Ny cykel.

weyne

Ny medlem
Ny cykel.
Är hel grön på detta med lite mer extrem cykling men nu e de så att jag är lite smått intresserad av att börja hoppa och sånt , men jag har ju inte nån passande cykel.
Så hur ska jag göra?
jag har klurat lite sljälv och kommit fram till några allternativ:

a:köpa helt ny cykel.

b:köpa beg.

c: köpa delar och be nån sätta ihop.

d: mixtra lite med min gamla DBS med stålram som ska försöka likna en mtb.

Sen e det ju att det inte får kosta så mycket...
behöver inte va fulldämpat.

kan tillägga att ja bara e 13 och det är pappa betalar hälften som gäller...
och ja e typ 170 lång
Svara med citat

Ny cykel.
Köp komplett hoj begagnat, det blir absolut billigast. Se till att nån som kan något om cyklar är med så du kan vara säker på att cykeln beter sig som den ska. Vanligast är väl att dämparna är i behov av service vilket kostar ~2000 tusen att fixa (dock fortfarande mycket billigare än helt nya produkter).

Ny cykel.
när du menar hoppa, menar du att glida runt i stan och hoppa ner för trappor och över lite bänkar eller menar du att åka runt på en riktig dritbana och hoppa i stora jordhopp?
men jag håller med köp begagnat, du får mest för pengarna, men jag skulle försöka hitta någon specialized p series hoj ,har själv en sån som är grymt rolig att åka att leka med. vad har du för budget?

/f

Ny cykel.
Eller köp en begagnad Kona shred/stuff från 2004 och framåt.

Finns rätt många= billigt

Jag har kört allt från xc till downhill med en shred 2505 utan att ha lyckats pajja ramen.

Om du har lite aning om var och hur du kommer köra så är det lätare att komma med tips.

Ny cykel.
Visst kan man köpa en sån, men det brukar ju vara rätt kassa prylar som sitter på kona cyklarna om ägaren inte har bytt till bättre grejer.
/f

plaatis skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller köp en begagnad Kona shred/stuff från 2004
> och framåt.
>
> Finns rätt många= billigt
>
> Jag har kört allt från xc till downhill med en
> shred 2505 utan att ha lyckats pajja ramen.
>
> Om du har lite aning om var och hur du kommer
> köra så är det lätare att komma med tips.

Ny cykel.
singelspeed funkar bra om man kör utan kedjespännare (enligt mig för jag har aldrig fått det att funka bra) och kedjelinjen är bra (kedjan är rak uppifrån sett)

Senast redigerad av en moderator:
Ny cykel.
den är ok, bor du i västerås? singelspeed funkar kanon, finns inget skönare.
/f

weyne skrev:
> Jag ska inte köra i stan utan mer på jordhopp o
> liknande.
> min budget talar ju för en kona:)
>
> såg en singelspeed på på blocket för 4000 :
> http://www.blocket.se/vi/15869959.htm?ca=10_s
>
> funkar det bra med singelspeed?

Ny cykel.
aha där ser man, bor själv i vrås så tänkte att man kunde hojja med dig och lära dig lite. om vi säger att du skulle ha min hoj en p3 med usd gaffel så håller den så galet mycket mer än vad en kona gör, så säg att din dbs skulle vara som att du kör farmors hojj i skogen, viss den håller att glida runt på, men så fort du börjar få lite höjd på hoppen kommer den börja pajja direkt. så köp en så bra hoj du bara kan.
/f

weyne skrev:
> nä jag bor i uppsala men liten biltur kan ju
> inte skada:)
> enda problemet är min morsa som tycker att ja
> bara ska köra i skogen min gamla :(

Ny cykel.
Den här Ghosten kan kanske va nåt för dig? Kolla in här för info. http://www.cykelstaden.se Har för mig att dom haft en sån hemma tidigare men den kan ju va såld nu. Mer info om andra återförsäljare finns här http://www.mtbshoppen.se/index.php

dirt.jpg ht=570

http://www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?bid=49

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Ny cykel.
mm har kört lite förut men den börjar bli lite sliten nu.
ska se om ja kan tjata fram lite bättre möjligheter.
byggde ett litet hopp igår inte så stort men ändå.

Ny cykel.
weyne skrev:
> såg annars denna på blocket :
> http://www.blocket.se/vi/15944394.htm?ca=10_s
> en sån där utan sadel va?
> priset är ju riktigt bra(tror jag)

Du får sätta på en sadel, sen är väl inte en Judy någon vidare gaffel för ditt ändamål, men jag kan ha fel.

Kolla här, http://www.blocket.se/li?ca=10_s&q=dirt&cg=6060&w=2&sp=1, du får nog starta runt 3000 om du ska ha något vettigt, kanske nått sånt här http://www.blocket.se/vi/16288625.htm
Å du, glöm inte att pruta... :-)

/CJ

Ny cykel.
Judygaffel och kolfiberstyre, är kanske inte hoppoptimalt.. Judyn är ofta mjuk. Jag som inte våldar på så mycket, trivs hyfsat med judy och dart, men skulle inte välja dem till ngt. värre.

Ny cykel.
sen får du ju tänka, e det en dirt du ska ha för alltid eller bara i något år och sen byta upp dig, men om du lägger runt 10k så får du en kanon hoj du kan ha hela tiden, jag gillar shiver gaffeln till dirt

Ny cykel.
jah har ärligt aldrig slagit mig så jätte mycket =) ... men visst lite blåmärken å så får man ju räkna med, sen har jag stylat på fyllan vilket slutade mindre bra :P ... men håller du dig nykter så kommer du inte göra dig speciellt illa, använd skydd så e du säker.
/f

Ny cykel.
Nu har har min morsa "bästämt" att ja varken får köpa nån cykel eller ens hoppa med min gammla.
Hennes argument:
-För farligt.

-Tar för mycket av HENNES tid hur f*n hon tänker vet jag inte.det tar ju inget av hennes tid alls.

-dyrt.öhh nu när jag fyllde år så tänkte hon köpa en kamera för 10 k och förra året fick jag en kajak för 15k men jag får inte köpa en cykel för egna pangar som bra kostar 5k.?

Ny cykel.
Om du ser till att skaffa dig ordentliga skydd minskar du ju skaderisken avsevärt, sådant kostar ju lite pengar dock.

Du kan ju även förklara för din mor att skador i fotboll är betydligt vanligare än i cykling, även om du kör dirt.

Tror hon är rädd för att hon saknar kunskap om sporten, be henne läsa på lite!

Ny cykel.
har i princip gett upp det där med att köpa en hel cykel då mina föräldrar inte ger sig, min pappa tycker att ja ska köra ländsväg o visst kan ja göra det men ja vill ju hoppa också.
jag får nöja mig med alternativ d enligt dom.
ngn som som vet nån billig o bra gaffel som e bra o hoppa me?
vad mer bör ja byta på gammla cykeln?

Ny cykel.
Landsväg behöver inte vara mindre farligt eftersom man ofta vistas i trafiken med lite skydd och höga hastigheter.
Fast det behöver du ju inte berätta för dina päron.

Kör på landsväg så länge, du har allt att vinna på att komma igång med cyklingen i din ålder.
Även landsvägscykling kommer att ge dig en bra grund om du bill börja köra dirt senare i livet.

Ny cykel.
stå på dig! Köra dirt för din del blir ju inte dyrt alls! du kommer bara behöva en skateboard hjälm och några knäskydd i princip (biltema har handskar för 99kr) och ett par skateskor. De flesta attributen har du säkert sen tidigare. Sannolikheten att du bränner av ramar, krokar hjul och spräcker gafflar så oljan sprutar är ju ganska liten!

Eller skit i vad dom säger och säg att du ska ha den och cykla till skolan på.

Yeahh

Tillbaka
Topp