NTF vill ha hjälmlag för vuxna

PerryE sa:

För egen del räcker det med att titta på några av Bicycledutch filmer på youtube för att få perspektiv på hjälmlag.

Nu är jag inte för en hjälmlag (men jag gillar hjälm), men det där är ju ganska långt från den cykelkultur vi har. Det blir som att argumentera att vi inte behöver en lag om vinterdäck för att ingen har vinterdäck i södra Spanien.

Tycker snarare vi skall se hur saker och ting förbättrades i Holland under 70-talet - blir mängden cyklister ännu fler och infrastrukturen bättre ökar säkerheten. Kanske naivt men vill ändå tro det kan bli mycket bättre här. Använder själv normalt sett hjälm men absurt att jag enligt lag skulle vara tvungen att ha hjälm om jag cyklar och handlar frukostfrallor på helgen.

Skall kass infrastruktur och avsaknad av "cykelkultur" vara starka argument för hjälmlag?

PerryE sa:

Tycker snarare vi skall se hur saker och ting förbättrades i Holland under 70-talet - blir mängden cyklister ännu fler och infrastrukturen bättre ökar säkerheten. Kanske naivt men vill ändå tro det kan bli mycket bättre här. Använder själv normalt sett hjälm men absurt att jag enligt lag skulle vara tvungen att ha hjälm om jag cyklar och handlar frukostfrallor på helgen.

Skall kass infrastruktur och avsaknad av "cykelkultur" vara starka argument för hjälmlag?

Absurt är väl att överdriva? Du måste ha bälte när du åker i en bil så helt ologiskt är inte förslaget. Sen om det är rätt är en annan fråga, men nog ligger det hitom det absurda iaf.

Absurt är att ha hjälmtvång för att cykla några kvarter i lugnt villaområde - absurt är också att ha hjälmtvång om du cyklar någon kilometer till stranden på grusväg iförd endast badbyxor och flip-flops.

PerryE sa:
Absurt är att ha hjälmtvång för att cykla några kvarter i lugnt villaområde - absurt är också att ha hjälmtvång om du cyklar någon kilometer till stranden på grusväg iförd endast badbyxor och flip-flops.

Att behöva ta på sej bilbältet när man bara ska ned på stan, då?

Personligen ser jag inget bekymmer med en hjälmlag.
Cyklar själv aldrig utan hjälm. Vare sig jag kör trails i skogen eller cyklar till affären och handlar.
Skulle dessutom se rätt konstigt ut om man tvingar dottern att ha hjälm men cyklar själv utan.

Sen gör ju alla givetvis som dom vill men jag har sett vad en krash utan hjälm kan innebära och har sedan den
dagen aldrig cyklat utan. Har aldrig förstått mig på något resonemang för att vara utan hjälm. Varför är så
många "rädda" för att ta på sig en hjälm (som i mitt tycke borde vara en självklarhet)

NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Eller köra nån kilometer till stranden på grusväg iförd endast badbyxor och flipflop?

staine sa:
PerryE sa:

För egen del räcker det med att titta på några av Bicycledutch filmer på youtube för att få perspektiv på hjälmlag.

Wow! En sån utopisk feel-good-rulle :)

Fast hur skulle nån som oss kunna passa in där? :/

Nä det går ju inte. Släpp in några 08-elitpendlare där och det skulle bli som ett slagfält. Vi har helt enkelt inte rytmen i blodet.

Roligast var väl när en svensk politiker (Uppsala?) kommit tillbaks från studiebesök I Holland och självgott konstaterade att de däringa holländarna har en hel del att lära av oss svenska vad gäller hjälmanvändning;). Där ligger de minsann efter oss I Sverige som självklart vet bäst - alltid! Komik på hög nivå

Att vilja vara föredöme är bland det svenskaste som finns. Vi älskar att vara präktiga och få beröm för det. Artiklar som "Sverige bästa landet att leva i", "Världens mest jämställda regering" och "Stockholmare har bäst hjälmanvändning" hamnar alltid högt på tidningars klicktopp.

theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Eller köra nån kilometer till stranden på grusväg iförd endast badbyxor och flipflop?

Varför ska man köra bil några kilometer till stranden och inte cykla?

NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Man vill slippa ha hjälm.

NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Tonade rutor & nudist, javisst :)

Luthman Photography sa:
NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Man vill slippa ha hjälm.

Dvs med hjälmlag minskar cyklingen?

Mr Orange sa:
Att vilja vara föredöme är bland det svenskaste som finns. Vi älskar att vara präktiga och få beröm för det. Artiklar som "Sverige bästa landet att leva i", "Världens mest jämställda regering" och "Stockholmare har bäst hjälmanvändning" hamnar alltid högt på tidningars klicktopp.

I Sverige betraktas cykling som ett problem som måste hanteras, inte som en möjlighet som måste bejakas. (Ni skulle höra en del nämndspolitiker och kommunala förvaltningschefer!) Därför kommer vi aldrig att få se rubriker som "Stockholmare sämst på att cykla" (hjälmanvändning tenderar att vara omvänt proportionell mot andel cyklister) och därför kommer förslag om hjälmtvång. Hjälm kommer att vara nödvändigt fram till den dag då alla äntligen har slutat att cykla och problemet därmed har fått sin slutgiltiga lösning.

NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Cykla är ju farligt, duh!

Som sagt - titta på fler filmer från Bicycledutch och känn hur harmonin sprider sig... Fundera också över hur en hjälmlag skulle tas emot i Holland

Jag börjar bli för en hjälmlag när man ser alla märkliga inlägg emot. Skall prata med min riksdagsman nästa vecka och lobba för en hjälmlag - vissa verkar inte kunna hantera det fria valet uppenbarligen.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Jag börjar bli för en hjälmlag när man ser alla märkliga inlägg emot. Skall prata med min riksdagsman nästa vecka och lobba för en hjälmlag - vissa verkar inte kunna hantera det fria valet uppenbarligen.

Hahahaha!
:-D

Nä. Tar nog bara och lobbar för ökade satsningar på cykelinfrastruktur. Skall inte vara småaktig. Bättre att utnyttja tillfället till något som är viktigt.

Vill bara förtydliga att jag i princip alltid har hjälm vid cykling men det är själva lagstiftandet jag är emot. Förbättra infra plus en massa ANNAT har mycket högre prio.

Cykling är jättesäkert atmo

Det går snabbare att ta på sej en hjälm än att bygga/bygga om cykelvägar.
Sen finns det ju cykelvägar som behöver byggas om, t.ex den jag beskrev tidigare i år, den som skiftade sida gång på gång med ett par hundra meters mellanrum, vilket gör att man måste korsa bilvägen varje gång...

NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Om man är kraftigt onykter t.ex. Då är det alltid säkrare att sitta i en bil.

staine sa:
NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Menar du att man ska köra onykter?

Maakus sa:
staine sa:
NLC sa:
theBrand sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
PerryE sa:

Eller köra i ett P-hus.

Menar du att man ska köra onykter?

Då ær man i alla fall safe. Jæmført med om man vinglar på cykel till stranden. Full.

DT sa:
Fredagskvällens underhållning på Twitter. Stockholmsmoderat kritiserar inrikesminister Ygeman för att cykla utan hjälm (tänk på BARNEN!!!). Blir upplyst om att Ygeman bär Hövding. Blir till Twitter-beef med bland annat Erik Sandblom och socialförsäkringsminister Strandhäll: https://twitter.com/danielceem/status/779375890664976386

Till slut kliver Ygeman himself in och tipsar om olika hjälmtestningsmetoder: https://twitter.com/Ygeman/status/779377394515836928

Magiskt.

Den där Ygeman verkar vara moderat. Gör oförblommerat reklam fö r ett kapitalistiskt företag som bara vill tjäna pengar! En sån kan man ju inte rösta på. :/

staine sa:
DT sa:
Fredagskvällens underhållning på Twitter. Stockholmsmoderat kritiserar inrikesminister Ygeman för att cykla utan hjälm (tänk på BARNEN!!!). Blir upplyst om att Ygeman bär Hövding. Blir till Twitter-beef med bland annat Erik Sandblom och socialförsäkringsminister Strandhäll: https://twitter.com/danielceem/status/779375890664976386

Till slut kliver Ygeman himself in och tipsar om olika hjälmtestningsmetoder: https://twitter.com/Ygeman/status/779377394515836928

Magiskt.

Den där Ygeman verkar vara moderat. Gör oförblommerat reklam fö r ett kapitalistiskt företag som bara vill tjäna pengar! En sån kan man ju inte rösta på. :/

Fast de tjänar inte pengar utan går med förlust. Kanske därför Ygeman gillar dem, de har ett sånt där vinsttak som regeringen vill införa? :-)

vinylknaster sa:
Cyklar själv aldrig utan hjälm. Vare sig jag kör trails i skogen eller cyklar till affären och handlar.
Skulle dessutom se rätt konstigt ut om man tvingar dottern att ha hjälm men cyklar själv utan.

Sen gör ju alla givetvis som dom vill men jag har sett vad en krash utan hjälm kan innebära och har sedan den
dagen aldrig cyklat utan. Har aldrig förstått mig på något resonemang för att vara utan hjälm. Varför är så
många "rädda" för att ta på sig en hjälm (som i mitt tycke borde vara en självklarhet)

+1

Tycker inte det behövs en lagstiftning dock. Är väll bara att försäkringsbolagen hanterar det på samma sätt som om man ställer cykeln olåst och den blir stulen, nedsatt ersättning vid skada utan hjälm.

K sa:
vinylknaster sa:

+1

Tycker inte det behövs en lagstiftning dock. Är väll bara att försäkringsbolagen hanterar det på samma sätt som om man ställer cykeln olåst och den blir stulen, nedsatt ersättning vid skada utan hjälm.

Hade det isf inte varit bättre med att från försäkringsbolagens sida införa ett positivt incitament att använda hjälm som tex att den ersätts vid ev olycka oavsett om det resulterade i fysisk skada (med anspråk på ersättning) ? Och sluta med undantaget att cyklister i trafiken inte är försäkrade genom trafikförsäkringen, visserligen blir det en merkostnad för cyklisten men det är ju obligatorisk hjälm också.

Snart är det vinter och alla bilar i dikena ska inte bli försäkringsärende med det resonemanget. De har ju inte anpassat hastigheten efter omständigheterna.

Maakus sa:
Nä, nu får det vara nog!

Hjälmlag och cykel-körkort!

*tihi*

Hjälmlag nejtack, men jag skulle gärna vilja se krav på cykelkörkort för alla icke-cyklister för att göra dem uppmärksamma på att det faktiskt inte är ok att kliva ut i en cykelbana utan att se sig för och att det inte är ok att parkera på cykelbanan med bil, att det inte är ok att se cyklisten som villebråd + ANNAT.

jesperC sa:
För egen del skulle en hjälmlag få mig att sluta sluta använda hjälm när jag cyklar.
Trist, men idiotlagar kräver civil olydnad.
Samma här. :)
Hittills har regeln för mig varit att ha hjälm när jag ska cykla över 30 km/h, dvs. när jag motionerar, men inte när jag transport- eller promenadcyklar, men jag har långt framskridna planer på att sluta använda hjälm vid solomotion och bara ha den vid gruppcykling. Där är det befogat, då jag på kort tid var med om två fall där cyklisten slogs medvetslös och åtminstone en drabbades av bestående hjärnskador.

På samma sätt började jag använda hörlurar vid motionscykling när kvällsblaskorna påstod – lögnaktigt – att sådana orsakat sex cykelolyckor på kort tid i England och började vurma för förbud. För mig gör det ingen skillnad, då jag hör det dova ljudet av en bakifrån annalkande bil lika bra med musik i öronen på rimlig volym och jag har backspegel på räsern.

Cyklot B sa:
jesperC sa:
För egen del skulle en hjälmlag få mig att sluta sluta använda hjälm när jag cyklar.
Trist, men idiotlagar kräver civil olydnad.
Samma här. :)
Hittills har regeln för mig varit att ha hjälm när jag ska cykla över 30 km/h, dvs. när jag motionerar, men inte när jag transport- eller promenadcyklar, men jag har långt framskridna planer på att sluta använda hjälm vid solomotion och bara ha den vid gruppcykling. Där är det befogat, då jag på kort tid var med om två fall där cyklisten slogs medvetslös och åtminstone en drabbades av bestående hjärnskador.
Precis, dra huvet i backen vid solomotion är långt från lika illa som när man drar huvet i backen i grupp.

Cyklot B sa:
På samma sätt började jag använda hörlurar vid motionscykling när kvällsblaskorna påstod – lögnaktigt – att sådana orsakat sex cykelolyckor på kort tid i England och började vurma för förbud. För mig gör det ingen skillnad, då jag hör det dova ljudet av en bakifrån annalkande bil lika bra med musik i öronen på rimlig volym och jag har backspegel på räsern.
Där fick dom lömska murvlarna allt!

Tillbaka
Topp