Ny kedja hoppar efter byte

Pfaff

Aktiv medlem
Det var bara ena hjulet det nedre, som hade en större kant,
Ja det bildas en kant av ingrodd olja o vägdamm om man inte håller efter.
Och då undrar jag om du haft isär växelföraren och fått trissorna tillbaka på rätt plats. De är nämligen inte lika.
Fö har du fått ett dussintal råd löpande ovan som du inte svarar på.
Mitt sista förslag är att du lastar in cykeln i bilen nör du kör till jobbet o lämnar den till en kompetent cykelmek på vägen. Det tar två minuter att ta reda på om den är rätt monterat om man vet vad man håller på med.

karkka

Medlem
Tog bort bakväxeln, och den stora bulten, kärvade som fan. la på lite lager fett och skruvade tillbaka allt, nu rör den sig jättefint. den där lilla ställskruven som ligger an mot växelörat, har jag inte rört ännu, dock insåg jag att det var viktigt att få den rätt så man inte bara dra åt stora bulten och klämmer mot örat.

Kar kikat mera på nya kedjan men finner inga tecken på att den ska vändas åt ett speciellt håll.

Kan ni se om bakkassetten har gjort sitt, d¨är det liksom ingen ide att ens pröva nya kedjan igen

karkka

Medlem
Vände på kedjan. testade lite nu. och den hoppar bara över på vxl 3,2,1 den funkade så bra ända tills jag växlade ner från 4:an, man ser att bakväxlen hoppar till. kedjan känns inte spännd, kan den kanske vara nån länk för lång ändå.

Blir nog till att köra gamla kedjan den kanske inte hoppar och sen byta kassett när det börjar bli ordentligt slitet.

Batavus

Aktiv medlem
När du justerar växelinställningen ska kedjan vara rak. Det brukar betyda lilla eller mittenklingan fram och mellersta kransen bak. Växelvajern ska inte dras med tång eller annat verktyg. När det fungerar friktionsfritt när kedjan är rak bör det fungera acceptabelt i andra växellägen också. I ytterlägena - när kedjan är som snedast - kommer det dock förmodligen att rassla en del.
Hur god inställning man än gjort i verkstan, är det mer regel än undantag att man får finpilla litet på första cykelturerna.

hm

Aktiv medlem
Tog bort bakväxeln, och den stora bulten, kärvade som fan. la på lite lager fett och skruvade tillbaka allt, nu rör den sig jättefint. den där lilla ställskruven som ligger an mot växelörat, har jag inte rört ännu, dock insåg jag att det var viktigt att få den rätt så man inte bara dra åt stora bulten och klämmer mot örat.

Kar kikat mera på nya kedjan men finner inga tecken på att den ska vändas åt ett speciellt håll.

Kan ni se om bakkassetten har gjort sitt, d¨är det liksom ingen ide att ens pröva nya kedjan igen
Men rör "ställskruven" b skruven då som du sen länge fick tips om .
Den ska ju skruvas ut 1cm ....

kais01

Aktiv medlem
Vände på kedjan. testade lite nu. och den hoppar bara över på vxl 3,2,1 den funkade så bra ända tills jag växlade ner från 4:an, man ser att bakväxlen hoppar till. kedjan känns inte spännd, kan den kanske vara nån länk för lång ändå.

Blir nog till att köra gamla kedjan den kanske inte hoppar och sen byta kassett när det börjar bli ordentligt slitet.
det finns som redan påpekats två fel här.

det ena är att kassetten är sliten på tre-fyra lättaste växlarna. lätt jobb att renovera:)

det andra är att b-skruven eller möjligen att dess stoppklack hamnat i fel läge. följden är toklångt avstånd mellan växel och kassett. skulle börja med att justera detta.

karkka

Medlem
Ja avståndet var mycket. Men jag täbkte att ska jag skruva på en skruv som jag inte rört och drt funkade med gamla kedjan. Risken är att jag skruvar nått som sen blir sämmre.

karkka

Medlem
Vad trevlig du var då. Tråden började bra. Ber väl om ursäkt att jag inte kan så mkt om cyklar som vissa andra.

Allting lirar väl ihop så börjar man skruva på en grej så kanske man måste justera nått annat och då är man snart vilse om man inte har koll på hur det funkar.

Har försökt förut att få växlarna att funka och det slutade med att jag lämnade in den.

karkka

Medlem
Absolut är jag med på det.

Men jag finner det märkligt att skruva på en skruv som inte har skruvats på, bara för att jag byter kedja. Jag kan ha fel men hade den skruven varit fel borde inte gamla kedjan då oxå kugga över?

kais01

Aktiv medlem
Absolut är jag med på det.

Men jag finner det märkligt att skruva på en skruv som inte har skruvats på, bara för att jag byter kedja. Jag kan ha fel men hade den skruven varit fel borde inte gamla kedjan då oxå kugga över?
pfaff är en mycket hjälpsam herre, och hans suck var bara en mild erinran om att du sladdat i diket. varmt välkommen till happy förresten:)

om du inte vågar skruva lär du dig inget! att pröva att optimera b-skruven är inte som att angripa cykeln med slägga direkt.

det är tyvärr inte säkert hoppandet blir bättre om b-skruven ställs så kedjan sluter om dreven mera, för ditt problem är med sannolikhet egentligen de slitna större dreven på kassetten. men så där kan du inte ha det. en helt onödig uppförsbacke för växeln.

får du inte till det, byt eller renovera kassetten. det andra alternativet är att köra vidare med gamla kedjan. det funkar längre än somliga tror, men går en aning trögt iom ökad friktion. och det medför att du måste byta kransarna i vevpartiet när det till slut inte funkar längre.

typ om tre år:)

karkka

Medlem
Blev så att jag monterade tillbaka gamla kedjan.
Kedjan hoppar ingenting. dock så rasslar den lite. såg inte att man skulle vända den åt ngt visst håll.
Jag testade skruva på B-skruven, Det var inget som gjorde det bättre eller sämre.

JAg skulle dock behöva byta framväxelföraren. vet dock inte vilken jag ska byta till. Kan man ta vilken som helst som passar till 3vxl fram och 8 bak? som är shimano. Jag ser inget modellnr på den jag har. Bara att det står SiS index.

kais01

Aktiv medlem
så du fick kedjan att omfamna fler kuggar på kassetten, och växelföraren att närma sig kassetten när du justerade b-skruven...?

vilket är då ditt problem med framväxeln? de brukar hålla cykelns livslängd ut.

karkka

Medlem
Spelar ingen roll för funktionen hur b skruven står, vad jag kan se i mitt fall. dock så tror jag att den kärvar lite fortfarande där den stora bulten sitter i växelörat, den går mkt lättare men inte helt bra.

Framväxel är att den kärvar satan den oxå. Har kört med 5-56 och olja blev lite bättre men långtifrån bra. Växla uppåt går ganska bra, neråt måste jag trycka till den med handen. tror att det kommit smuts där det ska glida och sen rostat ihop. Sa detta till cykel verkstaden i höstas, men han ville inte byta växelföraren utan sa att det löser sig när du växlar, och ja se hur det gick.........

kais01

Aktiv medlem
något lurt med din b-skruv. att skruva på den skall definitivt göra skillnad i hur nära övre trissan kommer gentemot kassetten. som jag skrev längre up kan det hända att växeln med sin stoppklack för b-skruven hamnar fel när man t ex bytt växelöra.

för framväxeln börja med att byta vajer och hölje

karkka

Medlem
Det rör ju sig när jag skruvar, men det blir varken bättre eller sämre. Hur ser man om klacken hamnat fel? Minns att det var nån fjäder man fick jobba emot för att få b skruven att ligga mot klacken.

Varjer och höljen är bytt i höstas när dom böt hela drivlinan. vajern är slapp på 1:an men växeln går inte ner själv, den kärvar.

Ett annat problem med bakväxlen. är att kedjan småhoppar, på 3:an och 8:an. ska se om H och L, skruven är lite fel eller vajer spänningen.

Försöker gå igenom den här

Batavus

Aktiv medlem
"Böt kedja, men återanvände den gamla kassetten, har kört den typ 1 mil varje dag sen i höstas. tänkte att dags att tvätta, och bestämde mig för att köpa ny kedja. tog bort kassetten och de små hjulen, tvättade hela eftermiddagen, ett helvete och oljigt. märkte även att bakre växelföraren inte gled så bra vid ramen så lossade skruven och juckade lite fram och tillbaka, drog åt igen, dock inte så hårt utan så att armen kan röra sig."
H och L och B är inte vanligt man behöver ändra för att man byter kedja, men men... Dum fråga kanske, sitter bakhjulet riktigt rakt i linje med ramen?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer