Ny drivlina till Crescent Holma, vilka delar?

BobHansson

Medlem
Hejsan

Jag har en Crescent Holma 24 växlar, 3 fram och åtta bak, som växlarna börjat hoppa på och vissa går inte att använda. Var inne på Sportson och de sa att kedjan har slitits såpass att hela drivlinan behöver bytas ut. Mitt problem är att även om jag är händig så efter att ha försökt googla mig till vilka delar som behövs så förstår jag ingeting vad som är vad eller vad som skulle passa. Finns det nån som kan hjälpa mig välja delar? Hade hoppats det skulle va som att slå in reg nummret på bilen och så fick man fram vad som passar men så enkelt var det inte.

Förstår som att jag skulle behöva följande och dessa siffror/namn hittar jag på delarna.
Ny kedja
Drevet fram (hjuldrev?) - Shimano SG 48 38 28
Trissor? - Centeron G pulley
Kassett - 11T Sunrace

Behöver absolut inget exklusivt, pendlar till jobbet bara. Men vore kul o lära sig ta hand om cykeln lite bättre.

Som bonus funderade jag även att byta ut hjulnavet? (den mellan pedal armarna) då den börjat knaka lite.

Har fått googla mig till namnet så hoppas ja fått de rätt. Tar gärna emot länkar eller mer kunskap så att jag vet vad jag ska leta efter.

Tackar på förhand.

Alternativ cirkulär metod. Bläddra lite i den.

Hejsan

Jag har en Crescent Holma 24 växlar, 3 fram och åtta bak, som växlarna börjat hoppa på och vissa går inte att använda. Var inne på Sportson och de sa att kedjan har slitits såpass att hela drivlinan behöver bytas ut. Mitt problem är att även om jag är händig så efter att ha försökt googla mig till vilka delar som behövs så förstår jag ingeting vad som är vad eller vad som skulle passa. Finns det nån som kan hjälpa mig välja delar? Hade hoppats det skulle va som att slå in reg nummret på bilen och så fick man fram vad som passar men så enkelt var det inte.

Förstår som att jag skulle behöva följande och dessa siffror/namn hittar jag på delarna.
Ny kedja
Drevet fram (hjuldrev?) - Shimano SG 48 38 28
Trissor? - Centeron G pulley
Kassett - 11T Sunrace

Behöver absolut inget exklusivt, pendlar till jobbet bara. Men vore kul o lära sig ta hand om cykeln lite bättre.

Som bonus funderade jag även att byta ut hjulnavet? (den mellan pedal armarna) då den börjat knaka lite.

Har fått googla mig till namnet så hoppas ja fått de rätt. Tar gärna emot länkar eller mer kunskap så att jag vet vad jag ska leta efter.

Tackar på förhand.
Du kan välja exempelvis Shimano kedja för 8-delat, ett vevparti, fyrkant, med 3 klingor, välj en utväxling som du gillar, kassett vad som helst från Shimano för 8 delat, välj en utväxling som du gillar. Bottom bracket/vevlager fyrkant från exempelvis Shimano. Välj rätt axellängd för ditt vevparti. Delarna kostar ca 700-900 kronor.
Tillkommer lite verktyg för 200 - 300 kronor.
Det är inga dyra slitdelar, och relativt enkelt att byta. Sök på Yutube hur du byter kassett, kedja, vevlager, vevparti etc, så får du grepp om hur du skall byta delarna.

Du kan välja exempelvis Shimano kedja för 8-delat, ett vevparti, fyrkant, med 3 klingor, välj en utväxling som du gillar, kassett vad som helst från Shimano för 8 delat, välj en utväxling som du gillar. Bottom bracket/vevlager fyrkant från exempelvis Shimano. Välj rätt axellängd för ditt vevparti. Delarna kostar ca 700-900 kronor.
Tillkommer lite verktyg för 200 - 300 kronor.
Det är inga dyra slitdelar, och relativt enkelt att byta. Sök på Yutube hur du byter kassett, kedja, vevlager, vevparti etc, så får du grepp om hur du skall byta delarna.
hejsan

Jättetack för snabbt svar. Efter att ha forskat mer kring vevlager så verkar de va en helt egen vetenskap så jag väntar lite med den. Ändå drivlinan som är viktigare just nu.

Jag har hittat följande delar, vill fråga om råd om de tror sig passa?

Kedja Shimano CN-HG40 7/8 växlar 116L​

Kassett Shimano CS-HG31 8 växlar 11-32T​

Rulltrissor Shimano Alivio/Acera/Altus 7/8 växlar 13T 1 par​

Vevparti Shimano Tourney FC-TY501 3 x 6-8 växlar 48/38/28T 170 mm svart​

har för övrigt ingen aning om vad en "utväxling" är och gör för köregenskaperna så tog bara första jag såg.

/RLR

Det där passar ihop. När det gäller vevlagret så passar nog ett shimano bb-un300 (68 mm lagerbredd, tror jag det är på Crescent Holma). Hur lång själva axeln är får du mäta innan du lägger en beställning, axellängden påverkar kedjelinjen. Biltemas passar också (jag har ett 119 mm till min cykel), som har nästan samma drivlina som din. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/vevlager/vevlager-119-mm-2000051095

Bakväxeln behöver ha tillräcklig kapacitet för att kunna slacka och spänna på kedjan, men jag har samma antal tänder på vevparti och kassett och min Acera bakväxel kan hantera det (jag cyklar på en Crescent Atto, där jag lagt till ett vevparti med 3 klingor). Det går att läsa sig till (men shimano är ofta lite konservativa i sina specifikationer) annars kan man testa och se att växeln inte blir översträckt eller viker ihop sig för mycket.

hejsan

Jättetack för snabbt svar. Efter att ha forskat mer kring vevlager så verkar de va en helt egen vetenskap så jag väntar lite med den. Ändå drivlinan som är viktigare just nu.

Jag har hittat följande delar, vill fråga om råd om de tror sig passa?

Kedja Shimano CN-HG40 7/8 växlar 116L​

Kassett Shimano CS-HG31 8 växlar 11-32T​

Rulltrissor Shimano Alivio/Acera/Altus 7/8 växlar 13T 1 par​

Vevparti Shimano Tourney FC-TY501 3 x 6-8 växlar 48/38/28T 170 mm svart​

har för övrigt ingen aning om vad en "utväxling" är och gör för köregenskaperna så tog bara första jag såg.

/RLR
Utväxling är samma sak som i en bil. Med hjälp av växellådan så kan du krypköra eller köra i 200+.
"Känn efter" om du tycker att din cykel blir för tungtrampad när du cyklar i uppförsbackar trots att du har lägsta växeln i. Fundera då på att fixa lägre utväxling. Om det är tvärtom att du inte kan blåsa på så mycket som du vill trots att du använder högsta växeln, fundera på att fixa högre utväxling.
Lägsta utväxlingen ges av att dividera antalet tänder på minsta klingan fram med antalet tänder på största drevet bak. Högsta utväxlingen ges av att dividera antalet tänder på största klingan fram med antalet tänder på minsta drevet bak. Däremellan har du ditt utväxlingsområde. Du kan öka det, minska det, flytta det uppåt eller nedåt genom att optimera valet av kassett och vevparti. Om du är nöjd med din nuvarande utväxling, välj då motsvarande komponenter som sitter på din cykel nu.

Byte av vevlager är inte så svårt, men som i ovanstående kommentar så måste du välja rätt axelängd för att få rätt kedjelinje. Om det blir fel så kan du exempelvis råka ut för att inte nå yttersta klingan med din framväxel.

Jag rekommenderar att du tittar på lite Youtube videor innan du sätter igång. Det är kanske mer jobb än du tänkt dig!? Kolla upp vad din cykelverkstad tar för ett totalt utbyte av drivlina + vevlager. Om du gör det själv bör delar + verktyg landa på ca 1100 - 1500.

Hejsan

Vill tacka för allas svar. Jag beställde de delar ovan och mycket riktigt gick de på ca 1000 kr samt köpte mig en del verktyg såsom: kassetverktyg, kedjepiska, kedjebrytare, kedjetång som slutade strax under 500. Så totalt gjorde ja jobbet själv för 1500 som skulle kostat ca 2500 enligt Sportson. Och jag fick lära mig något nytt vilket var jättekul!

Installationen i sig var inte så krånglig efter att ha tittat på hjälpsamma videos ifrån Cykloteket. Det är klart allting inte gick helt smärtfritt, inte fått i ena pedalen ordenligt samt är osäker på om vevpartiet kom tillräckligt långt in då jag bara skruvade tillbaka dom med handkraft. Men med rätt verktyg så gick det hela på ca 2 timmar.

Fick dock inte bytt växeltrissorna då de ja köpte visa sig va för stora. Blir de dåligt för den nya kedjan? Verkar som de är i plast så ja gjorde ingen stor grej av de.
Och behöver göra en växeljustering som jag hoppas inte skall vara för jobbigt.

Tack för hjälpen!
/RLR

Tillbaka
Topp