Ny kassett för stor?

carfly

Medlem
Ny kassett för stor?
Tja

Köpte en ny kassett, men märkte när den skulle på att den tar i bakväxelns guidningskuggar (vet inte vad de heter).

Har provat att ha på lägsta växeln (= största kuggen bak) och det kommer nog inte få plats en kedja där. Ville ha lite lättare lägstaväxlar för en brant kulle, så tog en kassett med fler tänder. Min förra var en Shimano CS-HG500 12-28 och den nya 11-34.

Går det att modifiera bakväxeln, en Shimano Tiagra, på något sätt eller är kassetten för stor helt enkelt?

419993138-3395998993877776-1475868551235991525-n.jpg

419927728-419699450394475-1514734853167107024-n.jpg

419980284-385884364040037-965952710735236443-n.jpg

Ny kassett för stor?
1+

se till att kedjan är åt det korta hållet så ska det nog gå bra. ett annat trick är ett mindre övre trisshjul, men det ser rätt litet ut redan

Ny kassett för stor?
1+

se till att kedjan är åt det korta hållet så ska det nog gå bra. ett annat trick är ett mindre övre trisshjul, men det ser rätt litet ut redan

Kedjan blir automatiskt åt kortare hållet när man byter från en kassett med max 28t till max 34t. Kan även blir för kort men funkar ofta.

EDIT: det gäller om man inte byter kedjan eller kortar nya kedjan till samma längd som gamla kedjan. Jag skulle gissa att man behöver lägga två länkar till.

Ny kassett för stor?
Tack för svar hörni

Inte helt säker på om den är lång eller kort, det står bara "RD-4700" på den. Mätte avståndet mellan kuggarnas centrum och det var c:a 6 cm. Googlade lite kort och det verkar vara "RD-4700-SS", men inte helt säker (Varför kan de inte bara skriva ut hela namnet på den...)

Originaldrev på cykeln är

• fram Tiagra 10S 50-34 MK
  • bak CS-HG500 12-28
om jag förstått rätt.

Jag ville ha lite "större spann" mellan växlarna och köpte

• fram Tiagra 10S 52-36 ML
  • bak CS-HG500 11-34
Om det nu är RD-4700-SS jag har som bakväxel säger Shimano att den ska klara

Max. front difference16T
Low sprocket|Max.28T
Low sprocket|Min.25T
Top sprocket|Max.14T
Top sprocket|Min.11T

Alltså funkar min nya fram (50-34=16) men inte bak (34 > 28).

Asch då... men då har man lärt sig nästa sak om cyklar :) ...

Angående kedja köpte jag två nya också. Bytte för sent på min förra uppsättning, men ska bättra mig denna gång. Vet inte om den är "bra", men blev TIAGRA CN-4601 10-speed Chain 116 Links. Förstod det som att om man byter drev behöver man även ändra kedjelängden, men att kedjor generellt är för långa från början och att man ofta behöver kapa dem ändå.

Ny kassett för stor?
Finns sk goatlink som i vissa fall kanske kan lösa problemet:

Fast de verkar ju inriktade på 40 eller 42 tänder bak, vet inte riktigt hur det blir med 34T. Annars är ju en ny bakväxel inte speciellt dyr om man beställer från Tyskland.

Ny kassett för stor?
Tack för svar hörni

Inte helt säker på om den är lång eller kort, det står bara "RD-4700" på den. Mätte avståndet mellan kuggarnas centrum och det var c:a 6 cm. Googlade lite kort och det verkar vara "RD-4700-SS", men inte helt säker (Varför kan de inte bara skriva ut hela namnet på den...)

Originaldrev på cykeln är

• fram Tiagra 10S 50-34 MK
  • bak CS-HG500 12-28
om jag förstått rätt.

Jag ville ha lite "större spann" mellan växlarna och köpte

• fram Tiagra 10S 52-36 ML
  • bak CS-HG500 11-34
Om det nu är RD-4700-SS jag har som bakväxel säger Shimano att den ska klara

Max. front difference16T
Low sprocket|Max.28T
Low sprocket|Min.25T
Top sprocket|Max.14T
Top sprocket|Min.11T

Alltså funkar min nya fram (50-34=16) men inte bak (34 > 28).

Asch då... men då har man lärt sig nästa sak om cyklar :) ...

Angående kedja köpte jag två nya också. Bytte för sent på min förra uppsättning, men ska bättra mig denna gång. Vet inte om den är "bra", men blev TIAGRA CN-4601 10-speed Chain 116 Links. Förstod det som att om man byter drev behöver man även ändra kedjelängden, men att kedjor generellt är för långa från början och att man ofta behöver kapa dem ändå.
Shimano är iofs väldigt konservativa gällande omfång och i regel går det bra att tänja på angivelserna med 2-4 kuggar men 6 är nog i överkant. Har du kollat att justera "B"-skruven till max?
Road.cc skrev för några år sedan

Ny kassett för stor?
Obegripligt. Antingen cyklar du för lite eller byter cykel/komponenter för ofta. Trissorna slits som kedja mm.

Jag brukar köpa ny cykel efter 10 år, så då antar jag att jag cyklar för lite. Cykeln med backväxel jag har cyklat på längst hade DuraAce 7400. Om jag inte minns fel hade jag kört kring 30000 km när jag sålde den. Nu minns jag inte med 100% säkerhet, men jag borde har uppmärkts det om trissorna var sliter. Jag hade bytt de mest använda drev på kassetten (och flera kedjor, såklart).

Ny kassett för stor?
Passar på med en kanske korkad fråga. Sliten kassett/kedja/framdrev vet jag vad det innebär, men slitna trissor, vad påverkar det?

Inte mycket. Det kommer ett moment där de inte längre växlar bra. Jag vet dock inte när det händer. Jag skulle tänka när tänderna har blivit för smala i sidled. Men kanske händer det bara när tänderna är nästan helt borta

Ny kassett för stor?
Passar på med en kanske korkad fråga. Sliten kassett/kedja/framdrev vet jag vad det innebär, men slitna trissor, vad påverkar det?
Växlingarna. Sämre växlingar när lagrena i trissorna blir dåligt och de glappar. Sen kan kedjan hoppa av och klarar inte hålla kedjan på rätt plats när tänderna blir lägre/vassare.

Ny kassett för stor?
Växlingarna. Sämre växlingar när lagrena i trissorna blir dåligt och de glappar. Sen kan kedjan hoppa av och klarar inte hålla kedjan på rätt plats när tänderna blir lägre/vassare.
Om man tittar noga på trissorna, åtminstone gäller det original, är profilen på övre och undre olika. Somliga kan även vandra en liten bit i sidled allt för smidigare växling.

Ny kassett för stor?
eller så. behöver inte vara ett problem, men här ligger vi på gränsen av vad växeln klarar när det gäller storlek på kassettdrev, och jag har i liknande fall varit med om att ny trissa i rätt storlek då inte fungerar.

skulle få dit ny kedja först, och först därefter fundera på trissan.

Senast ändrad:
Ny kassett för stor?
On topic: Kedjan måste vara på plats för att kunna avgöra avståndet mellan trissan och kassetten. Du kan böja fram "cagen" för att se ungefär hur det blir, utan att montera kedjan. Är det ändå för nära måste du skruva in "b-skruven". Räcker det inte ändå så får du köpa en Goat Link eller liknande.

Off topic: Jag har bara ytterst sällan bytt trissor. De slits väldigt mycket mindre än kedjan i alla fall. På sin höjd känner jag behov av att byta när jag byter kassett, men ibland inte ens då.

Ny kassett för stor?
Jag brukar köpa ny cykel efter 10 år, så då antar jag att jag cyklar för lite. Cykeln med backväxel jag har cyklat på längst hade DuraAce 7400. Om jag inte minns fel hade jag kört kring 30000 km när jag sålde den. Nu minns jag inte med 100% säkerhet, men jag borde har uppmärkts det om trissorna var sliter. Jag hade bytt de mest använda drev på kassetten (och flera kedjor, såklart).

Den gick väl bara i fint väder? På pendelcyklar har jag kör trissor tills det har varit sopslut.

Ny kassett för stor?

Vid pendelcykling har jag lyckats köra dem sopslut utan att det har haft någon större betydelse. Under pandemin gick det inte att få tag i Tacx-trissor och jag köpte då Shimano Rd-5800-trissor. De klarade inte alls av sopsaltade cykelbanor och rostade snabbt ihop. Vill minnas att det faktiskt hade kunnat sluta rätt illa.

Edit: jag delar bilden att växlingarna blir sämre, men för pendling så är skillnaden inte så betydelsefull. I skogen är det nog annorlunda när kedjan riskerar att hoppa av, men de cyklarna går inte lika långt och delarna byts betydligt tidigare.

Senast ändrad:
Ny kassett för stor?
Inte bara i fint väder. Också i nederländsk regnväder, men det är mycket mindre dåligt för drivlinan än dålig (vinter)väder i Stockholm.
Ändå imponerade. Vet inte hur långt min racer har gått. Nästan helt säker på att jag har bytt på den (inte lättillgänglig just nu, så jag kan inte kolla).

Ny kassett för stor?
Ändå imponerade. Vet inte hur långt min racer har gått. Nästan helt säker på att jag har bytt på den (inte lättillgänglig just nu, så jag kan inte kolla).

Det var DuraAce 7410 med en RD-7402 8-delat backväxel. Jag minns inte, men kanske är trissorna bredare på 8-delat än på nyare bakväxel.

Tillbaka
Topp