Ny cykel

jeppen

Ny medlem
Ny cykel
Hej alla!

Som cykelmotionär har man nu börjat ta cyklingen på mer allvar då det blir några mil i veckan.
Har nu kommit till den punkt där jag behöver köpa ny cykel.

Har tittat på Nishiki, Scott samt Crescent.

Hur står dig Crescent kvalitetsmässigt till de andra? Hänger dom med på marknaden trots sina år...
Har intresserad mig för en modell som heter rimfaxe, den kunda gå loss på runt 10 000kr och var 2011års modell. Det är modellen som inte har Carbonram. Är detta en vettig cykel eller ska man leta sig till ett annat märke?

Vill gärna hålla mig runt 10 000kr och där finns ju även en scott scale 50 samt nishikis team cykel. Vilken är bäst av dessa att köpa? Fördelar nackdelar mellan märkena etc.

Pratat med lite olika säljare och de säger att köper man en nishiki så får man väldigt mycket cykel för pengarna och hos scott betalar man mycket för märket, stämmer det?

Ny cykel
Det underlättar om du postar länkar till de cyklar du vill ha råd om.

Ja man betalar en del extra för att står Scott på ramen, på bekostnad av komponenter, men om man gillar märket är det väl värt det. Man betalar även en del extra för att handla i butik i Sverige, för 10k får man mer cykel från (tyska) webshopar.

Ny cykel
Tipsar om denna: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a45704/zr-team-7-0.html eller denna: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2539

Har du koll på vilken storlek du ska ha så är det i stort sett alltid billigare att beställa via webshop från Tyskland. Sen har Canyon ju Svenskt kontor (vilket ju kan vara skönt om något skulle strula) och dessutom en guide där du kan fylla i dina kroppsmått och få en storlek rekommenderad.

Men kan det vara skönt att få komma in i en butik och få sina frågor besvarade och få känna lite på prylarna först och kanske provcykla. Så till din fråga om Scale 50 eller Nishiki team så är scale 50 bättre men den kostar också normalt sett några tusen mer.

Ny cykel
Tack för alla svar, jag vill nog köpa i butik. Det känns bäst..
Som det är nu står det mellan rimfaxe och scott scale 50. Frågan är ju vilken som är bäst, det är ju shimano komponenter på båda men resten av benämningarna begriper jag inte ett jota av.
Gaffeln kanske man ska vara med noga med dock.

Ny cykel
Om du vet att du kan lägga 10papp och handla i Sverige så att du kan få hjälp i affären skulle jag säga att det inte spelar någon roll vilken du väljer. Om du däremot är priskänslig och vill ha bättre prylar beställer du från Tyskland. På en hardtail är det väl hjul och dämpare man ska välja med mest omsorg.

Ny cykel
Jag kan väl tänka mig att beställa en så sätt men alla olika tillverkare verkar ju mäta ramar på olika sätt. Sen är jag orolig för hur de ska komma hem och om de ska betalas tull osv.

Men köper jag en i tyskland kanske jag kommer undan med 7-8 för en vettig cykel. Ju mindre ju bättre känner jag.

Vilka märken bör man ta sig en kik på då?

Ny cykel
29 tum är intressant! :) Den här ser rätt bra ut: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58240/zr-race-29er-5-0.html?lg=en - Det sitter en pålitlig och lätt gaffel på (Reba) och priset är riktigt bra.

Tipset är väl att inte snåla allt för mycket när man köper den första cykeln. För det första är det roligare att cykla på en bra och lätt cykel. Sen är vissa av instegsmodellerna så pass basic att det inte lönar sig att uppdatera dem. Det blir "billigare" att köpa ny hoj. Men har man en schyst ram och gaffel som bas behöver det inte bli jättedyrt att i framtiden uppdatera med ex lättare hjul, vevparti osv. Att köpa en ny gaffel är däremot inte särskilt biligt.

Jag gjorde misstaget att köpa en väldigt basic första hoj och det tog bara 3-4mån innan jag köpte en ny...

Ny cykel
Såg att sportson sålde en specialiez carve nånting med 29tum för runt 11. Är dessa bättre cyklar än scott? På något sätt så ser det ut som att man hamnar väldigt långt ner på scotts cyklar

Ny cykel
Säljer ju brosans nishiki team på 19tum, finns på köp o sälj. Den kanske jag skulle kunna byta in i någon affär och få lite rabatt på en ny. Är det någon som tillämpar en sådan möjlighet så man kan få en rimlig peng för den?

Ny cykel
I den prisklassen du tittar på får du mycket mer för pengarna om du köper en 26:a. En 29er i den prisklassen blir rätt tung, testade en Focus 29er för 12000kr kändes tung och seg. Vikterna på Radons cyklar ser ju bra ut, men de kan man nog ta med en nypa salt. Haft en Nishiki slr, det var en bra cykel.

Ny cykel
Ska lägga till att den är endast reserverad och hämtas nästa vecka. Har kollat på lite utländska sidor för prisvärda cyklar också men det känns ändå som att det är ett bra pris, ändå nedsatt 5000kr.

Tycker ni detta är en vettig hoj eller ska jag leta mig till något bättre för samma pengar?

Senast ändrad:
Ny cykel
Jag som trodde Treken var en kanoncykel för pengarna...
Scale 50 har samma gaffel, är det en vettigare cykel i övrigt?

Dock ska det ju inte köras någon form av extremskog så jag kanske klarar mig på den..
Men givetvis tacksam för alla råd!

Senast ändrad:
Ny cykel
Men grabbar.
Sluta rekommendera olika tyska webshoppar till någon som troligvit behöver hjälp att välja rätt!
Det är väl ingen ide att köpa en bra specad hoj för pengarna om den inte passar.... eller.

Jag tycker du ska gå till din lokala cykelhandlare å få hjälp att välja något bra i din prisklass.

Självklart tycker jag du ska provcykla så du känner skillnaden på olika hojjar innan du bestämmer dig.

Nästa gång, när du är säker på din sak, och vet vad du vill ha, då kan du kolla på nätet. :)

Lycka till, jag är övertygad om att du hittar en bra hoj och blir nöjd.

Ny cykel
Tack! Treken kändes bra att cykla på, scale provade jag med men det kändes som man fick halvligga framåt. Fanns även en del andra hojar som verkade okej men tyckte denna vart intressant just pga prissänkningen. Enligt säljaren skulle det vara bra komponenter på den, kanske han sa för han är säljare dock. Vad vet jag...

Är mest fundersam på om trek har bra ramar och samma kvalitet som övriga märken. Finns ju en uppsjö.

Ny cykel
+1 på Klucken

Jag har provat 6700 och den känns bra, helt klart. 9000 för en sådan hos en handlare i Sverige är ett rimligt pris också skulle jag säga.

Den kommer troligen vara bra nog att räcka några år, beroende på hur du utvecklas framöver. Jag gissar att däcken och Tora-gaffeln (EDIT Recon?) är de självklara uppgraderingarna framöver om du blir mer seriös, men nu är det bara ut och cykla som gäller!

Posta en bild eller hellre en RR när du fått den!

EDIT jag upplevde också att den är lite mer upprätt i körställningen än vad som brukar vara fallet.

Senast ändrad:
Ny cykel
Ja alltså jag är inte avancerad på något sätt, mest att jag vill kunna ha något som håller ett par år. Det ska cyklas lite lättare skog för träning men även duga till jobbet. Självklart vill man ju ha vettiga komponenter men då ska jag ta mig en sista funderare.
Tack för all feedback!

Ny cykel
Hej tror du kommer bli nöjd med Treken .Jag har Recon gold gaffeln på min spark och
jag är väldigt nöjd med den. Enkel att ställa in bara fylla lyft och justera retur dämpningen.

Sitter det Tora eller Recon gaffel på den?
är det en sån här?

Ram Alpha Black Aluminum w/semi-integrated head tube, twin taper down tube w/integrated gusset, formed top tube, wishbone seatstay, forged dropouts w/rack & fender mounts, replaceable derailleur hanger
Dämpning fram RockShox Recon Gold Air w/rebound, remote lockout, alloy steerer, 100mm travel
HJUL
Hjul Shimano alloy M525 hubs; Bontrager Ranger 32-hole rims
Däck Bontrager XR3 Expert, 26x2.2"
DRIVLINA
Växlar Shimano SLX, 10 speed
Framväxel Shimano SLX
Bakväxel Shimano Deore XT
Vevarmar Shimano Deore XT, 42/32/24
Kassett Shimano HG8110 11-36, 10 speed
Pedaler Wellgo alloy platform
KOMPONENTER
Sadel Bontrager Evoke 2, chromoly rails
Sadelstolpe Bontrager, 31.6mm, 20mm offset
Styre Bontrager Race Lite Low Riser, 31.8mm, 25mm rise, 9 degree sweep
Styrstam Bontrager Race Lite, 31.8mm
Styrlager 1-1/8" threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings
Bromsar Avid Elixir 5 hydraulic disc brakes

Ny cykel
Japp det är en sådan cykel.

Förstått att märket "bomtrager" inte är så mycket att hurra förr, men vissa delar går ju att byta om man är missnöjd.

Bara det är en ram av hög kvalitet så är jag glad. Resten av komponenterna verkar shyssta iaf.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp