Ny i cykelvärlden och behöver hjälp utväxling :)

ErikMarten

Medlem
Hej!

Jag är väl skapligt ny i denna underbara prylnördiga värld och försöker ivrigt förstå mig på hur utväxlingen och skillnader på kassetter, och vilka är bättre att fråga en er? :)

Idagsläget har jag en cykel med 11-34T och 50/34T och jag börjar känna att det kan i vissa fall bli lite lätt för fina plana landsvägar, vad borde jag ändra för att få lite mer motstånd och är det något speciellt som jag borde tänka på?

Finns säkert en tråd för detta, men hittade inte den :)

Allt gott!

Vad menar du med ”för lätt”? Är det för lätta växlar rent allmänt, eller tycker du att du har för få tyngre, det vill säga för stora steg mellan dem?

Personligen ser jag 50-34 fram som en grusutväxling, landsväg kräver större drev. Jag kör 52-39, men smaken är som baken.

(Du kommer nog att få en del svar av typen ”Vad?! Du trampar väl inte ur 50-11 på platten?!”.)

(Du kommer nog att få en del svar av typen ”Vad?! Du trampar väl inte ur 50-11 på platten?!”.)

Ja, de kliade i fingrarna ... 50/11 ger 53 km/h vid en kadens av 90 per minut. Jag antar att du trampar med mycket lägre frekvens om 50/11 inte räcker och du vill känna motstånd. Standardtipset är att öva på att trampa med högre kadens.

Du skulle kunna byta största klingan fram till 52t eller 53t, men det ger en marginal skillnad.

Vad menar du med ”för lätt”? Är det för lätta växlar rent allmänt, eller tycker du att du har för få tyngre, det vill säga för stora steg mellan dem?

Personligen ser jag 50-34 fram som en grusutväxling, landsväg kräver större drev. Jag kör 52-39, men smaken är som baken.

Förmodligen är jag nog inte helt med i hur jag ska uttrycka min fråga haha, men som du säger kan de vara att de är för få tyngre. Min cykel är i grunden en gravel, som jag har börjat använda mer till landsväg, och provade en renodlad racer för någon månad sedan, och tyckte att "utbudet" av tyngre växlar var väldigt trevligt och gav mer.

Som sagt min kunskap är inte vråghög än så länge, det kan vara som som har missat något viktigt som gör att min fråga egentligen är värdelös haha.

Som sagt min kunskap är inte vråghög än så länge, det kan vara som som har missat något viktigt som gör att min fråga egentligen är värdelös haha.

Nej, din fråga är inte värdelösa. Du har ett problem som du inte vet lösningen till och så är det bra att fråga.

Om jag har förstått rätt tycker du om att trampa långsamt med mycket motstånd. Då får du problem för att utväxlingen på landsvägscyklar är gjort för att trampa med mycket högre frekvens. Nästan alla lvgcyclister cyklar med hög kadens och använder nästan aldrig tynste utväxlingen av 50/11. Därav tipset att försöka att trampa snabbare med mindre motstånd. Det är också mer effektivt.

Förmodligen är jag nog inte helt med i hur jag ska uttrycka min fråga haha, men som du säger kan de vara att de är för få tyngre. Min cykel är i grunden en gravel, som jag har börjat använda mer till landsväg, och provade en renodlad racer för någon månad sedan, och tyckte att "utbudet" av tyngre växlar var väldigt trevligt och gav mer.
Då låter det som du ska prova en mer tätstegad kassett som t.ex 11-28

Knän och ben mår bättre av högre kadens. Verkningsgradsgraden är nog tyvärr lite sämre, men trots det kör de flesta lvg-cyklister med lite högre kadens. Personligen snittar jag tämligen exakt 90 rpm. Men för några år sedan lyssnade jag på att hålla liv i kadensmätare. Antar att jag ligger bra precis på samma ändå.

Nej, din fråga är inte värdelösa. Du har ett problem som du inte vet lösningen till och så är det bra att fråga.

Om jag har förstått rätt tycker du om att trampa långsamt med mycket motstånd. Då får du problem för att utväxlingen på landsvägscyklar är gjort för att trampa med mycket högre frekvens. Nästan alla lvgcyclister cyklar med hög kadens och använder nästan aldrig tynste utväxlingen av 50/11. Därav tipset att försöka att trampa snabbare med mindre motstånd. Det är också mer effektivt.
Tack till er alla! Förmodligen är det så att jag naturligt kanske har tänkt att trampa långsamt med mycket motstånd har känts rätt, men ska absolut tänka på det nästa tur, att köra med lägre motstånd, prylnörden i mig tänkte direkt på att man kanske ska byta något, men kan ju också vara så att de är "fel" på en själv och inte alltid är materialets fel xD ! :)

Tack till er alla! Förmodligen är det så att jag naturligt kanske har tänkt att trampa långsamt med mycket motstånd har känts rätt, men ska absolut tänka på det nästa tur, att köra med lägre motstånd, prylnörden i mig tänkte direkt på att man kanske ska byta något, men kan ju också vara så att de är "fel" på en själv och inte alltid är materialets fel xD ! :)

Jag skulle inte ville påstår att något beteende är "rätt" eller "fel". Men att nästan alla cyklister som cyklar snabb använder hög kadens säger att det är värt att prova.

provade en renodlad racer för någon månad sedan, och tyckte att "utbudet" av tyngre växlar var väldigt trevligt och gav mer.
Vad hade denna hoj för utväxling då? Efter att ha läst igenom hela tråden verkar det som du normalt ligger på 50-11 på platt landsväg och vill ha nåt tyngre?

Det är lite olika svar på frågan, om TS:
* Trampar ur 50/11.
* Tycker det är för stora steg mellan växlarna med 8-delad 11-34.

För egen del räcker 50/11 lätt utan att trampa ur, men 8-delad 11-34 skulle vara katastrofalt stora steg mellan växlarna. Ligger normalt på 85-90 i kadens, men lägre i uppförs- och högre i utförsbackar. Har för tillfället 50/34 fram och 11-delad 11-28 bak (tror jag) på landsvägscykeln.

Så himla svårt att råda någon. 50-34 och 11-28 skulle t. ex. vara för lätt för mig på landsväg. För @Stumpy funkar det fint. @ErikMarten får pröva sig fram - finns säkert gott om kassetter på K&S eller i Yardsale-tråden. Jag har ett par åttadelade och ganska täta som jag inte använder.

Så himla svårt att råda någon. 50-34 och 11-28 skulle t. ex. vara för lätt för mig på landsväg. För @Stumpy funkar det fint. @ErikMarten får pröva sig fram - finns säkert gott om kassetter på K&S eller i Yardsale-tråden. Jag har ett par åttadelade och ganska täta som jag inte använder.
Iom att det råder språkförbistring, betyder "för lätt" här att
- du känner att du trampar ur 50/11
- det är för stora steg mellan lämpliga växlar
- de lättaste växlarna kommer inte till användning
- något annat
?

Iom att det råder språkförbistring, betyder "för lätt" här att
- du känner att du trampar ur 50/11
- det är för stora steg mellan lämpliga växlar
- de lättaste växlarna kommer inte till användning
- något annat
?
Trampar ur. Har exempelvis 53-39/12-34 på gruscykeln. Sällan bruk för de lättaste växlarna.

Intressant...53/12...klart det går att trampa ur, men det gäller ju att hålla kadensen under en viss tid...säg en lång raksträcka, och inte bara i nedförsbackar. (Jag vet inte hur du brukar cykla, så jag ber om ursäkt för mitt antagande att du trampar ur när det går utför).
Kan man ha 90-95 i kadens vid 53/12 har man starka ben i alla fall...tänker jag...

Om man antar en hjulomkrets på 2,1 meter, vilket kan vara en gnutta i underkant om man pratar modernare (=bredare ) landsvägsdäck eller graveldäck, ger 90 varv/min med 53/12 att man landar på 50 km/h. Går man upp till 100 varv/min blir det 56 km/h, 110 varv/min ger 61 km/h och 120 varv/min ger 67 km/h.

Vid vilken kadens man varvar ur är förstås individuellt liksom vilken terräng man normalt cyklar i och hur stark man är. Personligen har jag svårt att få till så mkt drivning när jag börjar komma upp mot 120 varv/min. Å andra sidan är det nästan aldrig så att jag känner behov av att öka farten om det går i 65 km/h.

Ytterligare en sak, man avlider inte tvärt om man under 0,05% av rundan inte orkar få optimal drivning för att högsta växeln är lite får låg. Körde förr rätt mycket med 50/34 och 12-25. Fungerade utmärkt, men på min stanardrunda var det ett parti där jag fick frirulla - jag överlevde det! Och belönades med tighta steg resterande 99,9% av rundan. Kändes som ett bra byte!

Intressant...53/12...klart det går att trampa ur, men det gäller ju att hålla kadensen under en viss tid...säg en lång raksträcka, och inte bara i nedförsbackar. (Jag vet inte hur du brukar cykla, så jag ber om ursäkt för mitt antagande att du trampar ur när det går utför).
Kan man ha 90-95 i kadens vid 53/12 har man starka ben i alla fall...tänker jag...
Använder sällan 12T-drevet, men ligger ofta på 53-13 och ännu oftare på 53-14. Då har jag ändå höjt min kadens en del den här säsongen. Upplever att cyklingen blir roligare då, även om jag gärna bryter uppför backar. Det är det enda jag är hyggligt bra på som cyklist: Klättring. Det och att prata ned min egen cykling!

Senast redigerad av en moderator:
Om man antar en hjulomkrets på 2,1 meter, vilket kan vara en gnutta i underkant om man pratar modernare (=bredare ) landsvägsdäck eller graveldäck, ger 90 varv/min med 53/12 att man landar på 50 km/h. Går man upp till 100 varv/min blir det 56 km/h, 110 varv/min ger 61 km/h och 120 varv/min ger 67 km/h.

Vid vilken kadens man varvar ur är förstås individuellt liksom vilken terräng man normalt cyklar i och hur stark man är. Personligen har jag svårt att få till så mkt drivning när jag börjar komma upp mot 120 varv/min. Å andra sidan är det nästan aldrig så att jag känner behov av att öka farten om det går i 65 km/h.
Beror på hur du gillar att cykla vettu!

Beror på hur du gillar att cykla vettu!
Vad man typiskt håller för kadens när man cyklar korrelerar nog för de flesta rätt väl med vad de gillar. Kadensen vid vilken man varvar korrelerar säkert också med ens preferenser vad gäller kadens. Detta då man tenderar att bli bra på det man gör mycket. Dock gissar jag att korrelationen är sämre än den förstnämnda korrelationen. Har sett lågkadensare pinna på rätt bra när de velat åka fort i rejäla utförsbackar.

Vad man typiskt håller för kadens när man cyklar korrelerar nog för de flesta rätt väl med vad de gillar. Kadensen vid vilken man varvar korrelerar säkert också med ens preferenser vad gäller kadens. Detta då man tenderar att bli bra på det man gör mycket. Dock gissar jag att korrelationen är sämre än den förstnämnda korrelationen. Har sett lågkadensare pinna på rätt bra när de velat åka fort i rejäla utförsbackar.
Kolla på TdeFr cyklisterna. Där ser man skillnad i kadens. Kul att se vilka som har ben som trumpinnar och de som kör mer på styrka

Kolla på TdeFr cyklisterna. Där ser man skillnad i kadens. Kul att se vilka som har ben som trumpinnar och de som kör mer på styrka
Även de TdF-cyklister som ligger lågt kadensmässigt ligger klart högre än många vardagscyklister. Där kan man se en del riktiga lågkadensare och jag tror att det inte är brutal benstyrka som ligger bakom kadensvalet.

Om man inte tidigare mätt kadens så ligger ens naturliga kadens nästan alltid en bra bit under 90 som ju sägs vara "optimalt". Skadar ju inte att testa runt 90 iaf men sedan kanske det visar sig att man trivs bäst med en lägre kadens. Jag har lättast att hålla effekten uppe när jag ligger på mellan 85-95 i kadens.

Jag tycker fö att man oftast rekommenderar alldeles för hög utväxling här. Min lättaste växel på lvg-cykeln är 34/28 och kräver då att jag gör 280W för att med 90 i kadens ta mig upp för en backe på 8%. Jag har gärna lägre växlar om jag ska cykla nånstans där det är backigare än i sthlm (vilket det är på nästan alla andra ställen).

Har du, ErikMarten, inga fler växlar att ta till, liksom? Kassetter har många kransar med olika antal tänder på varje. Den mittersta bör vara anpassad till den cykling och terräng du oftast är i. Kolla hur många tänder du har på den mittersta nu. Vill du ha tyngre, "snabbare" mittenkrans ska du ha en med kanske en tand färre eller så. ...Massa googlande blir det, hihi!

Tillbaka
Topp