Nu lämnar jag forumet
Kanske funkar den tråden exakt likadant som denna?Inget stort intresse för att stanna uppenbarligen. Bara 19 inlägg i den tråden.
I lämna-tråden hänger de som är kvar och i stanna-tråden hänger de som lämnat
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske funkar den tråden exakt likadant som denna?Inget stort intresse för att stanna uppenbarligen. Bara 19 inlägg i den tråden.
Jag håller inte med dig, jag tror inte att du funderar på det.Varje gång folk inte håller med mig funderar jag på att lämna forumet men jag är kvar.
Lägg upp en mek-tråd så hjälper vi dig byta vajer live. Sen kommer du känna dig glad (och stolt) igen!Orkar inte med den här skitdagen.
Först blev det ingen cykeltur imorse pga comviqs nät i norra Uppsala låg nere så jag inte kunde turfa vilket i princip håller mig vid gott humör.. Sen tänkte jag att jag byter derailleurn när jag ändå har en hemma. Totalfransar till vajern så jag kommer behöva byta. I en stad där alla cykelverkstäder är ohederliga kufar eller har veckor i väntetid. Min kompetens räcker inte till att byta en vajer :')
Känner för att cyka cykeln itu.
Varför i hvete skulle jag ge mig in på detta när cykeln typ funkade?!! Ren idioti
Jag vet hur jag gör, men har stupid fingers, dåligt mek-tålamod och artrit. Men uppskattas!Lägg upp en mek-tråd så hjälper vi dig byta vajer live. Sen kommer du känna dig glad (och stolt) igen!
Jag kan byta användarnamn? ?Jag håller inte med dig, jag tror inte att du funderar på det.
Till MrUppsala? Blir det kortare väg att lämna forumet och åka laga mattihp's cykel då?Jag kan byta användarnamn? ?
Bok?Mina ögon, ni kan ta mina ögon, ta mina ögon
Och ge mina ögon till Kristian Luuk
Men ta inte min.....
Rally - ett humorprogram på P3 för hundra år sedan.
Rally - ett humorprogram på P3 för hundra år sedan.
På den tiden det gick att lyssna på P3. Lotus Olsson direkt fr Balltorp ?Rally - ett humorprogram på P3 för hundra år sedan.
Det där är en pakethållare. Ställ på ett paket och spänn fast med stropp.Före jag lämnar forumet, vad fasiken kan jag ens sätta på den här pakethållaren som min reservcykel är begåvad på?
De väskor jag testat där man drar kardborrband under bara glider av!
Inte förstått poängen med denna än..
Visa bilaga 703509
Före jag lämnar forumet, vad fasiken kan jag ens sätta på den här pakethållaren som min reservcykel är begåvad på?
De väskor jag testat där man drar kardborrband under bara glider av!
Inte förstått poängen med denna än..
Visa bilaga 703509
Prova annars att ställa paketet på marken och därefter fästa hållaren på paketet på lämpligt vis. Förslagsvis ett hållbart vis.Det där är en pakethållare. Ställ på ett paket och spänn fast med stropp.
Jag ställde en halvhård full väska på en sån pakethållare. I en liten brant uppförsbacke i Hallunda krängde cykeln oväntat skarpt höger, direkt efter blev uppförsbacken 90 grader uppför i känsla. Väskan hade snurrat runt och låst bakhjulet fullständigt. Jag föredrar andra lösningar, eller så får man preparera med remmar som inte tillåter att last lämnar ovansidan. Förutom det känns konstruktionen tung, men det kan man väl leva med.Prova annars att ställa paketet på marken och därefter fästa hållaren på paketet på lämpligt vis. Förslagsvis ett hållbart vis.
Du fixar det där - vi tror på dig. ?
Jo, Topeak vore rätt smutt. Men då blir helt plötsligt reservcykeln värd att snoJag hade en väldigt lik sådan där fast från Topeak. Då hade de gjort specialdesignade väskor som klickade fast på den. Det var väldigt smutt faktiskt. Nackdelen är ju att den väskan passar bara den hållaren då och det finns inte många olika väskmodeller att välja på. Men kan man leva med det så... ?
Allt lika så bör Yen som anses vara en stabilare valuta och nyligen har BOJ höjt räntan innebära att valutan stärks något.Före jag lämnar forumet.. Någon som är bra på valutatänk?
Ska åka till Tokyo i oktober och grämer mig lite att jag inte växlade (ca 12000sek) i juli när kronan var ok och yen svag.
Dagarna före raset så gick Yen upp jämfört med kronan och nu har bägge rasat ganska jämlikt.
Borde jag växla nu eller ska jag hoppas på en krona som blir starkare jämfört med Yen inom en månad eller så?
Bäst brukar väl vara att ta ut med bankkort på plats så man slipper växlingskontorens hutlösa påslag. Var länge sedan jag växlade i förväg, senast var nog när jag skulle till UAE 2018 (och de cashen ligger fortf oanvända). Om man nu behöver några cash, tycker kort funkar bra mer eller mindre överallt nu (förutom Kina där det nu nästan bara är appar som funkar).Före jag lämnar forumet.. Någon som är bra på valutatänk?
Ska åka till Tokyo i oktober och grämer mig lite att jag inte växlade (ca 12000sek) i juli när kronan var ok och yen svag.
Dagarna före raset så gick Yen upp jämfört med kronan och nu har bägge rasat ganska jämlikt.
Borde jag växla nu eller ska jag hoppas på en krona som blir starkare jämfört med Yen inom en månad eller så?
Med tanke på räntehöjningen, ska jag tolka ditt inlägg som att det vore klokast att köpa yen rätt snart?Allt lika så bör Yen som anses vara en stabilare valuta och nyligen har BOJ höjt räntan innebära att valutan stärks något.
En tryggare hamn är attraktivare när det skakar. Däremot om räntorna fortsätter falla i väst så kan SEK kännas som en vettig investeringsmarknad då t ex IMF påstår att SEK är tydligt undervärderat mot EUR. (Nu 11.46:1 mot IMFs påstående 9.5-9.75:1).
När du kommer tillbaka från Japan så är du välkommen tillbaka till forumet! :)
Om det gällde ett annat land - ja. Men långt ifrån alla japanska automater tillåter uttag med utländska kort. De flesta på 7-eleven och familymart - absolut. Men sist jag åkte så var det "fel" på många av dem så uttag var omöjligt. Är hellre säker på att jag kan göra allt kul jag vill och har med mig valuta. Överallt i världen betalar jag med kort.Bäst brukar väl vara att ta ut med bankkort på plats så man slipper växlingskontorens hutlösa påslag. Var länge sedan jag växlade i förväg. Om man nu behöver några cash, tycker kort funkar bra mer eller mindre överallt nu (förutom Kina där det nu nästan bara är appar som funkar).
Bäst brukar väl vara att ta ut med bankkort på plats så man slipper växlingskontorens hutlösa påslag. Var länge sedan jag växlade i förväg, senast var nog när jag skulle till UAE 2018 (och de cashen ligger fortf oanvända). Om man nu behöver några cash, tycker kort funkar bra mer eller mindre överallt nu (förutom Kina där det nu nästan bara är appar som funkar).
Sist jag var där var det bara stora kedjor som tog betalkort. Ic-kort och kontanter var king. Hatar cash.hur du än gör blir det dåligt. lev med det.
det är bekvämt att leva kontantfritt på resa, och värt kostnaden.
många ställen typ restauranger som önskar kontanter accepterar ändå paypal.
absolut inte betala dricks; japanarna blir bara besvärade, ibland förolämpade.
Jag vill inte ge några rekommendationer!Med tanke på räntehöjningen, ska jag tolka ditt inlägg som att det vore klokast att köpa yen rätt snart?
Jag var där första gången 2017, då funkade cash bra och kort oftast. Visa mer gångbart än Mastercard. 2019 var det svårare med cash, taxichaufförer hade sällan tillräcklig växel, osv. Kort var också sämre, men fortf var Visa bättre än MC. Det fanns ställen som bara tog WeChatPay eller Alipay, dvs varken cash eller kort funkade. Då var man som utlänning rökt. Nu ska jag dit snart igen, och vad jag hör måste man skaffa app nu, Alipay ska visst gå att få även för oss västerlänningar nu.Haha, lustigt. När jag var i Kina nån månad för över 10 år sen så fungerade kort alldeles utmärkt precis överallt. Det gjorde det i Ulan Bator och Irkutsk också, men i samma veva fungerade det faktiskt mindre bra i Danmark (om man visade att det inte var DAN-kort, egentligen funkade det) och Tyskland då förstås, där gick det inte alls.
Sist jag var där var det bara stora kedjor som tog betalkort. Ic-kort och kontanter var king. Hatar cash.
Dricksa gör jag inte under pistolhot ens.
Sist jag var där var det bara stora kedjor som tog betalkort. Ic-kort och kontanter var king. Hatar cash.
Dricksa gör jag inte under pistolhot ens.
Har varit där, aldrig mer. Jag trodde också att Big Lebowski som köper mjölk med en check var överdrivet. Tills jag såg hur vanligt checker var där..Åk aldrig till USA.
Jag var där 2018 och var förvånad över hur billigt allt var om man bara hade lite förkunskaper. Enda staden där folks kommentar om att det är dyrt som har stämt har varit köpenhamn.Tips för Japan (jag var där i nov förra året): Växla något innan du reser, växelkurs ej jätteviktigt om det gäller 12000kr. Det mesta är ändå ganska billigt i Japan. Ha cash, sbsolut! Dricksa Inte vad du än gör! Lägg pengarna på brickan, ej direkt i personens hand! Och så vidare... :)
(Passkontrollen var också kul förresten, tror vi gick igenom 4 st innan vi kom ut på gatan )
Jag var där 2018 och var förvånad över hur billigt allt var om man bara hade lite förkunskaper. Enda staden där folks kommentar om att det är dyrt som har stämt har varit köpenhamn.
Har koll på hur man gör med pengarna, tycker det verkar vettigt!
När jag åkte var det en, jättesnabb passkontroll (enda som avvek var att de mätte ens temperatur med laser), men tror de passade på efter pandemin att säkra upp extra.
Bra tips till nya Japanresenärer! Snyggt sammanfattat. Sist jag åkte använde vi google maps, vilket fungerade utmärkt. Ska testa JapanTrsvel! Jag som aldrig vill besvära andra hörde historier om bekanta som frågat någon japan var något låg varpå en stressad japan avbröt allt hen gjorde för att följa dem dit. Jag skulle få panik.Du har säkert lite koll men skriver ifall någon annan intresserad råkar läsa.
Det mesta här är Tokyo-centriskt men en del bör vara relevant för andra delar av landet också.
Passkontrollen är rätt smidig, tillbaka till före-pandeminivå. Finns några automatiska temperaturmätare som man bara går förbi/igenom.
Se till att fylla i blanketten för inträde i förväg. Bereonde på flygbolag kan man få den på planet. Annars finns det vid passkontrollen.
Information som efterfrågas är, om jag minns rätt, namn, passnummer, var du ska bo, vilken flight du anländer med samt hur länge du avser stanna. Och så kryssa i om du blivit dömd eller deporterad i Japan nån gång.
Du får också en blankett för tull men om du inte reser med något konstigt är det bara att kryssa i "nej" på alla frågor om farliga grejer. Den blanketten visar man vid en "spärr" precis efter bagageupphämtningen, före utgången. (Gäller åtminstone Narita och Haneda).
Jag kunde betala i princip överallt med Visa eller MC. Min fru hade dock problem med sitt Visa trots att det borde vara identiskt med mitt. Det är bra att ha cash som backup men ta inte ut några mängder. Jag hade sällan mer än 10000 Yen i fickan.
Bra saker att alltid ha med sig är liten plastpåse för skräp (finns nästan inga papperskorgar på offentliga platser) samt en liten handduk. Det finns gott om offentliga toaletter men oftast saknas möjlighet att torka händerna. Lite cash är trevligt för att kunna handla dricka i nån automat, som det finns gott om, när det är varmt, eller kallt, vintertid finns även varma drycker.
Tänk på att det är vänstertrafik. I rulltrappor, stå till vänster och gå till höger, om du måste.
Rök inte på gatan, det är oftast förbjudet.
När du åker pendeltåg (JR) eller tunnelbana, ställ dig i kö till höger eller vänster om en dörrmarkering. Gör som japanerna. Vänta tills alla klivit av. På tåget, sätt mobilen på ljudlös och prata aldrig i telefon.
Undvik rusningstrafik. Japaner må vara artiga och vill inte orsaka besvär men de har inget emot att pressa ihop sig som sardiner när det är fullt på tåget. När man tror att det är fullt kliver 10 pers till på och de gör det med den kraft som är nödvändig för att komma ombord. Samma sak när de ska av, man dras med i strömmen om man råkar stå i vägen.
Ladda ner appen JapanTravel från Navitime för att hitta resvägar.
Om du ska shoppa, ta med pass. Du kan få taxfree i de flesta större butiker om du handlar för minst 5000 Yen. Momsen är väl 10% nu tror jag. Förfarande är olika. En del butiker drar av det direket i kassan. På andra ställen måste man gå till en taxfree-station och få tillbaka momsen. Ibland får man tillbaka den i cash (eller så tar de en avgift för att betala ut på kort) så shoppa inte sista dagen om du inte vill resa hem med Yen kvar i plånboken.
Om man vill handla online (kanske svårt som turist, men ändå) och har problem med kortbetalningar (Nordea till exempel), köp då presentkort först och betala med dem. Då dras pengarna omedelbart så man kan låsa upp (Nordea dårå) och inte helt random senare vilket ju failar (igen, Nordea.. jag är inte bitter).
Kommer inte på mer nu.
det är bekvämt att leva kontantfritt på resa, och värt kostnaden.