Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Nu lämnar jag forumet
Det här blir mitt sista inlägg medan jag väntar på att få kontot raderat, eftersom många utalar sig utan att veta vad det var för bild.
Jag hade såklart accepterat en tillrättavisning för något som var uppenbart fel eller kränkande, men bilden innehöll enbart texten "Hit ler alla människor sina cyklar för lackering, renovering och ren-göring - Algot Perssons Cykelaffär".
Inget hets mot folkgrupp, och knappast mer stötande än att skriva "Putin on the Ritz".
Bara för att klargöra - det är alltså ditt eget val att lämna forumet, det är ingen som tvingat dig till det.

Nu lämnar jag forumet
Det här blir mitt sista inlägg medan jag väntar på att få kontot raderat, eftersom många utalar sig utan att veta vad det var för bild.
Jag hade såklart accepterat en tillrättavisning för något som var uppenbart fel eller kränkande, men bilden innehöll enbart texten "Hit ler alla människor sina cyklar för lackering, renovering och ren-göring - Algot Perssons Cykelaffär".
Inget hets mot folkgrupp, och knappast mer stötande än att skriva "Putin on the Ritz".
Så efter en tillsägelse om olämpligt beteende kände du att du fick nog? Jag tycker moderatorn gjorde rätt bedömning när du postar sådant.

Nu lämnar jag forumet
Låt känslorna svalna ett par dagar och fundera sen hur du vill göra. Det är lätt att fatta snabba och känslobaserade beslut. Du är inte den första eller sista att få en tillrättavisning. Även om en tillrättavisning kan kännas jobbig är det ändå en rätt "snäll" och mild åtgärd, i synnerhet om ingen annan medlem ens är medveten om det hela. På vissa forum åker folk ut för minsta lilla, medan här på Happy har man valt en betydligt mjukare inställning.

Nu lämnar jag forumet
Inte länge sedan jag såg den driften med namn, i en spelfilm visad i svensk tv. Speglade dåtidens aktuella humor. Det var tydligare då. Lite som att lyssna på Karl Gerhard.

Nu lämnar jag forumet
Alla som haft oturen att kommunicera direkt med marr vet att han är en onödigt konfrontativ s-hög. Inte konstigt att folk blir uppretade. Sveriges trevligaste cykelforum, jovisst du.
Jag vill anmäla en avvikande åsikt.

Varför så tråkig ton btw? Trevligt blir det väl om man är trevlig mot varanda och sparar bitchigheten till buffen om Hope eller Magura är bäst. Eller till evighetsdiskutionerna om utväxlingar?

#försökerbaravaraenglagubbe

Nu lämnar jag forumet
Ja flockmentalitet funkar ju så. Självklart är det inga problem att forumets värsta mobbare är moderator.
Antar att du inte har några bevis på denna påstådda mobbing. Eller är det måhända @marrs fel att forumet har regler (som några stackare försöker upprätthålla)?

Nu lämnar jag forumet
Att ondgöra sig över att en ideell moderator inte hinner läsa och moderera allt ett kollektiv skriver dygnet runt, är i min värld ganska egocentriskt. Till alla medlemmar. Använd omdöme, reflektera över reaktioner, ta ansvar, acceptera att moderatorerna gör så gott de kan. Blir man tillsagd/varnad ligger man sannolikt utanför det som kan anses rimligt här. Justera attityden eller skriv inte alls.

Nu lämnar jag forumet
Alla som haft oturen att kommunicera direkt med marr vet att han är en onödigt konfrontativ s-hög. Inte konstigt att folk blir uppretade. Sveriges trevligaste cykelforum, jovisst du.
Det finns absolut delar där diskussioner går över styr och jag kan hålla med om att långt ifrån allt är skrivet i trevligast möjliga ton. Dock skulle jag säga att de som håller en normalt hövlig ton och håller sig till on-topic-ämnen som inte är alltför infekterade (t.ex. elcykelrelaterade) i huvudsak kommer att kunna ha ett relativt trevlig upplevelse här.

Men om du har något trevligare svenskt cykelforum är det väl bara att du hänger där istället och läser, för att skriva och försöka bidra till att skapa ett forum du gillar ser inte ut att vara din stil om man ska döma av din aktivitet på detta forum.

Nu lämnar jag forumet
Var det allt.?.
Den ordvitsen var inte mycket till hets.

Nu lämnar jag forumet
Ny dag, nya funderingar.

Jag är genuint nyfiken på hur cykelbutiksannonsen kan vara hets mot folkgrupp?

Visst, plump och dålig - såpass att den nästan är rolig om det inte vore för ämnet.
Men är det alltså hets mot folkgrupp att nämna aktuella diktator eller skämta om densamma?
Och är det en Happydefinition eller något som gäller ute i vanliga samhället också?
#gammal

Nu lämnar jag forumet
Så ordet "Hitler" och "Göring" stod rätt tydligt med men av en slump. Jag skulle inte bry mig om det som moderator faktiskt. Måste varit något värre också. Det är ju inte "haram" ord så att säga. Mer laddade kanske (Göring har ju bott i Stockholm, bara det! Radera stockholm :) ).

Lycka till i din framtida karriär på Svenska enduroforumet :)

Nu lämnar jag forumet
Ny dag, nya funderingar.

Jag är genuint nyfiken på hur cykelbutiksannonsen kan vara hets mot folkgrupp?

Visst, plump och dålig - såpass att den nästan är rolig om det inte vore för ämnet.
Men är det alltså hets mot folkgrupp att nämna aktuella diktator eller skämta om densamma?
Och är det en Happydefinition eller något som gäller ute i vanliga samhället också?
#gammal
Forum gränssnittet är lite yxigt. Det finns inte anpassade varningar för varje situation. Det blir inte perfekt.
Men vad den bilden har att göra i en tråd om cykling i natur, det förstår jag inte. Och flera stycken tog illa upp. Jag håller med dem.

Sen innebär det exakt ingenting egentligen för ts. Han får varningspoäng som går ut om en månad och sitt inlägg raderat. Sålänge man inte får upprepade varningar så finns inte ens någon inskränkning i kontot eller vad man får göra.

Nu lämnar jag forumet
Jag vill anmäla en avvikande åsikt.

Varför så tråkig ton btw? Trevligt blir det väl om man är trevlig mot varanda och sparar bitchigheten till buffen om Hope eller Magura är bäst. Eller till evighetsdiskutionerna om utväxlingar?

#försökerbaravaraenglagubbe
Den med utväxling är lätt. Den utväxling som jag för dagen kör på är rätt för alla.

Nu lämnar jag forumet
Forum gränssnittet är lite yxigt. Det finns inte anpassade varningar för varje situation. Det blir inte perfekt.
Men vad den bilden har att göra i en tråd om cykling i natur, det förstår jag inte. Och flera stycken tog illa upp. Jag håller med dem.

Sen innebär det exakt ingenting egentligen för ts. Han får varningspoäng som går ut om en månad och sitt inlägg raderat. Sålänge man inte får upprepade varningar så finns inte ens någon inskränkning i kontot eller vad man får göra.
Nu uppfattade jag att det just var anklagelsen om hets mot folkgrupp och att potentiellt ha gjort nåt olagligt som fick TS att ta illa vid sig. Det är faktiskt en ganska allvarlig anklagelse, och jag kan tycka man ska ha mer på fötterna innan man häver ur sig den. Att många anmält tycker jag inte är nåt argument alls, eller har vi nån slags pöbeldomstol? Fingertoppskänsla är viktigt, som sagt.

Nu lämnar jag forumet
Så ordet "Hitler" och "Göring" stod rätt tydligt med men av en slump. Jag skulle inte bry mig om det som moderator faktiskt. Måste varit något värre också. Det är ju inte "haram" ord så att säga. Mer laddade kanske (Göring har ju bott i Stockholm, bara det! Radera stockholm :) ).

Lycka till i din framtida karriär på Svenska enduroforumet :)

Bara för att vi har yttrandefrihet så betyder det inte att man hur som helst kan lägga ut bilder på tyska diktatorer på olika forum.

finns ingen anledning att bara posta såna bilder för nöjes skull eller för att man har rätt att göra det, som marr skrev så var det personer på forumet som vart upprörda av bilden.

Nu lämnar jag forumet
Den borde nog låsts. Men vi hinner inte med allt.. Får se hur det artar sig nu. Är ett par trådar som hänger på snöret. Eget ansvar verkar inte existera längre.
Trist utveckling i vissa trådar. En del vill skriva av sig, men förstår inte att bilden av sig själv blir väldigt dålig. Man behöver inte skriva allt man tänker, eller svara på allt på ett negativt sätt.
Som moderator på FB agerar jag ibland, och all heder till de som är kreativa och inte svarar i affekt. Det ska vara lätt att vara moderator, så min uppmaning till alla som läser och skriver är att anmäla mer så att inlägg tas bort. Eget ansvar…så viktigt.
Jag tänker ibland och frågar mig själv följande:”Vad skulle min mormor säga om det jag skriver?”
Det blir något rättssnöre om man ställer sig den frågan innan man postar ett inlägg.

Nu lämnar jag forumet
Nu uppfattade jag att det just var anklagelsen om hets mot folkgrupp och att potentiellt ha gjort nåt olagligt som fick TS att ta illa vid sig. Det är faktiskt en ganska allvarlig anklagelse, och jag kan tycka man ska ha mer på fötterna innan man häver ur sig den. Att många anmält tycker jag inte är nåt argument alls, eller har vi nån slags pöbeldomstol? Fingertoppskänsla är viktigt, som sagt.
Man ska inte behöva ha nån känsla för vad man postar då? För det verkar inte finnas...

Nu lämnar jag forumet
Känslan är att det som var ok att posta för några år sedan inte längre är det, och det har nog inte kommunicerats på ett tydligt sätt (..och jag vet inte ens hur det skulle gå till), jag tror detta är en del av problemet.

Jag tror många nya medlemmar skulle bli gravt upprörda av att bli kallade monglo eller tillsagda att "ryck i styret tönt!!" medans de som varit med ett tag snarare blir glada, och minns en svunnen tid..

(Vilket också förklarar vilket gravt otacksamt jobb det är att vara moderator, så all heder till er som orkar med det..)

Senast ändrad:
Nu lämnar jag forumet
Man ska inte behöva ha nån känsla för vad man postar då? För det verkar inte finnas...
Jo, och vi ska alla vara bättre på att självreglera samt reagera på andra. Jag är absolut inte klanderfri men försöker hålla trevlig ton.

Men att skriva puckade eller överdrivna saker på fel ställen, eller posta knäppa bilder är en sak. Vi som har varit med ett tag skulle nästan säga att det är en del av charmen med Happy.
Går det över gränsen ska det rensas och varnas, absolut.
Men att anklaga för hets mot folkgrupp, då ska det verkligen vara det. För hade det varit en publik anklagelse (oavsett riktighet) då hade detta i sig varit förtal.

Så rätt ska vara rätt, så långt möjligt. Men med det sagt ingen personlig kritik öht. Det är grymt otacksamt och slitigt att moderera.

Nu lämnar jag forumet
Fingertoppskänsla är viktigt. De som har hela bilden (moderatorer) vet troligtvis mer än "pöbeln" som inte vet allt (utan gissar sig fram).

Nu lämnar jag forumet
Det är ideellt drivet forum utan kostnader. Jag tycker man (=jag) får mycket för det man (=jag) betalar för. Att ställa krav på att moderatorer, som jobbar gratis, ska vara fläckfria anser jag vara hyfsat orimligt. Att tycka att ens dumheter ska tolkas med samma villkorslösa kärlek som ens mamma anser jag också vara orimligt. Att forumets regler ska vara så väl anpassade efter ens dumheter att ingen blir kränkt anser jag också vara orimligt. Att få en varning, av en ideellt arbetande moderator, utan att ta eget ansvar anser jag vara lite omoget (I said it!). En varning på ett gratisforum för cyklister med ideellt arbetande moderatorer inte är en dödsdom, som sätter ett outplånligt avtryck på din CV. Anser jag. Att ha åsikter utan att ha hela bilden anser jag vara lite optimistiskt/märkligt.

Nu lämnar jag forumet
Fingertoppskänsla är viktigt. De som har hela bilden (moderatorer) vet troligtvis mer än "pöbeln" som inte vet allt (utan gissar sig fram).
Jag är inte så säker på det, då de själva säger att de inte kan läsa allt utan att modereringen bygger på anmälningar. Då kan de anmälningsbenägna ”styra” vad som är ok i en viss riktning. Jag har själv sett inlägg med tydligt politiskt innehåll som lämnats orört. Nån gång har jag testat att anmäla efter några dagar och då har det tagits bort. Så att säga att moderatorerna har hela bilden stämmer inte.

Nu lämnar jag forumet
Jag är inte så säker på det, då de själva säger att de inte kan läsa allt utan att modereringen bygger på anmälningar. Då kan de anmälningsbenägna ”styra” vad som är ok i en viss riktning. Jag har själv sett inlägg med tydligt politiskt innehåll som lämnats orört. Nån gång har jag testat att anmäla efter några dagar och då har det tagits bort. Så att säga att moderatorerna har hela bilden stämmer inte.
Du är inte säker. Eftersom du inte har hela bilden. Ja, moderatorer blir tydligen uppmärksammade genom anmälningar. Skulle de, utan betalning, sitta och följa med i allt trams i alla trådar för att höja nivån på fingertoppskänslan? Du borde kanske bli moderator, med ditt stora engagemang för att allt ska gå rätt till? :)
Har du nån koll på mängden anmälningar och vilka inlägg som tagits bort? Inte? Det vet moderatorerna. Vem har bättre koll? Inte du. Inte jag. Jag fick ett inlägg borttaget (eftersom jag citerade/svarade på ett inlägg riktat till mig). Hann du se det? Inte? Då har du sämre koll. Nån hann läsa det, nån hann anmäla det, nån hann ta bort det. Det gick ganska snabbt. Misstänker att det inte är enda gången detta hänt. Så, vem har bättre koll?

Nu lämnar jag forumet
Visst finns det risker med att anmälningsbenägna i oönskat stor utsträckning styr vad som är ok och inte. Jag tror dock att det i praktiken är svårt att helt undvika med mindre än att man helt avskaffar rapporteringsmöjligheten. Och där kan man tänka sig andra problem.

Edit: ett alternativ är förstås att ha rapporteringsfunktionen men totalt ignorera den. Då kommer den förstås inte att influera men det känns rätt knasigt.

Nu lämnar jag forumet
Jag har också blivit varnad för hets mot folkgrupp för länge sen dock helt utan fog.
Gick igång såklart och försökte föra ett diskussion med tondöv moderaror (som sedemera "fick" sluta) utan framgång.
Varningen ligger dock tydligen kvar för alltid.
Det vore bättre om det fanns flera alternativ för en moderator så att varningen mer motsvarar "brottet" , tror att förståelsen skulle öka hos användaren.

Nu lämnar jag forumet
Fast funkar det att lämna Happy? Det skulle inte jag klara av. Jag skulle komma tillbaks med nytt nick och låtsas som ingenting. Döpa om mig till Elsparkstolle eller vasomhelst och låtsas som ingenting. Jag har alltid känt mig lite karaktärsstark när jag sagt att nu lämnar jag den tex här Facebooksskiten, fast det har ju aldrig funkat. Jaja. Alla är ju inte som jag. Tycker dock att man kan vara lite större i sitt sinne än att kasta in handduken sådär tvärt.

Nu lämnar jag forumet
Fast funkar det att lämna Happy? Det skulle inte jag klara av. Jag skulle komma tillbaks med nytt nick och låtsas som ingenting. Döpa om mig till Elsparkstolle eller vasomhelst och låtsas som ingenting. Jag har alltid känt mig lite karaktärsstark när jag sagt att nu lämnar jag den tex här Facebooksskiten, fast det har ju aldrig funkat. Jaja. Alla är ju inte som jag. Tycker dock att man kan vara lite större i sitt sinne än att kasta in handduken sådär tvärt.
Det är som med maffian: Döden är enda vägen ut.

Tillbaka
Topp