NS-bygge på Hisingen (Göteborg)

Var igår ute och cyklade i området runt Torslanda, Lilleby, Sillvik och Tumlehed på Hisingen och stötte på ett litet NS-bygge mitt i skogen, så nu undrar jag om nån här vet något om det, typ vem som byggt det ?
Det såg både stabilt och välbyggt ut så byggaren verkar ha kunnat sina saker.

Kan för övrigt nämna att terrängen nämnd ovan var riktigt trevlig med omväxlande stigar, grusvägar och berghällar. Var också kul kontrast när man ena stunden cyklade mitt inne i skogen och nästa var ute vid havet.

/Johan

Det låter ju riktigt skoj, jag får ta och cykla dit och kolla någon dag. Var exakt låg NS bygget? Har bara kört racer på Hisingen, inte mtb, så jag hittar inget vidare där i "skogarna". Lilleby havsbad brukar ingå i racerstoppen.

/Leo

Nu gissar jag vilt!! så slå mig inte om jag har fel... gissar på gride/412...
Kollade på deras site men blev inge klokare :/
<http://www.gride.net/spots.php>

Det är inte helt lätt att förklara vad det låg för jag blev guidad av en nyfrälst MTB-cyklist, som bor i Torslanda, och hade inte exakt pejl på var vi cyklade. Tyvärr har jag ingen karta över området heller så den närmaste beskrivning jag kan lämna nu är "nånstans i skogen mellan Lillebybadet och bostadsområdet Lillebydalen".

Jag skall be min polare lämna en närmare beskrivning och återkommer när jag fått den. Har också bett honom lägga upp sin tur under turtips så förhoppningsvis kommer det att finnas en karta där så småningom.

Kikade på Gride:s hemsida och där finns det inte med.

/Johan

North-Shore bana är en av trä och nerfallna träd mm mm konstruerad bana ursprungligen
till för att skydda den känsliga marken i Brittish columbia tror jag det var/canada.
Från början trädgångar (spång)iluften sedan har utveckligen framkallat allt vildare banor...
Tex...
<http://www.mtbfreerider.com/galleries/ns_pics/NS07.jpg>
<http://www.mtbfreerider.com/galleries/ns_pics/NS18.jpg>
<http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=271871>
Ja det var lite grann...

Edit: rättade stavning

Senast redigerad av en moderator:
Kan ju hoppas att den på Hisingen är lite lägre då... :-) Synd att det inte finns något i delsjöskogarna, det vore skoj att fixa till en "lättare" NS bana, som inte är livsfarlig. :-D

/Leo

Den på Hisingen är låg och kort. Inte ens jag tyckte den såg speciellt skräckinjagande ut men provcyklade den inte, men nästa gång skall jag försöka.

/Johan

Ursäkta dröjsmålet men nu har jag och min polare David (som visade mig NS-bygget) knåpat ihop en karta, se:

<http://home.tiscali.se/telisnisse/omr1_fix_ny.jpg>

Vägbeskrivning för att hitta in på kartan:
Utgå från Torslanda torg och ta Kongahällavägen mot Lilleby/Skrabro. När du kommer till Domarringsvägen så svänger du vänster in på denna och vips är du inne på kartan. Stigen man skall ta börjar ungefär där en Willys-affär ligger.

/Johan

Det är inte någon i 412 som byggt på Hisingen (och skulle det vara det så skulle ju ingen medge det, då det troligen är svartbygge det handlar om...)

Har själv inte varit där, men vet att ett gäng från Torslanda byggde saker i skogen där för 2-3 år sedan. Sedan tror jag dom tröttnade på det stället när dom inte fick rätsida på någon dubbel. Jag kan gissa att underhållet har varit ganska dåligt den sista tiden, så cyklar ni där, kolla att allt håller innan.

Det är Claes Dellemark som har snickrat det, en oerhört duktig cyklist från Torslanda. Kanske den bäste DH/FR åkaren i GBG området. Han har fått hjälp av hans lillebror Anders och några kompisar, och även mig vid nått enstaka tillfälle.

Den dubbeln chrillepille pratar om är inget vidare men däremot så finns en massa dropp någon bro och några smalisar.

Inget är särskillt avancerat det största droppet är på ca 2,5m tror jag, det var längesedan någon körde där nu tror jag.

Vad jag vet så finns det "NS-stunt" på 3 ställen i GBG.

Angered, inga broar men några regäla dropp och hopp (dom största i gbg området).
Blixås , en lång bro med dropp på slutet, en kort bro och ett litet uthopp.
Torslanda, Lite av varje men kommer inte ihåg exakt.

Anders

Anders(412): Tack för info, alltid kul att veta lite mer om "saker" man hittar i skogen. Det var en bro jag såg och som jag skrev ovan så såg den välbyggd ut. Antagligen kommer jag nog att prova den nästa gång jag är i området.

/Johan

Var så god!

EriC.
Så här hittar du.
http://www.gride.net/spots.php?spot.6

Hör av dig och säg en dag du kommer ut så kan du få mitt mobilnr.
Så kan jag guida dig.

Det bara att åka till rannebergen i angered.
Därefter tar du och ringer mig så skall jag visa dig vart dom ligger någonstanns.
Dom kan vara "svåra" att hitta om man inte vet vart man skall leta.
Deras adress är fjällbruden 248 och sedan 25m in i skogen rakt bakom hus nr 248.
Bara att slå adressen i gulasidorna så ser du var dom ligger.

Du e välkommen. Jag e hemma, är ledig för tillfällett på dagarna.

Anders

Ett hopp
http://www.gride.net/e107_plugins/coppermine_menu/displayimage.php?pos=-838

Claes hoppar ett av mina hopp.
http://www.gride.net/e107_plugins/coppermine_menu/displayimage.php?pos=-470

Anders(412) skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är Claes Dellemark som har snickrat det, en
> oerhört duktig cyklist från Torslanda. Kanske
> den bäste DH/FR åkaren i GBG området. Han har
> fått hjälp av hans lillebror Anders och några
> kompisar, och även mig vid nått enstaka
> tillfälle.
>
> Den dubbeln chrillepille pratar om är inget
> vidare men däremot så finns en massa dropp
> någon bro och några smalisar.
>
> Inget är särskillt avancerat det största
> droppet är på ca 2,5m tror jag, det var
> längesedan någon körde där nu tror jag.
>
>
> Vad jag vet så finns det "NS-stunt" på 3
> ställen i GBG.
>
> Angered, inga broar men några regäla dropp och
> hopp (dom största i gbg området).
> Blixås , en lång bro med dropp på slutet, en
> kort bro och ett litet uthopp.
> Torslanda, Lite av varje men kommer inte ihåg
> exakt.
>
> Anders
>
>
>

Jag har okcså precis hittat NS partiet ni pratar om, trots att jag cyklat sigar i närheten i över ett år. De stigarna runt om är toppen! Men NS-bygget är inte helt fräscht, i alla fall inte de delarna jag kollade på. Träet är ganska ruttet på vissa ställen. Men som sagt stigarna runt omkring är toppen!

Grymt, så kan vi fetplatta i Angered!

normal_Delle5.jpg

Cyklar förbi resterna av detta ett par dagar i veckan. Ser ut att ha varit riktigt kul. Funderar på att bygga något själv.

Finns det någon mer är ute som är intresserad?

Inte mycket kvar av den där banan längre. Däremot finns hur mycket nerfallna träd som helst så det borde finnas alla möjligheter att göra nåt kul.

Väldigt trevliga stigar runtomkring som sagt. Önskar bara att det var lite fler och längre liknande stigar i området.

Dom har ju röjt riktigt mkt på stigarna som går bakom Mustadammen mot Sillvik nu går ju det bra att köra där igen :)

Jag har märkt att den neongul/grön/rosa stigen är röjd och omdragen så den fungerar bra. Finns det andra stigar också? Jag känner inte till Mustadammen.

Det där är väl den neongula/gröna/rosa stigen. Jag körde nedan sist, det är det längsta jag fått ihop. ca 19km men då är det väl nästan 5km transport.

Bilagor

• Lilleby.png
    Lilleby.png
    125.2 KB · Besök: 23
Ja det ju inte så mkt att köra på här ute.. finns lite stig bakom Zenitgården också och skogen bakom Skogens gård

Där ute vill jag provcykla! Kanske det finns Strava segment utför? :)
De gånger jag varit vid Björlanda Kile stranden/klippan så har jag funderat på hur jävla ballt det måste vara att cykla runt där!

Tråden är nu bevakad :)

Hittade inte roliga branta Strava segment där ute :(

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp