Ny eller begagnad MTB

NALM

Ny medlem
Ny eller begagnad MTB
Hej!
Är på väg att köpa min första hardtail MTB och väljer mellan två cyklar. De bägge cyklarna har liknande komponenter, t.ex en mix av Deore och XT i växlar samt väger ungefär lika mycket.

Den ena cykeln är begagnad, årsmodell 2016 och säljaren vill ha 5000 kr. Den andra är helt ny från cykelaffär, årsmodell 2017 och kostar 9000 kr.
Är det värt att lägga ut nästan dubbla summan på en ny cykel och är det mycket bättre än att köpa begagnat?
Eller kan jag göra ett riktigt fynd genom att köpa liknande cykel begagnad fast många tusenlappar billigare?

Ny eller begagnad MTB
och vikten, vikten och vikten.

första cykeln och i den här prisklassen är lärpengar oavsett. antingen bli du biten och vill snart ha något vassare kanske helfjädrat, eller också blir du inte biten, och då skall cykeln antingen säljas eller stå i garaget för ett eventuellt andra liv som pendlare eller reservcykel.

ett vanligt mellanläge är att du blir biten, och behåller cykeln trots köp av en till. då är det bra om första cykeln är användbar även för andra familjemedlemmar du kan tänkas vilja ha med dig på en skogstur:)

om du ska köpa begagnat se till att kassett och kedja är nya, och titta noga på slitaget av framkransar.

Ny eller begagnad MTB
ganska jämt skägg i min bok om det är nya slitdelar på den begagnade. men billigare är ju billigare, och som sagt du kommer snart att vilja ha en dyrare cykel.

ta den som det är störst chans att din partner vill ha:)

Ny eller begagnad MTB
kais01 sa:
ganska jämt skägg i min bok om det är nya slitdelar på den begagnade. men billigare är ju billigare, och som sagt du kommer snart att vilja ha en dyrare cykel.

ta den som det är störst chans att din partner vill ha:)

Inga nya slitdelar på den begagnade såsom kedja, drev, kassett mm.
Kanske det som kommer att avgöra.. Ska man köra på den nya från affär isåfall?

Ny eller begagnad MTB
jo det kanske blir smidigast. men om drivlinan på den begagnade är osliten är den ju ändå ett alternativ. om originalkedjan sitter på kan du få en bättre uppfattning om du mäter den med t ex en prolink kedjeslitagemätare. mycket bra grej att ha i garaget.

och ta gärna med en bagagevåg och kolla upp vikten irl på cyklarna. över 13 kg på en hardtail är (för) mycket.

Bilagor

• IMG_0145.JPG
    IMG_0145.JPG
    88.3 KB · Besök: 152
Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Ny cykel, Focus black forest, 2017, 12,1 kg
Beg cykel, Cannondale trail 1, 2016, 12,7 kg
Förmodar att båda är sjukt omoderna och svitråkiga ramar. Spelar ingen roll vilken av dem du köper, båda är kass. Oavsett vad det är för logga på bakväxeln.

(Trist = ram med 5x135 mm QR-axel, gaffel med 5x100 mm QR-axlar, ram med 69,5-71,5 graders vinkel på på styrhuvudet, ram med kort hjulbas & reach men med 80-120 mm lång styrstam, ram med oproportionerligt långt sadelrör, 17-21 mm smala fälgar, 2.0-2.25" smala däck, framgaffel med 30 mm diameter på inre gaffelbenen och 100 mm slagläng. Förmodar att dina cyklar ovan prickar in fler fel än rätt, kanske tom. alla fel.)

Hur lång är du? Hur cyklar du? Platt grusväg på tid med 180 puls eller ner för Åreskutan med full-face-hjälm.

Kolla på en 2018 Vitus Sentier med 27.5 eller 29 hjul från Wiggle eller CRC. Vad som råkar finnas kvar i din storlek.
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-2018-deore-1-x-10/
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrs-mountainbike-2018-slx-1-x-11/
http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766

Kolla även Votec VC från Bikester. Samma sak här, få storlekar kvar just nu. https://www.bikester.se/562154.html

Två modernare HT till bra pris.

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
Har själv en gammal black forest.
En sak jag inte gillade är tex QR för fälgarna.
Körde man på lite stökig terräng så satt fälgarna löst då de flyttat på sig oavsett hur hårt man drog åt qr-levern.
Det ordnade sig efter en olycka då gamla fälgen gick sönder och de nya hjulen låste lite bättre.

Bromsarna suger (trots hydrauliska skivbromsar :P och mina skriker fint när man försöker att få dessa att stoppa cykeln.
Bromsarna känns faktiskt sämre än mina lvg-cyklar!

Och kan hålla med om att den är tung. Tyckte den kändes bra innan jag testade en annans cykel som kändes som den skulle gå upp på bakhjulet vid varje tramptag.
Nya fälgarna lättade dock cykeln rejält men fortfarande känns den seg och tung.

Edit : växlarna fungerar dock perfekt på cykeln . Har oxå deore / xt blandning. Och man sitter skönt på den :-)

Den fungerar dock bra som att cykla till affären-cykel :-)

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
kais01 sa:
jo det kanske blir smidigast. men om drivlinan på den begagnade är osliten är den ju ändå ett alternativ. om originalkedjan sitter på kan du få en bättre uppfattning om du mäter den med t ex en prolink kedjeslitagemätare. mycket bra grej att ha i garaget.

och ta gärna med en bagagevåg och kolla upp vikten irl på cyklarna. över 13 kg på en hardtail är (för) mycket.

Verkar vara en bra grej att ha. Tack för tipset.
Har kollat upp lite med säljaren och kedjan ska vara bra på den beg. Är kedja och drivlina samma sak?

Om jag ändå väljer att köpa den beg. och lämnar in på cykelverkstad för service. Kan det bli en dyr historia, så pass att jag kommer upp i samma summa pengar som att köpa den nya? Eller beg. brukar alltid bli billigast?

Ny eller begagnad MTB
Ska du ändå välja någon av de två, så köp den nya. Annars kanske du snabbt tvingas lägga massa pengar på en cykel som inte är värd att lägga pengar på.

Eller så köper du en Vitus Sentier. Får en modern och bra cykel som du vet kommer hålla några säsonger.

Ny eller begagnad MTB
toga sa:
Ska du ändå välja någon av de två, så köp den nya. Annars kanske du snabbt tvingas lägga massa pengar på en cykel som inte är värd att lägga pengar på.

Eller så köper du en Vitus Sentier. Får en modern och bra cykel som du vet kommer hålla några säsonger.

Kan du säkert ha rätt i.
Sentier ser rätt jäkla bra ut. Fungerar den även på väg som i skog? Har tänkt att pendla lite med cykeln. Lite osäker att beställa från webbshop.

Ny eller begagnad MTB
Klart den fungerar på väg. Den är mer skog-orienterad med grövre däck där grepp är prioriterat framför rullmotstånd.
Men nya däck, typ Maxxis Ikon kan du köpa så har du helt okej grepp i skogen och bra rull på asfalt.
Kostar några hundra per däck.

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
Hur lång är du?
Exakt vilken modell av Focus Black Forest tittar du på? Utförande, ramstorlek och hjulstorlek? Länk?
Exakt vilken modell av Cannondale Trail 1 tittar du på? Utförande, ramstorlek och hjulstorlek? Länk?

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
Hur lång är du?
Exakt vilken modell av Focus Black Forest tittar du på? Utförande, ramstorlek och hjulstorlek? Länk?
Exakt vilken modell av Cannondale Trail 1 tittar du på? Utförande, ramstorlek och hjulstorlek? Länk?

Ska hitta länkar.
Får man lägga upp bilder här på begagnade cyklar som är till salu? Isåfall kan jag visa hur Cannondale cykeln ser ut

Ny eller begagnad MTB
Virtusen är en rolig cykel, rapp och stabil. Den inspirerar till allehanda dumheter ?

Men skall du pendla med hojen och/eller prioriterar lättrullat framför dödsgrepp så rekommenderar jag att du skaffar andra däck!

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Sixten Fors sa:
Hur lång är du?

Ska hitta länkar.
Får man lägga upp bilder här på begagnade cyklar som är till salu? Isåfall kan jag visa hur Cannondale cykeln ser ut

Länk till Black Forest (obs ej samma återförsäljare)
http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...focus-cykel-black-forest-ltd-29-2017-svartrod

Länk till Cannondale trail 1
https://www.paulscycles.co.uk/m1b0s182p6549/CANNONDALE-TRAIL-1-2016

Bägge cyklarna 29 tum hjulstorlek, storlek M.
Jag är 175.

Är det tillåtet att lägga upp bild på begagnade till salu?

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Seriöst svar. Tackar. Verkar som att Cannondalen går ut som segrare genom att ha minst antal fel av de bägge.
Håller med. Men samtidigt krossar Sentier 29, kostar bara 9800 kr inkl. frakt för en ny cykel med garanti, och storlek Medium/43cm finns på lager. Köp! :) http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766

Lägg till pedaler, SPD http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-m520-clipless-spd-mtb-pedals/rp-prod3759 eller plattform http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-gr500-flat-mtb-pedals/rp-prod162114
(CRC hade inte många alternativa pedaler att välja från andra än Shimano)

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Hej!
Är på väg att köpa min första hardtail MTB och väljer mellan två cyklar. De bägge cyklarna har liknande komponenter, t.ex en mix av Deore och XT i växlar samt väger ungefär lika mycket.

Den ena cykeln är begagnad, årsmodell 2016 och säljaren vill ha 5000 kr. Den andra är helt ny från cykelaffär, årsmodell 2017 och kostar 9000 kr.
Är det värt att lägga ut nästan dubbla summan på en ny cykel och är det mycket bättre än att köpa begagnat?
Eller kan jag göra ett riktigt fynd genom att köpa liknande cykel begagnad fast många tusenlappar billigare?

Strunta i Cannondalen, det är den "gamla" trailramen, nya har en lättare ram med boost fram och bak och 68 grader eller 68,5 beroende på hjulstorlek. Trailen är egentligen ingen mtb utan mer en sport/komfort mtb.

Och en Cannondale ska ha Lefty gaffel, du kör inte plåtfälgar på en Ferrari:)

Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
NALM sa:
Seriöst svar. Tackar. Verkar som att Cannondalen går ut som segrare genom att ha minst antal fel av de bägge.
Håller med. Men samtidigt krossar Sentier 29, kostar bara 9800 kr inkl. frakt för en ny cykel med garanti, och storlek Medium/43cm finns på lager. Köp! :) http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766

Lägg till pedaler, SPD http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-m520-clipless-spd-mtb-pedals/rp-prod3759 eller plattform http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-gr500-flat-mtb-pedals/rp-prod162114
(CRC hade inte många alternativa pedaler att välja från andra än Shimano)

Tack för länk. När jag ser Vitusen på bild i webshop så tycker jag den ser lite tråkig ut, men på irl bilderna ovan ser den riktigt jäkla bra ut. Har aldrig hört talas om märket men verkar onekligen bra. En motfråga efter allt beröm. Kommer cykelns design och geometri funka bra som pendlingscykel eftersom den förutom skoj i skog även till stor del ska pendlas med?

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
som sagt, endera cykeln du köper är en instegsbiljett, vackert så. och när du antingen väljer att gå eller inte gå vidare till något bättre har du slösat mindre pengar på en billigare.

så varför inte köpa rätt från början? låter frestande, men är i princip en mer än svår uppgift, då lägger du lätt fyrdubbla pengarna, men har ingen riktig aning vad som är rätt just för dig.

vill flagga för att vad du än köper var mentalt förberedd på att det kommer ett byte.

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
När jag ser Vitusen på bild i webshop så tycker jag den ser lite tråkig ut, men på irl bilderna ovan ser den riktigt jäkla bra ut. Har aldrig hört talas om märket men verkar onekligen bra. En motfråga efter allt beröm. Kommer cykelns design och geometri funka bra som pendlingscykel eftersom den förutom skoj i skog även till stor del ska pendlas med?

Focus och Cannondale funkar på asfalt och snäll grusväg. Sentier 29 funka på asfalt i superbra även skogen. Wiggle/CRC som äger Vitus är typ Europas största cykelbutik. Det säljs 100-tals Vitus till glada Happymedlemmar varje år. Focus är ett litet märke i jämförelse. Tror även att det säljs betydligt fler Vitus mtb än Cannondale mtb i Sverige.

Vill du vara snabb på asfalt är slätare däck det som gör störst skillnad. Toksnabba pendlardäck: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196799

Ännu smidigare är att sätta pendlardäcken permanent på originalhjulen och köp nya skogshjul som är bredare än originalhjulen på vilka skogsdäcken alltid sitter. Lätta och 30 mm breda skogshjul http://www.wheelproject.com/index.p...oduct_id=633&sort=p.price&order=ASC&limit=100

Det dyker även upp 29" boost hjulset på Happy Köp & Sälj ganska ofta, går att hitta från 2000 kr.

Ny eller begagnad MTB
kais01 sa:
som sagt, endera cykeln du köper är en instegsbiljett, vackert så. och när du antingen väljer att gå eller inte gå vidare till något bättre har du slösat mindre pengar på en billigare.

så varför inte köpa rätt från början? låter frestande, men är i princip en mer än svår uppgift, då lägger du lätt fyrdubbla pengarna, men har ingen riktig aning vad som är rätt just för dig.

vill flagga för att vad du än köper var mentalt förberedd på att det kommer ett byte.

Bra tanke att ha med sig. Lutar åt Cannondale med förhoppning om en inte så dyr service efter köpet.
Nytt lockar med. Kanske nu mer åt Vitus Sentier hållet än Focus Black Forest.

Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
NALM sa:
När jag ser Vitusen på bild i webshop så tycker jag den ser lite tråkig ut, men på irl bilderna ovan ser den riktigt jäkla bra ut. Har aldrig hört talas om märket men verkar onekligen bra. En motfråga efter allt beröm. Kommer cykelns design och geometri funka bra som pendlingscykel eftersom den förutom skoj i skog även till stor del ska pendlas med?

Focus och Cannondale funkar på asfalt och snäll grusväg. Sentier 29 funka på asfalt i superbra även skogen. Wiggle/CRC som äger Vitus är typ Europas största cykelbutik. Det säljs 100-tals Vitus till glada Happymedlemmar varje år. Focus är ett litet märke i jämförelse. Tror även att det säljs betydligt fler Vitus mtb än Cannondale mtb i Sverige.

Vill du vara snabb på asfalt är slätare däck det som gör störst skillnad. Toksnabba pendlardäck: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196799

Ännu smidigare är att sätta pendlardäcken permanent på originalhjulen och köp nya skogshjul som är bredare än originalhjulen på vilka skogsdäcken alltid sitter. Lätta och 30 mm breda skogshjul http://www.wheelproject.com/index.p...oduct_id=633&sort=p.price&order=ASC&limit=100

Det dyker även upp 29" boost hjulset på Happy Köp & Sälj ganska ofta, går att hitta från 2000 kr.

Tack för länk till däck för asfalt. Är däck och pedaler som kan läggas på Vitus Sentier vid eventuellt köp för att hålla nere summorna.

Är dock rädd att det inte blir fullt så mycket lekande i skog utan att pendling kommer att vara det cykeln används mest för. Vid detta scenario står jag med en MTB som är mer trailbike och som kanske hade gjort sig bättre i skogen än till pendling. Där kanske den beg. Cannondalen gör jobbet bättre?
Synpunkter på det?

Ny eller begagnad MTB
Hur långt har du att pendla? Det inverkar rätt mycket tycker jag på åt vilket håll du ska optimera.
Jag har själv en Vitus Sentier 27,5 och tycker den går utmärkt att cykla på väg med. Jämför förvisso mest med min Enduro... I jämförelse med racern kanske den inte är så bra, men det är inte jämförbart alls.

En Sentier med dropper är iaf en riktigt rolig cykel även om jag är en fs-människa ?

IMG_20180415_081145_295.jpg

IMG_20180415_213710_901.jpg

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Lutar åt Cannondale med förhoppning om en inte så dyr service efter köpet. Nytt lockar med. Kanske nu mer åt Vitus Sentier hållet än Focus Black Forest.
Hur är det möjligt att Focus lockar till köp över huvud taget? Den är ju helt under isen!

Köp Sentier 29 innan den blir slutsåld i din storlek. Det handlar om dagar. Du kommer inte att bli besviken.

Ny eller begagnad MTB
Håller med Sixten.
Både c-dalen o focusen är gamla redan nu.

Vad gäller att cykla asfalt så är även Vitusen en hardtail, det är nästan det viktigaste för trampeffektivitet, att gaffeln lutar mera framåt innebör bara att den är sävligare i styrningen (vilket kompenseras av en kortare styrstam).
Men viktigare *100 för asfalt är släta däck, där har du samma problematik på alla 3 cyklarna. (vilket är lättlöst med ett extra hjulpar)

Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
...Cannondale funkar på asfalt och snäll grusväg.

Jag har då inga problem med min Cannondale trail i skogen. "snäll grusväg" what? haha

Edit: men hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag hellre köpt en av cyklarna som föreslås här men det beror också på att jag cyklar mer skog än vad det var tänkt och inte tvärtom.

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
Pendla... Tänk på att ha möjlighet att låsa in cykeln ordentligt, det satans packet kommer sno den direkt annars!!

Hade jag varit du hade jag köpt en gammal pendlarhirk som är gjord för att cykla på asfalt & en Vitus för skogsåka!

Ny eller begagnad MTB
Börne sa:
Pendla... Tänk på att ha möjlighet att låsa in cykeln ordentligt, det satans packet kommer sno den direkt annars!!

Hade jag varit du hade jag köpt en gammal pendlarhirk som är gjord för att cykla på asfalt & en Vitus för skogsåka!
+1. Dessutom slits pendlarcykeln på ett annat sätt. Skönt att ha en skogshoj där allt funkar perfekt när lusten faller på. Köp en gammal Cycle Pro på Blocket.

Ny eller begagnad MTB
Skall du inte cykla i skog alls så tycker jag att du skall skaffa dig en cykel för asfalt. Men vill du prova på att cykla i skogen så vill jag nog påstå att en Vitus Sentier 29 ökar sannolikheten för att det skall bli en rolig upplevelse utan att du behöver plöja ned en herrans massa pengar i en cykel. Med mer lättrullade däck är det absolut inget problem att pendla. Jag har pendlat med min Sentier 29a i originalutförande och nog går det bra men skulle jag regelbundet ha den som pendlarhoj skulle jag definitivt skaffat andra däck.

Ny eller begagnad MTB
dnleriksson sa:
Hur långt har du att pendla? Det inverkar rätt mycket tycker jag på åt vilket håll du ska optimera.
Jag har själv en Vitus Sentier 27,5 och tycker den går utmärkt att cykla på väg med. Jämför förvisso mest med min Enduro... I jämförelse med racern kanske den inte är så bra, men det är inte jämförbart alls.

En Sentier med dropper är iaf en riktigt rolig cykel även om jag är en fs-människa ?
Pendling ca 3 mil om dagen. Vill också kunna använda cykeln till motionspass på plan mark på väg och stig såväl som i skog.
Shyssta bilder från skogen.

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
dnleriksson sa:

Pendling ca 2 mil 3-5 ggr veckan. Vill också kunna använda cykeln till motionspass på plan mark på väg och stig såväl som i skog.
Shyssta bilder från skogen.

Ny eller begagnad MTB
Nu är det dags att ta ett beslut. Cannondale eller Sentier. Att köpa två cyklar är en idé men inget som är aktuellt för mig.
Om man säger så här, om cykeln (tyvärr) mest kommer att användas till pendling och motionspass på väg och stig, vilken lämpar sig bäst, Cannondale eller Sentier?

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Nu är det dags att ta ett beslut. Cannondale eller Sentier. Att köpa två cyklar är en idé men inget som är aktuellt för mig.
Om man säger så här, om cykeln (tyvärr) mest kommer att användas till pendling och motionspass på väg och stig, vilken lämpar sig bäst, Cannondale eller Sentier?

Börjar bli lite tjatigt nu...

Sentier är en rakt igenom modernare cykel, alltid bättre.
På asfalt rullar slätare däck bättre än grova, oavsett vilken cykel,
EXAKT samma däck passar lika bra på båda cyklarnas hjul.
Köp inte en omodern CYKEL för att den råkar kommer med begagnade däck som är lite smalare och ha lite mindre mönster.
För 300 kr får du en uppsättning nya RaceKing 29x2.0" https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=177559 eller 400 kr för vikbara https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=197331 men 2.2" breda rulla lika bra som 2.0". Funkar som asfalt/grusväg/pendlingsdäck. Ännu snabbare asfaltdäck https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=265187 eller https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196799

Rätt däck är superviktigt. ALLA äger flera uppsättningar däck för olika ändamål, underlag, väder etc. Dyra däck rullar bättre än billiga. Dyra däck greppar bättre än billiga. Dyra däck väger mindre än billiga. Tunna däck väger mindre än däck som tål mera stök utan att paja/punka. Etc.

Sentier 29 levereras med riktigt lyxiga toppklassdäck som kostar ca 1100 kr paret
Fram: Minion DHF https://www.bike-components.de/en/M...xTerra-EXO-Protection-29-Folding-Tyre-p37374/
Bak: Minion SemiSlick https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-Semislick-Double-Down-29-Folding-Tyre-p54632/
Minion.png

Vill du inte använda dessa kan du säkert sälja dem nya på Happy K&S för minst 700 kr paret, kanske 800 kr?

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
Ska du uppgradera däcken så köp inte det sämsta gummit, snorhalt på rötter osv! Klart värt att lägga några kronor extra på bra däck, lika viktigt som till bilen!

Jag kör på Continental X-King Protection & är en enligt mig bra kompromiss, hyggligt bra grepp i alla fall till det jag cyklar men rullar inte skittungt när man väl tar cykeln på en asfaltsrunda!

Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
NALM sa:

Börjar bli lite tjatigt nu...

Sentier är en rakt igenom modernare cykel, alltid bättre.
På asfalt rullar slätare däck bättre än grova, oavsett vilken cykel,
EXAKT samma däck passar lika bra på båda cyklarnas hjul.
Köp inte en omodern CYKEL för att den råkar kommer med begagnade däck som är lite smalare och ha lite mindre mönster.
För 300 kr får du en uppsättning nya RaceKing 29x2.0" https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=177559 eller 400 kr för vikbara https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=197331 men 2.2" breda rulla lika bra som 2.0". Funkar som asfalt/grusväg/pendlingsdäck. Ännu snabbare asfaltdäck https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=265187 eller https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196799

Rätt däck är superviktigt. ALLA äger flera uppsättningar däck för olika ändamål, underlag, väder etc. Dyra däck rullar bättre än billiga. Dyra däck greppar bättre än billiga. Dyra däck väger mindre än billiga. Tunna däck väger mindre än däck som tål mera stök utan att paja/punka. Etc.

Sentier 29 levereras med riktigt lyxiga toppklassdäck som kostar ca 1100 kr paret
Fram: Minion DHF https://www.bike-components.de/en/M...xTerra-EXO-Protection-29-Folding-Tyre-p37374/
Bak: Minion SemiSlick https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-Semislick-Double-Down-29-Folding-Tyre-p54632/

Vill du inte använda dessa kan du säkert sälja dem nya på Happy K&S för minst 700 kr paret, kanske 800 kr?

Håller med om att det börjar bli tjatigt. Sentier verkar helt klart mycket bättre. Är väl den dubbla summan pengar mot den beg som gör att jag tvekar.

Tack för tips om däck.

Tillbaka
Topp