Nu även trådlöst GRX 1x12

moros

Aktiv medlem
Kanske inte den mest överraskande nyheten efter XTR, XT och Deore att nu även GRX presenteras med trådlös Di2. Precis som MTB-grupperna så är det kompatibelt med befintlig "semi-trådlös" Di2 road. Kommer visst ingen medium-cage bakväxel till att börja med utan endast 11-51 (i stort sett en ommålad XT enligt bikepacking.com) så i stora drag inga nyheter (då reglagen är samma som förra GRX Di2) förutom ett nytt vänsterreglage helt utan knappar.

Senast ändrad:
Att de växlar bra, är välbyggda osv räknade jag med. Men hur mycket jag skulle gilla extraknappen för att styra cykeldatorn var jag inte beredd på.
Trodde nog inte ens det skulle funka med min lite udda Bryton, men det var enkelt att para och fixa.

Jämfört med SRAM Rival AXS så är även batteriet en skön uppgradering. Inte för att jag hade några problem med den förra. Men det känns tryggare att ha en ordentlig lucka över. Var alltid nojig att stöta till något i stöket och att batteriet skulle flyga till skogs. Inget problem egentligen, men peace of mind är underskattat.

(Ångrar nästan att jag köpt ovan nämnda reglage helt utan knappar.)

Går det att programmera sti-reglagen att köra 11-delat? Dvs st-rx825 som är 12sp trådlös cockpit - går det att köra den 11sp med 2×11 tills jag bestämt mig för att uppdatera resten va drivlinan? Det är ju "bara" knappar.

Jag står i begrepp att uppgradera från st-R785 till grx-reglagen, men inte från 11 till 12 delat än på några år.

Det finns tydligen en adapter för nya och gamla kablagen. EWAD305. https://bettershifting.com/component/di2-electric-wire-adapter-ew-ad305/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp