Ny hjultråd för en nybörjare.

mr_marty

Ny medlem
Efter att ha läst och googlat i hjultrådar i oändlighet efter svar startar jag ny en egen tråd i frågan.

Vem är jag. Glad motionär på 27 år, cyklar min andra säsong och har fått blodad tand för cykling. Cyklade min första vätternrunda i år på 9:39. Väger in på 90 kg och cyklar runt 10-12mil/veckan. Har en Giant tcr med äldre 10 delad shimano. Är inne på nya hjul och trådarna om ämnet finns i oändlighet. Hjulen jag har nu är standard modell som kom med vid köpet.

Fråga nr 1, kommer jag märka någon skillnad vad det gäller fart och acceleration?

Tittat på hjul som fulcrum racing 3,4,5 Campagnolo zonda, Shimano rs 80, 81 C24 alt c35. Något som är bättre än det andra? Kom gärna med input.

//Martin

Jag köpte RS81-C35 och är väldigt nöjd med dom.
Cykeln känns iallafall klart rappare.
Men vad som är placebo och vad som är verkliga förbättringar är svårt att veta och givetvis
innebär det att jag samtidigt byte däck från tunga Schwalbe-däck till Conti GP4000S2 att även däcksbytet spelar in.
Men det känns bra att ha dom på och jag behöver inte gå och fundera på hjul längre utan
kan koncentrera mig på cyklingen.

nr1 handlar om viktfördelning och äjrådynamik. Känslan, definitivt. Hur snabb du kommer vara så får du räkna sekunder på 40km.

Du kan spara några få sekunder eller förlora beroende på hjulet.

Om nya hjul får dig att vilja cykla mer så kommer det naturligt att gå snabbare tack vare att du blir starkare.

edit: Tips, sluta räkna mil i veckan då det är en ganska meningslös siffra, räkna timmar istället.

Senast ändrad:
Kul att du gillar cykling och hjul.

Utan mycket nogranna mätningar kommer du inte märka hastighets eller accelerationskilnad, placebo däremot...

Du plus cykel, inklusive allt, väger ca 100 kg. Om medföljande hjul väger 1.8 kg (jag gissar bara) och du får hjul som väger 0.3-0.4 kg mindre så är det inte ens en procent av nuvarande massa. Skilnaden i roterande massa (som sitter längst ut på hjulet) är mycket mindre än så.
Alltså långt under 1% skilnad i acceleration, och detsamma vad gäller hastighet uppför.

Om du inte är väldigt deffad så skulle du kunna uppnå samma eller högre effekt med en minimal bantning, eller genom att lämna sittrörsvattenflaskan hemma när du inte behöver den.

Möjligen kan de nya hjulen ha något lägre luftmotstånd, det kan kanske göra några minuter på en Vätternrunda vilket inte är fy skam, men det är inte direkt märkbart i upplevd fart.

Nu kan det vara kul med nya hjul ändå, och personligen anser jag inte att det är fel att lägga några tusen på att få en lite lättare eller snyggare cykel även om jag inte blir snabbare.
Utan att ha testat hade jag siktat på Fulcrum 3 eller RS 80/81. Campahjulen är lite tyngre till Shimano och en del upplever den sortens märkesblandning som kränkande, även om jag personligen anser att man inte behöver vara så inskränkt :).
Du kan också överväga handbyggen.

Om ett hjulköp däremot står ivägen för någon annan utgift, säg cykelhyra/transport söderut för en veckas cykling i vinter, så skulle jag prioritera ned hjulköpet.

Åtgärder som gör mer fartmässigt än den sortens hjulbyte som du beskriver, och som du kan köpa dig till för en lägre penning är:

Tightare cykelkläder, typ speedsuit ger mycket. Det jobbiga är att man ser varje extrakilo kring mage + midja, när de extrakilona börjar försvinna däremot blir man väldigt snygg (jag är inte riktigt där själv).

Raka/vaxa benen, kanske armarna.

Snabbare däck + slang (lägre rullmotstånd) om du inte redan kör Happydäcken gp4000s.

Snabbare hjälm (ej tempokruka) kan möjligen ligga på ungefär samma nivå som hjulen fartmässigt beroende på vad du har nu.

Du kan söka på youtube på Specialized + windtunnel för en del faktiska tester.

Annars är det mer/bättre träning och en lägre sittposition som kommer ge mest extrafart.

Senast ändrad:
Vad har du för budget?
Tipsar om riktigt bra handbyggda hjul på actionsports, t ex de här: http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-road-custom-wheelset-road-racing-14406?c=395# med DT 350 nav, DT Swiss R 460 fälgen (23 mm breda) och Sapim D-Light 2.0/1.65 ekrar och DT mässsingsnipplar så får du ett par kanonfina hjul för 320€ paret.

Para dessa med 25 mm däck (t ex Schwalbe One eller Conti GP4000s eller Michelin Pro4) och latexslangar.

/K

Senast ändrad:
Hej igen!

Tack för all input. Så att köpa hjul för 5k kommer inte göra några underverk med andra ord? Jag använder redan happydäcken 4000s2. Använder långa cykelbrallor oavsett väder och tajt tröja så tajtare än så blir det inte. Budgeten ligger runt 5-6k. Men om inte det gör någon skillnad kan man ju lika gärna köpa shimano wh501, behöver nya hjul då mina nav sjunger på sista versen.

Nej, nej, nej, INTE Shimano 501:or. Har aldrig cyklat på flexiblare hjul. Rent skräp. Bakväxeln tar i ekrarna om man står upp och tar i. Ersatte dem med Shimano Ultegra 6800-hjul som är styva och som jag är nöjd med.

mr_marty skrev:
-------------------------------------------------------
> att köpa hjul för 5k
> kommer inte göra några underverk med andra ord?

Det beror på vad du menar med underverk.

Vill du ha hjul som gör dig snabbare enl klockan så bör du välja aerodynamiska hjul, med hög fälg,
men sådana hjul kan kännas tröga och flexiga, pga den höga roterande massan, styva fälgen och för få ekrar.

Vill du däremot ha hjul som känns snabba bör du välja styva hjul med låg roterande massa (dvs fälgvikt). Det är alltså inte totalvikten du bör prioritera, typ:
+Hjul byggda med 28-32-ekrade <400g fälgar och (typ)105-nav
-Hjul byggda med 20-24-ekrar med >450g fälgar och låg totalvikt (pga lättviktsnav)

Därför tycker jag att ngt liknande de hjul Gandhi tipsar om ovan http://happymtb.org/forum/read.php/1/2717825/2717944#msg-2717944
är det intressantaste tipset i tråden än så länge.
Vill du istället ha aerohjul är det intressantaste tipset i tråden än så länge WH-RS81-C35 eller rent av WH-RS81-C50.
Åtminstone enl mig.

> Använder
> långa cykelbrallor oavsett väder och tajt tröja
> så tajtare än så blir det inte.

Aerodynamiken beror även på klädernas yta/utformning, inte enbart tajthet.
Enl aerotest i nr 7/2015 av tidningen Tour kan det skilja >20W mellan de bästa kläderna och "vanliga" cykelkläder, i 45km/h. Dvs ungefär dubbelt så mkt som den skillnad hjul kan ge.

Lucifer skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, nej, nej, INTE Shimano 501:or.

+1

Tillbaka
Topp