Ny cykel, vad behöver jag för verktyg?

DanielK

Ny medlem
Hejsan!

Har nu beställt en helt ny cykel på CRC. Frågan blir nu; vad behöver jag ha för övrig utrustning och verktyg? I dagsläget står jag i princip på noll.

Det som jag lyckats tänka ut hittils är;

Hjälm
Skor + clips
Camelbak el liknande
Liten pump för ryggan
Lappningskit
Något slags multiverktyg

Så mycket tips som möjligt på ovanstående och övriga mer eller mindre oumbärliga prylar tas emot med enorm tacksamhet!

Mvh Daniel

Att ha med en extra slang och byta med helt och hållet är att föredra före att pyssla med laglappar ute i skogen, tycker jag. När det gäller multitool har jag själv ett sånt här: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...d=1&artgrp=586&funk=visa_artikel&artnr=TO852. Mycket smidigt.

Camelback är trevligt, men vanliga flaskor på flaskställ är inte mycket sämre. Fördelen med vätskeblåsa är i huvudsak att du får med dig mer vätska, och ryggsäck kör du kanske ändå med för att få med lite snacks, rep.utrustning och första-förbandskit.

Det beror lite på hur mycket du hade tänkt meka med din cykeln. De mest essentiella verktygen för enklare justeringar är: en sats med insexnycklar stl 2-8 (använd inga billiga IKEA-nycklar) och en krysskruvmejsel. Det kommer man ganska lågt med. Sen får man komplettera med verktyg då behov uppstår. Förslagsvis ekerspännare, kedjebrytare och en tung slägga...okej kanske inte det sistnämnda :-)

/Pelle

Håller med om slang. Håller med om Camelbak. Håller med om verktyget (undrar om det inte var nisseson som rekommenderade det till mig tom)

Du behöver också en eller ett par kedjelänkar. Sen är det skönt med verktyg som behövs för att göra plocka isär o göra rent o leta fel o allt.

En standard verktygslåda är inte fel. (multiverktyget kanske räcker för dig, men d e jobbigt i längden att bara ha det om du ska göra någon större reperation)

Sen kedjepiska, kasettavtagare, vev-avtagare och allt sånt.

Sen behöver du rätt olja. Finns väl många åsikter om det. Men gör inte som jag gjorde i början o fräs på med enorma mängder med kedjeolja från claes ohlsson. Det fastnar bara skit i klibbig kedjeolja som är mer lämplig för andra kedjor som inte befinner sig i skogen.

Det finns nån olja med grön kork som man klickar på en droppe i varje länk. Den är perfekt tycker jag.

En extra kedja att skifta med är väl bra med.

Cykeldator är trevligt med. Cykelbyxor är skönt, med vaddering.

Ett knippe insex i plastblock
Torx T25 för skivorna
Philips mejsel för växeljustering
Kedjepiska
Kassettavdragare
Kedjebrytare (köp en bra på en gång)
Vevlageravdragare för ditt vevlager
Eventuellt avdragare för plastskruven på vevparti (shimano)
Skiftnyckel för pedalerna
ev. Gaffelpump
Blödningskit för skivbromsarna
Ekernyckel
Verktygslåda

Bra att ha är extra kedjelås, punkalagningsgrejer, extra slang,
extra bromsbelägg, extra ekrar och nipplar för ditt hjul.
Blå loctite är bra att ha, kopparpasta / alupasta, kullagerfett,
wetlube och drylube.

Mät upp skruvar, muttrar och brickor och gå till närmaste
järnhandel och köp en eller två extra av allt.

Jag har ett T-skaft med olika bits som jag gillar sjukt mycket.
Det har philips, torx och hylsor. köpte det för 15:- på rusta.

Jag har även en komplett verktygssats från clasan som jag köpte
för 500:-, förmodligen det mest använda jag äger. Men det är mest
om du även mekar med bilen och sånt emellanåt också!

Dåliga verktyg är jobbigt som attans, och om man har allt så slipper
man improvisera allt för mycket.

Nu är du rustad för det mesta som kan hända, om jag inte glömt något!

//K

Efter en shoppingtur enligt den listan är han grymt kittad. haha.

DanielK: Vad har du köpt för cykel (ren nyfikenhet)?

Senast redigerad av en moderator:
Tacksam för alla svar som kommit in, inser att det kan bli dyrt att köpa in all gear=o)

En liten fråga bara; vad är en kedjepiska?

Stämmer att det var cykeln som visades ovan.

Mvh Daniel

Kedjepiska är en skaft varpå en cykelkedja är på monterad. Den används för att hålla en emot när du demonterad kassen från bakhjulet (saknar själv en sådan).

Obs, mycket av verktygen kan du inhandla från Biltema, Clas Olsson mm för betydliget billigare peng.

Ett tips är när du mekar med din hojj hemma är att kolla vilka verktyg du behöver och om du har dem i din multitool. Har du inte det så kan du överväga om du behöver komplettera din mobila verktygslåda med sannolikheten att problemet kan inträffa ute i backen. Dock kan det vara bra att ha 2 st bra multitools med sig för i bland måste man hålla emot med något verktyg när man skruvar.

Finns igentligen ingen anledning att kasta sig in och köpa allt svindyrt med dyra loggosar i början då mycket av verktygen har du kanske redan i din verktygslåda hemma.

Jag köper verktygen allt eftersom jag behöver dem och då de dyraste kvallitetsverktygen. Det betalar sig i längden. De är ofta skönare att arbeta med och jag har sett alltför många bilder på sönderdragna vevarmsgängor etc. orsakade av Biltemaverktyg. Att slinta med ett skitverktyg kan göra rejält ont. Man blir förvånad över hur många saker på en cykel som är designade för att slita av huden på intet ont anande mekaniker.

EDIT: Fast jag lever inte alltid som jag lär =) Vissa verktyg är så simpla att det inte kan gå fel. Då brukar det funka bra med lågpris-alternativ.

Senast redigerad av en moderator:
Gud va ni försöker förköpa honom redan nu! :)

Köp ett riktigt bra set insexnycklar, kopparpasta (eller dyl) och en pump och däcksavtagare så klarar du dig långt!
Sen är det bara att köpa efter behov, så kommer du troligtvis veta vad du behöver och så ha råd att köpa bra grejer utan att tveka :)

Vet inte om det är så att man kommer till en viss gräns... och sen börjar allt rasa?
Men, jag (som kör mestadels XC) köpte på mig en liten sadelväska som jag tryckt in ett par slangar, däckavtagare och multiverktyg i.
En lämpligt liten men effektiv pump snäpper jag fast på ramen när det vankas långstyrning.

Än så länge har jag inte kraschat en pryl, och således inte behövt skruva så mkt heller.
Dock har jag justerat sadel, växlar mm åt inte bara mig själv utan andra jag cyklat med.
Och en del grejer som lossnar kan behöva dras åt osv...

Så gå ut mjukt och handla på dig eftersom. Och när du gör så, handla kvalité.

Tillbaka
Topp