Ny kedja hoppar efter byte

karkka

Medlem
Hej.

Merida crossway 24 vxl.

Böt kedja, men återanvände den gamla kassetten, har kört den typ 1 mil varje dag sen i höstas. tänkte att dags att tvätta, och bestämde mig för att köpa ny kedja. tog bort kassetten och de små hjulen, tvättade hela eftermiddagen, ett helvete och oljigt. märkte även att bakre växelföraren inte gled så bra vid ramen så lossade skruven och juckade lite fram och tillbaka, drog åt igen, dock inte så hårt utan så att armen kan röra sig.

Monterade tillbaka allt igen och kollade så nya och gamla kedjan var lika långa vilket dom var. test cyklade, och kedjan verkar kugga över på växel 2,3 men inte på 4, mera än så tar det i nånstans iaf med gamla kedjan.
Blev aldrig riktigt bra när jag lämnade in den på byte av hela drivlinan i höstas.

Jag har bytt kedja förut och återanvänt kassetten och då har det funkat utan problem.

karkka

Medlem
Det är skruven som håller i hela bakväxeln i ramen, ska den dras åt hårt kasnke, trodde allt skulle kunna röra sig vid växling. Stor insex bult. Eller har skruven nått med justering av armen hur lånt fra eller bak allt ska vara, iaf har jag nog problem med att få det rätt igen.

Salabaladala

Aktiv medlem
Det är skruven som håller i hela bakväxeln i ramen, ska den dras åt hårt kasnke, trodde allt skulle kunna röra sig vid växling. Stor insex bult. Eller har skruven nått med justering av armen hur lånt fra eller bak allt ska vara, iaf har jag nog problem med att få det rätt igen.
Du har en klack på växeln som ska ligga mot en klack på växelörat. Inget ska röra sig.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Den ska sitta fast, går den inte att röra då är något annat galet.

karkka

Medlem
justera-bakväxel_1.gif

karkka

Medlem
Hade jag aldrig tagit bort och bytt kedja, utan bara nöjt mig med att tvätta, hade jag kunna cykla säkert till sommaren. men om nu denna bult är problemet så är det väl ok ändå att jag bytte.

Salabaladala

Aktiv medlem
Så hela svarta "Armen" ska inte kunna röra sig? hur ska den ställas in iom att jagnu kan röra den fram och tillbaka

Lite osäker på vad du menar, men den stora skruven som du har ringat in ska vara åtdragen. Dra inte för hårt bara för växelörat är aluminium.

Dom två små är för ändlägena på växeln, dvs högsta och lägsta tillåtna.

karkka

Medlem
men undran är hur ska jag veta var jag ska ställa armen innan jag drar åt, jag kan ju nu röra den iom att bulten inte är hel åtdragen

Pfaff

Aktiv medlem
Dra den "svarta armen" bakåt-uppåt så att klacken på armens insida passar in ovanpå den motsvarande klacken på växelörat mot växelapparaten( den som B-skruvan vilar på) och spänn insexskruvan. Armen ska kunna röra sig mwn inte med något spel.

Edit, är nya kedjan lika lång som den gamla, dvs lika antal länkar? Har du dragit kedjan rätt genom trissorna så att den inte ligger på utsidan av den lilla flärpen mellan trissorna? Har du köpt rätt kedja för antalet växlar? Vad heter växelgruppen, brukar stå på bakväxeln utom på de allra enklaste.

Senast ändrad:

karkka

Medlem
bilden jag la upp är det jag undrar över. jag drog åt skruven men det hjälpte inte. kanske är kassetten som är dålig. Armen rör sig men är lite trög. kollade på en annan cykel och där rör sig armen.

jonte987

Aktiv medlem
Min växel rör sig också trots att jag skruvat fast den.
Men jag tycker också att justeringsskruvarna ser väldigt spända ut.

Juhlin

Aktiv medlem
kassetten har ju gått ett halvår, inte min bild jag bifogade
Skruven kommer inte låsa växeln fast du drar åt den, det är en axel som bottnar innan den låser växeln inte en vanlig genomgående skruv.
Om den låser så växeln inte löper fritt har du sannolikt monterat växeln felaktigt, se inlägg ovan om positionering av "B" skruv.

Men dra som sagt inte idiothårt eftersom det är aluminium.

karkka

Medlem
Skruven kommer inte låsa växeln fast du drar åt den, det är en axel som bottnar innan den låser växeln inte en vanlig genomgående skruv.
Om den låser så växeln inte löper fritt har du sannolikt monterat växeln felaktigt, se inlägg ovan om positionering av "B" skruv.

Men dra som sagt inte idiothårt eftersom det är aluminium.
Jaha, då kanske det är kört, drog rätt hårt,

karkka

Medlem
Det jag egentligen ville var oxå att ta bort allt och se vad som kärvade, är nog massa gruss mm. men det har varit sådär även innan jag böt kedja och tog bort kassetten och den kan ju bara sitta på ett sätt och så trissorna satt jag lika som innan, såg att ena hade en markant kant vänd utåt.

marr

Moderator
Forumvärd
Skruva ut denna skruven, ganska mycket.

Bilagor

• Screenshot_20210502-220425_Chrome.jpg
    Screenshot_20210502-220425_Chrome.jpg
    172.8 KB · Besök: 101

karkka

Medlem
Får bli imorgon. men jag tror att en bra ide är att försöka ta loss och rengöra. räcker det att bara skruva loss stora skruven. den kärvade jävulst när jag skulle lossa och sen dra åt, typ hackade loss.

Salabaladala

Aktiv medlem
Får bli imorgon. men jag tror att en bra ide är att försöka ta loss och rengöra. räcker det att bara skruva loss stora skruven. den kärvade jävulst när jag skulle lossa och sen dra åt, typ hackade loss.
Testa smörj först. Nåt tunt typ 556 eller wd40 borde duga om det är det du har. Kryper ner fint i springorna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer