sram axs xx1, x01, gx reservdelar och underhåll glappande leder

cubefritzz

Aktiv medlem
Tycker alla bör veta var man kan köpa delar till Sram AXS xx1, X01, GX vid glappande leder. Sram tillverkar inget sådant till sram axs generation 1. Så jag gör om detta inlägg.

Reservdelar:

Videomanual:

Min egen bildmanaual följer nedan.

OBS! Jag tar inget ansvar om någon förstör sin växel genom att följa denna manual. Denna manual är endast en guide som bör hjälpa den som har problem med sin glappande sram växel. Du måste vara händig och en fördel om du lekt med både Lego och Mekano när du var liten. Om inte, ge dig inte på detta för du kommer förstöra din växel!!

Vill dela med mig lite av åtgärd kring glappande leder på sram axs generation 1, gäller även den billigare varianten GX. Detta gäller inte nya versionen av elektroniska Sram växelsystem som sitter fast i ramen utan växelöra. Gäller endast G1. Varje led har plastbussning som slits ut efter ett antal år av användning. Delar går knappt att få tag i. Nu när jag plockat isär min som jag dessutom åtgärdat med helt nya bussningar samt gjort rent vill jag dela med mig. Det är 8 st plastbussningar som måste bytas för att få löst all glapp. Bussningarna pillar man loss med en liten skruvmejsel. Växeln blir som ny. Metall Borr på 3,9 eller 4 mm metall borr, behövs för att kunna ta bort metallstaven som sitter framför fjädern. Metallstaven som man borrat bort ersätts senare med en lång skruv och mutter. Annars kommer man inte åt fjädern. Fjädern måste loss för att kunna byta plastbussningarna. Du måste ha en Insektsnyckel på 2-3 mm för att kunna plocka loss skalet som skyddar hela sram växeln. Det är 3 st skruvar som måste skruvas loss. Dessa skruvar sitter på undersidan i ganska djupa hål. Den 3:e är dold och sitter precis innanför där batteriet skall sitta. Även den är av insektsnyckel typ. Detta behövs genomföras annars kan man inte byta plastbussningarna. Min sram axs G1 blev som helt ny efter denna ”enkla” procedur. Har man inte tummen mitt handen klarar vemsomhelst av det. Kolla gärna bilderna. Återkom om någon behöver hjälp. Passa på att göra rent allt när ni ändå plockat isär den. Under metallskalet kan det ligga jord, lera salt och annan smuts. Varje hål där en bult finns har 1-2 plastpackningar som måste bytas vid glapp och då är också detta enda sättet att genomföra det på. De små gråa runda packningarna som syns på bild är de som måste bytas. Det finns även dolda hål där packningar måste bytas. Sista bilden visar alla gamla packningar i olika storlekar som jag bytt ut. Jobbigaste är att få tillbaka fjädern efter operationen.

Bilagor

• IMG_2202.jpeg
    IMG_2202.jpeg
    442.5 KB · Besök: 146
  • IMG_2201.jpeg
    IMG_2201.jpeg
    454 KB · Besök: 131
  • IMG_2199.jpeg
    IMG_2199.jpeg
    499.4 KB · Besök: 130
  • IMG_2197.jpeg
    IMG_2197.jpeg
    595.7 KB · Besök: 125
  • IMG_2193.jpeg
    IMG_2193.jpeg
    610 KB · Besök: 125
  • IMG_2186.jpeg
    IMG_2186.jpeg
    546 KB · Besök: 132
  • IMG_2182.jpeg
    IMG_2182.jpeg
    594.4 KB · Besök: 118
  • IMG_2173.jpeg
    IMG_2173.jpeg
    787.9 KB · Besök: 127
  • IMG_2194.jpeg
    IMG_2194.jpeg
    584.6 KB · Besök: 128
  • IMG_2193.jpeg
    IMG_2193.jpeg
    610 KB · Besök: 130
  • IMG_2192.jpeg
    IMG_2192.jpeg
    483.5 KB · Besök: 114
  • IMG_2190.jpeg
    IMG_2190.jpeg
    484.5 KB · Besök: 118
  • IMG_2188.jpeg
    IMG_2188.jpeg
    541.8 KB · Besök: 134
  • IMG_2204.jpeg
    IMG_2204.jpeg
    845.3 KB · Besök: 142
Senast ändrad:
Snyggt jobbat.
Vilka längder på ersättningsskruvarna använder du?
Hade varit najs att kunna ersätta med wlarfrån andra växlar, typ något med c-clips

Snyggt jobbat.
Vilka längder på ersättningsskruvarna använder du?
Hade varit najs att kunna ersätta med wlarfrån andra växlar, typ något med c-clips
Det är ett paket, där 1 skruv med mutter ingår samt alla bussningar som krävs inkl ett specialverktyg. Det är endast 1 bult som behöver bytas ut originalen behålls som de är. Nya låsringar ingår i paketet. Information kommer inom kort. Väntar på svar från tillverkaren. Måste dessutom veta hur stor intresset är. Hur många som har glappande leder på sina sram axs och gx. Om intresset är stort.

Senast ändrad:
Hur många som har glappande leder på sina sram axs och gx. Om intresset är stort.

Tjena!

Typ alla. Bussningarna är under all kritik, är ju skitkul att behöva byta en bakväxel som är ett år gammal och kostar flera tusen bara för att den är uppbyggd med plastskit i.
Jag har en XTR från 1998 som suttit på ett otal mountainbikes inklusive downhillcykel som gjort närmare 200 dagar på Åreskutan. Den är glapp, men det är knappt att man känner det.

Så jag tycker det låter som en grym idé, sälj på Etsy och du har hela världen som marknad.

Det finns olika skäl till att just sram axs xx1 samt den billigare varianten gx glappar. Största orsaken är dålig underhåll men att underhålla den beskrivs inte någonstans i srams guider.

Det enda som står i Sram guider är att de tål alla väderlag samt nästan allt i form
av fysisk våld ?. Eftersom man arbetar inom elektronik vet man att Norden är speciell med stora temperaturskilnader under vinter/höst och därför bör man också se sin sram axs gx eller xx1 som en ”bepansrad” känslig Iphone eller Android som inte tål kyla under längre tid. Likaså tål den inte lera och sand under längre tid av det skäl att både lera och sand fungerar som sandpapper/en fil/en slipmaskin när det stelnat och sliter då ut packningar bultar snabbare och kräver då oftare rengörning på rätt sätt samt uppfettning av leder bultar osv.

Hjullagerfett håller exempelvis fukt
borta under lång tid = hållbar i regn och kyla. Hjullagerfet drar till sig lera, sand osv snabbare, därför kräver det rätt avvägning hur mycket/lite hjullagerfett man vågar använda vilket är det svåra.

Under vintertid bör man dessutom inte använda sram axs eller gx alls i och med känslig elektronik. Struntar fullkomligt i vad Sram tillverkaren säger. Vi pratar om elektronik innanför ett plastskal som mestadels består av plast drev som skyddas av yttre metall till viss del. Jag har alltid underhålt min sram och shimano på ungefär samma sätt. Det vill säga plocka ner i bitar och feta upp alla leder efter tvätt samt plocka isär ofta för rengörning. Under vintertid förvaras växlar dessutom alltid inomhus då jag aldrig använder de under vintertid. Men Sram Axs xx1 och gx kräver mer genom att förvara de helt inomhus under vintertid när de inte används under längre tid. Har märkt att den håller och fungerar bättre till våren/sommaren året efter. Leran och all smuts inkl vatten/fukt får plastpackningarna där bultarna sitter att explodera/slitas ut snabbare som gör att lederna glappar som tusan. En sak till, koppla alltid loss batteriet när du inte använder din sram växel under längre tid.

Du pratar bara om xx1 och gx, är x01 & byggda på ett annat sätt, eller är xx1/gx bara det du har pillat med?

Du pratar bara om xx1 och gx, är x01 & byggda på ett annat sätt, eller är xx1/gx bara det du har pillat med?
Gäller samtliga av AXS Generation 1, dock inte de modeller som sitter direkt i ramen utan växelöra. Alltså inte den nya modellen som släpptes förra året. xx1, x01, gx fungerar att lösa på detta vis.

Har äntligen fått pris men försöker förhandla mer med tillverkaren och det går sådär. Minimum beställning är än så länge 100 st paket. Dessa paket måste jag ha minst 100 kunder till för att få sålt. Dessa paket måste jag sälja för minst 650-700 kr st för att gå runt. Om folk fortfarande är intresserade tänkte jag ta betalt via swish i förskott, där ni anger förnamn efternamn och adress inkl nummer så ni får sms avi via postnord eller annan leverantör. Leveranstiden går snabbt efter att jag fått hem allt. Att få hem alla paket till Sverige tar ca 5-8 dagar. Så snart jag har de hemma tar det ca 1-2 dagar tills ni har axs paketen med verktyg, bussningar och borr bits i er brevlåda/utlämningsplats för att kunna laga glappande leder på er elektroniska sram axs generation 1 växel för MTB.

Jag förhandlar dock fortfarande om
priset. Måste minst ha 100 kunder innan jag tar hem paketen. Alla beställningar är bindande. Vill dock inte ta emot några beställningar än. Men en intresseanmälan vore bra att få in för att se om jag kommer upp i 100 beställningar. Bara svara här ni som är intresserade. Inga adresser behövs i intresseanmälan. Inte i första läget.

Finns det ens 100 AXS cyklar i Sverige liksom...

Jag visste inte ens att detta var ett problem med bussningar.
Har däremot sett på sram AXS gruppen på Facebook att folk upptäckt att AXS växeln saknar en skruv till en av bussningarna.

Sram skickade första åren växlar utan skruv och på senare tid har de satt dit den saknade skruven. Sram menar på att den inte behövs samtidigt så har de själva börjat montera dit den från fabrik. Det är användare som på egen hand upptäckt att de nyare växlarna som skickats kom med skruv.

Har satt dit en skruv själv nu. Tror det var M3.

Finns det ens 100 AXS cyklar i Sverige liksom...

Jag visste inte ens att detta var ett problem med bussningar.
Har däremot sett på sram AXS gruppen på Facebook att folk upptäckt att AXS växeln saknar en skruv till en av bussningarna.

Sram skickade första åren växlar utan skruv och på senare tid har de satt dit den saknade skruven. Sram menar på att den inte behövs samtidigt så har de själva börjat montera dit den från fabrik. Det är användare som på egen hand upptäckt att de nyare växlarna som skickats kom med skruv.

Har satt dit en skruv själv nu. Tror det var M3.
Vet inte vilken skruv du menar? Det jag pratar
om är dels utslitna plastbussningar med glappande leder. Samt en ersättningsskruv för att staven framför fjädern måste bort för att just kunna byta plastbussningarna vid glappande leder.

Vet inte vilken skruv du menar? Det jag pratar
om är dels utslitna plastbussningar med glappande leder. Samt en ersättningsskruv för att staven framför fjädern måste bort för att just kunna byta plastbussningarna vid glappande leder.

Har fått ett sista bud från tillverkaren,
som gör det hela olönsamt. Jag ger upp. Hittade dock en annan tillverkare i europa, som säljer allt som behövs inkl videomanual samt bild manual där man kan handla direkt. De har dessutom fått bra betyg:

reservdelar och verktyg:

Video manual:

Leap paddlar till reglagen är riktigt smutt, har sånna.
Men deras blip fästen för extensions är det bästa!

Tillbaka
Topp