Ny cykel till pensionär som tröttnat på att ramla.

LydiaHanke

Aktiv medlem
Är på jakt efter en elcykel till min Morsa, 65år som älskar att cykla. Sålt bilen och kör cykel hela året men har ramlat 5 ggr och vill ha något som är stabilare.

Hon har en 3 hjuling nu med 2 bak 1 fram. Helskumt att cykla på eftersom den inte lutar, eller just för att den lutar, hur man vill se på saken.

Min tanke är en Fatbike? Bredare däck, mer kontaktyta mer grepp med något lätt mönster? Fins det någon med lägre top tube så att man inte behöver slänga benet över sadeln?

Vad tror Happy?

När och hur ramlar hon då? Är hon bara lite allmänt dålig på att cykla på hjulen eller kör hon så hårt att däcken släpper? Det gör ju lite skillnad.

En fatbike skulle va helt meningslöst, och en tung elcykel gör ju bara att hon riskerar att skadas mer om hon kör omkull.
Skaffa en trehjuling med 2 hjul fram istället.

Senast ändrad:
Det är riktigt svårt för en gammal människa att lära dig cykla trehjuling. Det uppför sig inte alls som en tvåhjuling och en massa saker som sitter i ryggmärgen måste tränas bort. Sedan måste man cykla långsammare i kurvorna. Tyngdpunkten är hög och det går ju inte att luta den.

Min mor försökte men lyckades aldrig.

Nope ramlade flertalet ggr med 2 hjul, (har inte set henne cykla, hon kanske satsar för hårt i kurvorna:) blev därmed osäker och skaffade en med 3 hjul, men den kan inte ens jag cykla på, verkligen konstigt att cykla på!

Ok ska kolla på 2 fram!

Tungt blir det hursomhelst med el och den nuvarande 3-hjulingen väger också bly.

553D136A-5CFA-4960-A0E1-B2E70DECA360.jpeg

Privcyklat den där sorten, riktigt förtroende ingivande även på rullgrus!

Om dyr cykel köps, se till att tgäna henne väl i hur man låser cyklar, och att det måste göras även för korta stopp när man lämnar cykeln o dka in i affärer.

Exakt den cykeln borde hon ha, men hon cyklar en del inne i huvudstaden så hon vill vara högre upp. Men helt klart det vore perfekt för henne! låg tyngdpunkt, 3 hjul och bekvämt som bara den!

juliusjonzon sa:
Min tanke är en Fatbike? Bredare däck, mer kontaktyta mer grepp med något lätt mönster?

Du menar att byta "normala" fatbike-däck till några andra, slätare? För på asfalt är fetisen normalt inget större nöje, den spårar rätt mycket och vill svänga oftare än jag vill. Nu får den ju inte bestämma, men... nej, inte optimalt till en ännu äldre tant än mig.

Förstår att trehjuling blir en skum känsla, och lättare att köra omkull i kurvor. Men som andra redan föreslagit, träna på kurvtagning, vad man måste tänka på?

Bra son du är som letar lösningar för att hjälpa till att hålla mamsen rörlig!

Hade tänkt att behålla dom breda däcken med lite lägre tryck för att få så mycket gummi mot marken som möjligt men förstår att den spårar en hel del då.

Senast ändrad:
har en kiffy, går att låsa rörelsen i sidled med en spak på styret. bra om man har svårt att kliva på och sätta igång cykeln, och vid parkering.

den är klart kul att cykla på i fritt läge som på den här promotionbilden, men närmast ocyklingsbar med låsningen aktiverad på grund av att att den i det läget burkar, viker sig utåt i svängen. detta på grund av normal gaffelvinkel. denna skulle behöva vara rak eller till och med lite negativ för just det ändamålet.

ingen cykel för en mormor tror jag.

Bilagor

• C390FEA3-014E-49F6-8DEB-B009F477A641.jpeg
    C390FEA3-014E-49F6-8DEB-B009F477A641.jpeg
    48.7 KB · Besök: 804
Känner bara en gamling som har en 3-hjuling och hon kör med en Helkama E-trike. Hon cyklar mest på grusvägar till butiken, kompisar och till kyrkogården. Cyklar oxå på vintern.
Inte hört att hon "faller av" utan de är mer att "stiga på/av" för hennes del och "orka" trampa. Som sagt maxxar inte farten i kurvorna ?
Finns en korg fram till att placera matkassen.
Hon är nöjd med sin.

Senast ändrad:
Islabikes ser ju fin ut, men en nackdel är att den inte har fotbroms (Om mormor är van vid det ). Kan vara väldigt svårt att vänja sig vid bara handbroms när man kommit upp ålder.

juliusjonzon sa:
Exakt den cykeln borde hon ha, men hon cyklar en del inne i huvudstaden så hon vill vara högre upp. Men helt klart det vore perfekt för henne! låg tyngdpunkt, 3 hjul och bekvämt som bara den!
Jag tror att det är nästan inga problem just med liggcykel/trikehöjden när man cyklar i stan (eller annanstans). Dock krävs det en del styrka och rörlighet att sätta sig och lyfta sig upp igen. Så skulle du fundera i denna riktning, är just på/avstigning det viktigaste att testa. Andra nackdel som kan vara viktig är att en liggcykeltrike är nästan omöjligt att (bekvämt) pusha.

Men annars stämmer det att styrning, stabilitet, bekvämlighet osv. brukar vara toppen. :)

Det är riktigt svårt för en gammal människa att lära dig cykla trehjuling. Det uppför sig inte alls som en tvåhjuling och en massa saker som sitter i ryggmärgen måste tränas bort. Sedan måste man cykla långsammare i kurvorna. Tyngdpunkten är hög och det går ju inte att luta den.

Min mor försökte men lyckades aldrig.
Hej! Du får köpa .In victoria med 2 hjul fram och ett bak 7vxl

Mvh Micke

Tillbaka
Topp