Nu skiter jag i Fox, vad skall jag köpa för framgaffel?

vanm

Medlem
Hej!

Har försökt hitta en affär som servar Fox dämpade gafflar, utan resultat. Butikerna svarar inte i telefon eller på mail, verkar ha mycket att göra...

Så nu är frågan vad ska jag köpa för gaffel?

Har kikat på Rockshox rl och rockshox reba rlt. Vet dock inte skillnaden mellan dem. Finns det andra bra gafflar som passar till en Trek Superfly AL 29 årsmodell 2012?

Fox gaffeln har 51mm offset, gör det stor skillnad att gå ner till 46mm som jag ser att många Rockshox har?

Vänliga hälsningar
Anders

Här är en lista på vad de olika bokstavskombinationerna på RS betyder....

R: Rebound
R2: Beginning and Ending Stroke Rebound
TK: TurnKey
L: Lockout
T: Threshold
T3: Threshold Three Position
Ti: Titanium
World Cup: Top Flight/The Best
C: Low Speed Compression
C2: High and Low Speed Compression
DH: Down Hill
Second „R“: Remote
XX: XX Motion Control with Xloc

Så om man tyder lista så har RLT inställningsmöjlighet för kompressionströskel vilket RL saknar.

När det gäller Reba har jag bara erfarenhet av RLT och den är jag sjukt nöjd med, uppgraderade 26'an med en sån.
På 29'an har jag en SID RCT3... Kalasnöjd även med den även om jag lyckades knäcka dämparreglaget på sid'en *S*

Vad gäller vad som passar är det väl bara frågan om slaglängden & koniskt gaffelrör eller inte :)

Har listat ut att gaffeln är tapered 1 1/2"-1 1/8" vilket jag förstått är den vanligaste taperen. Ska man satsa på 15mm thru axle eller behålla qr?

Fast det är väl inte Fox fel att butikerna inte svarar på telefon? Kommer väl vara samma problem när du ska serva din nästa gaffel?

Skicka den till http://www.foxservice.nu/ så kommer den få en jättebra och snabb service. Tog 1 vecka från att jag skickat tills den var tillbaka.

Nej, men fler butiker som åtar sig att serva Rockshox. Vill helst inte hålla på och skicka. Lämna in cykeln på förmiddagen och hämta på eftermiddagen är mer min melodi.

Eller skaffa ett mekställ och gör ytterbensservice själv. Det tar en halvtimme. Så kan du skicka in den någon gång om året eller så lite beroende på hur mycket du cyklar för helservice.

Fast jag är ganska partisk mot Fox själv efter att ha varit missnöjd med en sådan. Men är du nöjd med gaffeln i sig tycker jag inte att du ska låta en service stoppa dig.

51mm offset finns till både Fox och Rock Shox. Det är OEM på Trek / Gary Fisher 29er cyklar.

Jag har inte A/B testat på samma cykel men i korthet känns styrningen lite annorlunda. Jag tycker mest det är en vanesak, det kändes väldigt konstigt att köra 44mm efter att ha kört in mig på en Trek men det gick över på några månader.

Har du nav som går att konvertera till 15mm är det värt att uppgradera.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller skaffa ett mekställ och gör
> ytterbensservice själv. Det tar en halvtimme. Så
> kan du skicka in den någon gång om året eller
> så lite beroende på hur mycket du cyklar för
> helservice.

Det här är faktiskt skitenkelt och kommer spara dig en del pengar.

Det jag saknar är att kunna styra gaffeln från styret. Vilka märken har det?

Har förstått att Rockshox har lockout vilket jag inser är minimi krav. Vilka andra märken har det?

Byt inte gaffel om du inte är missnöjd med egenskaperna eller kvaliteten, lägg krutet på att lära dig serva eller att hitta serviceställe. Kan din lbs inte serva en Fox verkar det inte troligt att de kan serva din tilltänkta RockShox heller. Det är ju de två största gaffeltillverkarna.

I princip alla gafflar över instegsnivå oavsett tillverkare har remote lockout, antingen från fabrik eller som eftermonteringskit.

Kristoffer R skrev:
> Tycker du det är för svårt att serva gaffel
> bör du kanske inte heller byta. Ett byte har fler
> fallgropar än en service.

+1 Mycket fler. Jobbigare att ta sig ur är de också.

vanm skrev:
> Vilka fallgropar finns det, som jag ska undvika?

Ja, nu blev jag också nyfiken. Vilka fler fallgropar än risken att kapa styrröret på fel ställe finns det?

En service är enligt min mening mycket mer komplicerad. Särskilt om man skall byta olja i en sluten dämparenhet.

Fallgropar kanske är fel ord till att börja med. Men visst, matchar man bara ihop rätt offset, styrrör, bromsadaptrar, hjulaxel och sedan kapar styrröret rätt är det väl inte så krångligt. Men blir någon av dem fel sitter man där med en gaffel som inte passar. Mer jobb än att göra en ytterbensservice, åtminstone när jag gjort det.

Även den nya gaffeln kommer att kräva service och om butikerna inte svarar nu lär de inte göra det bara för att det är en annan gaffel det frågas om. Att skicka in för att byta olja i en sluten dämparenhet en gång varje eller vartannat år känns överkomligt. Att göra det med ytterbenen istället för att lära sig själv tycker jag låter väldigt krångligt.

Man postar en bild och spec på nuvarande gaffel och inom trettio minuter så har minst en snäll happyit postat tre länkar på passande gafflar.

51 mm offset, styrrör tapered 1 1/8" - 1,5", bromsfäste PM, 9mm QR, slaglängd 100 mm.

Inte så svårt att få fram.

Rattnalle skrev:
> Fallgropar kanske är fel ord till att börja med.
> Men visst, matchar man bara ihop rätt offset,
> styrrör, bromsadaptrar, hjulaxel och sedan kapar
> styrröret rätt är det väl inte så krångligt.
> Men blir någon av dem fel sitter man där med en
> gaffel som inte passar. Mer jobb än att göra en
> ytterbensservice, åtminstone när jag gjort det.
>
> Även den nya gaffeln kommer att kräva service
> och om butikerna inte svarar nu lär de inte göra
> det bara för att det är en annan gaffel det
> frågas om. Att skicka in för att byta olja i en
> sluten dämparenhet en gång varje eller vartannat
> år känns överkomligt. Att göra det med
> ytterbenen istället för att lära sig själv
> tycker jag låter väldigt krångligt.

Lägg till ev byte av starnut och flytta över undre lagerbana.

För mig känns det lite som att byta motor i bilen istället för att byta olja.

TS skriver ju att hans melodi är att lämna cykel på fm och sen hämta på em, så då kanske ett gaffelbyte är rätt val om lbs får göra det.

Jag har f.ö haft exakt samma gaffel och tipsade TS om Bikeplace i PM. Jag servade min där för ett år sedan; de hade allt hemma och det tog en dag. För TS är 2h i bil T&R är rätt tidseffektivt.

:)

Bättre byta cykel - det finns väl en Superfly med Reba.

Kristoffer R skrev:
> Lägg till ev byte av starnut och flytta över undre lagerbana.

Starnut:en kan vara lite trixig att få dit utan rätt verktyg men risken för att ha sönder något är nära noll. Och jag bankar hellre på en massiv stålring än en klen skruv som sitter i ett ben av mjukost.

Jag är väldigt tacksam för alla tips. Även om butiker i gbg kan serva fox, så finns det butiker som servar rockshox i hemstaden. Det är det som är det tyngsta argumentet för att byta gaffel.

Om jag nu inte rört till det så är det ju G2-geometri med 51mm offset. Flera teamåkare från Gary Fisher kör vanliga 46mm-gafflar på sina hojjar med G2-geometri. Enl uppgift skall utförsegenskaperna förbättras men lågfartsegenskaperna (när det är trixigt ibland sten och rötter) bli sämre. Det finns nån tråd på MTBR om man vill läsa mer.

Stalle

Nu är beslutet taget. Blev en Rockshox sid xx sa 2014, så nu är det bara att vänta på paketet från tyskland.

Tack för alla inlägg och diskussioner, alltid gött att få hjälp.

Ses i skogen.

Mvh
Anders

Du vill absolut inte skicka iväg din gaffel på service om du inte får lämna den över disk, men du beställer glatt en ny från tyskland?

Tillbaka
Topp