jag hojar.

GX Eagle kan nog bli en riktig höjdare och prisbilden kommer nog att justeras ner en aning när de stora drakarna börjar sälja.

Måste man ha nytt vevparti? I så fall, hur länge dröjer det innan superstarcomponents.com fräser ut en 104/90 klinga som passar?

Jag väntar tills Superstar fräser ut en 62t expander till Eagle och folk kommer att tycka att de behöver den till Alperna... 32 till 50? Är det kanske inte snabbare att gå? Enligt min kalkulatorn, en 27,5 hoj med 2,5 däck kör 7,7km/h vid 90 kadens på 32fram/50bak... WTF dude, WTF...

WAKIdesigns sa:
32 till 50? Är det kanske inte snabbare att gå? Enligt min kalkulatorn, en 27,5 hoj med 2,5 däck kör 7,7km/h vid 90 kadens på 32fram/50bak... WTF dude, WTF...

Skall man cykla 11000 höjdmeter på 4 dagar och inte är i sitt livs form så kommer 32/50 var mumma :-)
På Sudety förra året startade jag på 30/42 men redan dag 2 var jag nere på 28/32 och hade jag haft en 26T att slänga på dag 3 hade det nog slitits lite på den också :-)

Men som sagt här hemma i platta Stockholm är det totalt oanvändbart...

Grymt! SLX dödaren!
Såg i går att Sram skulle släppa något nytt och hoppades att det var trådlösa elektriska växlar för mtb men man får väl vänta lite lite till.

Alltså så fort största bakdrevet blev större än antingen bromsskivan eller framdrevet så var all respekt för sporten och dess estetik borttappad.

50t bak... that is just wrong.

Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!

erik h sa:
Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!

Vad förväntar du dig? Det tog ju rätt lång tid innan en mtb var nåt annat än en uppsminkad landsvägshoj från tidigt 1900-tal.

erik h sa:
Folk fattade ju aldrig fördelen i Suntours kedjeförare med 3 jockeywheels så vad ska man förvänta sig? :-)
lu.jpg

Onekligen ett fantastiskt stycke ingenjörskonst.

Jag skulle kunna köpa den bara för att det är ball teknik men jag ser dock inget reellt behov för egen del. Tycker jag klarar mig utmärkt på 32 x 11-36 för vardagsbruk. På stig har det nog aldrig hänt att jag trampat ur högsta växeln eller saknat en lägre. På riktigt släta och långa klättringar har det hänt att jag sett möjligheten att använda en lättare växel men vid minsta stök så söker jag snarare en högre växel och stående position för att kunna få till den explosivitet som krävs för att ta hinder i uppförsbacke.

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns många som har nytta av det här omfånget men det kan vara smart att tänka till hur man använder sina befintliga växlar innan man springer iväg och köper. Vill man kunna köra fort på grusvägspartierna och sitta ner även i de brantaste och längsta uppförsbackarna så är det här en utmärkt uppgradering. För oss stigtomtar så duger det med enklare grejer.

En annan parameter är att det här blir rätt runga grejer i den här prisklassen. 450 g för kassetten är 100 g mer än vad en XT 11-36 väger och då kostar den senare ungefär en fjärdedel. 100 g ofjädrad vikt känns inte särskilt lockande.

emmer sa:
Folk fattade ju aldrig fördelen i Suntours kedjeförare med 3 jockeywheels så vad ska man förvänta sig? :-)

Blev ju tvungen att kolla upp underverket och hittade följande sköna formulering:

"Fantastic - except for the fact that it looked so weird that, as you cycled by, dogs barked, babies cried and your friends laughed. At you, not with you."

Är det så märkligt att vi har olika behov, eller inte cyklar på samma ställe?

Använder oftast 30 och 32-10/42 men ibland på vissa lopp hade jag behövt 32 i början och 30 i slutet, nu får jag hela spannet utan att behöva strula med framväxel eller tappa i ena eller andra änden. Tycker även på min ena hoj att den blir bättre med ett större drev.

Gick från m9000 till eagle med gripshift och tycker det växlar väldigt bra. Till mindre drev tycker jag dock den växlar med lite fördröjning.
Gripshift hade jag bara dåliga minnen från 90-talet av men det är verkligen kanon. Kommer sätta det på alla mina hojar.

Är det samma kedja som för 11s, eller ännu en standard? Om det är samma kedja bör väl kedjelinjen bli sämre i ytterlägena, men kedjorna är kanske inte lika känsliga för det längre?

Visst funkar det att anpassa till 1x12 med vevparti Sram XO 2x10, eller? Alltså med nytt framdrev och ev justera för bättre linje med kransen

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
WAKIdesigns sa:
32 till 50? Är det kanske inte snabbare att gå? Enligt min kalkulatorn, en 27,5 hoj med 2,5 däck kör 7,7km/h vid 90 kadens på 32fram/50bak... WTF dude, WTF...

Skall man cykla 11000 höjdmeter på 4 dagar och inte är i sitt livs form så kommer 32/50 var mumma :-)
På Sudety förra året startade jag på 30/42 men redan dag 2 var jag nere på 28/32 och hade jag haft en 26T att slänga på dag 3 hade det nog slitits lite på den också :-)

Men som sagt här hemma i platta Stockholm är det totalt oanvändbart...

Jag ska till Polska bergen med DH däck och 34oval/40t bak. Återkommer. Dock min erfarenhet med liknande hoj från Garda Sjön där jag klättrade 2000 höjd meter på 32-36 efter inte haft cyklat på 2 månaden, på kanske inte så branta vägar och grusvägar leder mig till tanken att jag ska klara mig relativt bra. Dock måste jag säga att klättra 500+ höjdmeter varje dag är inte min grej, jag tar det lungt så att jag kan köra hårt när det är dags att göra det.

Den gamle Herrn Moser, som skrivit ett antal MTB-guider över Gardaområdet o andra alpina områden, rekommenderade en klätterväxel med dubbla antalet kuggar bak jmft med fram.
Omöjligt säger du, men inte alls . För länge sedan kunde man köpa en adapter som sattes på lillklingans plats och passade för för Suntour frihjulsdrev. Jag hade en dylik adapter men nöjde mig med 20 kugg fram till 30 bak.

Har precis uppgraderat till GX 1x11 och det funkar verkligen bra, roligt att Shimano får lite konkurrens, alltså 2 teknologiska giganter Shimano och Sram i knivskarp konkurrens, vi kommer leva i gruppsethimmelen snart :D.

erik h sa:

Ja. Fortsätta köra med 10-delat och 11-36. Det enda raka - redan 36 drevet ser lite pervers ut.

Scale60 sa:
Har precis uppgraderat till GX 1x11 och det funkar verkligen bra, roligt att Shimano får lite konkurrens, alltså 2 teknologiska giganter Shimano och Sram i knivskarp konkurrens, vi kommer leva i gruppsethimmelen snart :D.

Känns som sram smiskar shimano både när det gäller växlar och bromsar numera.....de har gjort sin hemläxa med andra ord! Återigen, fram med trådlösa mtb växlar NU sram!!!

Bengt-re sa:
erik h sa:

Ja. Fortsätta köra med 10-delat och 11-36. Det enda raka - redan 36 drevet ser lite pervers ut.

Kardan?:)

AlfaAlfa sa:
Bengt-re sa:
erik h sa:
Kardan eller kardan?

emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Bengt-re sa:
erik h sa:
Kardan eller kardan?

Ska bli stark så jag kan köra SS....

#surgubbe

Själv kör jag förstås en floskelfri 10-delad 11-34 och 30 i fram på hellasmaskinen. Men en Pinion vore väl det rimliga en dag på en framtidscykel. Vet inte om de svampar som Rohloff mfl men formatet börjar bli riktigt smutt. Det här är ju något av en ny generation cyklar;

IMG_7612.JPG

emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Bengt-re sa:
erik h sa:
Kardan eller kardan?

Cardanné.

hm sa:
Men när ska sram släppa lite tätare kassetter istl ??
Väck mig när det kommer 12s och 10-36 ...

Framförallt är det väl just 10-11-12-13-osv som hade varit fint att haft i serie. När vi pratar de sista växlarna ser jag inga problem med att hoppen är stora.

s sa:
En annan parameter är att det här blir rätt runga grejer i den här prisklassen. 450 g för kassetten är 100 g mer än vad en XT 11-36 väger och då kostar den senare ungefär en fjärdedel. 100 g ofjädrad vikt känns inte särskilt lockande.

Å andra sidan väger en xt 11-42 11-delad kassett typ 450 g med

WAKIdesigns sa:
Jag ska till Polska bergen med DH däck och 34oval/40t bak. Återkommer. Dock min erfarenhet med liknande hoj från Garda Sjön där jag klättrade 2000 höjd meter på 32-36 efter inte haft cyklat på 2 månaden, på kanske inte så branta vägar och grusvägar leder mig till tanken att jag ska klara mig relativt bra. Dock måste jag säga att klättra 500+ höjdmeter varje dag är inte min grej, jag tar det lungt så att jag kan köra hårt när det är dags att göra det.

De polska bergen är brutala i jämförelse med här hemma.

Skulle nog utan större bekymmer klara mig på 34/50 som motsvarar förra årets 28/42 ganska bra.
Men efter 75km och 2000hm avverkade dag 4 förra året så kom vi till detta segmentet.
https://www.strava.com/segments/12703705

Och då skulle jag gott tänka mig en lättare växel.

Proffsen klämmer till med 10km/h i snitt och erkänt duktiga raketer fick kämpa för att hamna över 8...
Mitt snitt på 6.2km/h över 31min var nog bland det brutalaste jag cyklat... och att 3.3km kan svida på detta sätt hade jag aldrig kunnat tänka mig i min vildaste fantasi.

Men när man kommer upp så vänder det utför och den körningen ner i dalen var fan värd all mjölksyra på väg upp.

Så man skall inte förkasta en lätt växel även om det inte behövs här hemma.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp