Ny cykel, vilken ska man välja?

Danne_G

Ny medlem
Jag har tänkt på att köpa en ny cykel. För min Peak MT COOK är inte någon bra cykel precis har jag kommit fram till.

Jag brukar cykla i skogen men också på vägen och cykeln ska tåla att man hoppar med den.

Vilken ska jag välja, har ni några förslag (under 10000kr).

De enda cyklarna som är gjorda för att tåla att hoppas med i den prisklassen är så kallade Dirt-mountainbikes. De är väldigt låga i ramen och kommer duga för att trampa runt lite i skogen med men inte vara speciellt roliga längre bitar på asfalt/grus.
Eller om du satsar på en vanlig framdämpad mountainbike och är lite försiktig med det där hoppandet. ^^

För att vara tydlig, det finns inte cyklar som gör sig både bra på asfalt och hopp/lek.

men visst går det att hoppa med en vanlig mtb också, men bäst är att ha en cykel för varje ändamål.
själv har jag en trek 6300 som jag köpte i sommras, den gick då för strax under 10k, är helnöjd med den,

Självklart går det, men jag skulle inte våga lova att vilken gaffel som helst i den prisklassen överlever. :P

Jag hade samma krav som du när jag köpte min första cykel. Det blev en Kona Hoss-DeeLux.

Den har lika tålig ram som dirtcyklarna men med en mer allround geometri.

Jag har varit otroligt nöjd med cykeln och har fortfarande kvar den, efter 3 år.

Shit, säger ni att cyklarna inte tål att hoppas med, vart e världen på väg egentligen? Har en easton å den tål både det ena å det andra. Mina gamla stålrams cyklar tålde precis allt å den hära easton whiskey pete verkar tåla lika mycket å den väger ca 1400gram å den tål ungefär lika höga hopp för det. 2m i höjd å ca max 4m långa hopp, på ett ungefär alltså.

fast man bör la använda sunt förnuft skulle jag tro å inte ta en ram/cykel som är för reducerad i rören eller för smal i baktriangeln om det gäller alu vill säga.

Senast redigerad av en moderator:
Pillo-kun skrev:
-------------------------------------------------------
> shit, säger ni att cyklarna inte tål att hoppas
> med, vart e världen på väg egentligen? har en
> easton å den tål både det ena å det andra.
> mina gamla stålrams cyklarna tålde precis allt
> å den hära easton whiskey pete verkar tåla lika
> mycket å den väger ca 1400gram å den tål
> ungefärr lika höga hopp för det. 2m i höjd å
> ca max 4m långa hopp, på ett ungefärr alltså.

Menar du hoppa som i att hoppa och landa perfekt eller hoppa och landa framtung med snett styra = utsätta framgaffel för ett och annat otyg?

Sant bör la vara ett bra hopp men jag har ändå inte pajjat något på min hoj än å jag har landat många gånger med olika utgångar. min gaffel är en sketen indy xc så jag kan tyvärr inte säga något om gafflar med kolfiber delar.

Klart de flesta hojarna och de flesta gafflarna överlever men jag skulle inte rekommendera en XC-hoj till någon som vill ha den delvis för att hoppa.

då ska du ha en stor cykel, jag är ca 185cm lång och har en 19,5" den är 62cm lång har jag för mig, så du borde ju ha en som är lite större än de

Jag körde dirt och dual på en Crescent xc-ram i mindre storlek bara. jag är inte så tung men, gick ju fint. Styret går ju faktiskt att byta till ett rejälare.

Att regelmässigt hoppa högre än en halvmeter med en XC-hoj är som att klättra med löpardojjor och rep från järnaffären. Det kan säkert funka ett litet tag, men till slut går något sönder. Och då gör det ont.

jag säger som Leo, fast ett steg upp, om du ändå har 10 000 att lägga på cykeln:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=BM-3873P

Jag har själv 2007 års variant av den Leo länkade till, funkar fint (även om jag bytt en hel del på den, behöver du förmodligen inte göra om du köper Rocky Ridge)

edit: stavning

Jag köpte en Marin Northside trail (5000Kr) som första lekhojj och den var som gjord att cyklas med :D Funkade perfekt till hoppen men skitbra på stigarna med :) Värkligen värd sina pengar och eftersom du har 10000 skulle jag föreslå en dyrare modell så kommer du att bli ännu mer nöjd :)

EDIT: Köp en Marin Rocky ridge så kommer du att ha sketakul i 2-3 år framåt! :D

Mr K skrev:
-------------------------------------------------------
> och mitt inlägg var osynligt lr?

njae, men ospecifikt ;)

Tillbaka
Topp