Ny Framväxel får inte plats

Uhlrog

Medlem
Hej, håller på och fixar till en gammal hoj som bonus sonen fått.
Bytt en hel del men råkade på problem när jag bytte framväxeln. Hjulet får inte plats, ligger väldigt nära ramen. Se bilder. Tror ni att en Altus low clamp kan lösa problemet? Eller finns det någon annan framväxel Shimano som är mer som den gamla.

Skickat även bilder på gamla växel som visar att sen är lite annorlunda utformad som gör att det fungera med däcket.

Bilagor

• IMG_2440.webp
    IMG_2440.webp
    373.3 KB · Besök: 224
  • IMG_2439.webp
    IMG_2439.webp
    453.4 KB · Besök: 215
  • IMG_2441.webp
    IMG_2441.webp
    411.2 KB · Besök: 215
ska du använda den växeln bör du ha tunnare däck. jag hade tittat efter en annan växel. den gamla ser svårrenoverad ut, men omöjligt är det inte...?

men sedan uppstår frågan, sitter hjulet korrekt i gaffeln, är det ens rätt storlek? som påpekats redan; även utan trängseln som den nya växeln orsakar är det riktigt nära mellan däck och sadelröret, sådär brukar det inte se ut från fabrik.

den nya växeln ser inte säkert ut att kunna härbergera kedjan på minsta klingan? höjden på gaffeln är i bästa fall kantboll. det behövs oavsett en växel som i sidled klarar trippelklinga.

stora framklingan är extremt sliten, att renovera den kommer vara vanskligt.

Håller med övriga talare, det ser väl tight ut mot ramen oavsett vad du sätter dit för framväxel.

Hjul flexar en del i sidled när man svänger och att cykla på grusväg eller bara bland höstlöv riskerar bli problematiskt.

Är det ett Giant PA2 bakhjul? Men ramen ser inte ut att vara en Giant, eller?

Är det ens rätt hjulstorlek för ramen? Men om inte lär du inte få det att fungera med fälgbromsarna ändå…

PS. Den stora framklingan måste bytas.

Sitter inte växelpaketet väldigt högt? Eller hela växeln för all del. Ser ut som en centimeter mellan arm och drev där det ska vara nån millimeter.
Jag hade ett liknande problem på en cykel med kort kedjestag men löste det med en annan klammer (för växel för fast växelöra) där hele växeln flyttades fram en liten bit.

Hjulstorleken kan man nog skatta rätt enkelt: Passar bromsen korrekt på fälgen?

Sedan KAN ju någon ha klämt på ett stort däck på fälgen, det är ju en viss skillnad på 23/622 och 40/622 (om det nu är 622-fälg).

Sedan är inte alla växelmekanismer lika. En klämma med skruvhål lär bara därför sätta växeln längre fram, medan en med integrerad klämma hamnar "där den hamnar".

Ett annat problem är att stora kedjehjulet är helt slut och inte ens går att byta ut. Kedjan kommer att rappa på stora klingan, kraftiga hajfenor var man än tittar. Kanske läge att leta rätt på ett annat renoveringsobjekt?

Problemet är väl i första hand att pivotarmen hamnar mellan däck och sadelrör. Sedan är det ett rätt grovt däck vad jag kan se, alltså blir det högt.
Mina Sram-växlar har pivotarmen parallellt med hjulet och tar då ingen plats på detta kritiska läget.
Hur andra Shimanoväxlar är beskaffade vet jag inte, men det kanske är en lösning att leta reda på en framväxel passande växelhandtagen du har och med rättvänd pivot?
IMG_2941.webp

Hej, först ett jättetack för alla kommentarer.
  • Yep det är en gammal CyclePro, se bild. @GoranS @MagerValp @Dino74
  • Yep det är ett Giant PA2 bakhjul. Jag har inte bytt däck på den. Det sitter ett 28/622däck på. Fälgbromsen som är ny passar. Se bild. @OlofSx @nieves @Träningsallergiker
  • Som många påpekar ligger hjulet extremt nära sadelröret.
  • Med den gamla växeln hamnade "armarna" parallelt med hjulet, se bild (skruvat tillbaka för att visa) @Pfaff @Batavus
  • Går inte det stora kedjehjulet att byta ut? Varför, förklara gärna för mig som inte förstår. Se bild. @jonja
  • Den nya framvxln är en SHIMANO Altus FD-M313-3, den ska klara 3 drev fram. @kais01

Bilagor

• IMG_2519.webp
    IMG_2519.webp
    126.1 KB · Besök: 68
  • IMG_2518.webp
    IMG_2518.webp
    174.7 KB · Besök: 70
  • IMG_2525.webp
    IMG_2525.webp
    187.4 KB · Besök: 67
  • IMG_2526.webp
    IMG_2526.webp
    285.1 KB · Besök: 65
  • IMG_2527.webp
    IMG_2527.webp
    223.7 KB · Besök: 74
Det är verkligen ett hopkok av delar du har där!

Har den nånsin rullat fungerande med de där komponenterna? Annars kan du ha öppnat Pandoras ask av inkompatibla komponenter och standarder.

Nånting sånt här är nog mer hur cykeln såg ut från början:

Vad jag ser var den gamla framväxeln för ett annat vevparti med större framklinga, troligen 2x. (Mindre krökning på cagen vittnar om större radie på största framklingan.)

Det slitna gamla Deore XT vevpartiet du har på nu är väldigt slitet och svårt att hitta ersättningsklingor till. Troligen enklare att byta hela vevpartiet.

Bakdäcket är ett rätt stort däck, kanske ett Schwalbe Marathon eller liknande för touring och cityhybrider. Det är för stort för den där ramen. Du behöver nog något som är kanske 24 mm brett och bygger lite på höjden oavsett framväxel. Bakdäcket är ändå toktorrt och slut och behöver bytas.

Cykeln lär original ha haft bock men nu sitter det rakt styre på. Det är inte säkert det blir bra geomässigt…

Om du fortsätter med detta projekt lär du lära dig massor! Sen om det blir bra eller billigt får väl tiden utvisa.

Tittar igen på nya bilderna och tycker att avståndet i sidled mellan bakdäck och ram kanske är tillräcklig ändå. Svårt att säga från foton.

Vad är det för dimension på framdäck? Kan det vara en möjlighet att byta däcken mellan fram- och bakhjulen för att se hur mycket mer plats du vinner i höjdled på det om framdäcket är betydligt mindre? Så du har tillräckligt med marginal till ramen.

Då skulle man vara tillbaka till din ursprungliga fråga antar jag. Jag har inget jättebra svar där.

Det kryllar inte av framväxlar numera för 3x vevpartier med ca 44-tänders största framdrev. Fd-m310 kanske? Fd-m370 skulle kunna vara ett alternativ också om du skulle använda 9-delad kedja även om kassetten bak fortfarande är 8-delad. Low clamp borde ju hjälpa lite. Inga garantier dock för att det funkar!

Jag satte för ett par månader sen dit en Fd-m370 på en gammal mountainbike, vilken fungerar bra, men hade inga problem med avstånd till däck innan heller och mitt foto visar inte riktigt från det hållet:

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-uppgradering.2493300/post-4768686

Senast ändrad:
Man kan antagligen byta till något enklare vevparti av mer generisk typ. Själva klingan KAN man kanske rädda över sommaren, ifall man vänder den (vänder rotationsriktning), men å är det det här problemet med att den är nitad på spidern ("klinghållaren").

Jag är en trist typ, så jag skulle nog hellre kollat vidare och köpt något "fungerande fynd" på blocket (typ) - enbart de delar som behöver bytas lär ju kosta åtminstone något. Kanske finns det delar att plundra från CyclePro:n ?

Som OlofSX säger, det verkar vara ett hopkok av delar. När jag googlar så är det en racercykel, med bockstyre, smala däck, typ 2x7 eller 2x9.

Men cykeln har ett större bakdäck, rakt styre, ett MTB vevparti. Så den verkar vara ordentlig ombyggd från original.

Om TS vill få den att fungera på ett billigt sätt så kan ett bakdäcksbyte till smalare däck och ett byte till billigt 3-delat fyrkatsvevparti med nitade klingor rädda bygget. Jag tror att det sitter ett fyrkantsvevlager på cykeln, men jag är inte säker.

PS. När jag söker lite så verkar det vara ISIS/Octalink, så med mitt förslag får man byta vevlager också. Men hos tyska webbshoppar kostar nog ett billigt lager och billigt vevparti ca 400 kronor + frakt. Annars får TS söka efter delar till Deore vevpartiet.

Men det är fsstnitat på en spider. Kan man inte byte ut drevet tillsammans med spider? Om det ekonomiskt skulle vara ett bra val är en annan fråga.
Jag har haft sånt vevparti men aldrig sett den delen som separat reservdel. Du får gärna skicka länk till en sådan om du vet bättre. Jag tror man måste byta vevparti. Otroligt dum konstruktion, trodde knappt mina ögon när jag sent omsider insåg vad jag hade köpt, det var en merida mtb. Det är första och enda gången i mitt vuxna cykelliv som jag ägt en ny och fin hoj med alu drev, som inte på normalt sätt gick att byta.

Kanske ännu enklare att återföra den till det 2X7/9 som det en gång var.
Hitta ett beg vevparti med schyssta drev för 2X bör vara enkelt. Och rätt framväxel då.

Han frågor för att han inte ser och inte förstår. Förstår du inte det?
Ska du renovera ett gammalt härke av den typen själv bör du ha lite grundläggande mekanisk förståelse själv. Du kan inte lägga över hela ansvaret på ett diskussionsforum och fråga om precis allt, och tro att det ska vara en framkomlig väg. Mitt förslag är att ts lägger ner det där hopplösa projektet och väljer ett enklare objekt för sitt första försök som nybörjarmek.

Ska du renovera ett gammalt härke av den typen själv bör du ha lite grundläggande mekanisk förståelse själv. Du kan inte lägga över hela ansvaret på ett diskussionsforum och fråga om precis allt, och tro att det ska vara en framkomlig väg. Mitt förslag är att ts lägger ner det där hopplösa projektet och väljer ett enklare objekt för sitt första försök som nybörjarmek.
Tvärtom, du är helt fel på det. Det är perfekt att börja med den här typen av cykel. Problem av enbart mekanisk typ, en enkel och billig cykel som det inte gör något om TS råkar ”förstöra”, stor förbättringspotential och lätt att hitta delar till på K&S eller Tradera. Plus hjälpsamma människor här på Happy.

Jag har haft sånt vevparti men aldrig sett den delen som separat reservdel. Du får gärna skicka länk till en sådan om du vet bättre. Jag tror man måste byta vevparti. Otroligt dum konstruktion, trodde knappt mina ögon när jag sent omsider insåg vad jag hade köpt, det var en merida mtb. Det är första och enda gången i mitt vuxna cykelliv som jag ägt en ny och fin hoj med alu drev, som inte på normalt sätt gick att byta.

Oj, det hade jag inte förväntat mig av Shimano.

Ser ut som vevpartiet är ett Shimano Deore XT FC-M739-4 och den stora klingan går att byta enligt https://www.retrobike.co.uk/threads...n-xt-m739-4-bolt-crankset.415584/post-3051627

Den stora framklingan fanns som reservdel ”17N 9844” enligt Shimanos Exploded View dokument för just denna: https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/FC-M739 4-Arm-1647/EV-FC-M739 4-Arm-1647.pdf

Problemet är att det var år 1996, 30 år sedan, så den delen kommer vara nästintill omöjlig att hitta idag.

Som OlofSX säger, det verkar vara ett hopkok av delar. När jag googlar så är det en racercykel, med bockstyre, smala däck, typ 2x7 eller 2x9.

Men cykeln har ett större bakdäck, rakt styre, ett MTB vevparti. Så den verkar vara ordentlig ombyggd från original.

Om TS vill få den att fungera på ett billigt sätt så kan ett bakdäcksbyte till smalare däck och ett byte till billigt 3-delat fyrkatsvevparti med nitade klingor rädda bygget. Jag tror att det sitter ett fyrkantsvevlager på cykeln, men jag är inte säker.

PS. När jag söker lite så verkar det vara ISIS/Octalink, så med mitt förslag får man byta vevlager också. Men hos tyska webbshoppar kostar nog ett billigt lager och billigt vevparti ca 400 kronor + frakt. Annars får TS söka efter delar till Deore vevpartiet.
Tror det är fyrkantsvevlager som används med FC-M739-4.

Om det är av bra kvalitet (som många var på 90-talet) så kanske det går att använda fortfarande? Då slipper man strulet med att försöka få loss ett vevlager som kanske suttit där 30 år och troligen kommer göra mycket motstånd.

Isåfall behöver du hitta ett fyrkantsvevparti som matchar axelbredden på befintligt vevlager, troligen 113 mm. Kolla bara så att framklingorna går att byta och inte är fastnitade på ett nytt vevparti.

Jag använde SRAM S600 square på ett bygge för ca 8 år sedan, funkade bra har jag för mig med 113 mm bredd på vevlagret.

Matcha med kompatibel framväxel (Shimano går bra) och som uppfyller dina krav på utrymme för bakdäcket.

Senast ändrad:
Hej, först ett jättetack för alla kommentarer.
  • Yep det är en gammal CyclePro, se bild. @GoranS @MagerValp @Dino74
  • Yep det är ett Giant PA2 bakhjul. Jag har inte bytt däck på den. Det sitter ett 28/622däck på. Fälgbromsen som är ny passar. Se bild. @OlofSx @nieves @Träningsallergiker
  • Som många påpekar ligger hjulet extremt nära sadelröret.
  • Med den gamla växeln hamnade "armarna" parallelt med hjulet, se bild (skruvat tillbaka för att visa) @Pfaff @Batavus
  • Går inte det stora kedjehjulet att byta ut? Varför, förklara gärna för mig som inte förstår. Se bild. @jonja
  • Den nya framvxln är en SHIMANO Altus FD-M313-3, den ska klara 3 drev fram. @kais01
Har du något 23-622 liggande hemma? Många reas ut numera-

mycket kringelikrokar här?

ts behöver en ny storklinga med tillhörande spider, det framgår i tråden hur det ska gå till. vevparti behöver inte bytas.

och det behövs en 3x framväxel som inte har sin mekanism uppåt bakåt.

mission accomplished.

mycket kringelikrokar här?

ts behöver en ny storklinga med tillhörande spider, det framgår i tråden hur det ska gå till. vevparti behöver inte bytas.

och det behövs en 3x framväxel som inte har sin mekanism uppåt bakåt.

mission accomplished.
Eftersom du så duktigt påpekar hur det ska gå till kan du passande även påpeka var TS får tag i rätt prylar.
Sedan kan du säga att uppdraget är fullföljd. Men inte innan.

Eftersom du så duktigt påpekar hur det ska gå till kan du passande även påpeka var TS får tag i rätt prylar.
Sedan kan du säga att uppdraget är fullföljd. Men inte innan.
ja ursäkta mitt rappa inlägg, men tråden var förbi yvig om det nu gällde att hjälpa ts. och inte bara krångla till det?

ts får väl förmodas ha förmåga att fullfölja uppdraget genom att söka själv:)

Tillbaka
Topp