NoTubes core remover tool

• Trådstartare Trådstartare phu
  • Start datum Start datum

phu

Medlem
Är det någon som har använt NoTubes core remover för att får ur kärnan ur NoTubes prestaventiler och kan förklara för mig hur man gör? Börjar misstänka att det är fel på mitt verktyg eller så är det bara jag som är korkad...

Bild på verktyget
noTubes2.jpg ht=486

Sidan som ska användas på prestaventiler. Det känns som att den borde vara tillplattad inuti för att greppa om kärnan. Min är helt rund och slät.
noTubes1.jpg ht=492

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett verktyg för bilventil(schrader) eller hur det stavas där den ena sidan är för att skruva ur ventilen och den andra är för att släppa ut luft där av den lilla piggen i. men vad vet jag.

på första bilden:
den vänstra sidan är till för att plocka ur kärnan på "bilventiler"
för "räserventil" går det med vilken tång som helst..

presta schmesta schrader schmrader..

den högra sidan är till för racer-ventiler, man får perfekt grepp och slipper runddra kärnan med en tång, har en exakt likadan som jag använder till mina stans-racerventiler

Tack för alla svar!
Jag mailade Chainreaction (där jag köpt verktyget) idag och har redan fått svar att dom skickar ett nytt fungerande till mig. Så slutet gott allting gott :)

såna fast plastverktyg följde med schwalbeslangar gratis förut, tror inte de gör det nu. mavic skickar med verktygen till hjulen också, och förmodligen alla hjultillverkare som har ventiler med gängad insats. annars duger som sagt vilketn tång som helst bra.

Tillbaka
Topp