ny dämpare till fin-mtbn

cyklariskogen

Aktiv medlem
ny dämpare till fin-mtbn
Min fina Ibis behöver en ny gaffel istället för den SID XC som sitter på. Jag har cyklat med Marzocchi förut, men dom verkar ha tappat stinget. FOX är det alla pratar om. Var hittar man FOX och Marzocchi i Stockholm, tillsammans med en duktig mekaniker?

PS. Någon som är spekulant på en 10 år gammal SID XC för en spottstyver?

P

ny dämpare till fin-mtbn
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att jag är tjatig men min FOX är
> suverän. En F1ooRL... Aldrig strulat.

Precis vad jag letar efter - inget strul. Jag tänkte mig en 32F RLC eller liknande, vill nog inte ha mer än 80 mm då min cykel är byggd på den tiden då allt över 60 mm ansågs galet mycket. Åter till frågan - finns det någon i Stockholm som säljer FOX.

ny dämpare till fin-mtbn
patrikmalmberg skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vet att jag är tjatig men min FOX är
> > suverän. En F1ooRL... Aldrig strulat.
>
> Precis vad jag letar efter - inget strul. Jag
> tänkte mig en 32F RLC eller liknande, vill nog
> inte ha mer än 80 mm då min cykel är byggd på
> den tiden då allt över 60 mm ansågs galet
> mycket. Åter till frågan - finns det någon i
> Stockholm som säljer FOX.

Alla seriösa cykelhandlare kan väl ta hem en FOX ? Kolla med Alvikscykel. 08-704 33 40.

ny dämpare till fin-mtbn
Styrrörslängd? Skivbromsfäste?

Är ingen höjdare på XC-gafflar, men kompisen har en Magura Durin som verkar jäkla fin! Värt att kika på kanske?

ny dämpare till fin-mtbn
Tja

Har precis krängt på en SID race -09:a på min hoj och den verkar riktigt fin. Har inte provkört men lätt va den iaf 1397g med kapat styrrör :) 4k från tyskland jämfört med fan 7-8k för en FOX som man hör läcker och har sig + bångstyriga att serva + "tunga".

Köp en SID, finns ingen vettig konkurrent i den prisklassen

//
Ralf

ny dämpare till fin-mtbn
På förra årets hoj körde jag med en Magura Durin, var helnöjd med den, lättservad var den oxå. På nya hojen i år sitter det en RS Sid WC, har inte åkt mycket än, men den känns minst lika skön som Maguran, lättare tror jag den är oxå. Dom två gafflarna är väl inte dom billigaste, men det är inte Fox heller, men jag kan absolut rekommendera en Durin.

/Johan

ny dämpare till fin-mtbn
Magura kan också vara alternativ. Vet ingenting om dom alls. Har ju som sagt lite speciella krav verkar det som; ett att jag helst inte vill ha mer än 80 mm (gammal ram som inte är byggd för mycket längre dämpning), och att jag ska få på ett par V-bromsar då ramen jag har inte har skivbromsfästen bak.

Tack för all hjälp. Ska kika runt lite mer.

Patrik

ny dämpare till fin-mtbn
ahh. om du ska köra v-broms funkar det inte med de nya sid:en. men funkar dock med magura durin.( 80 mm ) dom är riktigt bra på reservdelar har jag hört plus att gaffeln är ganska lätt.
den enda rockshoxen som har fäste är väl reba team tror jag, inte så kul.

ny dämpare till fin-mtbn
Jo, jag tror nån av sid gafflarna har v-broms fäste! har för mig att jag satt och undersökte detta...

Annars är ett alternativ en Mekanisk skiva fram, så slipper du klabba med olika reglage, men då måste du ju köpa nytt framhjul med.

Men klart du ska köra v-broms... släng upp hojen i "gamla värstingar som fortfarande hänger med" så vi får nått o glo på!

ny dämpare till fin-mtbn
captain8track skrev:
> Jo, jag tror nån av sid gafflarna har v-broms
> fäste! har för mig att jag satt och undersökte
> detta...
>
> Annars är ett alternativ en Mekanisk skiva fram,
> så slipper du klabba med olika reglage, men då
> måste du ju köpa nytt framhjul med.
>
> Men klart du ska köra v-broms... släng upp hojen
> i "gamla värstingar som fortfarande hänger med"
> så vi får nått o glo på!

V-broms funkar bra, jag ska ju inte bromsa mig fram :). Jag har faktiskt funderat på det du säger, att ha en mekanisk skiva fram och annat bak. Jag har tom funderat på en cantilever bak, mest för att få utnyttja den lilla fina handen som håller upp cantileverbromsarna.

Ibis har faktiskt precis gjort en titan-replika av min cykel, med exakt samma geometri, men med tillägget att den har skivbromsfästen bak också. Det är ganska precis 2800 USD mellan mig och den ramen, eller strax över 6000 USD mellan mig och en färdig cykel. Jag går på ny dämpare till min istället...

Ska ta bort dammet på sadeln, sen kan jag lägga upp en fin bild på den!

ny dämpare till fin-mtbn
ah, en bra canti borde väll funka fint, finns ju ett ordentligt utbud idag tack vare alla cx hojar...

Jag har kört den setupen ett tag, bb7 fram och v-broms bak ihop med SD-7 reglage det fungerar helt ok. Men valde att köra på en stel gaffel och skippa skivbromsarna nu helt och hållet. trots att jag har fästen både fram o bak av underhållsmässiga anledningar.

Har börjat montera cantisar på min retro m2a så Judyn ser "rätt ut" då den har canti bryggan, men den får väll ha v-bromsar senare med eventuellt...

ny dämpare till fin-mtbn
captain8track skrev:
> Har börjat montera cantisar på min retro m2a så
> Judyn ser "rätt ut" då den har canti bryggan,
> men den får väll ha v-bromsar senare med
> eventuellt...

Har en gammal Marin Pine Mountain också som jag använder som vardags/pendlings/cykla långt med cykel också, den funderar jag på att sätta på lite fler originaldelar på, inklusive tum-växelreglagen som jag hittade i en låda på vinden. Dom reglagen räddade min cykeltur många gånger förut när växlarna fick sig en smäll.

P

ny dämpare till fin-mtbn
är det xt? dom fixar 8del utan problem, sas att dom skulle klara 9 med, men det verkar tungt. Suntours funkar i alla fall.

Fick tag i ett par nya xt toppmonterade i höstas för 500 i kartong. Sitter på fin cykeln, klart överlägsna allt annat tjaffs...

ny dämpare till fin-mtbn
captain8track skrev:
> är det xt? dom fixar 8del utan problem, sas att
> dom skulle klara 9 med, men det verkar tungt.
> Suntours funkar i alla fall.
>
> Fick tag i ett par nya xt toppmonterade i höstas
> för 500 i kartong. Sitter på fin cykeln, klart
> överlägsna allt annat tjaffs...

Ganska säker på att det är xt, men skulle kunna vara den gamla godingen dx också. Jag vet att dom har strulat lite med 8-delat, funderar på att försöka hitta nåt fint 7-delat att sätta på, men det verkar inte vara så lätt.

ny dämpare till fin-mtbn
DX är 6delat tror jag o passar med 8delat. och XT funkar perfekt med 8delat då den har ett "extra" klickläge. nio går men man får mecka lite med bakväxeln och köra friktions läget... DX är silvrig med, och är lite enklare runt klämman...

Vill man tvunget köra 9 eller tom 10delat så är det ju barao slänga på en lvg kasset och styrändsreglage ihop med en paul adapter, o lvg bakväxel

du skulle ha toppreglage på fin cykeln tycker jag, bombsäker konstruktion, inga felväxligar, friktion på framklingorna och det blir sjukt snyggt. Jag kör oversize styre det är dock inte optimalt, ska nog byta så man kan få in reglagen längre in och ha barends utan att det ser knubbigt ut.

ny dämpare till fin-mtbn
captain8track skrev:
> DX är 6delat tror jag o passar med 8delat. och XT
> funkar perfekt med 8delat då den har ett "extra"
> klickläge. nio går men man får mecka lite med
> bakväxeln och köra friktions läget... DX är
> silvrig med, och är lite enklare runt klämman...
>
>
> Vill man tvunget köra 9 eller tom 10delat så är
> det ju barao slänga på en lvg kasset och
> styrändsreglage ihop med en paul adapter, o lvg
> bakväxel
>
> du skulle ha toppreglage på fin cykeln tycker
> jag, bombsäker konstruktion, inga felväxligar,
> friktion på framklingorna och det blir sjukt
> snyggt. Jag kör oversize styre det är dock inte
> optimalt, ska nog byta så man kan få in reglagen
> längre in och ha barends utan att det ser
> knubbigt ut.

Jo, kanske, just nu sitter 2007 års XT på, förutom bromsar och bakväxel som är XTR. Toppmonterat hamnar nog på Marinen istället för Ibisen. Ibisen behöver en ny dämpare bara, så att jag får rätt geometri på den, den ska ha 2.5" fjädringväg när cyklist sitter på för att vara optimal har jag äntligen hittat, dvs en 80 mm borde funka. Marin blir utan dämpare, ska försöka få på originalgaffeln.

Ville, du ska få se Ibisen, så snart den är tvättat:)

P

ny dämpare till fin-mtbn
jag var ute och härja på 8delad lina på min fin hoj nu, så det passar bra... sen brände jag på ny 9delad lina på tjejens/ extracykeln det blev fint.

vad har du för gaffel på marinen?

80mm's borde funka, det blir ca 60mm i slutändan. Måste var en ganska smal och itne för biffig gaffel, så jag tror r7an hade varit schysst men som sagt v-broms fästena. Marzoochi då? näh dom hade gått upp till 100 på alla såg jag...

ny dämpare till fin-mtbn
captain8track skrev:
> jag var ute och härja på 8delad lina på min fin
> hoj nu, så det passar bra... sen brände jag på
> ny 9delad lina på tjejens/ extracykeln det blev
> fint.
>
> vad har du för gaffel på marinen?
>
> 80mm's borde funka, det blir ca 60mm i slutändan.
> Måste var en ganska smal och itne för biffig
> gaffel, så jag tror r7an hade varit schysst men
> som sagt v-broms fästena. Marzoochi då? näh
> dom hade gått upp till 100 på alla såg jag...

Marinen har en stel skräpgaffel som den fick när jag inte fick dit originalgaffeln, då jag bytt ut lite delar när jag satte på en dämpare. Ska forska lite i det.

Varför tror du dämparen måste vara smal? Just nu sitter ju en SID XC på och den är ju inte speciellt liten, likaså Z2 Bomber som många har på Ibis Mojo är ju inte tvärtunn. Vi kanske har lite olika referensramar på storlek.

ny dämpare till fin-mtbn
väll mer för det visuella, men det verkar som att någon av SID modellerna visst finns med v-bromsfästen!

Då känns det som det givna valet, ser det tjusigt ut på en Bianchi borde det ju funka på en ibis med!

ny dämpare till fin-mtbn
Nope, blev ingen dämpare då, det bidde en landsvägscykel istälelt. Nu är jag på gång igen. Det ser ännu mörkare ut. Det verkar vara Rockshox SID som gäller för v-bromsfästen.

Min gamla SID hade ett löjligt tätt service-intervall, typ en gång veckan. Hur är dom nya?

Patrik

ny dämpare till fin-mtbn
cyklariskogen skrev:
> Nope, blev ingen dämpare då, det bidde en
> landsvägscykel istälelt. Nu är jag på gång
> igen. Det ser ännu mörkare ut. Det verkar vara
> Rockshox SID som gäller för v-bromsfästen.
>
> Min gamla SID hade ett löjligt tätt
> service-intervall, typ en gång veckan. Hur är
> dom nya?
>
> Patrik

Du kan ju köra skivbroms fram.....
(så ökar valfriheten)

ny dämpare till fin-mtbn
heklamama skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nope, blev ingen dämpare då, det bidde en
> > landsvägscykel istälelt. Nu är jag på gång
> > igen. Det ser ännu mörkare ut. Det verkar
> vara
> > Rockshox SID som gäller för v-bromsfästen.

> Du kan ju köra skivbroms fram.....
> (så ökar valfriheten)

Jo, jag vet, men jag måste ju tänka på det estetiska också:)

Tillbaka
Topp