Ny gaffel till commecal meta am 24

axl83

Medlem
Köpte en beg. commencal meta am 24. Gaffel har gett upp, trycker man ihop den går den inte tillbaka. Cykeln är inte alls mycket körd så gaffeln ser fin ut. Tog in den på en verkstad som sa att det inte var något att skruva med utan att det är lika bra att köpa nytt. Tips mottages tacksamt, utbudet av 24 tums gafflar verkar inte direkt stort.

https://www.chainreactioncycles.com/commencal-meta-ht-24-bike-2016/rp-prod137020

Örjan Lax sa:

Jag förstår ingenting av Suntours namnsytem. Det verkat att vara samma som SR Suntour SF18 XCM JR-Air-SL-HLO som ajg köpte, bara i 24". Men förstår inte varför den är så mycket tyngre. Om den har samma dämpning är det en bra gaffel.

Min son kör nu en RST F1rst 24", som är lätt och bra. Men den bygger lågt, 410 mm axel to crown, och verker utsåld just nu.

Manitou Junit är bra, men svår att få tåg i och bygger högt (100 mm slag). Den är tapered, så kanske behöver du nu styrlager.

Jag har tittat på 26" vuxengaffel: Manitou Markhor 100 mm och RockShox 30 Gold 80 mm. Dom bygger högt, 450 mm, och behöver troligtvis byte till lättare olja för barn. Men så har man också mer utrymme till bredare däck.

Tillbaka
Topp