NTF vill ha hjälmlag för vuxna

staine sa:
Men jag fattar inte riktigt, vad vill TS med sin tråd? Hen gillar inte hjälmar men det är ju frivilligt med hjälm. Den som vill ha hjälm kan ha hjälm. Den som inte vill ha hjälm kan låta bli att ha hjälm. Vill TS ha en lag som FÖRBJUDER hjälm på cyklister?
Jag måste vara trött i skallen för fattar faktiskt inte syftet med tråden.

Jo. Tror att TS egentligen vill ha en lag som förbjuder hjälmar, men är livrädd för att opinionen skulle väga över för en lag som kräver hjälm. Men svårt att riktigt veta - dock är hjälm dåligt enligt TS.

Personligen håller jag inte med TS, men ids inte bli upprörd.... så länge hjälm inte förbjuds är jag rätt nöjd.

Fan jag blir trött på allt jävla skit man skall trycka på mig som om jag vore nåt jävla mongo som behöver extra tillsyn. Grabbar det är ännu säkrare o mer solidariskt om ni alla tog på er hockey utrustning o satt hemma istället för att förstöra djur o natur med era jävla ruttna mountainbikes. De skulle sänka koldioxid utsläpp från tillverkning av alla nya hojar ni skall ha vart o vartannat år o mindre giftigt gummi o olja från kedjan som är farligt för naturen. O stackars alla djur som bara vill ha lugn o ro. Och sen så kan ni skada er också. O det höjer MIN försäkrings premie. Inte bra. Jag blir bara mer o mer sugen på att flytta från det här landet

RN sa:
Jag är nog emot en lag egentligen, men jag är inte emot propaganda för att använda hjälm.

Problemet i sammanhanget är väl att sådan propaganda tenderar att skrämma upp folk till att tro att cykling är jättefarligt. Vilket leder till att många inte vågar cykla (annat än möjligen från sitt lantställe till stranden på sommaren) utan fortsätter att ta bilen till jobbet.

Typ.

Ok.
Jag använder gärna hjälm men jag tycker av olika själ att det vore olyckligt med en hjälmlag.
Är det så underligt?

På samma tema.
Jag avstår gärna från att röka.
Men jag tycker att det vore olämpligt med en lag mot rökning.

heklamama sa:
Ok.
Jag använder gärna hjälm men jag tycker av olika själ att det vore olyckligt med en hjälmlag.
Är det så underligt?

På samma tema.

Precis så.

hepp

Bilagor

• fb0ffaa82987842950f36978b3917ca7.jpg
    fb0ffaa82987842950f36978b3917ca7.jpg
    78 KB · Besök: 54
Jag är tveksam till en hjälmlag. Tycker det bör vara upp till var och en, samhället kan inte skydda bort alla risker.

Att dumdristigheten kostar det allmänna en massa pengar köper jag inte som argument. I så fall skulle fotbollsspelade, bergsklättring, motorcykelåkning, ja i stort sett allt som innebär risker regleras på olika sätt.

Som det är nu förväntar sig extremsportare m fl att skattebetalarna snällt står för helikoptrar mm om de skadar sig i sitt utövande.

DT sa:
RN sa:
Jag är nog emot en lag egentligen, men jag är inte emot propaganda för att använda hjälm.

Problemet i sammanhanget är väl att sådan propaganda tenderar att skrämma upp folk till att tro att cykling är jättefarligt. Vilket leder till att många inte vågar cykla (annat än möjligen från sitt lantställe till stranden på sommaren) utan fortsätter att ta bilen till jobbet.

Typ.
Hur kommer det sig att folk slutar cykla av sådana reklamer med inte slutar röka? (eller rent av börjar röka)

Erik Sandblom sa:
NLC sa:
Kristoffer R sa:
Hej Erik!

Jag hade nog hoppats på en ny infallsvinkel efter flera års bortovaro.

Vad gör ni annars i Cykelfrämjandet?

Stora frågan är väl vad NTF gör som gräver upp samma gamla förslag om och om igen...

Ja varför tar NTF aldrig upp frågan med högersvängande lastbilar? Varje år dör ett par stycken cyklister i konstaterade högersvängsolyckor. Lastbilshytterna är gjorda så att föraren inte ser vid högersväng.

Cykelfrämjandet skrev en debattartikel om saken i vintras, och den diskuteras i en tråd här på forumet:
Cykelfrämjandet: Chaufförer måste kunna se när de svänger

Så länge cyklister dödas av skallskador är det rimligen NTF:s uppgift att försöka lösa det. De fokuserar på trafiksäkerhet och inte på folkhälsa.

Kommer dock hålla mig långt från TS/Cykelfrämjandet då jag tycker det är olämpligt att befästa premissen att man måste balansera pest och kolera istället för att bekämpa bådadera.

Men håll med om att det ekar rätt ihåligt om NTFs syn på trafiksäkerhet för cyklister begränsas till individens personskydd isf att man systematiskt jobbar med en bättre trafikmiljö - både till utformning och klimat/attityd ?

NLC sa:
Men håll med om att det ekar rätt ihåligt om NTFs syn på trafiksäkerhet för cyklister begränsas till individens personskydd isf att man systematiskt jobbar med en bättre trafikmiljö - både till utformning och klimat/attityd ?

Jag skulle hålla med om det var så. Men efter en glutt på hemsidan konstaterar NTF att bristande hjälmanvändning och dålig anpassning av trafikmiljön är de två största orsaken till att trafiksäkerhetsmålen inte uppfylls.

http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?RecID=93554

Jag kände mig tvungen att söka på Högersvängande lastbil på NTF, fick en träff: http://www.ntf.se/tidning/default81036.asp

Jag har ingen speciell åsikt eller kunskap om NTF annars, men när TS uttrycker sig negativt om något vill jag gärna övertyga mig om att motsatsen är fallet. ;) :D

Frankenstein's Bike sa:
Ja, det finns några mindre artiklar (nej Erik, inte forskningsstudier) som alla är författade av samma australiensiska kvinna som hävdar motsatsen. Nej Erik, de går inte att ställa mot de senare stora Kanadensiska och Svenska studierna, ja forskningsstudier, som visar på dramatisk minskning av skallskador jämfört med de barn utan hjälm. Ja, rensat för den överlag i västvärlden minskade aktiviteten.

Jag tar gärna länkar till nämnda rapporter.

NAnders sa:
Frankenstein's Bike sa:
Ja, det finns några mindre artiklar (nej Erik, inte forskningsstudier) som alla är författade av samma australiensiska kvinna som hävdar motsatsen. Nej Erik, de går inte att ställa mot de senare stora Kanadensiska och Svenska studierna, ja forskningsstudier, som visar på dramatisk minskning av skallskador jämfört med de barn utan hjälm. Ja, rensat för den överlag i västvärlden minskade aktiviteten.

Jag tar gärna länkar till nämnda rapporter.

http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/110/5/e60.full.pdf?ck=nck

http://heapro.oxfordjournals.org/content/22/3/191.full

http://www.vti.se/sv/publikationer/...-2011-resultat-fran-vtis-observationsstudier/

samt, till Erik:

http://blueshift.nu/doc/RUT_2013-04-26_dnr-2013-564.pdf

http://blueshift.nu/doc/RUT_2012-09-17_dbr-2012-1325.pdf

Och, eftersom Erik tydligen övergett sin paradgren, "Random Graf!":
randomgraf.jpg

EDIT! (för att redan nu avvärja alla halmgubbe och slipery-slope argument): Nej, jag är inte för hjälmtvång för vuxna, krav på heltäckande skyddsdräkt eller cyklingsförbud. Det är en d-la skillnad på att inte vilja ha hjälmlag och att förneka att hjälmen har en viss skyddande inverkan på det organ som kallas för hjernen.

Senast ändrad:
heklamama sa:
Ok.
Är det så underligt?

På samma tema.

Jag anser ju att rökare bara är beroende "det är ju gott" och inte kan skyddas i ett modernt samhälle. Rökare känner ju inte stanken själv heller så det blir ett problem. FÖRBJUD rökning då det inte gör ett dyft positivt för mänskligheten.

Jag kommer ihåg när det blev hjälmlag för barn under 15... Ungarna cyklar lika mycket nu som då :) (med hjälm, förrutom de från lokala ghettot).

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
NAnders sa:
Frankenstein's Bike sa:

Den där handlade förvisso inte om hjälmens effekt, varken på individ- eller populationsnivå.

Nä, den fick du gratis. Se det som en bonus.

*Edit* Kanske finns där något annat spännande med relevans för debatten? Eller inte. Vem vet?

Jag är inte så intresserad av att debattera denna fråga, framför allt inte med någon som likt mig inte vill ha något hjälmtvång. Däremot samlar jag relevanta artiklar å yrkets vägnar.

NAnders sa:
Frankenstein's Bike sa:
NAnders sa:
Frankenstein's Bike sa:

Den där handlade förvisso inte om hjälmens effekt, varken på individ- eller populationsnivå.

Nä, den fick du gratis. Se det som en bonus.

*Edit* Kanske finns där något annat spännande med relevans för debatten? Eller inte. Vem vet?

Jag är inte så intresserad av att debattera denna fråga, framför allt inte med någon som likt mig inte vill ha något hjälmtvång. Däremot samlar jag relevanta artiklar å yrkets vägnar.

Beroende på vilket yrke det handlar om är MSBs rapport om cykling en mer tillgänglig ingång, om det inte är forskning på området du sysslar med, då är den för "light".

*EDIT* https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27022.pdf

theBrand sa:
Välkommen tillbaka Erik!!

Äntligen en ny hjälmtråd!!

Jag tycker hjälm ska vara frivilligt, men om man skadar sig vid cykling på ett sätt som kunnat undvikas/lindrats om man burit hjälm så får man själv stå för alla samhällets kostnader (sjukvård, ev. Sjukpeng et.c).

(hämtar chipsen)

Så sjukvården ska finansieras solidariskt men om man behöver sjukvård ska man finansiera den själv. Likaså ska man avstå lön i sjukpeng men inte få ut de pengarna när man blir sjuk?

Visst kan man ha en hjälmlag, på samma sätt som man har en lag om ringklocka, cykla på cykelbana, bromsar på cykeln m.m.. Eller också inte.

Bilagor

• 3030529-slide-wufrozj.png
    3030529-slide-wufrozj.png
    11.9 KB · Besök: 84
Är det inte svårt att motivera barn och ungdomar att ha hjälm, när inte vuxna behöver?
Ser många exempel på detta, mamma och pappa kommer cyklande med barnen, barnen har hjälm men inte föräldern.
Så mamman/pappan kan ligga där med spräckt skalle, men barnet är oskadat, skevt.
Hursomhelst det är väl upp till var och en om man vill ha hjälm, sunt förnuft, men alla är inte så förnuftiga trots att man har barn.
Svår fråga, men jag är nog mer för en lag, än emot.

Henrik_E sa:
LX sa:
NickPick sa:
Jag kommer ihåg när det blev hjälmlag för barn under 15... Ungarna cyklar lika mycket nu som då :) (med hjälm, förrutom de från lokala ghettot).

Faktakoll: mellan 2005 (då hjälmlagen infördes) och 2015 minskade cyklandet i åldersgruppen 6–14 år med cirka 25%. Källa: http://www.trafa.se/globalassets/ra...yklandets-utveckling-i-sverige-1995-2014.pdf, sid. 16
3030529-slide-wufrozj.png

+1
Fantastiskt bra sätt att säga vad jag ville ha sagt! =)

Edit: infogade bilden oxå

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp