Ny barncykel utan växlar där kedjan smäller/hoppar

sofiab

Medlem
Hej alla kunniga på detta forum!

Har nyligen köpt en ny barncykel till min son, och vill ha en kvalitetscykel som håller länge. Det blev en 16-tums Corrate Bow SL 16, lätt vikt, inga växlar och med kedja: KMC Z410 / Chainlooper samt kedjeskydd.

Problemet är att när man börjar cyklar eller tar i så hör man "smällar", som när vi tog med den till butik (XXL) fick höra var kedjan som hoppade ett hack men att detta är fullt normalt och inte påverkar funktion, slitage eller dylikt.

De hjälpte oss att spänna kedjan genom att lossa bakhjulet och dra det bakåt, det hjälpte ej, smällandet fortsatte. Personalen menade att dessa cyklar med kedjeskydd är på detta vis, att allt var fullt normalt.

För att få ro i mitt sinne med mitt köp så vänder jag mig till er alla kunniga på detta forum - Stämmer det att det är normalt att kedjan hoppar (den hoppar till, men hoppar inte helt av) på en helt ny barncykel utan växlar?

MVH
Sofia

Kan det vara att kedjan är ny och belagd med nåt vaxliknande skydd eller trögflytande kedjeolja som får den att typ klibba fast i dreven? I så fall känns det som nåt som behöver nötas in.

Jag tänker en sak bak drev är buktar fel vänt bak drev linje vänt ny kedja och inte i linje är en växel nav linje till framdrev är kort.
Hade så på en vuxen cykel bord inte bli optimalt på en cykel mindre.
De som konstruerar är bra på få tillverkning men i bland mindre bra på komponent nivå.

Hej alla kunniga på detta forum!

Har nyligen köpt en ny barncykel till min son, och vill ha en kvalitetscykel som håller länge. Det blev en 16-tums Corrate Bow SL 16, lätt vikt, inga växlar och med kedja: KMC Z410 / Chainlooper samt kedjeskydd.

Problemet är att när man börjar cyklar eller tar i så hör man "smällar", som när vi tog med den till butik (XXL) fick höra var kedjan som hoppade ett hack men att detta är fullt normalt och inte påverkar funktion, slitage eller dylikt.

De hjälpte oss att spänna kedjan genom att lossa bakhjulet och dra det bakåt, det hjälpte ej, smällandet fortsatte. Personalen menade att dessa cyklar med kedjeskydd är på detta vis, att allt var fullt normalt.

För att få ro i mitt sinne med mitt köp så vänder jag mig till er alla kunniga på detta forum - Stämmer det att det är normalt att kedjan hoppar (den hoppar till, men hoppar inte helt av) på en helt ny barncykel utan växlar?

MVH
Sofia
Nej det är inte normalt. I alla fall inte att kedjan hoppar ett snäpp om det är det som händer.
Däremot är det tyvärr vanligt att XXL-cyklar är bristfälligt monterade, jag har köpt ett par och alltid behövt justera felmonteringar.
Vad som kan vara felet här kan jag tyvärr inte gissa.

Jag tänker en sak bak drev är buktar fel vänt bak drev linje vänt ny kedja och inte i linje är en växel nav linje till framdrev är kort.
Hade så på en vuxen cykel bord inte bli optimalt på en cykel mindre.
De som konstruerar är bra på få tillverkning men i bland mindre bra på komponent nivå.
Tack för alla svar. Finns det något lätt sätt att kolla ifall bakdrevet buktar eller är felvänt, eller skulle du kunna förklara mer vad du menar? Den har ett kedjeskydd på så tror det blir svårt att se eller justera något med kedjan.

Vi har tagit med den till två cykelverkstäder som inte ville röra den. XXL verkstaden har varit på den: oljat kedjan och spänt kedjan genom att dra bak däcket) men den har inte blivit bättre. De menade att det inte var något fel med cykeln och var tveksamma till om den skulle gå att reklammera.Tog med sonen på ett test ute idag och den smällde/hoppade minst 10 gånger på ca 400m (mer vid start eller i backe, känns som vid kraftigare tryck hoppar den till mer). Blir tyvärr inget bra det här.

Mvh
Sofia

Tack för alla svar. Finns det något lätt sätt att kolla ifall bakdrevet buktar eller är felvänt, eller skulle du kunna förklara mer vad du menar? Den har ett kedjeskydd på så tror det blir svårt att se eller justera något med kedjan.

Vi har tagit med den till två cykelverkstäder som inte ville röra den. XXL verkstaden har varit på den: oljat kedjan och spänt kedjan genom att dra bak däcket) men den har inte blivit bättre. De menade att det inte var något fel med cykeln och var tveksamma till om den skulle gå att reklammera.Tog med sonen på ett test ute idag och den smällde/hoppade minst 10 gånger på ca 400m (mer vid start eller i backe, känns som vid kraftigare tryck hoppar den till mer). Blir tyvärr inget bra det här.

Mvh
Sofia
Hoppar pedalerna fram ett snäpp när han cyklar? Det riskerar att göra ont 😬 (jodå jag har testat, men då pga att drevet var helt utslitet).
Svårt att säga vad som är fel på beskrivningen, har du ingen cykel- eller mekanikkunnig i din närhet?
Annars finns det kanske någon hjälpsam här som kan titta om du säger var i landet ni finns.
En ny oväxlad barncykel som är korrekt monterad skall absolut inte bete sig så.

Bra input, här kommer lite bilder, oklart om det hjälper. Är det något annat mer relevant att fota, så säg gärna till.

Inga smällar eller hoppande av kedjan om jag lyfter bakhjulet och snurrar på pedalen, krävs lite tryck för att det ska börja (precis när man ökar farten eller i backe är det tydligast).

1000025687.webp

Bilagor

• IMG_20260517_195717.webp
    IMG_20260517_195717.webp
    420.8 KB · Besök: 38
  • IMG_20260517_195724.webp
    IMG_20260517_195724.webp
    900 KB · Besök: 36
  • IMG_20260517_195728.webp
    IMG_20260517_195728.webp
    384.3 KB · Besök: 36
  • IMG_20260517_195735.webp
    IMG_20260517_195735.webp
    302.5 KB · Besök: 35
  • IMG_20260517_195745.webp
    IMG_20260517_195745.webp
    329.3 KB · Besök: 42
Hoppar pedalerna fram ett snäpp när han cyklar? Det riskerar att göra ont 😬 (jodå jag har testat, men då pga att drevet var helt utslitet).
Svårt att säga vad som är fel på beskrivningen, har du ingen cykel- eller mekanikkunnig i din närhet?
Annars finns det kanske någon hjälpsam här som kan titta om du säger var i landet ni finns.
En ny oväxlad barncykel som är korrekt monterad skall absolut inte bete sig så.
Ja de hoppar fram ett snäpp, provade faktiskt cykeln själv en gång, då en 4-åring har svårt att förklara eller veta om något är fel.

Befinner mig i Kävlinge utanför Lund, är det någon som har tips på verkstäder som är kunniga tar jag också tacksamt emot tips.

Bra input, här kommer lite bilder, oklart om det hjälper. Är det något annat mer relevant att fota, så säg gärna till.

Inga smällar eller hoppande av kedjan om jag lyfter bakhjulet och snurrar på pedalen, krävs lite tryck för att det ska börja (precis när man ökar farten eller i backe är det tydligast).

Visa bilaga 831008
Det där kedjeskyddet är nog bra för mycket, men tyvärr blir det svårt att se. Men jag tycker mig kunna skönja att kedjan inte går ner ordentligt där bak. Alltså att den inte tar tag om drevet rätt. Men det kan också vara en synvilla.
Såg precis vad den kostade på XXL, till det priset skall de självklart fixa det!
Lund måste ha gott om kunniga cykelmekare, men man skall ju inte behöva ta den någon annan stans.

Eftersom cykeln är ny så måste den tillbaka om det är värre än justering av kedjespänningen
Låter ju tyvärr som någon som kan cyklar behöver förklara för XXL-personalen att sonen vill ha kulorna kvar. Och att en ny barncykel för närmare 5k inte skall hoppa.
Det beteendet från XXL gör mig så irriterad så jag gärna hade hjälpt till, men lite långt bort.

Jag har köpt tre relativt dyra FS från XXL (dyra med XXL-mått mätt, inte med Happy-mått). Numera har jag kunskapen att se över cykeln själv, till rätt pris kan man göra bra affärer. Men jag har fått cyklar med lös baksving, med droppervajer som skavde insidan av kolfiberramen mm. Ingen har varit ok monterad.

Låter ju tyvärr som någon som kan cyklar behöver förklara för XXL-personalen att sonen vill ha kulorna kvar. Och att en ny barncykel för närmare 5k inte skall hoppa.
Det beteendet från XXL gör mig så irriterad så jag gärna hade hjälpt till, men lite långt bort.

Jag har köpt tre relativt dyra FS från XXL (dyra med XXL-mått mätt, inte med Happy-mått). Numera har jag kunskapen att se över cykeln själv, till rätt pris kan man göra bra affärer. Men jag har fått cyklar med lös baksving, med droppervajer som skavde insidan av kolfiberramen mm. Ingen har varit ok monterad.
Har bara köpt en och den funkade. Wiggle däremot skickade en 16'' som pedalerna inte gick runt pga spänd kedja.

Jag bor 40nmin bort men cykeln får ju lämnas tillbaka om de inte vill fixa de

Ser nu att kedjan spännts på butik. Ser inte att ett fel som har med kedjeskydd att göra får kedjan att hopps.

Att ett sånt ss frihjul är vänt på fel håll tvivlar jag på...möjligen kan en tand vara böjd men det hör nog inte till vanligheterna

Visa bilaga 831044

Det är ju svårt med vinklar på bilder, men borde inte kedjan ligga på drevet här? Kan det vara super snett och kedjan bänder i sidled?
Det var precis det jag noterade också. Men är ju svårt att se säkert.
Men ja ett snett hjul kanske skulle kunna göra det? Sitter det lika långt inskjutet.i fästet på.båda sidor?

Jaha, nu vet jag vad chainlooper är

Nackdelar och vanliga problemKänsligt för fel spänning: Om cykelkedjan är för hårt spänd eller för lös börjar plasten klämma mot dreven, vilket skapar höga, irriterande smällar och missljud.Svårare underhåll: Det är svårare att rengöra och smörja kedjan ordentligt eftersom plasten sitter i vägen.Sköra plastdelar: Om barnet ramlar med cykeln så att kedjeskyddet slår i marken kan enstaka plastclips spricka eller lossna, vilket gör att hela skyddet börjar kärva.

Ja, ser bananas ut på bilden. Det måste ts kunna se..om kedjan ligger rätt.

Kolla om hjulet sitter rakt och justera spänning på kedjan kanske man kan göra....men vanskligt att handla av nån som inte ens klarar det.

Vad händer om kedjan vänds flikar andra hållet led ändra rotation belastning och upp fliken led fel vänds monterad?

Kollade röda bild såg felvänd rotation riktning på kedjan inte omöjligt kedje skydd med kedja som enhet fel vänt övr ner och nedre upp är nu {<<<<.}Borde vara { >>>>.} Och nedre Vara {<<<<} cainalopers och äventuel bakre kedje skydd fel vänt fram värkar rätt kedje skydd..

Senast ändrad:
Kedjeskyddet sitter inte som det ska. Det sitter för högt i överkant. Det är kedjeskyddet som lyfter kedjan. Kedjeskyddet ska smita åt hela vägen runt drevet bak. När man lägger på belastning på kedjan trycks den nedåt. Sen när barnet trampar lätt framåt följer kedjan med Kedjeskyddet upp.

Helst skulle man bara vilja slänga kedjeskyddet och köra utan. Kanske ska gå runt xxl och höra av sig till tillverkaren direkt.

Kedjeskyddet sitter inte som det ska. Det sitter för högt i överkant. Det är kedjeskyddet som lyfter kedjan. Kedjeskyddet ska smita åt hela vägen runt drevet bak. När man lägger på belastning på kedjan trycks den nedåt. Sen när barnet trampar lätt framåt följer kedjan med Kedjeskyddet upp.

Helst skulle man bara vilja slänga kedjeskyddet och köra utan. Kanske ska gå runt xxl och höra av sig till tillverkaren direkt.
+1 (instämmer med föregående)

Kan det påverka att kedjeskyddet monterats bak och fram på kedjan tro?

Jämför foto från tillverkaren länkad ovan av @jonte987 samt @sofiab bifogade foto.

Hoppas XXL löser det för er, segt när nya saker strular. Ännu värre när det drabbar ens barn.

Visa bilaga 831069Visa bilaga 831070

Ser här när man jämför bilderna att fjällen på kedjestaget pekar åt fel håll. Behövs att man vänder hela kedjestaget. Finns antagligen pilar på plasten som är svåra att se. Nu finns de antagligen på insidan mot cykeln.

Ser här när man jämför bilderna att fjällen på kedjestaget pekar åt fel håll. Behövs att man vänder hela kedjestaget. Finns antagligen pilar på plasten som är svåra att se. Nu finns de antagligen på insidan mot cykeln.
Det borde vara lätt att se ändå. Och testa genom att veva bakåt. Cykeln har inte fotbroms vad jag kan se.

Helt OT, den där lösningen på kedjeskydd har Hebie stulet från en amerikansk cykel från åttiotalets första hälft. Minns dock inte vilken men minns tydligt att jah fann den intressant. En ledat slang med slits på insidan som monterats runt kedjan och följde med kedjans rörelse.
Hebie har väl fö fortfarande sin Chainglider i programmet som även den ger ett bra skydd.

Tillbaka
Topp