Ny hoj n+1

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Uppdatering.
Pluggarna för styrlagrena blev bra med reservation för den stora , det krävdes en tryckpinne så man kan trycka ut färdig detalj ur formen.
Åtgärdat och nu skall det gjutas 5 st sådana. Varför får ni komma med gissningar till.

Tjena!

Svinglager?

Ny hoj n+1
Hej igen jag har inte glömt er. Har dock en fundering om att flytta navet 6 mm ut till höger så kassetten sticker ut mer. Typ som Cannondale mfl gör. Några uppenbara nackdelar jag missat här?

Detta innebär ju självklart att jag designar om rubbet och skrotar det jag redan ritat upp, jag har haft vissa problem med kedjelinjen på 4.0 däck med 170mm baknav. Vill inte uppleva det igen så jag har 190mm och +6mm men i minussidanär 4.8 däck.

Ny hoj n+1
Grym tråd!

Specialized körde också med asymmetrisk sving på BigHit och vissa Demo och Enduro i massa år, verkar ha fungerat bra. Jag har ingen koll på de specifika måtten på 4.8" däck, det jag kan tänka som skulle kunna ställa till med problem är väl om en redan "bred" kedjelinje görs för bred pga asymmetrin och det slutar med att kedjan hamnar för långt ut istället. Men det borde vara enkelt att se när man skissar upp det.

Ett annat potentiellt problem kanske blir att det kan bli trångt för hälen mot kedjestaget på drivsidan, men det är väl samma där att det är enkelt att se på en skiss med alla relevanta mått inritade, så en sån tabbe kan jag inte tänka mig att du gör.

Ny hoj n+1
Det måste väl funka fint med offsett åt kassetten då kan man ekra över fälgen åt vänster så blir det mera vinkel på de ekrarna som är på kassettsidan = starkare bakhjul. Bygger ofta med offset till Harley byggen osv när jag bygger hjul.

Ny hoj n+1
DSC_0651.JPG

Nu har man provat kinematiken. Tror det är inte särskilt vanligt det här. Nu är BB arean på G. Kanske blir det bra. Kanske inte.

Ny hoj n+1
Ska biten användas i hojen eller är det bara en prototyp för att mäta? Eller varför den låga upplösningen i printen?

Ser ut att wrappat sig lite, om det inte är en synvilla.

Ny hoj n+1
Cerb sa:
Ska biten användas i hojen eller är det bara en prototyp för att mäta? Eller varför den låga upplösningen i printen?

Ser ut att wrappat sig lite, om det inte är en synvilla.

Vissa kör med skum, jag kör med 3D printade grejer som kärna i det jag gör.
Då är det inte så viktigt med finish bara låg vikt och tillräckligt starkt för vakuumbagging.

Ny hoj n+1
DSC_0668.JPG

Sadelstolpinserten byggd på POM dorn med 30.9 diameter. Släppte ur formen med ett knack. Bara o pressa ur o testa. Funkade perfekt.

Jag har gjort betydligt mer än så men visar bilder när grejerna förtjänar en bild.
Hittills ingen metall ingjutet. Målet var med smart design inte gjuta in metall i ramen.

Ny hoj n+1
9maj2.JPG

Lite clearance koll visar att jag måste justera vissa rör lite till så här.
Mest för att jag tar 4.8 däck och 470mm kedjestaglängd samt 120mm fjädringsväg bak, då blir det vissa kompromisser.

Salsa Bucksaw är ju för max 4.0 och med 80mm fälgar, det är ganska mesigt, 4.8 och 100mm fälgar skall det vara.
Då uppstår självklart fysiska begränsningar.

Ta som exempel att Bucksaw har nämnt 742mm i hjuldiameter, jag vill ha 770mm. De har 440mm i kedjestaglängd, jag har 470 mm.
Så jag har lite långa kedjestag som jämförelse men det är lika långt som på min 907 intressant nog.

Ny hoj n+1
Baksvingen kommer när jag moddat framtriangeln.
Lite klurigare när jag under fasen bytt till Bluto 120mm från lefty.

Svingen kräver en smula mer hjärnverksamhet då det skall vara styvt åt alla håll men lätt.

Ny hoj n+1
theBrand sa:
Kid1000 sa:

Så kommer det att se ut med fjädringsvägen. Bågen föreställer 120mm i Z ledd.

Coolt, länkaget blir typ som på en Ibis Ripley då antar jag?

Ja så var utgångsiden, Ripley har dock BB lager vilket jag inte gillar då man inte kan justera bort glapp mha förspänning.
Med styrlager som utgångspunkt så går det, nackdel är ju att IS52 lager är rätt stora och tunga. Jag tänker använda nållager som mindre lager, då jag vill inte ha något glapp i radiell riktning som förstärks ju längre ut på svingen man kommer.

Ny hoj n+1
på 461mm , det kan funka utan att det krävs omdesign.

på 445 mm men det kräver omdesign av en hel del, frågan är vilket jag ska välja.
Finns det någon nackdel med korta kedjestag?

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
theBrand sa:
Kid1000 sa:

Så kommer det att se ut med fjädringsvägen. Bågen föreställer 120mm i Z ledd.

Coolt, länkaget blir typ som på en Ibis Ripley då antar jag?

Ja så var utgångsiden, Ripley har dock BB lager vilket jag inte gillar då man inte kan justera bort glapp mha förspänning.
Med styrlager som utgångspunkt så går det, nackdel är ju att IS52 lager är rätt stora och tunga. Jag tänker använda nållager som mindre lager, då jag vill inte ha något glapp i radiell riktning som förstärks ju längre ut på svingen man kommer.

Det låter väldigt vettigt.
(Det tog ju ett bra tag för Ibis att få ordning på svingen till Ripley.)

Ny hoj n+1
Har jag issat något väsentligt här, en del chain growth kan man se men i övrigt ser jag en nackdel med sådan är att med kraftpådrag på vevpartiet så rör det inte sig lika fritt som andra som t.ex horst link?

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
happymtb.fr sa:
Kool projekt!
Hur ser AS och LR kurvor ut på den?

Låt mig återkomma då det är inte helt lätt att få Linkage att räkna ut detta och har inte grottat ned mig tillräckligt mkt här men nån kanske kan det bättre än jag?
Jag skulle säga att du ska modellera den som en short link 4 bar (VPP) och ange centrum av dina "headsets" som båda fasta rotationspunkter på framtriangel. Dom andra rotationspunkter (dom excentriska) ska tillhöra baktriangel.
Kan du skapa en sidovy med båda hjulaxlar, pivotpunkter och infästning för dämparen så blir det bara att klicka sig fram! :)

Ny hoj n+1
Hela Bakdelen i plast vägde runt 200 gram. Grymt stor tidsbesparing jämfört med att göra själv och man har stor kontroll över dimensionerna. Det blir som i modellen. När jag limmade ihop så diffade det nån mm här o där. Försumbart och kan lika gärna härledas till mätfel och ABS plast nyckfullhet.
Insidan ska bli 2-3mm tjockare. Utsidan minst 3mm men med reservation för ev. Förstärkningar. Mitt mål är att flexet ska härledas till från pivotpunkterna inte själva rören.
Just nu är det på bordet. Imorrn renkapas det och läggs på med twill väv. Grunden är biaxial väv 200 gr.

Tillbaka
Topp