Ny artikel: Happys guide till verktygslådan

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Jag tror det är väldigt nyttigt att använda momentnyckel för att få ett litet begrepp om hur hårt / löst det verkligen är man ska dra om man ska följa instruktionen, men det är ju få cyklar som exploderat pga fel moment.. Skulle vara Feffes nixon då.

Mycket bra guide!

Enligt mig borde nog en kedjebrytare ingå i fältmek kittet. Om kedjan går sönder mitt i skogen (hände mig i höstas när jag pannlampscyklade) så är det bra att kunna lappa ihop den på plats för att kunna sig hem.

TnT: För vilka mekjobb behöver man en lego-trailer?

En jämförelse: Man ska packa en espresso med 14 kg. Det finns så kallade "click tampers" som funkar som momentnycklar. Det var en ganska stor överraskning hur "lite" 14 kg egentligen var...

vart har alla bra o ha verktygtagit vägen?
gängsnitt och tappar m3 tom m8 klarar man sig långt med. inte allt för ovanligt att gängor som skruvats många gånger blir dåliga och ibland tom går sönder. sedan är det alltid skönt o kunna borra upp de där satans m5orna o göra m6 av dem (tänker främst på sadelklammor och framvxlklammor så man kan köra alu skruv istället för stål dito).

sedan saknar jag precis som kid1000 momentnycklarna, det borde vara obligatoriskt, finns från 150spänn och uppåt.. man behöver inga superfina om man bara meckar hojj o nöjer sig så.

sedan så får man vara lite realistisk och se vad man själv behärskar att göra och inte.. rekommendera alla att ha en miljonärstång i verktygslådan, vilket jag tror alla har.

Tim: det kanske bara är jag som är efterbliven och fattar dåligt, men vad är en miljonärstång? Är det en tång av någon av de vanligare modellerna så har jag en iaf;-)

Frostyfog skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Jerry - rullad gänga är större än ekerdiametern
> dvs du kommer inte ha någonting att skära i.

Aha, tack för den infon. Har inte kollat så noga hur det såg
ut.

Anders G skrev:

> Tim: det kanske bara är jag som är efterbliven och
> fattar dåligt, men vad är en miljonärstång? Är det
> en tång av någon av de vanligare modellerna så har
> jag en iaf;-)

Jag tror det är en sån här svets-spärrgriptång
24721076_1.jpg

Edit: felskrivningar + bild.

/G

Senast redigerad av en moderator:
En låsringstång saknar jag bland verktygen som räknas upp faktiskt.

4421J214.jpg
innenring.jpg

Diverse verktyg för montering/demontering av maskinkullager är ju bra också.

Typ dorn / hylsor. Men framför allt en bit gängstång, muttrar och diverse brickor i olika storlek!

gangstang.png

Och ett riktställ! :)

ts7.jpg

Men vänta nu, för bövelen, det kanske allra viktigaste är ju glömt! Det är visserligen inte riktigt ett verktyg, men nära nog. Buntband! Det finns väl knappt en cykel som hänger ihop utan buntband. Puh, det var nära ögat.

Ni har glömt att räkna upp kompressor, bläster, fräs, svarv, svetsutrustning, ramjigg och gjuteri.

För det ingår väl i grundutrustningen ;)

Pelle Hå skrev:
> Men vänta nu, för bövelen, det kanske allra
> viktigaste är ju glömt! Det är visserligen inte
> riktigt ett verktyg, men nära nog. Buntband! Det
> finns väl knappt en cykel som hänger ihop utan
> buntband. Puh, det var nära ögat.

buntband?
[gamlingröst]dessa ungdommar kan inte göra någonting ordentligt... nödlösningar överallt ju[/gamlingröst]

oxr - beror på vilken cykel man har... nog är svetsutrustning något jag kommer/måste skaffa mig innan ekernyckeln blir intressant
likaså är skruvstäd och pelarborr nödvändigare än rikt & mekställ när man skall göra lite basic justeringar på ens ram eller reparera drivlinan... viktigast är hitta ett HELT plant golv för min del... annars blir min ram skev, med eller utan jig (*host* det är ursäkten iaf)

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
> men det är ju få cyklar
> som exploderat pga fel moment.. Skulle vara Feffes
> nixon då.

Inte ens den. Jag drog med momentnyckel (i alla fall andra gången det hände ;) ).

f

Beundransvärt att ta sig tiden och skriva något så genomarbetat, happy är verkligen ett grymt forum.

Får man lägga in en beställning på en lika ambitös artikel för generellt underhåll av dämpare, här är iaf jag rätt bortkommen.

bjby:

Titta under "Läsvärt" och du kommer hitta mycket med bra information. Om underhåll av dämpare finns det tex de här (se nedan) beskrivningarna:
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,68080>
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/359539>

Jag köpte en vajertång på Clasa för 99 spänn. Den funkar sämre än en sidavbitare. Varning.

Den är så glapp så att vajrarna viker in sig mellan käftarna, och vajerhöljen blir helt sabbade.

Ska prova en biltema-dito innan jag ger upp och köper en "riktig" vajertång.

Om inte Biltema bytt modell så är den superbra. Jag har en som du kommer ha tillgång till inom kort.. ;)

JLarsson skrev:
> Jag köpte en vajertång på Clasa för 99 spänn. Den
> funkar sämre än en sidavbitare. Varning.
>
> Den är så glapp så att vajrarna viker in sig
> mellan käftarna, och vajerhöljen blir helt
> sabbade.
>
> Ska prova en biltema-dito innan jag ger upp och
> köper en "riktig" vajertång.

Jag har en vajertång från Clas Ohlson, och jag klippte en hel uppsättning växel- och bromsvajrar + höljen till min cykel. Fungerade utmärkt.

Jag fick exakt samma problem efter ett tag, att det blev så glappt. Sen insåg jag att det sitter en fet skruv där som man måste dra åt ibland.. =) Drar man inte åt skruven så börjar den efter ett tag att glappa som fan och bara viker sönder sakerna. Drar man åt skruven så säger det "klick" och man får snyggt avklippta vajrar/höljen.

Åtminstone för mig..

Har dragit åt skruven. Endast när den är så åtdragen att skänklarna endast går att rubba med avsevärd kraftansträngning så lyckades den producera acceptabla vajersnitt. Måndagsexemplar antagligen.

Ska lägga till också, utmärkt artikel! Jag är precis i det stadiet att jag är nånstans vid nivå 2, och vill veta vad jag behöver köpa..

Det enda som känns lite skumt, tycker jag, är att nivå 2 innehåller kassettverktygen men nivå 3 innehåller vevpartiverktygen. När jag gör rent min drivlina så brukar jag montera loss kassett och framdreven.. att göra det utan att montera loss vevpartiet hade varit jättejobbigt, om man vill lägga det hela i avfettningsmedel. Fast det kanske är jag som gör det hela för sällan? =)

Sen kan jag passa på att slänga in en fråga också.. Jag vill köpa en (halv)seriös kedjebrytare, men jag blir jätteförvirrad, åtminstone när jag tittar på cyclecomponents. Jag kör just nu ett 7-delat system med en IG-kedja. Tittade först på dom små Tacx-brytarna, men dom finns i std- och HG-versioner. Vad passar för mig? Eller ska man satsa på en dyrare kedjebrytare, t.ex. parktool:en, som sägs fungera ihop med 7-,8- och 9-delat?

Tack för artikeln i alla fall, gärna mer sånt här! =)

JLarsson skrev:
> Har dragit åt skruven. Endast när den är så
> åtdragen att skänklarna endast går att rubba med
> avsevärd kraftansträngning så lyckades den
> producera acceptabla vajersnitt. Måndagsexemplar
> antagligen.

Märkligt. Drar man åt för hårt så tycker jag det är enormt svårt att klippa av också, det blir jättetrögt. Men jag tycker det brukar bli bra om man inte drar det för hårt..

Kan ha varit måndagsexemplar, som du säger.. men å andra sidan ska man nog inte vänta sig för hög kvalité av Clas Ohlson, framförallt inte för 99kr ;)

fox skrev:
> Ska lägga till också, utmärkt artikel! Jag är
> precis i det stadiet att jag är nånstans vid nivå
> 2, och vill veta vad jag behöver köpa..
>
> Det enda som känns lite skumt, tycker jag, är att
> nivå 2 innehåller kassettverktygen men nivå 3
> innehåller vevpartiverktygen. När jag gör rent min
> drivlina så brukar jag montera loss kassett och
> framdreven.. att göra det utan att montera loss
> vevpartiet hade varit jättejobbigt, om man vill
> lägga det hela i avfettningsmedel. Fast det
> kanske är jag som gör det hela för sällan? =)

Behöver det egentligen läggas i avfettning? Jag tror att det blir nästan lika rent av att torkas av. Det är svårare när det gäller kassetten. Men det är en smaksak.

> Sen kan jag passa på att slänga in en fråga
> också.. Jag vill köpa en (halv)seriös
> kedjebrytare, men jag blir jätteförvirrad,
> åtminstone när jag tittar på cyclecomponents. Jag
> kör just nu ett 7-delat system med en IG-kedja.
> Tittade först på dom små Tacx-brytarna, men dom
> finns i std- och HG-versioner. Vad passar för mig?
> Eller ska man satsa på en dyrare kedjebrytare,
> t.ex. parktool:en, som sägs fungera ihop med 7-,8-
> och 9-delat?

Du ska antagligen ha en HG, den har troligen ett smalare stift. Jag har aldrig haft Tacx-brytare själv, men det finns säkert någon annan som har erfarenhet.

oxr skrev:
> Behöver det egentligen läggas i avfettning? Jag
> tror att det blir nästan lika rent av att torkas
> av. Det är svårare när det gäller kassetten. Men
> det är en smaksak.

Jag trodde det var en såndär allmän sak som många gör ibland? =) Hela min drivlina brukar se ungefär lika skitig ut, även dreven.. Det blev iaf en otrolig skillnad sist när jag gjorde det.. Fast å andra sidan borde jag göra det hela oftare, och sen ska jag se över min olja och oljningsteknik.. Kan vara därför som jag samlar på mig så mycket smuts.

Men hur som helst, så som mina drev såg ut så behövde dom verkligen ligga i avfettning. Tro mig. =) Och ändå var det inte _så_ längesen dom blev ordentligt rena.. att bara torka av dom hade inte hjälpt så mycket..

> Du ska antagligen ha en HG, den har troligen ett
> smalare stift. Jag har aldrig haft Tacx-brytare
> själv, men det finns säkert någon annan som har
> erfarenhet.

Jo, misstänkte något sådant. Visste bara inte om HG och IG hade samma brytare eller inte.. På parktools:en så står det ingenting om sådan kompabilitet. Kanske fungerar med alla/de flesta system?

När jag har haft riktigt skitiga drev har jag haft någon form av mysigt lösningsmedel och torkat med. Det brukar räcka. Det blir så mycket av och på med vevarna annars.

fox skrev:
> Fast å andra sidan borde jag göra det hela oftare, och
> sen ska jag se över min olja och oljningsteknik..
> Kan vara därför som jag samlar på mig så mycket
> smuts.
>

Absolut. När du gjort ren och smörjt upp drivlinan skall den vara TORR utvändigt. Du skall inte bli oljekladdig om fingrarna om du tar på kedjan...

oxr skrev:
> När jag har haft riktigt skitiga drev har jag haft
> någon form av mysigt lösningsmedel och torkat med.
> Det brukar räcka. Det blir så mycket av och på med
> vevarna annars.

Av ren nyfikenhet, hur kan det bli så (förutom på min cykel då ;) ) att dreven är mindre skitiga än kassetten?

mytomspunnen skrev:
> Absolut. När du gjort ren och smörjt upp drivlinan
> skall den vara TORR utvändigt. Du skall inte bli
> oljekladdig om fingrarna om du tar på kedjan...

Näe, det är nog där problemet har legat för mig.. min nuvarande olja går inte att torka av, hur mycket man än försöker. För klibbig? Spray känns ganska värdelöst också.. Har beställt mer seriös olja, ska se hur det fungerar. Men tack för tips iaf, även om jag har hört det innan. Man lär sig, hoppas jag. =)

fox skrev:
> Näe, det är nog där problemet har legat för mig..
> min nuvarande olja går inte att torka av, hur
> mycket man än försöker. För klibbig?

Absolut! Det blev en enorm (!!!) skillnad för mig när jag hade fattat att kedjan inte skulle vara kladdig efter insmörjning.

>Spray känns ganska värdelöst också..

Varför då?

> Har beställt mer seriös olja, ska se hur det fungerar. Men tack för tips
> iaf, även om jag har hört det innan. Man lär sig,
> hoppas jag. =)

Jag har testat dyra oljor (wet lube bl.a.) som har varit helt värdelösa.
Nu kör jag med OK kedjespray för 19.90kr burken. Visst man får smörja ofta men det är det värt om drivlinan håller sig skapligt ren och fin!

fox skrev:
> Sen kan jag passa på att slänga in en fråga
> också.. Jag vill köpa en (halv)seriös
> kedjebrytare, men jag blir jätteförvirrad,
> åtminstone när jag tittar på cyclecomponents. Jag
> kör just nu ett 7-delat system med en IG-kedja.
> Tittade först på dom små Tacx-brytarna, men dom
> finns i std- och HG-versioner. Vad passar för mig?
> Eller ska man satsa på en dyrare kedjebrytare,
> t.ex. parktool:en, som sägs fungera ihop med 7-,8-
> och 9-delat?

När jag köpte min Tacx-brytare så sa dom på CykelCity att skillnaden mellan HG och std är längden på stiftet. Jag kommer dock inte ihåg vilken som hade längre stift.
Tycker förövrigt att Tacx kedjebrytare är ganska kass eftersom iaf min har ganska dålig precision i stiftet som även har en tendens att böja sig lite. Jag hade nog letat efter en stabilare variant.

Att ta bort vevpartiet ska inte behöva ingå i det månatliga underhållet. Du ska inte spruta olja överallt eller ens på drev och kassett, det ska bara på kedjan eller egentligen bara i kedjan, utsidan bör du som sagt torka av, annars fastnar det bara ohemula mängder smuts på den.

> Av ren nyfikenhet, hur kan det bli så (förutom på
> min cykel då ;) ) att dreven är mindre skitiga än
> kassetten?

Eftersom kassetten är så tajt och full av små lömska smutsfällor fastnar skiten värre där bak och det går inte att komma åt att torka av ordentligt, tycker jag. Klingorna sitter så pass öppet och har inte små skrymslen så där lägger sig inte skiten på samma sätt, och det som fastnar är lätt att torka av för det är förhållandevis stora öppna ytor.

mytomspunnen skrev:
> Absolut! Det blev en enorm (!!!) skillnad för mig
> när jag hade fattat att kedjan inte skulle vara
> kladdig efter insmörjning.

Hoppas också på det nu =)

> >Spray känns ganska värdelöst också..
>
> Varför då?

Tycker själv och har även läst från vissa förhoppningsvis klokare personer att spray har en förmåga av att spraya olja där man inte behöver det.. Det ska väl bara in i länkarna och inte hamna överallt.

> Jag har testat dyra oljor (wet lube bl.a.) som har
> varit helt värdelösa.
> Nu kör jag med OK kedjespray för 19.90kr burken.
> Visst man får smörja ofta men det är det värt om
> drivlinan håller sig skapligt ren och fin!

Hm, värt att fundera på i så fall. Har OK i närheten. =) Men jag kör hemskt nog med Clas Ohlsons kedjespray, och det är hur segt och kladdigt som helst. Fy.

JT: Ok tack, tror jag satsar på nåt med högre kvalité då...

oxr: Aha, jo det kan nog stämma.. tycker bara det brukar bli lika mycket överallt för mig ;)

Jomper: Ska demontera kassett och rengöra ingå i månadsservicen då? Eller bara kedjan? Mitt problem är, som ovan skrivet, att min kedja blir för klibbig utanpå och det är därför det blir så snabbt smutsigt. Men jag tycker ändå att när väl kedjan drar på sig smuts så brukar den dumpa av smutsen på klingorna och kassetten..

Får som sagt försöka få kedjan att bli mindre klibbig överallt.. =)

Har du sett bilden på Leo´s rengjorda och smorda kedja (finns i någon av läsvärt trådarna), så ska det se ut innan varje tur;-) Smörj kedjan och torka den ordentligt ren på utsidan så kan du använda hur kladdig olja du vill utan att det blir geggigt på hela drivlinan. Det låter nästan som att du har fått tag på kedjeolja till MC eller motorsåg eller nått om den är så seg som du säger, det finns ju olika kedjor vettu.

Än så länge har jag använt Finish Line XC grön, utmärkt olja som tål en hel del vatten och drar inte åt sig alltför mycket skit heller. Köpte Motorex Wet lube nu och ska prova det också. Här är bilden som AndersG refererade till, så här ser mina kedjor ut:

100_0006_2.jpg

Ren kedja, växlar fint. :-)

och här står det hur man gör: http://happymtb.org/forum/read.php?1,20537

/Leo

aj.. illa att ingen lyckades lösa mitt kryptiska/svenska ord för polygrip (miljonärstång) jag som trodde ni va rätt generation.. nymodigheter det här med engelskaord.

miljonärstång:
6768701250.jpg

svetstänger är också bra att ha..

Jag kan inte komma på något tillfälle då polygrip egentligen är rätt verktyg. Ungefär som skiftnyckel, det är alltid en nödlösning.

Därmed inte sagt att det inte finns finns en eller två i min verktygslåda... :)

Tim skrev:
> aj.. illa att ingen lyckades lösa mitt
> kryptiska/svenska ord för polygrip (miljonärstång)
> jag som trodde ni va rätt generation..
> nymodigheter det här med engelskaord.

Finns nog lite olika uppfattningar om vad en "miljonärstång" är, sök "miljonärstång" på Google får du se vad du hittar.

/G

jomper skrev:
> Jag kan inte komma på något tillfälle då polygrip
> egentligen är rätt verktyg. Ungefär som
> skiftnyckel, det är alltid en nödlösning.
>
> Därmed inte sagt att det inte finns finns en eller
> två i min verktygslåda... :)

Polygrip är iofs trettifyra gånger värre än skiftnyckel, en tillräckligt stor med tighta tolleranser på bra muttrar, utan för stort moment funkar fint, polygrip är alltid ett ont verktyg, oavsett kvalitet.

Till skillnad från en skiftnyckel kan en polygrip faktiskt vara rätt vektyg. Den passar nämligen utmärkt när man misslyckats ordentligt med sagda skiftnyckel.

jomper skrev:
> Jag kan inte komma på något tillfälle då polygrip
> egentligen är rätt verktyg. Ungefär som
> skiftnyckel, det är alltid en nödlösning.

Ska jag lägga upp Harris film från Åre 2004 då du trakterar polygrip? :)

Äsch, den är ju redan OnLine såg jag nu!

Filmen på 5,1 MB

jomper skrev:
> Ja, där ser ni.

Som jag sa redan då håller du ju polygripen åt fel håll.

oxr skrev:
> Ni har glömt att räkna upp kompressor, bläster,
> fräs, svarv, svetsutrustning, ramjigg och
> gjuteri.
>
> För det ingår väl i grundutrustningen ;)

Givetvis! Fast du glömde bowlingklotet. Ett klart måste :D

Utrustning för gjutning f ö är klart frestande för mig just nu. Fast ska det bli nån nytta med det så behöver man ju svarv å fräs också. Och bläster. Och några olika svetsar, om inte annat för att göra stadig utrustning till gjutningen. Hårdlödningen räcker ju inte då. Sen behöver jag en bättre lokal också... :)

Calle F skrev:
> Sen behöver jag en bättre lokal också... :)

Just det, varje sann cykelentusiast behöver en fullt utrustad
mekaniskverkstad;-D

Tillbaka
Topp