Nu ska även räsern karbonifieras - nu en byggtråd!

geologen

Aktiv medlem
Skam den som ger sig. Den skojiga tempocykeltråden tillhör väl happymytologin vid det här laget, men trots mina upplevelser är jag inte avskräckt. ;)

Efter M6 i Laholm inser jag än mer än tidigare att jag är en bergsget och inte mycket annat. Och då faller det sig naturligt att förbättra det som förbättras kan på cykeln för att maximera farten uppför. Just nu har jag en aluminiumram på räsern. Totalvikten är väl strax över två kg för ram och gaffel, och jag räknar med att jag kan kapa minst ett halvkilo genom att skaffa en bättre fulkinesram. Lite handlar det så klart också om att det är skoj med nya saker och kul att bygga/meka.

• Intern vajerdragning funkar smidigt på tempohojen, så det är ett plus, men inget krav.
• Jag vill att vikten ska hamna på max ca 1450-1500 g för ram (vid ca 51-53 cm överrörslängd) och gaffel när styrrör (och eventuell sadelstolpe) är kapat.
• Integrerad sadelstolpe är också ok. Känns som om det blir smidigare än att behålla min kassa sadelstolpe, som dessutom är ganska tung. Fast å andra sidan är lös sadelstolpe smidigare om man ska resa med flyg, antar jag.

Pris tänker jag mig max ca 5000-6000 kr, inklusive frakt.

Viktangivelserna för temporamen jag köpte via Carbonzone på eBay var inte så pålitliga, så därför undrar jag hur mycket jag kan lita på motsvarande vikter för linjeramarna. Jag kikar även på den där GreatKeen-sidan, men mitt tålamod räcker dåligt till för att vänta flera minuter på att sidorna ska ladda. Det var väl 10-12 år sen jag senast såg vanliga webbilder ladda bit för bit... Dessutom hittar jag inga priser där.

Här är en som ser riktigt bra ut, givet att vikterna stämmer.
http://www.ebay.ca/itm/New-3k-full-...Road_Bikes&hash=item2565feac2b#ht_3417wt_1165

Andra förslag?

Senast ändrad:
Ytterligare en Kines att fundera på:
http://pedalforce.com/online

Och för dina behov kanske ffa CG1-modellen
under 1kg inkl ISP, enl specen åtminstone
cg1-isp-001.jpg

http://pedalforce.com/online/product_info.php?products_id=13613

PF-ramarna går det ju att Googla fram en hel del omdömen om.

/Håkan

Tack, den där CG2 ser riktigt trevlig ut. I min storlek blir vikten med okapad gaffel och styrlager monterat ca 1350 g, och det skulle lätta min cykel med runt sju hekto bara det. Med deras sadelstolpe för 600 spänn ryker ytterligare ett hekto. Geologen - en gramjägare? ;)

Med gaffel, styrlager och frakt hamnar det på strax över 8000 kr om jag räknar med full tull och moms (faktor 1.3). Lite saftigare än jag hade tänkt mig, men på gränsen så jag får fundera lite... :)

En tusenlapp till för den med ISP. En adapter för BB30 kanske kostar en slant också? Framgår inte helt tydligt om en sån följer med eller om man bara påpekar att det finns rent allmänt.

Ja, det var riktigt lätt men tyvärr också över min budget, om jag tolkat Excel-dokumentet rätt.

Carbonzone-listan är en djungel - ramar ligger dels som generella, dels i specifika storlekar, men båda har en tabell med storleksangivelser och en generell viktangivelse.
Skulle vara kul att se verkliga vikter från ramar i olika storlekar. Vilken av modellerna är lättast, tro?

BB30-lösning blir bökigt. Då måste jag skaffa nån form av adapter och det lär ju äta upp närmare ett hekto i vikt.

DengFu och GreatKeen har väldigt lite info om ramarna generellt och jag hittar inga priser alls!

Nu har jag lagt drygt tre timmar av kvällen på att gå igenom trådar både här på happy och på flera internationella forum i jakt på verkligt uppmätta vikter. Väldigt frustrerande, för det saknas nästan alltid tillräckligt med information för att få hela bilden. Är det nån som skriver ut en vikt, så skriver de inte storleken, eller så saknas modellnamnet, eller så är det oklart var ramen är köpt, eller om gaffelns vikt är i kapat tillstånd eller inte, osv, osv...

:(

Gällande Dengfu och priser är det bara att skicka ett mail och fråga. De är rätt snabba på att svara.

//Jocke

Hmm, ok, men varför inte skriva ut allt på sidan? Det blir ju mycket lättare att välja om man slipper ha mejlkonversationer om varje objekt. För att inte tala om all tid de måste lägga på att svara på mejl när de enkelt kunde ha priserna på sidan. Om priserna ändrar sig ofta får de väl göra en lättändrad databas som sidan tar prisdata från...

Köp en mattlackad ram, så mycket snyggare en en blank! Jag har en matt (mtb) från dengfu som jag tycker mycket om. Jag har bara hört positivt om dengfu.

Antar att de inte sätter ut priser för att man inte tullen ska få nys om värdet genom att surfa lite?

Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Antar att de inte sätter ut priser för att man
> inte tullen ska få nys om värdet genom att surfa
> lite?

Hmm, det låter tänkbart.

+1 på Dengfu. Bra kontakt och snabb och bra leverans.
Ramen Fm-029 har intern vajerdragning som väger 1460gr inkl gaffel. Har själv en mattlackad sån och är mycket nöjd. Tror priset var 425USD för ram och gaffel + 45USD för mattlack.

Senast ändrad:
Valet och kvalet här...

Just nu tror jag det blir denna:
http://www.ebay.com/itm/New-3k-full...60590175555?pt=Road_Bikes&hash=item2563eb9d43

Men 50 eller 52 cm ram? Min nuvarande räser är på 53 cm för både sadelrör och överrör (centrum till centrum horisontellt), men jag skulle inte ha nåt problem med att gå ner i storlek ytterligare. Den känns nämligen lite lång ibland.

Med ramen som är 52 cm blir överröret 53.4 cm, enligt geometribeskrivningen, dvs en gnutta längre än nuvarande 53 cm. Med 50 cm ram blir överröret 52.1 cm, och det låter kanske vettigare då. En centimeter lägre/kortare frontrör bör få ner mig djupare i bocken också, relativt sadelhöjden, ytterligare en bonus, fast det nog bara handlar om millimeter skillnad med tanke på att jag förlorar en centimeter på längden...

Jag antar också att en mindre ram innebär lite lägre vikt än storleken över, även om det bara är typ 20-50 g eller så som skiljer.

Om viktangivelsen på sidan stämmer hyfsat så bör jag hamna på strax över 1400 g för ram och (kapad) gaffel.

Nu får jag bara hoppas att jag slipper problem med vevlagerhylsan... ;)

50 el 52? Jag trodde du var över 170cm.. ;) Vad har du tänkt ha för längd på styrstammen?

Jag har en styrstam som är 13 cm nu och behåller den. Jag är 178-179 cm lång, men min nuvarande är som sagt 53 cm lång och är definitivt inte för liten, utan snarare tvärt om. Jag har rätt långa ben. Innerbenslängd på ca 89 cm, så det är inte så våldsamt mycket överkropp kvar. Jag är dessutom rätt kutryggig, så det gör mig ännu "kortare" på det hållet. Det är nog därför jag trivs så bra på små ramar.

Första cykeln jag köpte var ca 57 cm och den var groteskt lång för mig. Jag hade helt raka armar för att nå fram och hade ont i axlar, armar och handleder under och efter varje runda. Förra räserramen hade 55-56 cm och var också för lång. Ont i axlar och armar ofta. Nuvarande känns för det mesta bra men kortare skadar inte.

geologen skrev:
> Men 50 eller 52 cm ram? Min nuvarande räser är
> på 53 cm för både sadelrör och överrör
> (centrum till centrum horisontellt), men jag
> skulle inte ha nåt problem med att gå ner i
> storlek ytterligare. Den känns nämligen lite
> lång ibland.
>
> Med ramen som är 52 cm blir överröret 53.4 cm,
> enligt geometribeskrivningen, dvs en gnutta
> längre än nuvarande 53 cm. Med 50 cm ram blir
> överröret 52.1 cm, och det låter kanske
> vettigare då. En centimeter lägre/kortare
> frontrör bör få ner mig djupare i bocken
> också, relativt sadelhöjden, ytterligare en
> bonus

Du kan inte enbart jämföra överrörslängder utan att ta hänsyn till sittvinkeln.
Både 50 och 52-ramarna av den modell du är intresserad av har branta sittvinklar (>74 grader),
men det är iofs inte särskilt ovanligt hos så små ramar.

Bästa sättet att jämföra ramstorlekar är, förstås, mha Stack och Reach
Men åtminstone Reach är lätt att själv räkna ut, om nu geometritabellerna stämmer.....

Om du nu skaffar en ny ram för att i 1a hand få en lättare cykel undrar jag vad mer du tänker byta?

Hjul brukar gå att spara en del på, och om du ändå skall köpa från Kina så finns det ju exempel här i Forumet på de som har köpt lätta kolfiberhjul därifrån som de är nöjda med.
Annars finns det hjul på 1315g(tillverkar uppgift) för <300 €
http://superlight-bikeparts.de/Crit...u-Lightweight-Racebike-wheelsetm-Aerowheelset

Och om ramen du köper har en vevlagerhylsa för BB30 så borde väl det lättaste alternativet vara ett vevparti för BB30. Tex det här för <2400SEK
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35754

Likaså på bromsarna kan du säkert spara en del utan att det blir för dyrt.
Tex de här för <650SEK
http://planet-x-bikes.co.uk/i/q/BCPXFOR/planet_x_ultra_light_forged_brake_calipers
Enl de som själva har använt dem skall de inte enbart vara lätta och billiga utan dessutom bromsa riktigt bra.

Eller blir dessa uppgraderingar(?) för dyra för dig

/Håkan

Nej, hjulen tänker jag inte byta. Använder mina Shimano WH-7850-C24-CL. De du länkar till ser riktigt fina ut - och snygga, men viktskillnaden är lite för liten för så mycket pengar. Åtminstone just nu.

Eftersom jag ska använda räsern med Power2max/Rotor3D-vevpartiet, som har 24 mm axel, så är BB30 uteslutet. Och därför ska jag inte heller skaffa nåt nytt vevparti.

Sidan med bromsarna laddar inte, så den kan jag inte kommentera, men just nu är det ram, sadelstolpe och eventuellt sadel som ska lättas.

Sadelrörsvinkeln är 74° på min nuvarande ram och 74.6° på den jag länkar till, så där verkar det inte vara nån markant skillnad. Sadelrälsen har långt mer justermån än skillnaden i sittvinkel kan orsaka i det här fallet.

En halv grads skillnad är helt försumbar i sammanhanget. Det handlar om några millimeter. Släpp det! :)

Ja, det där var ju dryga hektot lättare än mina nuvarande bromsar, men hur är det med senaste Ultegra och bromskompatibilitet?

geologen skrev:
------------------------------------------------
> Ja, det där var ju dryga hektot lättare än mina
> nuvarande bromsar, men hur är det med senaste Ultegra och bromskompatibilitet?

Det funkar utmärkt. Jag kör med just de bromsarna och ultegra 6700.

Den där ribble ramen och DeRosa r838 har i alla fall identisk geo, alla sifforna är lika för den största storleken. Att de skulle ha samma mått, intill tiondels millimetrar och inte vara identiska det är kanske inte helt troligt. Nu blev jag sugen på ribbleramen, en ram som är billig och bra. Hitintills har ram legat på 35k för nästa hoj, nu sparas det närmare 30k, då kan det bli en ny racer lite fortare. :)

Akoa skrev:
> Fin ram! Har du beställt? Ska bli spännande att
> se vad du tycker om den!

Nej, men eventuellt beställer jag i morgon eller under helgen.

Jodå, men jag orkar fan inte behöva mejla för att få priser. Sorry, men så lat är jag. Skriver man inte ut priser så förlorar man mig som potentiell kund.

... och du förlorar en potentiellt bra ram. Jag har mailat lite bara för kul och det har alltid gått snabbt att få ett pris på de ramar man är intresserad av.

Jag känner mig rätt säker på att den jag länkar till senast och den där FM015 är precis samma ram, tillverkad i samma fabrik.

Stervelo skrev:
> Den där ribble ramen och DeRosa r838 har i alla
> fall identisk geo, alla sifforna är lika för den
> största storleken.

Inte bara det, de tillverkas på samma fabrik, Xpace. Sök på Ribble Stealth som kommer du att hitta mycket matnyttigt om ramen. Bl.a att den bytt namn till Ribble R872 av rättighetsskäl. Har den själv och är mycket nöjd. Levererades på 10-dagar.

Ribble, är matt i lacken och inte glansig som på bilden:

stealth.jpg

De Rosa, liiite snyggare lack:

r838.jpg

Senast ändrad:
Nä, nu funderar jag mer på den där FM066 superlight från Hongfu. Snyggare, mycket lättare och intern vajerdragning. Den lockar så pass mycket att jag får nedlåta mig till att mejla om prisuppgift. Med den ramen och en lättare sadelstolpe, och i ett senare skede de där bromsarna. Så blir det en lättning på närmare ett kilo.

Jaha, det här börjar arta sig! :D

Enbart kombinationen av ram och gaffel, om jag väljer den jag nämnde i förra inlägget, ger 830-840 g minus. Jag har hittat en sadel som inte är så extremt dyr och dessutom ser bekvämare ut än min nuvarande, som ger ca 100 g minus. Sadelstolpen jag har nu väger 206 g men kommer att vara fel storlek, men jag räknar med att nån fulkinastolpe från samma tillverkare landar på 20-30 g minus också. Flaskställ bör jag kunna spara ett hekto på tillsammans. Bromsarna som rekommenderades tidigare i tråden gör ca 90 g. Framväxel blir ca 15 g lättare (från klamma till lött fäste). Intern vajerdragning som kanske (?) tvingar hölje hela vägen drar upp vikten igen med kanske 50-70 g.

Summerar jag detta, och räknar återhållsamt, så handlar det om ca 1100-1150 g lättning för ca 7000 kr. Då bör totalvikten landa på ca 7.1-7.2 kg till slut.

Drar nog iväg ett mejl till Hongfu i kväll... :)

NU har jag skickat ett mejl till hongfubikes@126.com och frågat en del.
Räkna med svar under tisdagen, kanske?

Fick svar nu:

Dear XXXXXX
thank you for your email.
the FM066-SL 52cm have one in stcok now, it is UD matte or glossy.
which kind do you want?
I have attached the 52cm geometry to you check.
the price:
FM066+FK007+SP006(fit FM066):$780(52cm BSA super light)
headset:$15
FD002:$25(2 pcs)
if you place the order,the rear hanger I will send to you as a gift.
ship cost:$85
4% for charge:$36.2(by paypal)
the total price:$941.2
my paypal:sales04@hongfu-bikes.cn
after you pay,I will send the item to you in 2-3 workdays.
I look forward to your payment.
thanks!
Best regards
Nancy

Ser detta korrekt ut?

geologen skrev:
> Fick svar nu:
>
>
> Dear XXXXXX
> thank you for your email.
> the FM066-SL 52cm have one in stcok now, it is UD
> matte or glossy.
> which kind do you want?
> I have attached the 52cm geometry to you check.
> the price:
> FM066+FK007+SP006(fit FM066):$780(52cm BSA super
> light)
> headset:$15
> FD002:$25(2 pcs)
> if you place the order,the rear hanger I will send
> to you as a gift.
> ship cost:$85
> 4% for charge:$36.2(by paypal)
> the total price:$941.2
> my paypal:sales04@hongfu-bikes.cn
> after you pay,I will send the item to you in 2-3
> workdays.
> I look forward to your payment.
> thanks!
> Best regards
> Nancy
>
> Ser detta korrekt ut?

Är det inte nu du ska pruta 100 dollar? ;)

Tillbaka
Topp