Ny Framväxel får inte plats

Uhlrog

Medlem
Hej, håller på och fixar till en gammal hoj som bonus sonen fått.
Bytt en hel del men råkade på problem när jag bytte framväxeln. Hjulet får inte plats, ligger väldigt nära ramen. Se bilder. Tror ni att en Altus low clamp kan lösa problemet? Eller finns det någon annan framväxel Shimano som är mer som den gamla.

Skickat även bilder på gamla växel som visar att sen är lite annorlunda utformad som gör att det fungera med däcket.

Bilagor

• IMG_2440.webp
    IMG_2440.webp
    373.3 KB · Besök: 159
  • IMG_2439.webp
    IMG_2439.webp
    453.4 KB · Besök: 153
  • IMG_2441.webp
    IMG_2441.webp
    411.2 KB · Besök: 154
Hej! Osäker här, men det känns som om hjulet kommer fasligt nära både sadelrör och bakstagen. Har du satt på det nu? Har den gamla växeln fungerat ihop med det hjulet?

ska du använda den växeln bör du ha tunnare däck. jag hade tittat efter en annan växel. den gamla ser svårrenoverad ut, men omöjligt är det inte...?

men sedan uppstår frågan, sitter hjulet korrekt i gaffeln, är det ens rätt storlek? som påpekats redan; även utan trängseln som den nya växeln orsakar är det riktigt nära mellan däck och sadelröret, sådär brukar det inte se ut från fabrik.

den nya växeln ser inte säkert ut att kunna härbergera kedjan på minsta klingan? höjden på gaffeln är i bästa fall kantboll. det behövs oavsett en växel som i sidled klarar trippelklinga.

stora framklingan är extremt sliten, att renovera den kommer vara vanskligt.

Håller med övriga talare, det ser väl tight ut mot ramen oavsett vad du sätter dit för framväxel.

Hjul flexar en del i sidled när man svänger och att cykla på grusväg eller bara bland höstlöv riskerar bli problematiskt.

Är det ett Giant PA2 bakhjul? Men ramen ser inte ut att vara en Giant, eller?

Är det ens rätt hjulstorlek för ramen? Men om inte lär du inte få det att fungera med fälgbromsarna ändå…

PS. Den stora framklingan måste bytas.

Sitter inte växelpaketet väldigt högt? Eller hela växeln för all del. Ser ut som en centimeter mellan arm och drev där det ska vara nån millimeter.
Jag hade ett liknande problem på en cykel med kort kedjestag men löste det med en annan klammer (för växel för fast växelöra) där hele växeln flyttades fram en liten bit.

Håller med samtliga talare ovan - ser illa ut. Blir troligen inte praktiskt användbart med så extremt litet utrymme mellan kedjestag, sadelrör och däck. Lägg ned, är mitt tips.

Hjulstorleken kan man nog skatta rätt enkelt: Passar bromsen korrekt på fälgen?

Sedan KAN ju någon ha klämt på ett stort däck på fälgen, det är ju en viss skillnad på 23/622 och 40/622 (om det nu är 622-fälg).

Sedan är inte alla växelmekanismer lika. En klämma med skruvhål lär bara därför sätta växeln längre fram, medan en med integrerad klämma hamnar "där den hamnar".

Ett annat problem är att stora kedjehjulet är helt slut och inte ens går att byta ut. Kedjan kommer att rappa på stora klingan, kraftiga hajfenor var man än tittar. Kanske läge att leta rätt på ett annat renoveringsobjekt?

Problemet är väl i första hand att pivotarmen hamnar mellan däck och sadelrör. Sedan är det ett rätt grovt däck vad jag kan se, alltså blir det högt.
Mina Sram-växlar har pivotarmen parallellt med hjulet och tar då ingen plats på detta kritiska läget.
Hur andra Shimanoväxlar är beskaffade vet jag inte, men det kanske är en lösning att leta reda på en framväxel passande växelhandtagen du har och med rättvänd pivot?
IMG_2941.webp

Tillbaka
Topp