[Notis] Nya SRAM GX Eagle
SRAM släpper sin 1x12-delade drivlina på mer prisvärd mellannivå.
Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=29330
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Octagon sa:Måste man ha nytt vevparti? I så fall, hur länge dröjer det innan superstarcomponents.com fräser ut en 104/90 klinga som passar?
Octagon sa:Måste man ha nytt vevparti? I så fall, hur länge dröjer det innan superstarcomponents.com fräser ut en 104/90 klinga som passar?
WAKIdesigns sa:32 till 50? Är det kanske inte snabbare att gå? Enligt min kalkulatorn, en 27,5 hoj med 2,5 däck kör 7,7km/h vid 90 kadens på 32fram/50bak... WTF dude, WTF...
Du får vara glad så länge drevet är mindre än fälgen.erik h sa:Alltså så fort största bakdrevet blev större än antingen bromsskivan eller framdrevet så var all respekt för sporten och dess estetik borttappad.
50t bak... that is just wrong.
erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
Folk fattade ju aldrig fördelen i Suntours kedjeförare med 3 jockeywheels så vad ska man förvänta sig? :-)erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
Palle Kuling sa:inte för att vara den som är den.. men vad är fördelen? :D
emmer sa:Folk fattade ju aldrig fördelen i Suntours kedjeförare med 3 jockeywheels så vad ska man förvänta sig? :-)
Sunny sa:Visst funkar det att anpassa till 1x12 med vevparti Sram XO 2x10, eller? Alltså med nytt framdrev och ev justera för bättre linje med kransen
Roger_Edvinsson sa:WAKIdesigns sa:32 till 50? Är det kanske inte snabbare att gå? Enligt min kalkulatorn, en 27,5 hoj med 2,5 däck kör 7,7km/h vid 90 kadens på 32fram/50bak... WTF dude, WTF...
Skall man cykla 11000 höjdmeter på 4 dagar och inte är i sitt livs form så kommer 32/50 var mumma :-)
På Sudety förra året startade jag på 30/42 men redan dag 2 var jag nere på 28/32 och hade jag haft en 26T att slänga på dag 3 hade det nog slitits lite på den också :-)
Men som sagt här hemma i platta Stockholm är det totalt oanvändbart...
erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
Scale60 sa:Har precis uppgraderat till GX 1x11 och det funkar verkligen bra, roligt att Shimano får lite konkurrens, alltså 2 teknologiska giganter Shimano och Sram i knivskarp konkurrens, vi kommer leva i gruppsethimmelen snart :D.
Bengt-re sa:erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
Ja. Fortsätta köra med 10-delat och 11-36. Det enda raka - redan 36 drevet ser lite pervers ut.
Kardan eller kardan?AlfaAlfa sa:Kardan?:)Bengt-re sa:Ja. Fortsätta köra med 10-delat och 11-36. Det enda raka - redan 36 drevet ser lite pervers ut.erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
emmer sa:Kardan eller kardan?AlfaAlfa sa:Kardan?:)Bengt-re sa:Ja. Fortsätta köra med 10-delat och 11-36. Det enda raka - redan 36 drevet ser lite pervers ut.erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
emmer sa:Kardan eller kardan?AlfaAlfa sa:Kardan?:)Bengt-re sa:Ja. Fortsätta köra med 10-delat och 11-36. Det enda raka - redan 36 drevet ser lite pervers ut.erik h sa:Alltså jag blir helt rabiat av sånt här. Bortsett från att stora drevet snart släpar i backen, så ser jag fortfarande mest en uppsminkad landsvägsdrivlina från tidigt 1900-tal, rent konceptuellt... någon borde göra något!
hm sa:Men när ska sram släppa lite tätare kassetter istl ??
Väck mig när det kommer 12s och 10-36 ...
s sa:En annan parameter är att det här blir rätt runga grejer i den här prisklassen. 450 g för kassetten är 100 g mer än vad en XT 11-36 väger och då kostar den senare ungefär en fjärdedel. 100 g ofjädrad vikt känns inte särskilt lockande.
WAKIdesigns sa:Jag ska till Polska bergen med DH däck och 34oval/40t bak. Återkommer. Dock min erfarenhet med liknande hoj från Garda Sjön där jag klättrade 2000 höjd meter på 32-36 efter inte haft cyklat på 2 månaden, på kanske inte så branta vägar och grusvägar leder mig till tanken att jag ska klara mig relativt bra. Dock måste jag säga att klättra 500+ höjdmeter varje dag är inte min grej, jag tar det lungt så att jag kan köra hårt när det är dags att göra det.