Ny bakdämpare till Giant Anthem 2 ca 2008

Finnen

Aktiv medlem
Min bakdämpare på min Anthem verkar ha gett sig, den studsar mest, en Fox Float RP2. Jag har lite svårt att hitta någon som kan serva den , och för att kolla alternativ undrar jag om det är möjligt att köpa en ny eller begagnad dämpare som passar på cykeln.

Ja, antikviteter, jag vet, men cykeln funkar i övrigt.

Jag har dock inte hållt mig uppdaterad på ett antal år, så jag vet inte riktigt var jag ska börja för att leta efter en passande dämpare. Gärna med lockout av något slag, det är mycket uppför där jag bor. Några tips på vad jag ska leta efter?

Det går utmärkt att (för de som har verktyg/kunskap) att serva en RP2.
Fox tillverkar och säljer fortfarande servicekit (interna) till de där.

Om du skall köpa en ny så ta reda på c/c-måttet på dämparen samt hur lång stroke den har så kan du ersätta den
med till exempel en Fox Float DPS eller en Rockshox Monarch.
Båda varianterna finns med remote och vanlig spak på dämparen.

Tack för tipset. Det lutar nog åt en ny dämpare, jag hittade en affär som ville ha 130 euro för att skicka den på service, med därtill väntetid, och med en snabb sökning på bike-discount hittar jag en Monarch RL för 190 euro. Måste bara mäta C/C och stroke.

Om inte minnet sviker mig så hade Anthem av den modellen en 6,5"x1,5" (165mmx38mm)

Det kan hända att din nuvarande dämpare är något "stuck down" och att du inte får fram rätt mått av den anledningen.

Testa att pumpa den riktigt hårt och se om den expanderar något.

Preacher sa:
Om inte minnet sviker mig så hade Anthem av den modellen en 6,5"x1,5" (165mmx38mm)

Det kan hända att din nuvarande dämpare är något "stuck down" och att du inte får fram rätt mått av den anledningen.

Testa att pumpa den riktigt hårt och se om den expanderar något.

Det borde stämma.
Jag hade en 6,5 x 1,5 på min anthem x2 från 2010.

Tack för alla tips. Google svarar också 6,5x1,5, så det verkar ju rätt. Frågan är ju då om man ska ta en manitou eller en RS :) får kolla lite på nätet.

Ang. biketoys, så bor jag i Spanien, och oavsett verkar det som att jag kan få en ny dämpare för nästan samma pengar som en service.

Tillbaka
Topp