Ny Cykel.

luuk

Ny medlem
Ny Cykel.
Hejsan, jag har länge varit en passiv deltagare på detta forum, läst en del men ej deltagit, får tacka för ett stort forum med mycket information på.

Nu är det såhär att jag skall inhandla en ny cykel, kör Scott Yecora nu som börjar bli några år, RST gaffeln på den är inte den bästa, obefintligt funktion skulle jag våga påstå. Dock har hindrar den ej mig ifrån att köra några pass i veckan ute i skog och mark. Men nu är det dags, jag skall köpa ny cykel. Jag tittar mycket aktivt på Scott Scale 40, även en del på GT Avalanche Expert 1.0.
Nämnda cyklar är i den prisklass jag har tänkt mig. Vad mera finns det för modeller och märken som är värda att kolla på, jag är lite begränsad då jag bor i utlandet just nu och min handlare tar in Trek,GT,Scott samt Nishiki, även vissa andra märken kunna ordnas fram men dom lät obekanta för mig så jag la ej detta på minnet.

Kom igen mig cykelkamrater, hjälp mig! :)

/Lukas

Ny Cykel.
Som vanligt så får du mer cykel, dvs bättre spec om vänder dig till våra tyska vänner. Stevens, Canyon, Cube för att nämna några. Köper du från en tysk nät handel blir det ännu billigare.

Ny Cykel.
Tack för svaret CR1Falun, men då jag fråga efter feedback på dom märkerna som min handlare tar in så hjälper det inte mig så mycket med kunskapen om att Stevens, Canyon och Cube ger mera cykel för pengarna. Jag befinner mig just nu även i ett land som räknas som 3-land dvs ligger utanför EU:s beskattning. Så risken är överhängade att jag råkar på att betala momsen +tull då jag beställer över nätet ifrån en näthandel.

Jag får förövrigt riktitg bra priser av butiken där jag handlar så därför har jag valt att ta någon av dom lite dyrare märkena. Men nu är det bara modellen jag är osäker på. Allt talar för Scale 35 just nu, fina bitar rakt igenom och så "slipper" man kolfiberramen som bara kostar en massa pengar och ger inte mig mera åkglädje om man jämför med Scott Scale 35.

Så tips mottages, ciao cykelvänner! :)

/Lukas

Ny Cykel.
Scott är ju jädrigt fina, har själv två stycken. Men Trek är ju inte riktigt fel de heller. Anledningen till att jag valt scotts cyklar är deras ramgeometri som passar mig väldigt bra. Körde merida innan, men det var inte alls samma förtroende som scotten har.
Som du skriver, så får du en bra cykel i 35:an och man måste ju inte ha kolfiber ramen om man inte vill. Men skilljer det verkligen så mycket på en 35:a och en scale 30?

Ny Cykel.
Av att dömma av infon på nätet så är det genomgående XT-delar på Scale 35:an, men "endast" LX-delar på Scale 30. För mig skiljer det 200€ för steget upp (ner) till 30:an och då får jag en kolfiberram som jag antagligen inte har så mycket roligare med och sämre bitar generellt. Samma framgaffel dock. Jag kör ju Scott sedan tidigare och ramen passar mig perfekt, otroligt nöjd men den är nu ganska sliten efter några hårda år med mig, med generellt 3-5h varje vecka av hårt cyklande.

Tack för svaret Tobbe83.

/Lukas

edit: ser nu lite på Trek 8000 Disc, den har har samma växelpaket som Scale 30, men samma peng som scale 35:an som har bättre bitar rakt igenom, skall man upp ett steg till Trek 8500 Disc så är priset på en lite annan nivå, dvs 600€ mera pengar.

Senast redigerad av en moderator:
Ny Cykel.
Nä, men tycker du att 35:an verkar vara en vettig cykel, vilket det är. Så slå till på en sådan.
Eftersom du har haft scott innan och inte är missnöjd med den, så kan jag nog säga att du inte blir mindre missnöjd med en scale 35.

Lycka till vilket det än blir.

Tillbaka
Topp