NS bikes

NS bikes
Jag har en Surge (som iofs skall avvecklas), den är rolig och ser välbyggd ut men jag är knappast någon expert. Jag hade tveklöst behållit den om jag kunde motivera att ha den kvar.

NS bikes
Jag byggde ihop en Parkwood 27.5+ vilket passade mina behov bättre. Dock skapade bygget lite hål i plånboken, därav avvecklingen ;)

Surgen är riktigt trevlig utför och rolig rent allmänt. Uppför är väl inte lika kul även om jag inte haft något större problem att ta mig upp för några backar. För vanlig, odramatisk, skogsstig (som väl är den terräng jag normalt cyklar i) blir den aningen överbyggd och då finns det bättre cyklar. Men är det betoning på utförsåka så lär den nog mest bli en festlig upplevelse! Jag har då alltid haft kul på cykeln, jag har dock roligare på min parkwood.

NS bikes
Vet TVÅ som byggt upp Snabb Enduro's, dom verkar mycket nöjda :)
Har inte hunnit provköra ännu, men av det jag hunnit klämma o känna på dom (cyklarna alltså ;) så verkar dom mycket välbyggda.
Carbong-ramen kapar nog en hel massa vikt om det är en enduro-värsting som eftersträvas...

NS bikes
Jag kör på en Eccentric Djambo 650b+ och är jävligt nöjd;)

Bilagor

• IMG_0084.JPG
    IMG_0084.JPG
    251.5 KB · Besök: 288
NS bikes
Skadar väl inte med lite mer bilder:)
Fruns enduro hoj..e2. Hon är väldigt nöjd. Bra ram att bygga vidare på, nästa uppgradering blir ny bakdämpare.
Köpt från chainreaction.

Bilagor

• image.png
    image.png
    938.8 KB · Besök: 279
NS bikes
Paco sa:

Hur upplever du Suntour Raidon gaffeln Paco?
Såg att Djambon och Cromo (Rock Shock Sektor TK 140mm) har samma pris för tillfället, så dom är båda på listan tillsammans med Whyte 901, Ragley Marley och Nukeproof Scout Comp 275.
Velar som fan just nu?.

Inte nog med det så ligger Commencal Meta AM Race och skvalpar i bakhuvudet, beslutskramp så det visslar om det!

NS bikes
Tretjak sa:
Paco sa:

Hur upplever du Suntour Raidon gaffeln Paco?
Såg att Djambon och Cromo (Rock Shock Sektor TK 140mm) har samma pris för tillfället, så dom är båda på listan tillsammans med Whyte 901, Ragley Marley och Nukeproof Scout Comp 275.
Velar som fan just nu?.

Inte nog med det så ligger Commencal Meta AM Race och skvalpar i bakhuvudet, beslutskramp så det visslar om det!

Jag kör på en RS Yari RC på min hoj och kan därför inte uttala mig om Suntouren.

Körde tidigare en Nukeproof Scout 275 och tycker faktiskt att NSen är skönare, roligare och mer lekfull.

Bilagor

• IMG_2232.JPG
    IMG_2232.JPG
    459 KB · Besök: 254
NS bikes
NSSnabb150+2bak.PNG

Postade i en annan tråd men fortsätter med lite frågor här...
Råkade visst klicka hem en Snabb hoj (?) NS SNABB 150 PLUS 2 i medium
Den är ju trendriktig och känns prisvärd för ca 23k på Bikeshop.se. Alla andra tar ca 34k vilket är rek pris.

Är 1,69 och tog en m med 455mm i reach. borde funka va? Eller vad säger ni?
Level T bromsarna, har hört att de inte alltid är på topp. Erfarenheter?
Yari RC gaffeln med 160 slag borde duga för lite park å amatörenduro. Bör man kosta på den någon mod?

Är det någon som har en snabb av något slag här på Happy?

NS bikes
Åkerskog sa:
Den är ju trendriktig och känns prisvärd för ca 23k på Bikeshop.se. Alla andra tar ca 34k vilket är rek pris.

Yari RC gaffeln med 160 slag borde duga för lite park å amatörenduro. Bör man kosta på den någon mod?

Jag hade en likadan fast 2018, antar denna är 2019? Jag hade tyvärr en dålig upplevelse då bakhjul havererade efter 1v och ramen knäcktes efter 3.

Men i övrigt så gillade jag den och M passade som handen i handsken för mina 175ish cm.

NS bikes
manneblask sa:
Åkerskog sa:

Jag hade en likadan fast 2018, antar denna är 2019? Jag hade tyvärr en dålig upplevelse då bakhjul havererade efter 1v och ramen knäcktes efter 3.

Men i övrigt så gillade jag den och M passade som handen i handsken för mina 175ish cm.

Då får man hoppas att de åtgärdat de sakerna. Vart gav sig ramen å hjulet? Fick du smidig hjälp?

NS bikes
Åkerskog sa:
manneblask sa:
Åkerskog sa:

Då får man hoppas att de åtgärdat de sakerna. Vart gav sig ramen å hjulet? Fick du smidig hjälp?

Det kan vara så att jag fick ett måndags-ex helt enkelt. Med havererat bakhjul menade jag att det blev tokskevt och några ekrar gick, så det var någorlunda lätt att fixa. Kedjestaget fick en rätt grov spricka och då fick jag nog och reklamerade till CRC och skickade tillbaka hojen, de stod för låda och all frakt, tog väl ca 3-4v så hade jag pengarna tillbaka via PayPal.

Men den korta tid jag hade hojen så gillade jag den starkt och den plöjde på som attans. Estetiskt var den ju riktigt snygg också ?

NS bikes
Nu har jag testat snabben en gång i yxbacken med liftåka och 2,5 mil stigkörning.
Jag skulle säga att den är ganska utförsorienterad. Den saluförs ju som ”mini DH” och även som ”xc” och det blir ju lite tokigt om man köper den till Vasan...
Men förtroendeingivande utför helt klart!
Den kommer med 29” och DHF/Agressor.
Det i kombo med 800mm styre, tjocka handtag samt den långa moderna geon fick hojen att kännas klumpig. Testade med 40mm 27,5 or och fick punka dir på de tunna rekondäcken. Så nu fick det bli Highroller II (de ska passa upp till 39mm i 2,6) lite kapat styre och de enligt mig sjukt sköna sensus handtagen. Samt en 35mm stamm som ser ball ut. Vipps så va hojen perfekt i storlek och jag längtar till backen nu.
Blev även Magura mt5 och en frän skiva.

8D458F32-3705-489F-A536-AA35031F7CA4.jpeg

2584729C-4453-4B95-AD2F-03B3FC7B8F6A.jpeg

E326987C-8962-408E-BC5D-214CB3874BF1.jpeg

NS bikes
Hur känns den i hoppen? Läst att den ska vara lekfull i hopp osv. Lite sugen på 160 varianten nämligen, men vill inte ha ett plogmonster som inte känns bra i luften :)

NS bikes
Leta Gravel bike för främst pendling ( i skogen cyklar man MTB). Ville ha hydrauliska bromsar och 1x11 (MTB).
Hitta Ns RAG+ på Wiggle för 15300. Rimligt pris och enligt mig snygg.
Någon av Ns MTB har samma färg som jag gillar skarpt.
IMG_20190925_075229208_HDR.jpg

NS bikes
Fin Rag!
Har bestämt mig för en likadan men velar mellan storlekar. Är 1,80 o funderar mellan M eller L.
Någon som har en NS RAG som kan ge något tips?

( jag har nördat mått ”på pappret”) redan....

NS bikes
Får väl lägga upp mina NS-hojar här för arkivet.
E138F364-A478-46DF-8DDB-28040ABC1457.jpeg
7BB96E7E-CD95-4F8C-92AD-230679104BFF.jpeg
22AB2262-DE2A-43A3-B3DA-AFE033DF09BE.jpeg

Först ut min Snabb 130 (29”) 2019 som jag byggde ihop i vintras.

Cockpit: Renthal 40mm stam, Renthal (35mm x 30mm x 785mm kolfiberstyre, DMR-Deathgrips.
Bromsar: 203/180mm Shimano Zee.
Gaffel: Pike Select, 140mm.
Hjul: DT E1700 30mm 29” bak. WBT i29 fram.
Däck: DHF2.5”/2.3”.
Drivpaket: Sunrisekasett, NX-växel, GX-reglage, Truvative Descendent Carbon 170mm vevar.
14.5kg.

Gillar den skarpt, den är riktigt förtroendeingivande och stabil nedför, klättrar även kanon. I princip noll svampkänsla och vobbel vid trampning. Tycker dock den är lite svår att få upp på bakhjulet så kommer nog gå upp till 150mm eller 160mm fram vid nästa gaffelservice.

B69ADDE4-497E-4E1F-BB7E-76610C8460FA.jpeg
3A8D294C-FE3C-41F5-8978-86482C0DEF39.jpeg

Näst ut NS Metropolis 2 2017. Hope-bakhjul och DMR Deathgrips, utöver det original förutom att jag ryckt gamla klistermärken och satt på nya. Klockren pumptrack/lek/kortrundecykel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp