[Notis] Nya SRAM X01

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
[Notis] Nya SRAM X01
Sram-X01.jpg

SRAMs 1x11-teknik kommer nu på X0-nivå.

Läs mer http://happymtb.org/2013/08/02/nya-sram-x01-1x11/

[Notis] Nya SRAM X01
Så i runda slängar 700-800 euro för bakväxel + reglage+ kedja + kassett? Fortfarande åt helvete för dyrt tycker jag.
Vad kostar xx1? Det känns inte som att det är jättestor skillnad precis.

[Notis] Nya SRAM X01
Saftigt prissatt särskilt med tanke på att man kan köra "ful-XX1" med narrow/wide klinga för några hundralappar.
Kassett €359...uhh.

[Notis] Nya SRAM X01
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Så i runda slängar 700-800 euro för bakväxel +
> reglage+ kedja + kassett? Fortfarande åt helvete
> för dyrt tycker jag.
> Vad kostar xx1? Det känns inte som att det är
> jättestor skillnad precis.

Och det räcker ju inte... en ny body till det. Förutsatt att du har ett DT-kompatibelt nav...

Stalle

[Notis] Nya SRAM X01
Kung Stalle skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så i runda slängar 700-800 euro för bakväxel
> +
> > reglage+ kedja + kassett? Fortfarande åt
> helvete
> > för dyrt tycker jag.
> > Vad kostar xx1? Det känns inte som att det är
> > jättestor skillnad precis.
>
> Och det räcker ju inte... en ny body till det.
> Förutsatt att du har ett DT-kompatibelt nav...
>
> Stalle

Sant. Och jag som har King är helt körd. Finns det några nav med mer än 36 poe som är x01/xx1-kompatibla?

[Notis] Nya SRAM X01
Nej det gör det väl inte va? Det ryktades om ett SRAM-nav med 50 POE men när det väl kom till kritan så blev det väl ett DT-licensierat nav med 36 POE (rätta mig om jag har fel)

Så egentligen är det ju "DT-kompatibla" nav med 36 POE. Vilket ju innebär DT (givetvis), SRAM, dyrare Giant-hjul, Roval-hjul och säkert några till.

Stalle

[Notis] Nya SRAM X01
Mavic med ITS-4 frihjul som till exempel Crossmax SX har ju faktiskt 48 poe och går att få med xx1-kompatibel body. Synd att de är systemhjul med 24 ekrar bara, inte riktigt min kopp te.
Fast 5 papp är ju faktiskt inte sååå farligt dyrt

[Notis] Nya SRAM X01
Jag hoppas fortfarande att dett ska komma en 10-delat X9-kasset med 11-42, i.o.m att X9-type2 med-cage ska funka med generla Lee 11-40 kassett tänker jag mig att den skulle lira rätt bra med en 11-42 också.

I övrigt känns det som att det kommer komma nyheter på XX1-sidan snart, om X01 vevarna verkligen väger 655g med lager så är de ju lättare än XX1-vevarna. Det känns ju lite märkligt...

Sen får man väl komma ihåg att X0 inte är så billigt när det gäller 10-delat heller.

[Notis] Nya SRAM X01
marr skrev:
> skier skrev:

>
> Lite skillnad på riktpris och butikspris kanske?

Jo det är klart att det är, men ordinarie priset är 9900 för XX1 och jag får det till 9200 för motsvarande X01. Inte speciellt stor skillnad.
Likadant för kassetterna, listpris 381€ resp 359€, med så små procentuella skillnader (bägge är vansinnigt dyra tycker jag) så hade iaf jag valt xx1

Senast ändrad:
[Notis] Nya SRAM X01
När X07 kommer slår jag till! Vad pysslar Shimano med? Vi behöver lite prispress..

Marran skrev:
> Mavic med ITS-4 frihjul som till exempel Crossmax
> SX har ju faktiskt 48 poe och går att få med
> xx1-kompatibel body. Synd att de är systemhjul
> med 24 ekrar bara, inte riktigt min kopp te.
> Fast 5 papp är ju faktiskt inte sååå farligt
> dyrt
Crossmax SX är nog enskilt den bästa uppgradering jag gjort. Gillar inte heller speciallösningar, men de här är värda att köpa ändå.

[Notis] Nya SRAM X01
Westman skrev:
> När X07 kommer slår jag till! Vad pysslar
> Shimano med? Vi behöver lite prispress..
>
>
> Marran skrev:
> -----
> > Mavic med ITS-4 frihjul som till exempel
> Crossmax
> > SX har ju faktiskt 48 poe och går att få med
> > xx1-kompatibel body. Synd att de är systemhjul
> > med 24 ekrar bara, inte riktigt min kopp te.
> > Fast 5 papp är ju faktiskt inte sååå
> farligt
> > dyrt
> Crossmax SX är nog enskilt den bästa
> uppgradering jag gjort. Gillar inte heller
> speciallösningar, men de här är värda att
> köpa ändå.

Har du jämfört Crossmax SX mot något handbyggt för samma pengar? För under 6k får man till exempel Arch EX eller Flow EX fälgar på Hope framnav och King baknav färdigbyggt och klart.

32 ekrar och fälgar som kostar under tusenlappen att byta är ju uppenbara fördelar för mig, sen håller jag nog King eller motsvarande baknav högre än mavics egna när det gäller byggkvalitet osv.

Fast jag har ju bara provrullat crossmax en gång, och det var dina nedanför liften i Järvsö. Knappast ett rättvisande test på om de känns magiskt styva eller något annat.

[Notis] Nya SRAM X01
Man undrar ju som smått när Shimano ska komma in i matchen, vad är det som tar sån tid?
Eller är det elväxlat dom satsar på månne... // Larsa

[Notis] Nya SRAM X01
marran skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > När X07 kommer slår jag till! Vad pysslar
> > Shimano med? Vi behöver lite prispress..
> >
> >
> > Marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mavic med ITS-4 frihjul som till exempel
> > Crossmax
> > > SX har ju faktiskt 48 poe och går att få
> med
> > > xx1-kompatibel body. Synd att de är
> systemhjul
> > > med 24 ekrar bara, inte riktigt min kopp te.
> > > Fast 5 papp är ju faktiskt inte sååå
> > farligt
> > > dyrt
> > Crossmax SX är nog enskilt den bästa
> > uppgradering jag gjort. Gillar inte heller
> > speciallösningar, men de här är värda att
> > köpa ändå.
>
>
> Har du jämfört Crossmax SX mot något handbyggt
> för samma pengar? För under 6k får man till
> exempel Arch EX eller Flow EX fälgar på Hope
> framnav och King baknav färdigbyggt och klart.
>
> 32 ekrar och fälgar som kostar under tusenlappen
> att byta är ju uppenbara fördelar för mig, sen
> håller jag nog King eller motsvarande baknav
> högre än mavics egna när det gäller
> byggkvalitet osv.
>
> Fast jag har ju bara provrullat crossmax en gång,
> och det var dina nedanför liften i Järvsö.
> Knappast ett rättvisande test på om de känns
> magiskt styva eller något annat.

Jo, på pappret jämförde jag rätt mycket och kom fram till att för att få ner vikten i 1750g så kunde jag inte få lika starka hjul. Lika lätta är enkelt för pengarna, men du kan knappast köra DH med ett par Arch EX? Den stora poängen med Crossmax SX är ju hur styva och starka de är. Mina har gått 40+ liftdagar nu, i bland annat Alp d Huez och Whistler. Behövt rikta båda hjulen en gång, samt byta en eker. Dessutom är de tokstyva, naven har 48POE och är enkla att konvertera mellan x12/QR bak resp 15/20 fram. Lätta och rappa i skogen och enkla att tubelessa. Kör Spesh Purgatory 2Bliss bak nu ihop med ett par matskedar Stans. Blir ruskigt lätt.

Enda nackdelen är ekrarna som sagt. Dessutom är det olika längder, så ska du ha reserv med dig behöver du köpa olika för höger och vänster. Dock värt det tycker jag.

[Notis] Nya SRAM X01
Som du säger, dh på Arch EX går fetbort. Fast jag har kört 600hm i racepace direkt på min mavic 521 bakväl, dvs utan luft i slangen. Fast då blir det lite tyngre kanske i och för sig.

Men är Crossmax-fälgarna såpass myckt tåligare än 521 eller Flow? Jag trodde 32 stålekrar var typ det lättaste och starkaste sättet att bygga ett hjul på, men jag kanske har fel där

[Notis] Nya SRAM X01
Många gnälliga/avundsjuka/bittra snåljåpar. Passar priset inte så köp inte. Man får vad man betalar, SRAM lär inte sänka priset bara för att ni ska tycka att det är prisvärt. Pris mot efterfrågan.

[Notis] Nya SRAM X01
XX1-vevparti finns att få för 189€ på bike-discount så det ska bli intressant att se vad X01 hamnar på.

Kedjan till XX1 har förresten också hela ytterlänkar numera. De hade något problem med XX1-kedjorna i början, och när de släppte den uppdaterade varianten så var lätthålen borta.

[Notis] Nya SRAM X01
marran skrev:
> Som du säger, dh på Arch EX går fetbort. Fast
> jag har kört 600hm i racepace direkt på min
> mavic 521 bakväl, dvs utan luft i slangen. Fast
> då blir det lite tyngre kanske i och för sig.
>
> Men är Crossmax-fälgarna såpass myckt tåligare
> än 521 eller Flow? Jag trodde 32 stålekrar var
> typ det lättaste och starkaste sättet att bygga
> ett hjul på, men jag kanske har fel där

Fortsätter med OT i den här tråden. :) Ja, jag tycker Crossmax SX är betydligt starkare än tom mina 721. Har tjongat till av genomslag många gånger utan att de bucklats, ovaliserats eller tappat ekerspänningen nämnvärt.

[Notis] Nya SRAM X01
larsaw skrev:
> Ser fram emot X05... // Larsa

+1 :) Jag har tidigare generation X5 som är 9-delade. Föredrar den gruppen över 105 5600...

[Notis] Nya SRAM X01
Borde det inte bli X91, X71, X51 o.s.v?

Tror iofs inte att gruppen kommer som 11-delat i de billigare grupperna innan man hittat ett billigare sätt att tillverka kassetten.

[Notis] Nya SRAM X01
Westman skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Som du säger, dh på Arch EX går fetbort.
> Fast
> > jag har kört 600hm i racepace direkt på min
> > mavic 521 bakväl, dvs utan luft i slangen.
> Fast
> > då blir det lite tyngre kanske i och för sig.
> >
> > Men är Crossmax-fälgarna såpass myckt
> tåligare
> > än 521 eller Flow? Jag trodde 32 stålekrar
> var
> > typ det lättaste och starkaste sättet att
> bygga
> > ett hjul på, men jag kanske har fel där
>
>
> Fortsätter med OT i den här tråden. :) Ja, jag
> tycker Crossmax SX är betydligt starkare än tom
> mina 721. Har tjongat till av genomslag många
> gånger utan att de bucklats, ovaliserats eller
> tappat ekerspänningen nämnvärt.

Oj, det är ju imponerande! Skulle vara intressant att massakertesta ett par faktiskt. Jag har ingen överdriven fälgkonsumption, men tycker ändå Flow är lite för dyr att köra som bakfälg på AM:en.
Ny fälg kostar tydligen 110€ på hibike.de, det är mycket men inte löjligt. Fast det bästa vore nog om Mavic kunde släppa crossmax-fälgarna i 32h för oss hemmabyggare. 819 är för smal och 823 väger som en kyrka. 521 är grum men inte gjord av Maxtal, så den skulle kunna vara ännu bättre.

[Notis] Nya SRAM X01
Jag anser fortfarande att obligatorisk byte av body vid uppgradering går bort för mig då NÄR Shimano kommer ut med en liknande variant, jag tror inte att de kommer att använda XD body. Byte av body pga 1 kugg mindre på sista drevet bak är en onödig tradeoff i mina ögon vilket ger en enorm begränsning i kompatibilitet mot befintliga nav.

Hela konceptet med XX1/X01 är intressant och nyskapande men krav på bodybyte är en stor nackdel.

[Notis] Nya SRAM X01
Fast tjackar man gladeligen en kassett för 3 papp är väl inte en body för 500 hela världen? Givet såklart att man har en nav som är kompatibelt.

[Notis] Nya SRAM X01
SRAM - för nyrika utan koll

Förutom den salespitchen som de numer, enl säkra källor, använder så är väl det där med 10t jättemärkligt?! Här har det tjööötats om 11tänders energiförluster och usch å fy vad dåligt (och vad jag vill minnas så är siffrorna rätt så anmärkningsvärda när man pratar enerigförlust). Men nu kan man köra på 10t utan varesig eftertanke eller hejd. För det är såååå race men det var inte 11t för ett år sen.

Stalle

[Notis] Nya SRAM X01
Det är väl mest landsvägscyklister som oroar sig för effektförluster i drivlinan? Att köra MTB är ju en enda stor effektförlust, så det spelar väl en ganska liten roll jämfört med det man vinner på att slippa använda framväxel och ändå få samma utväxlingsbredd. Inte vara arg på oss svetton nu.

Tillbaka
Topp