Ny 29'er fullgung från Radon...

larsaw

Aktiv medlem
Hej!
Är visserligen anti mot traktor-standarden 29", så kunde jag inte låta blia att notera att Radon precis släppt info om en ny 29"are och en enkel Happysökning gav ingen info, så jag passar på att posta denna info från Radon's hemsida (hoppas det inte redan hunnit postats en annan tråd på ämnet):

"Den 3-5 maj 2013 presenteras den nya Radon Slide 130 29" på BIKE Festival vid Gardasjön för allmänheten!
En testflotta av Radons första 29er Fullies kommer att vara redo för provkörning vid sjön.

Radon Slide 130 29", som namnet antyder 29” och heldämpad, med 130mm i slaglängd fram och bak.
Både främre och bakre quick-release axlarna är (QR15 / X 12). Styrvinkeln är 68.7° och sadelstolpsvinkeln 74.2°. Cykeln kommer bestyckas med Reverb Stealth, taperat styrrör, högt placerad direkt mount växelförare används för att korta ner bakstagen. Radon Slide 130 29" är mycket smidig och är väl förberedda för brant nedförsbackar med sina 130 mm i fjädringsväg.

Cykeln kommer att finnas tillgänglig f.o.m. aug-2013, pris för instegsmodellen blir ca. €1.999. Totalt blir det fem olika utrustningsnivåer, top modellen kommer att kosta ca. €4,499."
(Allt översatt av larsaw mha Bing Translate, håll till godo för allehanda gramatiska fel ;)

Tervlig 1'a Maj på er // Larsa :)

EDIT: lägger till direktlängen till Radon's pressklipp: http://www.radon-bikes.de/xist4c/we...testen--Das-neue-Slide-130-29--_id_23773_.htm

Senast ändrad:
kan ju inte göra annat än att älska radons färgsättning!

168284_567917299920185_2059189008_n.jpg

wiknil skrev:
-------------------------------------------------------
> Videon är mer reklam för spikdäck än Radon.
> Eller kanske nollprocentig öl:) skön rulle
> iallafall.

I Bike Magazin hade de tydligen hittat nån vetenskaplig undersökning som visade att det gagnade återhämtningen att dricka såndär öl efter mtb-riden, så de hade i tysk anda ett öltest av sådana öl. Respekt för snygg ihopkoppling av öl och cykling.

Mycket lockande. Tycker också det ska bli kul & se vad Canyon kommer med till 2014. Nerve AL+ 29 vore kul. Funderar på en Stumpjumper FSR men tyskarna lockar mer & mer..

Bladin skrev:
> Nån som sett nån spec på geometrin nånstans?
> Längd på kedjestag och bb höjd är mest
> intressant...

Det här är enda infon jag hittat än så länge.

image.jpg

Hur tror ni denna blir som stigcykel? Rädd att 130 mm och 29 tum kommer kännas lite maffigt och mer åt AM-hållet...

Senast ändrad:
johanhej skrev:
> Hur tror ni denna blir som stigcykel? Rädd att
> 130 mm och 29 tum kommer kännas lite maffigt och
> mer åt AM-hållet...

130 är nog lagom. Så resonerar jag alla fall. :))

johanhej skrev:
> Hade den funnits i 20" så hade jag antagligen
> slagit till. Tråkigt att ligga mellan storlekar.

Den finns ju i 20". Ser riktigt prisvärd ut, undrar vad den väger.

Mycketvillhamer skrev:
> johanhej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hade den funnits i 20" så hade jag antagligen
> > slagit till. Tråkigt att ligga mellan
> storlekar.
>
>
> Den finns ju i 20". Ser riktigt prisvärd ut,
> undrar vad den väger.

Hoppla, där blev det fel. Menade 19.

johanhej skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > johanhej skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hade den funnits i 20" så hade jag
> antagligen
> > > slagit till. Tråkigt att ligga mellan
> > storlekar.
> >
> >
> > Den finns ju i 20". Ser riktigt prisvärd ut,
> > undrar vad den väger.
>
>
> Hoppla, där blev det fel. Menade 19.

Säg det då ;)

Tjäna skrev:
> Nåt liknande men med 27.5 finns det? Blir mer o
> mer nyfiken på mellanmjölk...

Canyon kommer med Spectral i både 27,5 och 29 samt även Nerve i 27,5, presenteras nästa vecka men finns bilder på nätet redan.

> > undrar vad den väger.

9,0 väger 13,2 kg

Har beslutskramp. Slide 130, Nerve 29 eller Spectral 29??? Får nog vänta till presentationen av Spectral.

Jag tror det kommer braka loss rejält i försäljning nu med 130mm 29ers. Slide 29 ser ju riktigt mysig ut.

Lite segt att Rosebikes väntar till november (?) med att släppa pris och spec.

larsaw skrev:
> Rätt så långt må jag säga... // L

Vart går gränsen för långa kedjestag?

Exakt vid 437mm!
Nä vet inte, det beror ju på andra faktorer också, men med tanke på vad Spec har gjort med sin Enduro 29" så flyttas ju hela tiden gränsen vad som måste anses acceptabelt. Tycker inte 450mm är det, känns lite väl sävligt för svensk stigknixande, men är säkert funkis på böljande alpstigar vilket ju är den tänkta miljön för denna hoj.
// Larsa

450 är alldeles för långt för att vara roligt iaf. Det funkar så klart, men inte kul på tighta stigar. 430 tycker jag är gränsen för kort med medföljande rapp känsla. Svårt att uppnå på 29er verkar det som, men det kommer nog snart. Enduro29 har ju 435 med massor av slag, och BMC Trailfox har något liknande.

Skulle 130mm slag vara för mkt för tex, långloppscupen, och för lite för att åka/prova på lätta DH leder ?

Galet sugen på en FS och har inte direkt råd att köpa 2 nya till nästa säsong.. alt får man köpa en billig FS och en billig DH om man nu skulle fastna för det :-)

Shindou skrev:
> Skulle 130mm slag vara för mkt för tex,
> långloppscupen, och för lite för att åka/prova
> på lätta DH leder ?

Att köra DH med en 29'er av denna kaliber skulle i allafall inte jag vilja göra, gissar att hjulen är alldeles för veka.
Hur många långlopp har du tänkt köra?
Fler än ett/år och det börjar osa Rose Dr.Z, om du ska prova på DH bör/måste du ändå hyra skydd för 3-400kr, då är det smartare att hyra riktig utförs-cykel (då skydd ingår) brukar kosta 6-800kr.
Om du bara ska testa på långlopp en gång så kan du ju hyra en HT. En kompromiss vore att köpa en trampvänlig AM t.ex. http://www.commencal-store.com/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=12489189
// Larsa

Ska du köra lite bikepark också ska du inte köpa en 29er, då är det 26 eller 650b som gäller. Till dessa kan du köpa ett par DH-däck att skifta till när lusten faller på.

Westman skrev:
> 450 är alldeles för långt för att vara roligt
> iaf. Det funkar så klart, men inte kul på tighta
> stigar. 430 tycker jag är gränsen för kort med
> medföljande rapp känsla. Svårt att uppnå på
> 29er verkar det som, men det kommer nog snart.
> Enduro29 har ju 435 med massor av slag, och BMC
> Trailfox har något liknande.

Jag har 44-45 cm på min cykel, funkar alldeles toppen. Jag tror att fixeringen vid sadelstagslängd är lite överdriven, en parameter bland andra bara…
Det verkar som att Happy väljer ut en parameter åt gången som "Det Viktiga Måttet". För något år sen var det gaffelvinkel, nu är det sadelstagslängd.

Nej inte sadelstagslängd, det kanske blir DVM om några år men det är kedjestagslängd nu!

Har själv inte erfarenhet nog för att vara insatt, men min längd och inte speciellt avancerade körtekniska förmåga gör att för KORTA kedjestag känns som ett problem, ffa vid klättring.

Manuals och sånt behärskar jag inte vilket ytterligare gör att det faller. I slutänden blir det kvar vad jag tror är nån slags vändbarhet vs stabilitet. Jag får syna geo på de cyklar jag haft eller provat och komma med ett lite insatt svar....

Roy Mance skrev:
> Mera fullgung på G. Nu med 650b:
> http://m.mountainbike-magazin.de/news/bikes-parts/
> neu-2014-radon-slide-160-enduro-bike-mit-carbon-ra
> hmen-in-27-5-zoll.859262.2.htm?odckampagne=Faceboo
> k_radon_slide_160_fuer_2014

Sådär ja nu börjar det likna nåt från fultysken!
Kolfiber, 650b och 160mm slag = mumma! Fast kanske inte för svensk stigsmiskande mera latitud känns det som. Kanske något för marran ;) // Larsa

Beställde en Slide 130 29 8.0 i storlek 18" för några dagar sedan men funderar nu på om jag inte skulle haft en 20" istället.
Då jag inte kan något om geometri och sånt så skrev jag in mina mått på Canyons storleksguide för Nerve AL 29 och gick efter det.
Men när jag sen kollade jag omkring på Radons sida så fick jag för mig att dom rekommenderar 20" för min längd.

Mina mått är:
181cm lång
87 benlängd
62 överkroppslängd
46 axelbredd
62 armlängd

Ska jag byta till 20"? Jag vill ju inte sitta helt upprätt när jag är ute och cyklar men det kanske inte blir så med 18"aren heller?

Tror 18" blir bra för dig- det är iaf den strl ja skulle valt( är 182cm), har iofs bara kikat på Slide 150 men borde stämma hyffsat i hela Radons sortiment tycker jag.

/T

Tillbaka
Topp