Ny FS till 2020 i segmentet mellan trail och enduro

Astraboy

Aktiv medlem
hallå!
Efter att jag fått hela min flotta på 3st cyklar snodda så står jag nu med 0 cyklar att använda i skogen. Förhoppningsvis kan jag få tillbaka tillräckligt från försäkringen så det räcker till åtminstone en skogshoj.
Jag kommer inte satsa på att ersätta vår downhill-cykel, då den används minst av alla. Min sons stigcykel får också stryka på foten då han är 16 och intresserad av andra saker just nu. Då återstår mig själv (Jippie!!)
Jag har tidigare haft en 27,5 enduro med 160/150 i slag, en Airdrop Edit v2. Jag känner dock att jag skulle vilja röra mig en smula åt trail-hållet med nästa cykel. Inte fullt ut, men lite snärtigare lite mer trampvänlig. Huvudintresset är fortfarande nerför, men vill inte ha en släde utan mer en snowracer om ni fattar poängen? Lekfull och lätt att få med sig upp igen. Min referens är YT Jeffsy 29" typ, men även hört bra om Trek Remedy.

mvh Andreas

Låter som en Ripmo, eller nya Jeffsy kanske. Nya Ripley eller Hightower om du vill ha nåt lite mer kortslagigt. Med reservation för att samtliga nämnda cyklar förutom Ripmon endast internetcyklats. Ripmon har jag däremot cyklat mkt på och den känns väldigt mkt som det du beskriver. Lekfull, snärtig och trampvänlig.

Kolla på Westmans shortlist från hans byggtråd.

Orbea Occam har har sneglat på i samma segment. Längre kedjestag är ett frågetecken.

Upp i hjulstorlek -> ner i slaglängd är iaf mitt tänk för att nå ungefär det du söker när jag ska ersätta min cykel framöver. Särskilt nu när jag skaffat en dh för den cyklingen.

Ja, låter som en Jeffsy 29 CF är precis vad du letar efter, med slackare vinkel än Alu-varianten. CF Pro varianten känns kanske lite biffigare, då jag tror en Pike RCT3 är något kralligare än Fox 34, samt GX eagle rakt igenom och enbart 13kg.

Är otroligt nöjd med min Jeffsy 29 AL two från 2017, och upplever den som välbyggd och hållbar...

Rattnalle sa:

Orbea Occam har har sneglat på i samma segment. Längre kedjestag är ett frågetecken.

Upp i hjulstorlek -> ner i slaglängd är iaf mitt tänk för att nå ungefär det du söker när jag ska ersätta min cykel framöver. Särskilt nu när jag skaffat en dh för den cyklingen.

Fast man får ju ha med sig i sammanhanget att Westman är lite old school i sin vurm för korta kedjestag :)

Erik O sa:
Låter som en Ripmo, eller nya Jeffsy kanske. Nya Ripley eller Hightower om du vill ha nåt lite mer kortslagigt. Med reservation för att samtliga nämnda cyklar förutom Ripmon endast internetcyklats. Ripmon har jag däremot cyklat mkt på och den känns väldigt mkt som det du beskriver. Lekfull, snärtig och trampvänlig.

Ibis och Santa Cruz ligger långt över min budget tyvärr. Det får nog hålla sig på rätta sidan om 35000 för en hoj, gärna under 30000 för den delen

Rattnalle sa:

Ja jag letade efter den, han är inne på bra grejer.

Erik O sa:
Rattnalle sa:

Fast man får ju ha med sig i sammanhanget att Westman är lite old school i sin vurm för korta kedjestag :)
Kanske det. Jag tycker ändå han i huvudsak har rätt fokus. Sen får man förstås dra det genom sitt eget filter och sina egna önskemål.

Eller så är jag bara partisk för att han inte hittade något att klaga på på min cykel vilket tyder på snarlik smak i vissa frågor.

Astraboy sa:
Erik O sa:

Ibis och Santa Cruz ligger långt över min budget tyvärr. Det får nog hålla sig på rätta sidan om 35000 för en hoj, gärna under 30000 för den delen

Fattar, rätt mkt pengar för en hoj. Synd du inte hade inbrott förra påsken när cykelkraft körde galenrea på ripmon. Men jeffsyn verkar fin den också exempelvis

Tillbaka
Topp