Ny gaffel - men den jäveln glappar

superbrat

Medlem
köpte en beg. marzocchi mx comp eta -04 105mm slag.
otrolig skillnad mot den gamla sunkgaffeln men den faan vill inte sluta glappa även om jag drar åt som fasen på insexan på toppen av styret.

det är inget stort glapp men tillräckligt för att kännas vid stillastående och nyper åt frambromsen. irriterande.
vad kan vara knas?
jag tyckte mig se att "muttern" inne i gaffeltoppen inte var helt rak, kan det bara vara kärvande? i så fall hur mycket kan man dra innan det pajar?

cyckeln är en scott expert racing -03 kan det skilja i diametrar på rören?

Det är ju packningarna i gaffeln som glappar, det är min gissning. Har själv en -05:a(Z1 Fr1) och den glappar lite redan efter ett halvår. Inget att bekymra sig för, bara att köra på. Gaffeln håller trots det, det ska mycket till innan glappet är "skadligt".

/Leo

ps. Kan ju vara ditt styrlager också som är dåligt, men det märker du om du vrider gaffeln 90 grader och gör samma frambromsgungtest då. Glappar det då så är det lagret.

Packningar?
finns väl inga packningar i "styrröret" eller på sjäva "gaffelstången" (ja det kanske inte heter så men ni fattar vad jag menar)

Vad jag menade var att det känns som styrlagret glappar om det är glapp i gaffelns packningar(de som sitter inne i de nedre gaffelbenen). Det är "hylsor" som byts när det glappar för mycket, men de håller flera år även om de glappar. Men har du tur så är det bara styrlagret som inte är åtdraget tillräckligt. Lycka till.

/Leo

Håll handen runt där gaffelbenen går in i varandra när det fjädrar, håll in frambromsen och jucka cykeln fram och tillbaka. Känner du att det glappar i handen?

Då är glappet vid bussningarna/tätningarna som Leo säger.

Är det inte där, håll handen runt nedre styrlagret/gaffeln och upprepa proceduren.

Inget glapp där heller? Kolla övre lagret på samma sätt.

Inget glapp där heller? Då är det nog ramen eller bromsen som glappar, kolla!

glappet är i övre och nedre styrlagret/ramen, röret ser ut att vara 1-1,5 mm för långt. skall kapa det i em när jag kommer hem, och sen testa.
tackar för tipsen. återkommer om det mot förmodan inte skulle funka.

Det funkade,
kapade gaffelröret ett par millimeter och drog åt = glappet borta, åtminstone där.

efter att det glappet var borta förstår jag nu vad glapp i packningarna är, det glappar men det är knappt märkbart. åtgärda nu hos LBS eller ta det nån vintervecka med -15ºC?

Min gaffel glappar så enormt så man tror att det knäcks varje gång av ljudet man hör när man lutar kraften framåt :/

Vet inte varför det glappar för jag har en massa lagar å saker där.
Monster -03 gaffel.

Tillbaka
Topp