Ny barncykel utan växlar där kedjan smäller/hoppar

sofiab

Medlem
Hej alla kunniga på detta forum!

Har nyligen köpt en ny barncykel till min son, och vill ha en kvalitetscykel som håller länge. Det blev en 16-tums Corrate Bow SL 16, lätt vikt, inga växlar och med kedja: KMC Z410 / Chainlooper samt kedjeskydd.

Problemet är att när man börjar cyklar eller tar i så hör man "smällar", som när vi tog med den till butik (XXL) fick höra var kedjan som hoppade ett hack men att detta är fullt normalt och inte påverkar funktion, slitage eller dylikt.

De hjälpte oss att spänna kedjan genom att lossa bakhjulet och dra det bakåt, det hjälpte ej, smällandet fortsatte. Personalen menade att dessa cyklar med kedjeskydd är på detta vis, att allt var fullt normalt.

För att få ro i mitt sinne med mitt köp så vänder jag mig till er alla kunniga på detta forum - Stämmer det att det är normalt att kedjan hoppar (den hoppar till, men hoppar inte helt av) på en helt ny barncykel utan växlar?

MVH
Sofia

Kan det vara att kedjan är ny och belagd med nåt vaxliknande skydd eller trögflytande kedjeolja som får den att typ klibba fast i dreven? I så fall känns det som nåt som behöver nötas in.

Jag tänker en sak bak drev är buktar fel vänt bak drev linje vänt ny kedja och inte i linje är en växel nav linje till framdrev är kort.
Hade så på en vuxen cykel bord inte bli optimalt på en cykel mindre.
De som konstruerar är bra på få tillverkning men i bland mindre bra på komponent nivå.

Hej alla kunniga på detta forum!

Har nyligen köpt en ny barncykel till min son, och vill ha en kvalitetscykel som håller länge. Det blev en 16-tums Corrate Bow SL 16, lätt vikt, inga växlar och med kedja: KMC Z410 / Chainlooper samt kedjeskydd.

Problemet är att när man börjar cyklar eller tar i så hör man "smällar", som när vi tog med den till butik (XXL) fick höra var kedjan som hoppade ett hack men att detta är fullt normalt och inte påverkar funktion, slitage eller dylikt.

De hjälpte oss att spänna kedjan genom att lossa bakhjulet och dra det bakåt, det hjälpte ej, smällandet fortsatte. Personalen menade att dessa cyklar med kedjeskydd är på detta vis, att allt var fullt normalt.

För att få ro i mitt sinne med mitt köp så vänder jag mig till er alla kunniga på detta forum - Stämmer det att det är normalt att kedjan hoppar (den hoppar till, men hoppar inte helt av) på en helt ny barncykel utan växlar?

MVH
Sofia
Nej det är inte normalt. I alla fall inte att kedjan hoppar ett snäpp om det är det som händer.
Däremot är det tyvärr vanligt att XXL-cyklar är bristfälligt monterade, jag har köpt ett par och alltid behövt justera felmonteringar.
Vad som kan vara felet här kan jag tyvärr inte gissa.

Tillbaka
Topp