NRS dämpare vilken olja?

glitch

Aktiv medlem
NRS dämpare vilken olja?
Hittade den här trevliga guiden för renovering av NRS dämparen.
http://www.chetwynd.info/other/mtb.htm

I guiden använder han en 20W gaffelolja vilket tycks funka för honom men det låter lite trögt. Någon som har ett hum om vad det är för viskositet som används eller vad som borde vara rimligt?

/C

NRS dämpare vilken olja?
Generellt är 20W extremt thockt. En normal gaffel har nog 7,5W, 5W om man vill ha snabbare respons och 10W om man vill ha lite långsammare kompression/retur.

Jag vill gärna ha svar på samma fråga då jag lider av "jag har en själv"-syndromet.

NRS dämpare vilken olja?
Ringde Jaguarverken nyss men de hade inte en susning. Deras kommentar var:" Ööhh du ska nog inte öppna den om du inte vet vad du håller på med". :)

NRS dämpare vilken olja?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med. Den sprängs. På riktigt alltså.
> Den skall in till jaguarverken via Pedalogerna.
> Så ring dem !

Den sprängde inte när jag öppnade den i var fall och funkade inte sämre heller. Tokenkel att plocka isär. Det de gör när du skickar in den till ÅF t.ex. pedalogerna mfl. är så vitt jag vet byte av tätningar och rengöring internt (enligt den serviceverkstad jag pratade med). Du kan köpa rebuild kits till dämparna själv och göra detta. Det enda frågetecknet är som sagt var viskositeten på oljan. Skulle all info finnas tillgänglig så skulle ju alla göra det själv och då kan inte ÅF ta betalt för servicen längre.

Aja, får väl testa mig fram och avlägga rapport sedan.

NRS dämpare vilken olja?
Det enda knepiga är som sagt att för att komma åt oljan måste man ha en "infemnyckel" (5-kantig insexnyckel), hittas inte på biltema och clas ohlson...

NRS dämpare vilken olja?
Jag snackade med Craig Seekins på Avalanche om oljeviskositeter förut. Litar iofs inte på honom för fem öre, men lite måste han väl kunna ändå. Han sa att man alltid kör 2.5W och reglerar det helt och hållet med shims och liknande. Visserligen gäller det deras modeller, men det kan väl låta rimligt. Inte direkt några stora öppna oljebad som i en gaffel.

NRS dämpare vilken olja?
ething skrev:
> Det enda knepiga är som sagt att för att komma
> åt oljan måste man ha en "infemnyckel" (5-kantig
> insexnyckel), hittas inte på biltema och clas
> ohlson...

Jag fick upp den medelst smal platt mejsel. Satt inte så hårt. Ta det bara försiktigt så du inte runddrar hela skruven. Dock stötte jag på problem när jag skulle ta bort självaste locket för oljebadet. Fick helt enkelt inte loss den muttern som håller fast pistongen i kolven. Slet och drog men det slutade bara med att jag höll på dra sönder hela muttern. Utgår från att om det sitter så jävla hårt kan det ju inte ha kommit skit i den heller :)
Rengjorde alla packningar istället och satte ihop allt igen.

Frågan är vad man gör med dämparbussningarna? Sitter ett lager svart ingrott äckel på mitten där dämparen fäst mot bussningen. Ska man försöka sandpappra ner lite fint med våtslip eller bara acceptera att det går extra trögt där pga. klägglagret?

/C

NRS dämpare vilken olja?
OK! From the top....
Han använd alldelles för tjock olja pga han har ingen gas i systemet.
Hans system för att sätt IFP höjd är brilliant.
Man byte inte olja på dämpare pga smuts som har kommit inn, men pga slitage på oljan.
Om ett bult/mutter sitter fast - värma den ( värme pistol eller bra hårtork funker på dämpare)

Försök att regnora bussningar och monterinsats med T-Grön, eller sprit. om dom är för slitade kan du byte bara dom.

NRS dämpare vilken olja?
Dr.Spoke-Home skrev:
>
> Hans system för att sätt IFP höjd är
> brilliant.
>

Vad menas med IFP och vad skulle Doktorn gissa är en rimlig viskositet? 5W, 7.5W?

/C

NRS dämpare vilken olja?
IFP är den kolv som sitter i "shock-body" som han sätter höjd med att tryck hela vägen när och sen drar upp stång/kolv.
Lämpligt olja skulle jag prova 5wt. Och sen har jag använd 250psi gas som "charge" på dämpare (obs! inte luftfjäder!). Om man har inte tillgång till rätt verktyg och kvävegas kan man använd ett kanyl att tryck genom gummi som sitter bakom 5kantsskruv, och sen pump med ett dämper-pump.Hur man fäste kanyl till pump?...Det är svårare! Man kan köpa kanyl från Apoteket om man har företag och vill ansöka om tillstånd från Länstyelsen ( tror jag). Om jag kommer ihåg rätt är det ett .08mm kanyl som passar NRS dämpare.

NRS dämpare vilken olja?
Johan A skrev:
> Det här låter ju jätteenkelt Christopher..

Tyst nu Johan din negative människa! Det är en baggis! ;)

Hur som helst kan man ju alltid kolla efter sina tätningar och snygga till insidan på dämparen även om man struntar i oljan. Och den biten ÄR verkligen en baggis!

Oljebytet mm. har jag svårt att tro att det ingår i en 'vanlig' service hos din lokala Giant ÅF men jag kan ha fel.

/C

NRS dämpare vilken olja?
när man börjar snacka kanyler o 250PSI tryck, är det ingen skam att ge upp o lämna in dämparen, men man kan ju dra på sig en asbest-dräkt, fälla ner visiret o se vad som händer =)

oddsen är väl, att om du inte är nöjd med dämparen, så kanske den skulle på rejäl översyn av någon som vet hur modellen ska fungera när den funkar korrekt.

annars är det ju bara att knalla in på apoketet och säga "ööööh du skulle skjuta liite frulle, men berras kanyler är så jävla skitiga, du har inte en man få låna?"

så ordnar det sig säkert med kanyler ska du se =)

NRS dämpare vilken olja?
Enstaka kanyler är inga problem att få om man kan förklara vad man ska ha dem till och inte ser ut som en slusk.

NRS dämpare vilken olja?
jomper skrev:
> Enstaka kanyler är inga problem att få om man
> kan förklara vad man ska ha dem till och inte ser ut som en slusk.

Dvs. du kan inte få några själv?

NRS dämpare vilken olja?
Fantastiskt att Dr Spoke ger tips och råd som främjar konkurens till egen verksamhet! Men å andra sidan kanske han bara tänker att Christopher ska få göra bort sig offentligt till den grad att ingen här kommer komma på tanken att skruva i några bakdämpare igen =)

NRS dämpare vilken olja?
Jo för det är troligt att jag kommer börja göra grova pengar på detta :)
De som inte är dumma noga att skruva själva kommer ju ändå lämna in på service. Är bara så less på att allt ska mystifieras hela tiden och göras mer märkvärdigt än det är. Hade varit bättre om fler tillverkare valde att publicera sprängskisser och service manualer istället för att folk ska behöva prova sig fram. Sen kan man ta ställning själv till huruvidare man vill pilla själv. Dessutom hur ska man lära sig om man inte frågar & skruvar isär sina saker :)

NRS dämpare vilken olja?
Kul att de är lite "vanligt" folk som tar sig an bakdämpare. Många säger att de är självmord att skruva upp dom men de är bara bullshit, i varje fall om man tänker logiskt och gör allt lungt och metodiskt, som tillexempel att börjar med att släppa ut luften i den;)

Jag har ingen egen erfarenhet av luftdämpare, utan bara fjäderdämpare, men för något nummer sedan i MBUK visade de hur man utför en service på en luft-foxdämpare, bytte olja och packningar tror ja det var, och det verkade inte alls svårt.

Jag själv har skruvat med Manitous swinger serie och kikat i en metel och man klarar sig långt på lite mekarvana och logik. Vissa kräver specialverktyg men oftast kan man hitta en lika bra lösning själv, antingen genom att tillverka lämpligt verktyg eller hitta på någon helt annan lösning.

Det västa som kan hända (om man släpper ut all luft innan man skruvar upp den, så inget flyger) är att man får skicka in den till Dr Spoke för man inte får årdning på den själv, men då har man i alla fall gjort ett försök och är en erfarenhet rikare, samtidigt som plånboken inte behöver lättas allt för mycket.

NRS dämpare vilken olja?
OlleA: Air-sleeve-service på en Fox är något alla ägare av dylika förr eller senare blir tvungna att lära sig... Ja, helst ska man kunna göra det i fält och utan att kliva av cykeln. Annars får man typ aldrig cykla. ;)

"Faran" är väl kväveladdade dämparkassetter. Men är man medveten om fenomenet borde inte heller dom vara särskilt farliga, bara bökiga att fylla på?

Fjärdebrunn: Det är nog några som vill ha en tredje prisnivå också...

Senast redigerad av en moderator:
NRS dämpare vilken olja?
Mårten: Jag är medveten om att vissa bakdämpare kräver kvävgas, men långt ifrån alla använder det. En manitou, marzocchi och 5th element dämpare kan man pyssla med utan något krångel med det.

Manitou har förövrigt riktigt bra guider till hur man ska göra en komplett service av bakdämpare, och då menar ja inte nån liten service utan allt gås igenom, med bilder å allt. Den finns på hemsidan deras i pdf format. Brukar vara användbara.

Tillbaka
Topp