Ny hoj gearbox...

Kanold

Medlem
Ny hoj gearbox...
Har nu tagit första turen med Gt:n i bana och är helt såld.
Tystare hoj har jag aldrig haft, och styregenskaperna är inte helt perfekta men det är inte långt därifrån.
Bakdämparen och länkaget funkar kanon och jag undrar varför inte fler bygger sina ramar med denna dämparposition. Jag menar det måste ju vara nästan den ultimata positionen då hjulet verkligen bara går upp och ner och inte framåt eller bakåt när det dämpar, så hjulbasen förblir ju den samma hela tiden.

Den hänger med riktigt bra i stökiga partier och på dom ställen man kan trampa till så drar den rent ut sagt iväg som ett skott, oerhört trampeffektiv.
I luften så är det inte mycket man behöver göra för att få kontroll utan den gör det mesta själv. Det kan ju bero på att allt "tunga" ligger rätt i centrum på ramen.

Växlarna då... Växlingarna går mycket fint både upp och ner. Jag bara älskar att man kan växla ner ett par steg medans man rullar och sen kunna trampa på med en gång utan att växlarna skall hoppa i riktigt först.
Enda nackdelarna jag kan se på hojen är att det tar cirka en centimeter innan vevpartiet drar i kedja när man skall börja trampa men detta är tydligen så på Nexus/Alfine nav, men det är inget man märker av direkt när man kör. Det andra är att gaffel vinkeln kunde vart lite bättre men som sagt det är ju mer en FR hoj än en DH racer men den funkar ytterst bra till båda sakerna.

Spec lista:

Ram: GT it1 Gearbox (nexus/alfine nav)
BAkdämp: Fox DHX 5.0
Gaffel: Fox 40Rc2
Hjul: Sun Rims MTX
Bromsar: Hope M4
Växlar: Nexus/Alfine nav med Alfine reglage
Vevparti/lager: Shimano Saint
Styrkombo: Easton
Sadel: SDG
Däck: Marzocchi men skall definitivt bytas ut med en gång ;)

20520701.jpg

Mer bilder här:

http://www.pixbox.se/alb_show_id794986_page0.html

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Ny hoj gearbox...
Grymt! Gbg första gear box hojj, grattis till hojjen! Tycker konceptet är rysligt intressant och hoppas att jag får se din hojj i närbild någon gång.

Ang. växlingen så förstår nog varför jag älskar mitt Rohloff nav, man kan växla precis hur som helst och när som helst.

Senast redigerad av en moderator:
Ny hoj gearbox...
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpt i Norge?

Köpt i sverige faktiskt, finns 2 stycken i sverige bara denna och en i varberg. Sen finns det tydigen bara ett fåtal i europa. Hade vart kul att få veta hur många som finns i omlopp...

Ny hoj gearbox...
Jävligt cool är den. Håller med dig om tyngdpunkt lågt och mitt i hojen, oj vad det gör skillnad!
Provar den gärna nån gång för att se hur det känns..

Men du, kapa styrröret och ta bort spacersarna.. ;)

Ny hoj gearbox...
Jag säger som kidsen på swebikers: Byt sadel! Närå, skojade bara. Den där har jag dreglat över sen jag först såg den i MBUK för nåt år sen. Har faktiskt mätt upp ett Nexusnav med förhoppnignen att kunna bygga nåt liknande själv en dag men då min partner-in-crime som var 50% av det projektet har flyttat så är det lagt på is. Väldigt kall is faktiskt. Drömma kan man ju iaf...

Ska bli kul att höra vad du tycker efter säsongen!

Det där glappet i pedaltrampet som blir av växlarna tror jag man vänjer sej vid. Lite som freecoasternaven på BMX, känns för jävligt i början med en massa glapp men när man vant sej så går det bra.

Ny hoj gearbox...
vince skrev:
> Bakdämparen och länkaget funkar kanon och jag
> undrar varför inte fler bygger sina ramar med
> denna dämparposition. Jag menar det måste ju
> vara nästan den ultimata positionen då hjulet
> verkligen bara går upp och ner och inte framåt
> eller bakåt när det dämpar, så hjulbasen
> förblir ju den samma hela tiden.

Som jag har fattat det finns det flera som har konstant hjulbas.
bla ellsworth och giant.

Ny hoj gearbox...
Kul att läsa om dina intryck av din gearbox-hoj! Började nästan tro att gearbox-hojar bara var en myt, det är väldigt mycket snack om dem men det verkar som väldigt få har letat sig ut på marknaden och blivit cyklade på. Jag har letat om omdömmen om gearbox-hojar men har inte direkt hittat nått på nätet.

Alla teoretiker snackar om att det är dålig verkningsgrad för en växellåda (gearbox) jämfört med konventionella cykelväxlar, märks det i verkligheten?

Ny hoj gearbox...
MacBear skrev:
> Kul att läsa om dina intryck av din gearbox-hoj!
> Började nästan tro att gearbox-hojar bara var en
> myt, det är väldigt mycket snack om dem men det
> verkar som väldigt få har letat sig ut på
> marknaden och blivit cyklade på. Jag har letat om
> omdömmen om gearbox-hojar men har inte direkt
> hittat nått på nätet.
>
> Alla teoretiker snackar om att det är dålig
> verkningsgrad för en växellåda (gearbox)
> jämfört med konventionella cykelväxlar, märks
> det i verkligheten?

Det är ingenting som märks på denna, jag vill säga att denna trampar på mycket bättre än alla andra jag har haft...

Ny hoj gearbox...
vince skrev:
> MacBear skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Alla teoretiker snackar om att det är dålig
> > verkningsgrad för en växellåda (gearbox)
> > jämfört med konventionella cykelväxlar,
> märks
> > det i verkligheten?
>
>
> Det är ingenting som märks på denna, jag vill
> säga att denna trampar på mycket bättre än
> alla andra jag har haft...

Det var det jag misstänkte, det är bara ett teoretiskt problem! Jag tror personligen att en rak välspännd kedja till stor del kompenserar de extra förluster som finns i växellådan.

Jag hoppas att cyklar med g-boxx 2 snart finns att köpa till ett överkommligt pris. Kedjan skulle gärna också få vara inkapslad som på Millyard Racing hojarna.

Ny hoj gearbox...
Det finns flera olika tillverkare som tittar just på både g-boxx 1 och g-boxx 2. Är själv rätt övertygad om att det blir mer sånt i framtiden. Dock måste priset ner på dessa hojjar!

Ny hoj gearbox...
Westman skrev:
> Jävlar, det var ett bra pris. Bra köp grabben,
> grattis!

Tackar, speciellt när jag fick 19500 för min gamla...

Ny hoj gearbox...
vince skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jävlar, det var ett bra pris. Bra köp
> grabben,
> > grattis!
>
>
> Tackar, speciellt när jag fick 19500 för min
> gamla...

:D Ännu mera grattis.

Ny hoj gearbox...
trevlig hoj det där, tänkte faktiskt slå till vid löningen men tji fick man;)
Testat en sån i flottsbro o då var det nån halvnorsk typ som rejsade på den
Tyckte mått o vinklar var lite annorlunda så en riktig rejsdh kändes det inte riktigt som
Har du geometriuppgifter på ramen?

Tillbaka
Topp