Ny inom MTB

eastlund

Ny medlem
Ny inom MTB
Tjena jag är helt ny inom MTB XC cyklingen.
Köpte igår en Scott Scale 60, som verkade vara en helt ok nybörjar cykel för att köra lite halv hårt i skogen.

Någon som kanske har samma cykel och har lite tips om den med inställningar osv?

gaffeln i den är RockShox Tora 302.
& Någon som kan förklar lite ingående hur man ska ställa in och hur det fungerar?
jag väger runt 95 - 100 kilo.

Vänliga hälsningar

Johan
 
Ny inom MTB
tjena johan och välkommen till xc cykling :)

Va är de för ngt du skulle vilja ställa in på den ? Mkt beroende iaf på hur hårt du kommer köra hur terrängen är osv , men hör av dig så kan jag ge några goda råd :)
 
Ny inom MTB
Skojjigt med nya namn i dessa trakter!
Själv är jag en gammal gubbe andra sidan Ryssberget.
Kom bortom så kan vi visa litta småroliga partier!

/krokus
 
Ny inom MTB
Tora är en gaffel med fjäderdämpning, du har ett vred där du ställer in förspänningen d.v.s ju tyngre du är, och ju hårdare körning desto mer bör du skruva åt den. Prova dej fram, ha den så mjukt du kan och så skruvar du åt den vartefter tills den inte bottnar för ofta.

Dessutom har du U-turn som tydligen är en sorts automatisk justering av slaglängden, men jag vet inte riktigt hur det funkar.
Dom flesta som har Tora-gaffel verkar riktigt nöjda och det verkar som Rockshox har fått upp kvalitén ordentligt.
http://www.sram.com/en/service/rockshox/view.php?catID=1&subcatID=10
här bör du kanske kunna hitta en manual till den.
 
Ny inom MTB
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Tora är en gaffel med fjäderdämpning, du har
> ett vred där du ställer in förspänningen d.v.s
> ju tyngre du är, och ju hårdare körning desto
> mer bör du skruva åt den. Prova dej fram, ha den
> så mjukt du kan och så skruvar du åt den
> vartefter tills den inte bottnar för ofta.
>
> Dessutom har du U-turn som tydligen är en sorts
> automatisk justering av slaglängden, men jag vet
> inte riktigt hur det funkar.
> Dom flesta som har Tora-gaffel verkar riktigt
> nöjda och det verkar som Rockshox har fått upp
> kvalitén ordentligt.

Jag tror du behöver läsa på lite om Tora Stewe :)
- Den finns även med luftfjäder (heter då Solo Air).
- Fjädervarianten har ingen preloadjustering.
- U-Turn är inget automatiskt utan en ratt du vrider för att justera slaglängd (på den fjäderdämpade. Luftvarianten kan justeras med plastdistanser internt).

/Johan (ägare till en Recon U-Turn som är rätt lik)

EDIT: Välkommen förresten eastlund. Kan du klargöra om det är en Tora U-Turn eller Solo Air du har?
 
Senast redigerad av en moderator:
Ny inom MTB
Sälj hojen och byt till pingis. I den här sporten får man tics på utrustningen. Ett utmärkt exempel är detta forum, som fungerar som ett gigantiskt behandlingshem för prylgalna människor.
 
Ny inom MTB
Boredom skrev:
-------------------------------------------------------
> Sälj hojen och byt till pingis. I den här
> sporten får man tics på utrustningen. Ett
> utmärkt exempel är detta forum, som fungerar som
> ett gigantiskt behandlingshem för prylgalna
> människor.

Nånsin kollat in på happypinpong.org?

/Johan
 
Tillbaka
Topp